Tukostaipumus, fosfolipidiarvot, aspiriini

MM

Piirimestaruustason postaaja
Lokakuiset 2023
Pikaisella etsinnällä en löytänyt aiheesta ketjua, mikäli sellainen on jo niin saa vinkata. Joissakin keskusteluissa on vähän sivuttu aihetta ohimennen, muttakunnon syvempää keskustelua en löytänyt.

Itselläni taustalla muutama vuosi sitten kolme km ja yksi onnistunut raskaus. Nyt toista yrittäessä ja ajan kuluessa yksi lääkäri keksi tutkia nuo fosfolipidiarvot. Ja pari arvoa olikin jonkin verran koholla talvella otetuissa labroissa. Ja koska tulos voi muuttua, niin uusintatesti 3kk kuluttua nyt keväällä. Niissäkin oli arvot koholla. 😔 Eli tämä taitaa selittää isolta osalta nuo olleet km. 😔 Nyt sain syötäväksi aspiriinia pienellä annostuksella ohentamaan verta ja kuulemma raskaaksi tullessa täytyy heti ottaa yhteys neuvolaan pistettävää lääkettä varten. 😬😳

Löytyykö muita saman diagnoosin saaneita? Kokemuksia, vinkkejä? Itselleni asia on vielä sen verran tuore, etten oikein edes tiedä mitä haluaisin tietää
 
Minulla todettiin useiden keskenmenojen jälkeen (alkuraskauden km, ennen rv 6+) että minulla on perinnöllinen tukostaipumus.

Yrityskierrossa/hoitokierrossa minulla oli tukena primaspan 100mg, raskauden alettua muuttui pistettävään lääkkeeseen (klexane yms) lääkettä piti käyttää koko raskausaika ja vielä 6vko synnytyksen jälkeen. Nyt minulla takana kolme Onnistunutta raskautta tällä kaavalla, pienin on nyt 5kk.

Minulla tällainen kokemus 🙂
Tsemppiä sinne!👍
 
Kauanko teillä kesti saada tukostaipumuksesta kertovien labrojen vastaukset? Mulla otettiin ne 4 vrk sitten eikä vielä näy vastauksia.
 
Kauanko teillä kesti saada tukostaipumuksesta kertovien labrojen vastaukset? Mulla otettiin ne 4 vrk sitten eikä vielä näy vastauksia.
Mulle sanottiin ihan labrasta, että niissä menee pari viikkoa. Ja vasta sitten jos ei kk kuluessa näy tuloksia tai ole tullut lääkäriltä soittoa, niin kysellä perään. Ja varmaan se joku 2-3 vko niissä menikin molemmilla kerroilla.
 
Myös minulle sanottiin, että 2-3 viikkoa menee. Viiden viikon jälkeen kyselin tulosten perään ja virheen vuoksi olivat jääneet kirjaamatta. Eli komppaan @MM :ää.
 
Onko muut huomanneet aspiriinilla vaikutusta menkkoihin? Nyt lääkityksen aikana ollut kahdet, ja mun mielestä jo ennestään runsaat on muuttuneet vieläkin runsaammiksi, sekä vuodon mukana tullut usein isoja hyytymäklimppejä (tullut aiemminkin muttei näin isoja/usein). Kuulostaa jotenkin ristiriitaiselta, mutta mikä muukaan olis just samaan aikaan syyllisenä.
 
Onko muut huomanneet aspiriinilla vaikutusta menkkoihin? Nyt lääkityksen aikana ollut kahdet, ja mun mielestä jo ennestään runsaat on muuttuneet vieläkin runsaammiksi, sekä vuodon mukana tullut usein isoja hyytymäklimppejä (tullut aiemminkin muttei näin isoja/usein). Kuulostaa jotenkin ristiriitaiselta, mutta mikä muukaan olis just samaan aikaan syyllisenä.
Ei kuulosta ollenkaan ristiriitaiselta että hieman vertaohentavalla tulee runsaammat menkat. Niitä hyytymiä voi tulla jos veri jää edes hetkeksi aikaa johonkin kerääntymään. Ja jos on enemmän volyymiä vuodossa niin voi olla enemmän hyytymiäkin. Ei pienwt annokset aspiriinia kuitenkaan estä täysin veren hyytymismekanismia. Se olis jo vaarallista. :Slightly Smiling Face: Mun korvaan siis kuulostaa todennäköiseltä, että aspiriini tekee runsaammat menkat.
 
Mulla on ollut noin kymmenen vuotta sit keuhkoveritulppa. Sillon sanottiin, että jos joskus oon raskaana, pitää piikitellä koko raskauden ajan just klexanea tms. Nyt sit mietityttää, että voisko olla, että tää lapsettomuus liittyiskin tuohon... Koitin hoitojen ekalla käynnillä kysellä että voisko liittyä, ja lääkäri oli sitä mieltä että ei. Pitää kysellä uudestaan kun ens viikolla on IVF suunnittelu! Jos kerran on olemassa joku verikoe millä tuokin selviäis :eek:
 
Mulla on ollut noin kymmenen vuotta sit keuhkoveritulppa. Sillon sanottiin, että jos joskus oon raskaana, pitää piikitellä koko raskauden ajan just klexanea tms. Nyt sit mietityttää, että voisko olla, että tää lapsettomuus liittyiskin tuohon... Koitin hoitojen ekalla käynnillä kysellä että voisko liittyä, ja lääkäri oli sitä mieltä että ei. Pitää kysellä uudestaan kun ens viikolla on IVF suunnittelu! Jos kerran on olemassa joku verikoe millä tuokin selviäis :eek:
Ainakin siis keskenmenoja tuo tukostaipumus voi aiheuttaa ja siksi käytetään noita vertaohentavia lääkkeitä. Kannattaa kysyä, josko suostuisivat tuon kokeen ottamaan. Voi myös olla, että lääkitys pitää aloittaa jo ennen raskautta.
Lääkäreillä on kai vähän erilaisia näkemyksiä tuosta tukostaipumuslääkityksestä, kun joillekin se määrätään varmuuden vuoksi ja jo ennen raskauden alkua. Kun taas esim. minulle sanottiin, että jos tulen raskaaksi, aloitetaan raskauden 1. kolmanneksen lopussa, eikä ole tarpeen aloittaa aiemmin, vaikka on toistuvia varhaisia keskenmenoja ja kertaalleen todettu kohonneet arvot. Ei tässä oikein tiedä, mitä uskoa. Kannattaa siis kysellä ja varmistella lääkäriltä, että onko hän nyt ihan varma, miten tuo lääkitys pitäisi hoitaa.
 
Ainakin siis keskenmenoja tuo tukostaipumus voi aiheuttaa ja siksi käytetään noita vertaohentavia lääkkeitä. Kannattaa kysyä, josko suostuisivat tuon kokeen ottamaan. Voi myös olla, että lääkitys pitää aloittaa jo ennen raskautta.
Lääkäreillä on kai vähän erilaisia näkemyksiä tuosta tukostaipumuslääkityksestä, kun joillekin se määrätään varmuuden vuoksi ja jo ennen raskauden alkua. Kun taas esim. minulle sanottiin, että jos tulen raskaaksi, aloitetaan raskauden 1. kolmanneksen lopussa, eikä ole tarpeen aloittaa aiemmin, vaikka on toistuvia varhaisia keskenmenoja ja kertaalleen todettu kohonneet arvot. Ei tässä oikein tiedä, mitä uskoa. Kannattaa siis kysellä ja varmistella lääkäriltä, että onko hän nyt ihan varma, miten tuo lääkitys pitäisi hoitaa.
Tuo on kyllä niin ristiriitaista tuon aloituksenkin kanssa...kun taasen mulla aloitettiin 3 päivää ovulaatiosta hepariini toistuvien keskenmenojen vuoksi eikä ole todettu tukostaipumusta, tosin sitä laajinta pakettia multa ei ole tutkittu.
 
Mä luulen että tässä on kyseessä ehkä taas julkinen terveydenhoito vs. yksityinen. Monesti julkisella tehdään ihan minimi ja käypä hoito ei ole räätälöity yksilöille vaan on kaikille yhdet ohjeet ja niiden mukaan hoitavat potilaita. Tietysti iso juttu tässä on että kyse on yleensä myös rahasta. Julkiseen terveydenhuoltoon ei ole enempää rahaa. Ja kun kyse on monien mielestä "naisten vaivaa" niin tuntuu, että sellaiselle ei varsinkaan löydy rahaa.
Tässä monen vuoden lapsettomuusmatkan aikana olen huomannut aika suuren kuilun julkisen ja yksityisen hoidon tasoissa. Toki yksityiselläkin on niitä lääkäreitä jotka ei ole kiinnostunut yksilöimään hoitoa vaan käyttävät samoja "liukuhihna vastauksia" kaikille vaikka tilanteet on ihan erit. Itse vaihdoin sellaisen lääkärin pois ja etsin paremman. Julkisella tätä on vaikea tehdä.

Tukostaipumus on tunnettu keskenmenojen ja kohtukuolemien aiheuttaja. Mun mielestä on ihan käsittämätöntä, että sitä ei oteta jossain tosissaan. Sitä vertaohentavaa tarvitsisi ihan raskauden alussakin, koska istukan suonet on niin hentoisia vielä, että jos sinne tulee pienikin mikrotukos, se voi aiheuttaa terveenkin vauvan kuoleman. (itsellä aloitettiin vertaohentava heti plussasta, resepti oli jo valmiiksikirjoitettu)

Mä olen hoidossa yksityisellä Dextrassa joka on erikoistunut toistuviin keskenmenoihin, niiden tutkimiseen ja hoitamiseen niin että niitä ei enää tulisi ja lopputuloksena olisi elävä vauva sylissä. Meillä edellinen alkionsiirto tehtiin kromosomiterveellä alkiolla joka alkoi jätättämään 6 viikolla. Vaikka syke nähtiin, niin 8 viikolla alkio oli jo kuollut. Mitään muuta syytä tähän ei löytynyt muuta, kuin pystyttiin vain epäilemään mikrotukosta, koska itse alkiossa ei ollut testien mukaan mitään vikaa. Suurin osa kekenmenoista johtuu sairaasta alkiosta (kromosomivikoja/muita kehitysvikoja). Mun veri on testattu ja tukostaipumusta ei ole, mutta se ei estä sitä että joskus voi huonolla tuurilla tukos tulla niillekin jotka ei ole alttiita geneettisesti, koska itse raskaus itsessään jo altistaa tukoksille.

Monesti terveydenhuollossa joutuu naisena pitämään ihan tosissaan puoliaan että saa kunnon hoitoa ja kivut tai huolet otetaan tosissaan. Juuri oli hesarissa hyvä artikkeli tästä. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008924052.html
Lukekaa teitä askarruttqavasta asiasta tieteellisiä kirjoituksia ja varustautukaa lääkäritapaamiselle tiedolla, jotta voitte keskustella tutkimuksista ja sen nojalla saada ehkä parempaa hoitoa. Ei ole helppoa, mutta koen että omalla polulla se on ollut ainoa tapa päästä eteenpäin ja päästä juurisyihin kiinni ja saada kunnolla apua.
Tieto on voimaa :Flexed Biceps:
 
Muokattu viimeksi:
Täällä kun pohdittiin eroja julkinen vastaan yksityinen... Mulla kävi tuuri ja päädyin julkisella asiasta kiinnostuneen lääkärin hoitoon. Otatti parit labrat jo etukäteen, vaikka yritystä oli vasta puolivuotta. Toki takana 3 km ja aiemmin olin raskautunut heti. Mutta ei tuokaan saanut mua vielä gynelle selvittämään seonneita menkkoja. 🙄

Huhtikuussa multa mitattu ferritiini, 68. Oon syönyt rautaa 200-250mg/vrk. Sitten kahdet ihan hirviömäiset menkat, varmaan joku 200ml yhteensä/kk, josta joku 150ml yhdessä päivässä isojen hyytymäklimppien kanssa. Heinäkuussa ferritiini enää 53. 😬😳 Just kun olin saanut nostettua sitä. 🤯 Lisä"hauskuutena", että perheenjäsenellä on korona ja mullakin flunssaoireita, ja koronahan voi kaiketi kuluttaa raudat (näytettyään alkuun virheellisesti liian korkeita lukemia). Että hyvin menee. 🙄

No, nyt sitten plussasin just. 🤩 Nyt olis kai 5+1, ensin puhelimessa yks hoitaja meinas, että saisin puhelimitse reseptin piikitettävään lääkkeeseen. Mutta äitipolilta soitettaessa sanottiin, että ultra+lääkäri ens viikolla 6+2 ja sieltä sitten annetaan tarvittaessa lääkitykset. 🤔 Nyt täytyy vain toivoa, että tuo miniASA riittäisi tässävaiheessa. Ja ettei korona tekis mitään. 😬
 
Täällä kun pohdittiin eroja julkinen vastaan yksityinen... Mulla kävi tuuri ja päädyin julkisella asiasta kiinnostuneen lääkärin hoitoon. Otatti parit labrat jo etukäteen, vaikka yritystä oli vasta puolivuotta. Toki takana 3 km ja aiemmin olin raskautunut heti. Mutta ei tuokaan saanut mua vielä gynelle selvittämään seonneita menkkoja. 🙄

Huhtikuussa multa mitattu ferritiini, 68. Oon syönyt rautaa 200-250mg/vrk. Sitten kahdet ihan hirviömäiset menkat, varmaan joku 200ml yhteensä/kk, josta joku 150ml yhdessä päivässä isojen hyytymäklimppien kanssa. Heinäkuussa ferritiini enää 53. 😬😳 Just kun olin saanut nostettua sitä. 🤯 Lisä"hauskuutena", että perheenjäsenellä on korona ja mullakin flunssaoireita, ja koronahan voi kaiketi kuluttaa raudat (näytettyään alkuun virheellisesti liian korkeita lukemia). Että hyvin menee. 🙄

No, nyt sitten plussasin just. 🤩 Nyt olis kai 5+1, ensin puhelimessa yks hoitaja meinas, että saisin puhelimitse reseptin piikitettävään lääkkeeseen. Mutta äitipolilta soitettaessa sanottiin, että ultra+lääkäri ens viikolla 6+2 ja sieltä sitten annetaan tarvittaessa lääkitykset. 🤔 Nyt täytyy vain toivoa, että tuo miniASA riittäisi tässävaiheessa. Ja ettei korona tekis mitään. 😬
Mulla ferritiinin kans ollut vuosien maaottelu. Niagara menkkojen myötä arvo ollut jopa vain 12-18...
Parhaimmaksi nostokeinoksi olen löytänyt 100 lisäraudan yöotot. Pari tuntia ennen oikeaa heräämistä kello soimaan , yöpöydältä 100 pilleri suuhun ja Cvitamiiniporetabl. vettä kyytipojaksi.
Nyt ultran yhteydessä lääkäri neuvoi ottamaan rautaa kerralla 200 vain joka toinen vrk, imeytyy kuulemma siten paremmin. Magnesium estää raudan imeytymisen! Syön sitä iltaisin.
Olethan muistanut foolihapon, jota voi aloittaa ottamaan jo ennen raskautta. Vesiliukoisena ei juurikaan varastoidu.
 
Täällä kun pohdittiin eroja julkinen vastaan yksityinen... Mulla kävi tuuri ja päädyin julkisella asiasta kiinnostuneen lääkärin hoitoon. Otatti parit labrat jo etukäteen, vaikka yritystä oli vasta puolivuotta. Toki takana 3 km ja aiemmin olin raskautunut heti. Mutta ei tuokaan saanut mua vielä gynelle selvittämään seonneita menkkoja. 🙄

Huhtikuussa multa mitattu ferritiini, 68. Oon syönyt rautaa 200-250mg/vrk. Sitten kahdet ihan hirviömäiset menkat, varmaan joku 200ml yhteensä/kk, josta joku 150ml yhdessä päivässä isojen hyytymäklimppien kanssa. Heinäkuussa ferritiini enää 53. 😬😳 Just kun olin saanut nostettua sitä. 🤯 Lisä"hauskuutena", että perheenjäsenellä on korona ja mullakin flunssaoireita, ja koronahan voi kaiketi kuluttaa raudat (näytettyään alkuun virheellisesti liian korkeita lukemia). Että hyvin menee. 🙄

No, nyt sitten plussasin just. 🤩 Nyt olis kai 5+1, ensin puhelimessa yks hoitaja meinas, että saisin puhelimitse reseptin piikitettävään lääkkeeseen. Mutta äitipolilta soitettaessa sanottiin, että ultra+lääkäri ens viikolla 6+2 ja sieltä sitten annetaan tarvittaessa lääkitykset. 🤔 Nyt täytyy vain toivoa, että tuo miniASA riittäisi tässävaiheessa. Ja ettei korona tekis mitään. 😬

Onnittelut plussasta! Toivottavasti tämä nyt pysyisi mukana ja lääkitys auttaa. :Two-hearts:

Hienoa, että myös julkiselta löytyy noita lääkäreitä, joita asia kiinnostaa ja suostuvat tekemään tutkimuksia. Tuota vähän ihmettelen, ettei piikitettävää lääkettä aloiteta heti, kun ei kai siitä haittaakaan ole aloittaa. Minulla on nyt tällä hetkellä ohjeena aloittaa innohep -piikit heti plussasta ja miniaspiriinia (100 mg/vrk) syön jatkuvasti. Tämä ohje on saatu Dextrasta. Kuten aiemmassa viestissä kerroin, toisen yksityisen lääkärin ohje oli ihan toisenlainen. Nämä on niin ristiriitaisia nämä ohjeet, että pitäisi varmaan kouluttautua itse lääkäriksi, jotta näistä saisi jotain selkoa ja tietäisi, miten kannattaa toimia.
Minulla ilmeisesti tuota innohepiä jatketaan sitten koko raskauden ajan (jos joskus sinne asti päästään), koska sain juuri tukostaipumuskontrollitulokset ja fosfolipidivasta-aine arvo on edelleen koholla. Myös miniaspiriini jatkuu koko raskauden ajan. Lisäksi progesteron-arvo mitataan heti plussasta, jotta tiedetään, onko nykyinen Lugesteron-annos riittävä.
 
Onnittelut plussasta! Toivottavasti tämä nyt pysyisi mukana ja lääkitys auttaa. :Two-hearts:

Hienoa, että myös julkiselta löytyy noita lääkäreitä, joita asia kiinnostaa ja suostuvat tekemään tutkimuksia. Tuota vähän ihmettelen, ettei piikitettävää lääkettä aloiteta heti, kun ei kai siitä haittaakaan ole aloittaa. Minulla on nyt tällä hetkellä ohjeena aloittaa innohep -piikit heti plussasta ja miniaspiriinia (100 mg/vrk) syön jatkuvasti. Tämä ohje on saatu Dextrasta. Kuten aiemmassa viestissä kerroin, toisen yksityisen lääkärin ohje oli ihan toisenlainen. Nämä on niin ristiriitaisia nämä ohjeet, että pitäisi varmaan kouluttautua itse lääkäriksi, jotta näistä saisi jotain selkoa ja tietäisi, miten kannattaa toimia.
Minulla ilmeisesti tuota innohepiä jatketaan sitten koko raskauden ajan (jos joskus sinne asti päästään), koska sain juuri tukostaipumuskontrollitulokset ja fosfolipidivasta-aine arvo on edelleen koholla. Myös miniaspiriini jatkuu koko raskauden ajan. Lisäksi progesteron-arvo mitataan heti plussasta, jotta tiedetään, onko nykyinen Lugesteron-annos riittävä.
Huudan täältä sivusta, että mulla tässä raskaudessa joka edennyt nyt kaikkia muita pidemmälle (rv17) hepariini aloitettiin ekaa kertaa jo 3 päivää ovulaatiosta, tiedä sitten oliko ratkaisevaa. Ja mulla ei ole siis todettu edes tukostaipumusta....

Ristiriitaisia ovat kyllä ohjeet!
 
Mulla ferritiinin kans ollut vuosien maaottelu. Niagara menkkojen myötä arvo ollut jopa vain 12-18...
Parhaimmaksi nostokeinoksi olen löytänyt 100 lisäraudan yöotot. Pari tuntia ennen oikeaa heräämistä kello soimaan , yöpöydältä 100 pilleri suuhun ja Cvitamiiniporetabl. vettä kyytipojaksi.
Nyt ultran yhteydessä lääkäri neuvoi ottamaan rautaa kerralla 200 vain joka toinen vrk, imeytyy kuulemma siten paremmin. Magnesium estää raudan imeytymisen! Syön sitä iltaisin.
Olethan muistanut foolihapon, jota voi aloittaa ottamaan jo ennen raskautta. Vesiliukoisena ei juurikaan varastoidu.
Mulla siis oli ferritiini syksyllä -21 13 ja siitä olin saanut nostettua huhtikuuhun tuonne 68. Toukokuun alusta alkoi vertaohentava miniASA, jonka myötä ennestäänkin runsaammat menkat muuttui ihan järkyttäviksi. Kun soitin ja "valitin" asiasta niin lääkäri päätti kontrolloida ferritiinin, joka sitten olikin laskenut parissa kuukaudessa.

Mä en pysty syömään rautaa tyhjään mahaan, kun tulee oksettava olo. Mutta olin siis saanut jo hyvin nousemaan ennen tätä takapakkia. Ja foolihappoa oon syönyt lähes tauotta vuodesta -16, jolloin eka raskaus. 😅
 
Mulla siis oli ferritiini syksyllä -21 13 ja siitä olin saanut nostettua huhtikuuhun tuonne 68. Toukokuun alusta alkoi vertaohentava miniASA, jonka myötä ennestäänkin runsaammat menkat muuttui ihan järkyttäviksi. Kun soitin ja "valitin" asiasta niin lääkäri päätti kontrolloida ferritiinin, joka sitten olikin laskenut parissa kuukaudessa.

Mä en pysty syömään rautaa tyhjään mahaan, kun tulee oksettava olo. Mutta olin siis saanut jo hyvin nousemaan ennen tätä takapakkia. Ja foolihappoa oon syönyt lähes tauotta vuodesta -16, jolloin eka raskaus. 😅
Oletko kysynyt mahdollisuudesta päästä "rautatippaan"? Entä voisiko Asa olla menkkojen ajan tauolla?
Mä oon kans kokeillu tasan kaikki apteekin rautavalmisteet, voin illalla yrittää muistaa laittaa yv mikä toiminut mitenkin. Toivottavasti sulla ois luontaisesti hieman normaalia matalampi verenpaine, sehän kai suojaa niiltä tukoksilta...
 
Oletko kysynyt mahdollisuudesta päästä "rautatippaan"? Entä voisiko Asa olla menkkojen ajan tauolla?
Mä oon kans kokeillu tasan kaikki apteekin rautavalmisteet, voin illalla yrittää muistaa laittaa yv mikä toiminut mitenkin. Toivottavasti sulla ois luontaisesti hieman normaalia matalampi verenpaine, sehän kai suojaa niiltä tukoksilta...
Juu, siis just käytiin selvitteleen tuota ASAn vaikutuksia ja viime viikolla sain nuo labratulokset omakannasta, lääkäri ei ole soittanut vielä. Mutta nythän siis tein viikonloppuna positiivisen raskaustestin, että toivottavasti menkkoja ei tule seuraavaan vuoteen. 😅 Mutta raskauden, sikiön ja itseni vuoksi tuo ferritiini täytyis saada nousemaan, tai nyt edes pysymään ennallaan. Sen tiedän, että obsidan ei sovi ja Sideral liian kallista, nyt oon koittanut syödä vain sekaisen vuorotellen montaa merkkiä, kun kaikista tuntui tulevan viimeistään viikon jatkuvalla käytöllä vatsavaivoja. 😅🙈 Nyt vain täytys lisäks tietää onko raskauden aikana turvallista syödä millasia määriä, kerran aiemmin kun juttelin asiasta oman neuvolaterkkarin kanssa, niin se meinas, että rauta pitäis lopettaa heti plussattua. 😬
 
Takaisin
Top