varpahat, tosiasia on, että synnytys sattuu. Se on myös kipuna (ainakin mun mielestä) ihan omanlaistaan. Suomessa kivunlievitys on suunniteltu niin, että nykyään on mahdollista saada esim. kävelyepiduraali, eli tarkoittaa sitä että pystyt puudutteesta huolimatta liikkumaan. Tätä suositeltiin juuri mun ystävälle, joka kävi pari viikkoa sitten pelkopolilla.
Mitään erillistä kunniamainintaa, tai kultatähteä ei luomuna synnytyksestä saa. Se on joillekin se paras tapa ja joillekin jopa ainoa tapa. Mutta itse olen sitä mieltä, että kivunlievitys on olemassa hyvästä syystä. Jos sä kärvistelet helvetintuskissa 24h, voi olla että ei yksinkertaisesti ole enää voimia ponnistaa vauvaa ulos, tai sitten olet synnytyksen jälkeen niin väsynyt, että ei ole voimia hoitaa vauvaa.
Ilokaasu on jees, mä en vaan osaa ottaa sitä enää siinä vaiheessa, kun supistukset tulee melkein päällekäin ja mulle tulee vaan okseolo. Epiduraali oli ekalla kerralla hyvä. Spinaali toisella kertaa unelma. Kolmannesta spinaali meni kokonaan jalkaan, joten kolmas syntyi lopulta ilokaasulla ja kohdunsuunpuudutuksella. Kaikki synnytykset oli omanlaisiaan ja mitään traumoja mulle ei jäänyt. Kolmannessa oli parasta se, että ennen sitä epäonnista spinaalia mä kävelin ympäri sitä huonetta ehkä 1,5h ja sen ansiosta paikat aukes 4cm -> 7cm ihan huomaamatta.