Tukostaipumus, fosfolipidiarvot, aspiriini

Juu, siis just käytiin selvitteleen tuota ASAn vaikutuksia ja viime viikolla sain nuo labratulokset omakannasta, lääkäri ei ole soittanut vielä. Mutta nythän siis tein viikonloppuna positiivisen raskaustestin, että toivottavasti menkkoja ei tule seuraavaan vuoteen. 😅 Mutta raskauden, sikiön ja itseni vuoksi tuo ferritiini täytyis saada nousemaan, tai nyt edes pysymään ennallaan. Sen tiedän, että obsidan ei sovi ja Sideral liian kallista, nyt oon koittanut syödä vain sekaisen vuorotellen montaa merkkiä, kun kaikista tuntui tulevan viimeistään viikon jatkuvalla käytöllä vatsavaivoja. 😅🙈 Nyt vain täytys lisäks tietää onko raskauden aikana turvallista syödä millasia määriä, kerran aiemmin kun juttelin asiasta oman neuvolaterkkarin kanssa, niin se meinas, että rauta pitäis lopettaa heti plussattua. 😬

Ai rauta pitäs lopettaa heti plussattua? Onpas jännä neuvo....
Itsellä on neuvottu nostamaan rautaa kun ferritiinit oli laskeneet nyt toisella kolmanneksella 109->62. Otan nyt 100mg joka toinen päivä. Ja meillä on lapsettomuuslääkäri joka näitä lääkkeitä on neuvonut. Noi terkkarit on välillä vähän mitä sattuu, vaikka haluisi luottaa tietysti heidän ammattitaitoon, niin kyllä on täällä foorumilla muutaman vuoden oltua huomannut, että ihan hirveitä eroja terkkareissa ja osaamisessa plus monella on jotain omia mielipiteitä, mitkä ei nykytieteen valossa oikein ole totuutta.

Söin siis rautaa vielä raskauden alussa ja lopetin pari kuukautta sitten. Nyt on kulutettu sen verran varastoja että piti alkaa pitämään niitä yllä ettei enempää tipu tuosta. Mulla on käytössä Ferrodan. Vähän tekee kovaa vatsaa, mutta otan yötä vasten niin ei tule muita oireita.
Ferritiinejä tutkinut lapsettomuuslääkärini on sitä mieltä, että ferritiinin ihan minimissään lisi hyvä olla 50. Ja 70 olisi hyvä taso esim. fertiliteettiä ja raskautta ajatellen

Oletko kysynyt mahdollisuudesta päästä "rautatippaan"? Entä voisiko Asa olla menkkojen ajan tauolla?
Mä oon kans kokeillu tasan kaikki apteekin rautavalmisteet, voin illalla yrittää muistaa laittaa yv mikä toiminut mitenkin. Toivottavasti sulla ois luontaisesti hieman normaalia matalampi verenpaine, sehän kai suojaa niiltä tukoksilta...
Alhainen verenpaine on erillinen asia tukostaipumukseen. Alhainen verenpaine ei ole valitettavasti luotettava diagnostinen apu tukostaipumuksiin. Muutenhan ei tarvisi ottaa verikokeita ja testaa tukostaipumusta, kun voitaisiin vain mitata verenpaineita. Raskaus itsessään altistaa tukoksille, eli vaikka ei ole tukostaipumusta, niin on alttiimpi niille, kun tulee raskaaksi.
 
Ai rauta pitäs lopettaa heti plussattua? Onpas jännä neuvo....
Itsellä on neuvottu nostamaan rautaa kun ferritiinit oli laskeneet nyt toisella kolmanneksella 109->62. Otan nyt 100mg joka toinen päivä. Ja meillä on lapsettomuuslääkäri joka näitä lääkkeitä on neuvonut. Noi terkkarit on välillä vähän mitä sattuu, vaikka haluisi luottaa tietysti heidän ammattitaitoon, niin kyllä on täällä foorumilla muutaman vuoden oltua huomannut, että ihan hirveitä eroja terkkareissa ja osaamisessa plus monella on jotain omia mielipiteitä, mitkä ei nykytieteen valossa oikein ole totuutta.

Söin siis rautaa vielä raskauden alussa ja lopetin pari kuukautta sitten. Nyt on kulutettu sen verran varastoja että piti alkaa pitämään niitä yllä ettei enempää tipu tuosta. Mulla on käytössä Ferrodan. Vähän tekee kovaa vatsaa, mutta otan yötä vasten niin ei tule muita oireita.
Ferritiinejä tutkinut lapsettomuuslääkärini on sitä mieltä, että ferritiinin ihan minimissään lisi hyvä olla 50. Ja 70 olisi hyvä taso esim. fertiliteettiä ja raskautta ajatellen


Alhainen verenpaine on erillinen asia tukostaipumukseen. Alhainen verenpaine ei ole valitettavasti luotettava diagnostinen apu tukostaipumuksiin. Muutenhan ei tarvisi ottaa verikokeita ja testaa tukostaipumusta, kun voitaisiin vain mitata verenpaineita. Raskaus itsessään altistaa tukoksille, eli vaikka ei ole tukostaipumusta, niin on alttiimpi niille, kun tulee raskaaksi.
Juu, tuo on tullut huomattua, että neuvolan terkkarien neuvot on toisinaan pahasti ristiriidassa heidän jakamiensa lappusten, netistä luettujen "oppaiden" sekä keskusteluissa vastaan tulleiden asioiden kanssa. 🙄 Haluaisi voida luottaa, mutta alkaa tuntua ettei mitään uskalla luottaa. 🙈 Tuota samaa olen lukenut netistä muualtakin, että rauta-/lapsettomuuslääkärit käskeneet syömään rautaa. 🤔
 
Juu, tuo on tullut huomattua, että neuvolan terkkarien neuvot on toisinaan pahasti ristiriidassa heidän jakamiensa lappusten, netistä luettujen "oppaiden" sekä keskusteluissa vastaan tulleiden asioiden kanssa. 🙄 Haluaisi voida luottaa, mutta alkaa tuntua ettei mitään uskalla luottaa. 🙈 Tuota samaa olen lukenut netistä muualtakin, että rauta-/lapsettomuuslääkärit käskeneet syömään rautaa. 🤔
Ei ole helppoa navigoida kaikkien neuvojen kanssa 🤷‍♀️
 
Taas vähän lisää kuulumisia: alunperin piti olla ens viikolla lääkäri+ultra ja niiden perusteella sitten pistettävä hepariini. No, niinhän siinä kävi, että korona iski myös muhun. Joten tuota lääkäri aikaa piti siirtää muutamalla päivällä ja sainkin hepariinin jo nyt pistettäväksi, just tuossa koitin opetella YouTube-videolta pistämistä. 🤣 Ultralla sitten tarkistus, heti kun mahdollista, että onhan elävä sikiö, etten turhaan piikitä kallista lääkettä.

Vähän pelottaa kaikki mahdolliset haittavaikutukset, lähtien verenvuodosta. 😬 Ja piikit inhottaa, saa nähdä miten onnistun. 😨
 
Taas vähän lisää kuulumisia: alunperin piti olla ens viikolla lääkäri+ultra ja niiden perusteella sitten pistettävä hepariini. No, niinhän siinä kävi, että korona iski myös muhun. Joten tuota lääkäri aikaa piti siirtää muutamalla päivällä ja sainkin hepariinin jo nyt pistettäväksi, just tuossa koitin opetella YouTube-videolta pistämistä. 🤣 Ultralla sitten tarkistus, heti kun mahdollista, että onhan elävä sikiö, etten turhaan piikitä kallista lääkettä.

Vähän pelottaa kaikki mahdolliset haittavaikutukset, lähtien verenvuodosta. 😬 Ja piikit inhottaa, saa nähdä miten onnistun. 😨
Hyvin se onnistuu, älä turhaan pelkää! tai voitko opettaa miestä pistämään?
Mitä se hepariini maksoi?
Mä onnellinen saan toistaiseksi kaikki reseptilääkkeet 100% työterv.huollon piikkiin 😃
 
Taas vähän lisää kuulumisia: alunperin piti olla ens viikolla lääkäri+ultra ja niiden perusteella sitten pistettävä hepariini. No, niinhän siinä kävi, että korona iski myös muhun. Joten tuota lääkäri aikaa piti siirtää muutamalla päivällä ja sainkin hepariinin jo nyt pistettäväksi, just tuossa koitin opetella YouTube-videolta pistämistä. 🤣 Ultralla sitten tarkistus, heti kun mahdollista, että onhan elävä sikiö, etten turhaan piikitä kallista lääkettä.

Vähän pelottaa kaikki mahdolliset haittavaikutukset, lähtien verenvuodosta. 😬 Ja piikit inhottaa, saa nähdä miten onnistun. 😨

Mulla on vertaohentava piikki ollut käytössä koko raskauden kerran päivässä :Slightly Smiling Face: Ikinä en ollut itseäni piikittänyt ennenkuin aloitettiin IVF ja nyt olen jo aika konkari. Kyllä siihenkin yleensä tottuu, kun harjoittelee, vaikka alku voi olla aika kankeaa.
Vihje: Jos teillä on pakkasessa kylmäkalle, niin kylmetä piikitettävä ihoalue ennen pistosta ja sitten desinfioi vasta. Iho tuntee piston vähemmän, kun se on kylmetetty. Mulla auttaa siihen pistokohdan sattumiseen. :Slightly Smiling Face: Ja tulee vähemmän mustelmia, jos tyhjennät männän mahdollisimman hitaasti.
Mulla on ollut pientä ruskeanpunaista vuotoa tässä raskaudessa viikolla 5 ja pelotti kyllä. Mutta mulla on myös vastapainoksi reseptillä sellainen verenvuotoa hillitsevää lääkettä kun Cyclokapron. Kannan sitä edelleen aina mukana laukuissa jos vuoto alkaa niin sillä saa tyrehdytettyä. Nämä vertaohentavat piikit voi altistaa mustelmille, mutta itseasiassa tutkimusten mukaan esim. raskausajan vuotoja tulee enemmän niille ihmisille, jotka käyttää miniasaa/aspiriinia suun kautta. Eli vaikuttavat aineet on vähän erit niin vertaohentavat ei altista suoranaisesti vuodoille. Mutta jos vuotoa jostain syystä on, niin sitä olisi hyvä saada tyrehdytettyä myös lääkkeellä. Tuo mun estolääke ei ole vertahyydyttävä lääke, vaan laittaa vuotavasta kohdasta "hanaa pienemmälle". Näin mun lääkäri mulle selitti.

Tsemppiä kovasti pistoskeluun! :folded: Toivotaan, että tuntuisi jo ensi viikolla helpommalta. On kyllä hyvä että sait piikin jo, kun korona myös altistaa tukoksille :thumbs-up:
 
Hyvin se onnistuu, älä turhaan pelkää! tai voitko opettaa miestä pistämään?
Mitä se hepariini maksoi?
Mä onnellinen saan toistaiseksi kaikki reseptilääkkeet 100% työterv.huollon piikkiin 😃
Mies ainakaan ei koske neuloihin, turha edes ehdottaa. 🤣 Kyllä mä jotenkin sain eilen illalla tuon ekan pistettyä, sattui, pyörrytti ja tuli huono olo. 🙄

Kymmenen piikkiä oli vissiin reilu kolme kymppiä, mies haki, kun mä en tietenkään ite voinut koronan takia. Onhan tuokin aika paljon rahaa, muttei onneksi mikään ihan tolkuton, etukäteen kun vaan kuulin, että olis kallis lääke.
 
Mulla on vertaohentava piikki ollut käytössä koko raskauden kerran päivässä :Slightly Smiling Face: Ikinä en ollut itseäni piikittänyt ennenkuin aloitettiin IVF ja nyt olen jo aika konkari. Kyllä siihenkin yleensä tottuu, kun harjoittelee, vaikka alku voi olla aika kankeaa.
Vihje: Jos teillä on pakkasessa kylmäkalle, niin kylmetä piikitettävä ihoalue ennen pistosta ja sitten desinfioi vasta. Iho tuntee piston vähemmän, kun se on kylmetetty. Mulla auttaa siihen pistokohdan sattumiseen. :Slightly Smiling Face: Ja tulee vähemmän mustelmia, jos tyhjennät männän mahdollisimman hitaasti.
Mulla on ollut pientä ruskeanpunaista vuotoa tässä raskaudessa viikolla 5 ja pelotti kyllä. Mutta mulla on myös vastapainoksi reseptillä sellainen verenvuotoa hillitsevää lääkettä kun Cyclokapron. Kannan sitä edelleen aina mukana laukuissa jos vuoto alkaa niin sillä saa tyrehdytettyä. Nämä vertaohentavat piikit voi altistaa mustelmille, mutta itseasiassa tutkimusten mukaan esim. raskausajan vuotoja tulee enemmän niille ihmisille, jotka käyttää miniasaa/aspiriinia suun kautta. Eli vaikuttavat aineet on vähän erit niin vertaohentavat ei altista suoranaisesti vuodoille. Mutta jos vuotoa jostain syystä on, niin sitä olisi hyvä saada tyrehdytettyä myös lääkkeellä. Tuo mun estolääke ei ole vertahyydyttävä lääke, vaan laittaa vuotavasta kohdasta "hanaa pienemmälle". Näin mun lääkäri mulle selitti.

Tsemppiä kovasti pistoskeluun! :folded: Toivotaan, että tuntuisi jo ensi viikolla helpommalta. On kyllä hyvä että sait piikin jo, kun korona myös altistaa tukoksille :thumbs-up:
Kiitos kylmäkalle vinkistä. 😊 Eilinen pelkkä piikin pistäminen ihosta läpi sattui ja lisäks sattui sen jälkeinen lääkkeen laitto. Ja lopuksi kuumottava kipu levisi reilun kämmenen kokoiselle alueelle. 😬

Mullahan on siis lisäksi aspiriini, joka muutti jo parit menkat ihan järkyttäviksi, niin ihan kauhulla pelkään sitä, jos nyt käyn syystä tai toisesta vuotamaan. 😱 Jos nyt kävis niin hyvin, että pärjäis ongelmitta ens viikon lääkäriin, niin täytyy vähän kysellä. Mullakin nyt rv5+ menossa ja välillä ollut vaaleanpunaista valkovuotoa, että pahinta peläten... 😬
 
Mulla makso 10 klexane-neulaa 52,35€. Annos 0,4ml. Onhan tuo sillee aika tuju hinta... Mulla on ollu keuhkoveritulppa kymmenen vuotta sit, ja sillon sanottiin et jos joskus raskaudun niin pitää läpi raskauden piikitellä klexanea päivittäin. Kylhän siihen saa rahaa palamaan. Eilen puhuttiin tästä IVF lääkärin kanssa, joka sanoi että suositukset on voinu vaihtua tässä 10v aikana, ehkä enää ei suositetakaan läpi raskauden piikitystä! Olis kyllä hienoo, ei tosiaan yhtään houkuta se kivuliaan lääkkeen päivittäinen pistely sen ~9kk 😆

Muoks: mulla oli siis just 10vrk klexane kuuri koronan takia kans!
 
Hyvin se onnistuu, älä turhaan pelkää! tai voitko opettaa miestä pistämään?
Mitä se hepariini maksoi?
Mä onnellinen saan toistaiseksi kaikki reseptilääkkeet 100% työterv.huollon piikkiin 😃
Lisään vielä, että mulla siis Ghemaxan niminen hepariini. Täällä keskusteluissa törmännyt vain eri nimisiin valmisteisiin.
 
Lisään vielä, että mulla siis Ghemaxan niminen hepariini. Täällä keskusteluissa törmännyt vain eri nimisiin valmisteisiin.
Ja mulla on Innohep :Slightly Smiling Face:
En tiedä tosiaan jatkuuko mun tämä verenohennuslääke koko raskauden, mutta vielä lääkäri ei ainakaan ole sitä lopettamassa (nyt rv20). Mutta kattellaan, kun päästään pitemmälle.
 
Komppaan @CherryRed siinä, että miniasa on se joka voi aiheuttaa verenvuotoja, ei niinkään hepariini. Mutta jos raskauden aikana on vuotoa, olisi tärkeää nähdä mistä se vuoto tulee ja löydöksen pohjalta/joka tapauksessa vuodon ajaksi tauottaa sekä miniasa että hepariin, koska ne voi pahentaa tilannetta. Mulla on edelleen hepariini käytössä päivittäin keskenmenon ehkäisyyn, nyt rv17, miniasaa ehdin käyttää kaksi päivää kunnes sain runsaan vuodon rv15 mahdollisesti miniasan vauhdittamana, tämän jälkeen asa katsottiin paremmaksi lopettaa. Myös hepariini tauotettiin siksi aikaa, että vuoto oli ohi/muuttunut ruskeaksi.

Ja samoin alkuraskaudessa, kun mulla oli pienempiä vuotoja, hepariini tauotettiin.
 
Päivitetään tännekin kuulumisia, vaikka moni on kyllä varmaan lukenut jo muista ketjuista. Mutta keskenmenonhan se tämäkin raskaus päättyi. 😭 Ja tällä kertaa todella runsaan vuodon takia päiväksi osastolle ja pari pussia punasoluja. 2,5vko kulunut ja vointi edelleen melko heikko, nyt päättyi naistentautien polilta saatu sairasloma ja mietin pitäiskö vielä soitella jatkoa, kun en mä edelleen jaksa paljoakaan, vaikka parempaan meneekin. Jos vaan ymmärsin oikein, niin eivät enää kirjoittaisi lisää, vaan pitäis köydä kyseleen terkkarista tutkimuksia hengästymiseen ja voimattomuuteen. Aspiriinin syönti olis pitänyt jo oikeastaan aloittaa uusiks, mutta ajattelin odottavani nyt ainakin yhdet menkat, kun keväälläkin se muutti vuodon tosi runsaaksi ja nyt just oon menettänyt paljon verta, niin sais edes vähän tasoitettua tilannetta. 🤔 Ja seuraavaankin mahdolliseen raskauteen tulis siis aspiriini ja Innohep. Pelottaa! 😬
 
Takaisin
Top