Juu, siis just käytiin selvitteleen tuota ASAn vaikutuksia ja viime viikolla sain nuo labratulokset omakannasta, lääkäri ei ole soittanut vielä. Mutta nythän siis tein viikonloppuna positiivisen raskaustestin, että toivottavasti menkkoja ei tule seuraavaan vuoteen. Mutta raskauden, sikiön ja itseni vuoksi tuo ferritiini täytyis saada nousemaan, tai nyt edes pysymään ennallaan. Sen tiedän, että obsidan ei sovi ja Sideral liian kallista, nyt oon koittanut syödä vain sekaisen vuorotellen montaa merkkiä, kun kaikista tuntui tulevan viimeistään viikon jatkuvalla käytöllä vatsavaivoja. Nyt vain täytys lisäks tietää onko raskauden aikana turvallista syödä millasia määriä, kerran aiemmin kun juttelin asiasta oman neuvolaterkkarin kanssa, niin se meinas, että rauta pitäis lopettaa heti plussattua.
Ai rauta pitäs lopettaa heti plussattua? Onpas jännä neuvo....
Itsellä on neuvottu nostamaan rautaa kun ferritiinit oli laskeneet nyt toisella kolmanneksella 109->62. Otan nyt 100mg joka toinen päivä. Ja meillä on lapsettomuuslääkäri joka näitä lääkkeitä on neuvonut. Noi terkkarit on välillä vähän mitä sattuu, vaikka haluisi luottaa tietysti heidän ammattitaitoon, niin kyllä on täällä foorumilla muutaman vuoden oltua huomannut, että ihan hirveitä eroja terkkareissa ja osaamisessa plus monella on jotain omia mielipiteitä, mitkä ei nykytieteen valossa oikein ole totuutta.
Söin siis rautaa vielä raskauden alussa ja lopetin pari kuukautta sitten. Nyt on kulutettu sen verran varastoja että piti alkaa pitämään niitä yllä ettei enempää tipu tuosta. Mulla on käytössä Ferrodan. Vähän tekee kovaa vatsaa, mutta otan yötä vasten niin ei tule muita oireita.
Ferritiinejä tutkinut lapsettomuuslääkärini on sitä mieltä, että ferritiinin ihan minimissään lisi hyvä olla 50. Ja 70 olisi hyvä taso esim. fertiliteettiä ja raskautta ajatellen
Alhainen verenpaine on erillinen asia tukostaipumukseen. Alhainen verenpaine ei ole valitettavasti luotettava diagnostinen apu tukostaipumuksiin. Muutenhan ei tarvisi ottaa verikokeita ja testaa tukostaipumusta, kun voitaisiin vain mitata verenpaineita. Raskaus itsessään altistaa tukoksille, eli vaikka ei ole tukostaipumusta, niin on alttiimpi niille, kun tulee raskaaksi.Oletko kysynyt mahdollisuudesta päästä "rautatippaan"? Entä voisiko Asa olla menkkojen ajan tauolla?
Mä oon kans kokeillu tasan kaikki apteekin rautavalmisteet, voin illalla yrittää muistaa laittaa yv mikä toiminut mitenkin. Toivottavasti sulla ois luontaisesti hieman normaalia matalampi verenpaine, sehän kai suojaa niiltä tukoksilta...