Tuet, lomat ja muut etuudet

Mä oon oottanut päätöksiä kolme viikkoa... Ottaisivat edes yhteyttä, jos jotain puuttuu!

Mulla on ainakin niin pienet tulot ettei oikeestaan oo edes sitä vaihtoehtoa että jäisin pitkäks aikaa kotiin. Mun on palattava osa-aikasesti töihin heti kun vaan pystyn. Onneks ei tarvii kuitenkaan tehä paljon töitä heti alkuun ja pystytään luultavasti järjestään niin että toinen meistä on aina kotona vauvan kanssa eikä tarvii siis ulkopuolista hoitoapua...

Ei oo kuntalisää täälläkään. Tosin miehen tulot on niin pienet et tota kotihoidontuen lisäosaa sentään tulee vajaa pari sataa lisää. Jäähän se pieneksi mut eipä täs työttömänä oo isot tulot muutenkaan. Pitää kattoo miten rahat riittää, tavallaan tässä katastrofissa se satanen kaks ei enää juuri venettä kaada ku o kaatunu ajat sitten jo.

Hei onks meil näiden ens kesänä "väliin jäävien" lomien lisäks sitte seuraavan kesän lomat normisti? Siis et jos pitää nää tän vuoden kesän rästilomat vanhempainvapaiden jälkeen joskus ens kevättalvella, ni onks meillä normikesälomat sinä kesänä kans?

Joo sama täällä. Mie oon itsenäinen nois raha-asiois etten haluis olla myöskään kenenkää siivellä..

Hoh, onks toi ees laillista :eek::mad:? Mä ku oon hoitoalalla ja naispomolla muksuja niin ei onneks kukaan pääse ryttyilee mun oikeuksista.

Mie poden välillä myös huonoa omatuntoa tuosta "siivellä elämisestä" kun asun miehen talossa ilmaiseksi. Toisaalta hän on ihan oikeassa siinä että hänellä olis samat kulut talosta muutenkin, mitä nyt sähköä ja vettä menee pykälä enemmän. Ja hänen mielestään osallistun rahallisesti jo enemmänkin kuin tarpeeksi hoitamalla omien laskujen lisäksi molempien ruokakulut ja tietty hoidan ja huollan hänen taloaan kun täällä olen.

Täällä syrjäseudulla on onneksi asuminen melko halpaa, halvempi tää talo on pitää kuin vuokrakämppä kaupungissa. Eikä sitä myytyäkään saisi ja toisekseen miullakin olis rahallisesti paljon paremmat mahdollisuudet osallistua jos sit asuttais kaupungissa. Mut se rahallinen hyöty ois lopulta plus miinus nolla ku ois asuminenkin kalliimpaa et ehkä vaan nielen oman egoni ja oon tyytyväinen tilanteeseen :)

kelan asiointipalveluun tuli parissa päivässä myönteiset päätökset äitiys ja vanhempainrahaan :) ja olen iloisesti yllättynyt määrästä! lapsilisä vielä roikkui siellä "haettu" tilassa, mutta kait se sieltä käsitellään jossaki vaiheessa :)

omituista... ootko Aretha käyny sieltä asiointipalvelusta katsomassa siis hakemusten tilannetta?

Jos nyt lähdetään saivartelemaan niin kelalta sanatarkka muoto:

"Hakemus saapunut 18.12.2013

Olette hakenut lapsilisää syntymässä olevasta lapsesta. Oikeus lapsilisään alkaa lapsen syntymää seuraavan kuukauden alusta. Päätös lapsilisästä postitetaan ensimmäisen maksukuukauden lopussa."

Itse tulkitsisin tuon niin että sitä päätöstä ei voi tehdä ennen syntymää eli ei ole vielä myönnetty, vaikka hakemus on tältä erää käsitelty. Hakemus hyväksytään sitten kun on syntymä vahvistettu.

Sama teksti mullakin Elmiina. Ja samoin myös tulkitsen sen. Ja myös sen Kelan täti sanoi, ettei sitä päätöstä voida tehdä ennen kuin se lapsi syntyy.
Jos se lapsi vaikka kuolee synnytyksessä, niin eihän siitä silloin makseta lapsilisää ja tällöin myös hakemus hylätään.

Takaisin