Treeniryhmä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Misa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Näinhän se on! Siksi tämä musta hassulta ongelmalta tuntuukin kun molemmilla meillä on päivätyö niin ei pitäis olla vaikeeta. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Toisaalta siinä saattaa herkemmin ajatella, että kaikki vapaa-aika kuuluu perheelle, kun on sellainen tasainen rytmi. Ehkä ei pariskuntanakaan tule sellaista erillisyyttä mihin väkisinkin tottuu vuorotöissä.

Vuorotyöt toki aiheuttavat stressiä ja väsymystä, mutta sitten taas on sitä erillisyyttä niin lapsesta kuin puolisostakin. Itse tarvitsen sitä omaakin aikaa. Mies sanoi yksi päivä, että ennen lasta olin kuulemma erakko. 😆 Minusta taas näin kavereita ihan liikaakin. 🤭

Toisaalta siinä saattaa herkemmin ajatella, että kaikki vapaa-aika kuuluu perheelle, kun on sellainen tasainen rytmi. Ehkä ei pariskuntanakaan tule sellaista erillisyyttä mihin väkisinkin tottuu vuorotöissä.

Vuorotyöt toki aiheuttavat stressiä ja väsymystä, mutta sitten taas on sitä erillisyyttä niin lapsesta kuin puolisostakin. Itse tarvitsen sitä omaakin aikaa. Mies sanoi yksi päivä, että ennen lasta olin kuulemma erakko. 😆 Minusta taas näin kavereita ihan liikaakin. 🤭
Tuon kyllä allekirjoitan, kaikki vapaa-aika kuuluu jollekin muulle kuin minulle.

Paljon keskustelua täällä, kaikkeen en nyt kerkeä kommentoida, mutta sympatiaa kaikille kivuista ja vaivoista ❤️ Mulla oli synnytyksen jälkeen mystistä rasituksessa pahenevaa alavatsakipua noin vuoden. Kohtutulehdus hoidettiin, mutta kipu vaan jäi. Kävin myös äitiysfyssarilla ja hyviä neuvoja sain sieltä, vaikkei kauheasti apua mun tilanteessa lopulta ollutkaan. Lopulta kivut vaan hiljalleen sitten katosivat.

Toivottavasti saat @Helpsuli sovittua miehen kanssa sulle treenejä varten aikaa! Itse koen ne ihan supertärkeänä omana aikana.

Tänään jalkaprässi, reiden loitontajat ja lähentäjät laitteessa vuorosarjoina + polven ojennukset. Jalkaprässissä nostin painot 125 -> 130 kg, ja kun se tuntui menevän yllättävän hyvin, lisäsin mukaan vielä yhden vitosen kiekon. Kolmas sarja siis 8 x 135 kg! Sain myös salilta vastauksen kelkan painosta, ettei tarkkaa painoa ole tiedossa, mutta on noin 40 kg. Eli just niinkuin arvelinkin. 🙂

Loitontajissakin pitkästä aikaa kunnon edistystä. Ties kauanko oon kamppaillut tuossa samoilla painoilla, ja tänään yhtäkkiä se tuntuikin ihan kevyeltä. Tarkistin vielä monesti että en katsonut numeroita väärin. 😅 Joten tänään pääsin nostamaan kuormia tokaan sarjaan 2,5kg ja kolmanteen vielä toiset 2,5kg lisää.

Tänään vartti lämpöjä, ja pääliikkeinä pystypunnerrus ja kyykky. Kyykyssä painot 60 kiloon ja toistot kaseja, pystyä tein pelkällä tangolla 20 kg toistot 8 / 12 / 16 😁 vikan sarjan idea tehdä silleen että niin kauan kun menee täysin puhtaasti. Seitsemästoista toisto oli jo sen verran heilahtava että päätin sarjan 🤣 Treenin kokonaiskesto lämppineen 40 minsaa.

Päässen taas tutkailemaan luteaalin vaikutusta treenitehoihin 🙈 oireista päätellen arvelisin oviksen olleen/tulevan tällä viikolla, tiistai-perjantai välissä (eilistä arvaisin todennäköisemmäksi päiväksi. Kummasti lisääntyvä vauvakuume, tiistaina nousi leposyke jo vähän, eilen alkoi tuikkimaan alavatsa ja oli luonnonliukkarit varsin runsaat 🤣 ja tänään on kipeähkö olo, kuin flunssaa enteilevä, mikä viimeksikin oli oviksen päälle). Oma veikkaus treeniin vaikutuksista olisi, että viikon tässä pystyy tehdä hyvin perustreeniä, sit tulee se "ei tästä tuu mitään" viikko, ja sit suosiolla pidän menkkataukoa ja liikun jotain kevyttä lenkkeilyä tms vain koko vuodon ajan.

Täällä ihan huono treenikausi päällä, en oo tehnyt mitään puoleentoista viikkoon, ja olo on sen mukainen. Olin reissussa, sit miehellä menoja ja itellä jotain alkavaa flunssaa ja nostaa vähän lämpöä iltaisin. Toivottavasti viikonloppuna jaksaisi vähän puuhailla jotain! Ja maanantaina olis trendikäs Hyrox-tunti luvassa. En oo ikinä koittanut, mutta voi olla ihan kiva.

Mä kävin eilen taas aamusalilla. Olis ollu mave päivä mutta teinkin penkkipäivän. Mainitsinkin tuolla painonpudotusryhmässä mutta oon saanut vaihteeksi nilkkaan jonkun peroneus tendiniitin aikaiseksi 😐 en tiedä olisko se tost mavesta nyt niin ärtynyt, luultavasti ärsyttää yhdet kengät joilla oon kävellyt kävelymatolla välillä kolme neljä tuntiakin etätyöpäivänä. Nyt tuo nilkan syrjä tietty ärtyy ja turpoaa kaikista umpinaisista kengistä… täytyy koittaa käyttää sandaaleita vielä kun voi.

Penkissä on taas joku henkinen rima enkä muka taaskaan saa täysiä sarjoja tehtyä tuolla 42,5 kilolla. Päätin että jos ensi viikolla en saa kutosen sarjoja tehtyä niin nostan siitä huolimatta sarjapainon 45 kiloon seuraavaksi. Teen sitten vaikka ykkösiä tai kakkosia hetken aikaa.

Täällä on koitettu palautua viime viikon hullunmyllystä. Tein aika kevyen koko kropan treenin tänään salilla, etten nyt rehki liikaa. Jotenkin jäi kammo siitä viime kerrasta niin otan nyt iisisti tämä salille paluun. 🙈 Olen tehnyt kyllä kävelylenkkejä ja kaikkea mahdollista hyötyliikuntaa, mutta tänään oli nyt eka sali sen päivystysreissun jälkeen.

Minä aloitin pikku nuhatauon jälkeen treenit reippaasti hyrox-tunnilla. Ootteko kokeilleet? Se on ilmeisesti ”seuraava crossfit” eli kovasti nostaa trendikyyttään just nyt. Oli ihan kiva treeni: teknisesti helpompi kuin crossfit, enemmän painottui aerobiseen treeniin. Tehtiin mm, soutua, juoksua, kelkantyöntöä, askelkyykkykävelyä…

Minä aloitin pikku nuhatauon jälkeen treenit reippaasti hyrox-tunnilla. Ootteko kokeilleet? Se on ilmeisesti ”seuraava crossfit” eli kovasti nostaa trendikyyttään just nyt. Oli ihan kiva treeni: teknisesti helpompi kuin crossfit, enemmän painottui aerobiseen treeniin. Tehtiin mm, soutua, juoksua, kelkantyöntöä, askelkyykkykävelyä…
Täysimittainen hyrox ei itseäni ajatuksena kauheasti puhuttele, mutta konsepti kyllä lyhyemmässä muodossa esim. juuri tuollaisen tunnin muodossa olisi kiva kokeilla.

Itse harrastan siis nimenomaan toiminnallista harjoittelua, mutta lähiaikoina minua ei ole yhtään innostanut tehdä korkean sykkeen treenejä, joissa on noita hankalampia voimistelujuttuja tai oikeastaan edes painonnostoa, vaan olen lähinnä treenannut niitä erikseen.

Luulisin, että hyroxissakin varmasti avainasioita on kyky tahdittaa omaa liikkumista niin, että pysyy mieli tehtävässä, mutta ettei lähde liian kovaa. Oliko tuo tunti sellainen, että pyyhit itselläsi lattiaa sen jälkeen, vai millainen fiilis siitä jäi?

Omien treenien suhteen on jo vähän sellaista kriisinpoikasta, kun olen suhteellisen alussa raskaana noin viikolla 11 ja tiedän, että treenin fokusta tulee myöhemmässä vaiheessa muuttaa niistä itselle kaikista mieluisimmista jutuista kauemmaksi.

Kuitenkin tavoitteena on pitää ainakin tiukasta rengas-muscle upista kiinni niin pitkään kuin ikinä voin (haaveilen, että yläkropan voima riittäisi yksittäisiin toistoihin koko raskauden keston ajan 😄) ja tehdä tanko-muscle upeja niin pitkään kun se tuntuu hyvältä. Tajuan kuitenkin, että jälkimmäinen pitää kyllä jättää pois varmaan aivan viimeistään puolivälin tiimoilla. Koen tästä jo valmiiksi hirveää luopumisen tuskaa, kun on ison työn noiden taitojen opetteluun tehnyt. Haluan suhtautua järjellä treenaamiseen, mutta samalla liikuntaan ja raskauteen liittyy myös paljon pelonlietsomista ja ennakkoasenteita, joten sen tasapainon etsiminen tuntuu hankalalta. Onneksi vielä kun raskaus ei näy eikä oikeastaan tunnu, niin juuri nyt voi jatkaa normaalisti.

Täysimittainen hyrox ei itseäni ajatuksena kauheasti puhuttele, mutta konsepti kyllä lyhyemmässä muodossa esim. juuri tuollaisen tunnin muodossa olisi kiva kokeilla.

Itse harrastan siis nimenomaan toiminnallista harjoittelua, mutta lähiaikoina minua ei ole yhtään innostanut tehdä korkean sykkeen treenejä, joissa on noita hankalampia voimistelujuttuja tai oikeastaan edes painonnostoa, vaan olen lähinnä treenannut niitä erikseen.

Luulisin, että hyroxissakin varmasti avainasioita on kyky tahdittaa omaa liikkumista niin, että pysyy mieli tehtävässä, mutta ettei lähde liian kovaa. Oliko tuo tunti sellainen, että pyyhit itselläsi lattiaa sen jälkeen, vai millainen fiilis siitä jäi?

Omien treenien suhteen on jo vähän sellaista kriisinpoikasta, kun olen suhteellisen alussa raskaana noin viikolla 11 ja tiedän, että treenin fokusta tulee myöhemmässä vaiheessa muuttaa niistä itselle kaikista mieluisimmista jutuista kauemmaksi.

Kuitenkin tavoitteena on pitää ainakin tiukasta rengas-muscle upista kiinni niin pitkään kuin ikinä voin (haaveilen, että yläkropan voima riittäisi yksittäisiin toistoihin koko raskauden keston ajan 😄) ja tehdä tanko-muscle upeja niin pitkään kun se tuntuu hyvältä. Tajuan kuitenkin, että jälkimmäinen pitää kyllä jättää pois varmaan aivan viimeistään puolivälin tiimoilla. Koen tästä jo valmiiksi hirveää luopumisen tuskaa, kun on ison työn noiden taitojen opetteluun tehnyt. Haluan suhtautua järjellä treenaamiseen, mutta samalla liikuntaan ja raskauteen liittyy myös paljon pelonlietsomista ja ennakkoasenteita, joten sen tasapainon etsiminen tuntuu hankalalta. Onneksi vielä kun raskaus ei näy eikä oikeastaan tunnu, niin juuri nyt voi jatkaa normaalisti.
Fiilis tunnin jälkeen oli että tuli tehtyä kovatehoinen aerobinen treeni, mutta ei joutunut pyyhkimään lattiaa itsellään. Osasin hyvin suhteuttaa oman tekemisen kuntoon ja pitkiin sarjoihin. Mies sen sijaan oli ihan poikki, hän veti vähän liian kovaa. Uskoisin, että tämmönen hyroxin tapainen tunti toimii hyvin pitkälläkin raskaudessa (jos ei ole mitään erityisiä vaivoja). Jos muistelen ekaa raskauttani, niin kelkantyönnöstä piti jossain vaiheessa luopua, se tuntui huonolta keskivartalossa ja selvästi työnsi vatsalihasten jännesaumaa ulos.

Muscle upista mieleeni tuli, että jossain vaiheessa raskautta isomman mahan kanssa roikkuminen tuntui keskivartalossa tosi pahalta, se tuntui jotenkin venyttävän kauheasti vatsan seutua. Toki olet kovassa kunnossa kun jaksat tehdä muscle uppeja, eli jaksat ehkä kannatella selkälihaksilla paremmin itseäsi roikkuessa.

Kyllähän moni crossfittailee jne. läpi raskauden, mutta keventää ja modaa. Tietty se ei välttämättä ihan samalla tavalla motivoi kuin kovatehoinen treeni. Ite koen, että aktiivinen liikkuminen läpi raskauden auttoi tosi paljon läpi raskauden ja synnytyksen, eikä missään esim. neuvolassa paheksuttu, että pitäisi levätä enemmän tms.

Täällä palailtu eilen salitreenin pariin. Koko kesä on menty oikeastaan arkiliikunnalla (mitä on tullut paljon) sekä sitten 2x viikossa spinning. Ja voi että kun meinasi itku tulla kun palattiin takaisin pelkkiin tankoihin yms liikkeiden painoissa, toki kroppakin oli juminen. Nopeastihan se siitä palautuu kun saa taas aktiivisesti käytyä mutta silti harmitus oli iso.

Hei onpa kiva aihepiiri täällä! Mulla tulee tehtyä salitreeniä 3 kertaa viikossa (joskus 4) ja lisäksi arkeen kuuluu koiran lenkittämiset (yleensä kävellen, joskus juosten) päivittäin sekä omat pienet juoksulenkit. Tarkoituksena olisi lisätä juoksun määrää, ja alkaa juosta esim. 7-10 km lenkki kerran viikkoon lyhyempien lenkkien lisäksi. Nyt on mennyt sellasia 2-4 km juoksulenkkejä koiran kanssa tai ilman. Alkuvuosi meni passiivisisesti ja sen jälkeen on ollut nousujohteista läpi kevään ja kesän! Mies tsemppaa tosi paljon ja saliharrastus on meillä yhteinen. Meillähän menee niin että salitreeni on mulle parhaillaan sellanen oma hetki, jolloin oon irti perheestä ja mies on enemmän sellanen että haluaa tehdä treenin yhdessä mun kanssa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Komprossina treenataan puolet erikseenja puolet yhdessä.. :)

@Querelle toivottavasti raskaus menee helpolla ja pystyt treenaamaan sen läpi. Miulla oli vaikea raskaus ja kunnon treenaaminen piti lopettaa joskus puolenvälin tienoilla ja kyllähän se korpesi. Sitten tein liitoskipuisena kävelylenkkejä ja yritin jotain onnetonta mammajoogaa kunnes kiellettiin nekin. Jos joskus vielä raskaudun niin toivon, että saisin sellaisen korjaavan kokemuksen raskausajasta, jolloin pystyy liikkumaan läpi raskauden ja ei olisi synnytyksen jälkeen niin romuna ja saisi palauteltua itsensä nopeasti synnytyksestä oli se sitten sektiolla tai alateitse. Taitaa itselläni tosin olla niin raskautuminen kuin tuo jälkimmäinenkin toiveajattelua. 😅 🤭 Mutta tuo tasapainon löytäminen on kyllä hankalaa, kun neuvolasta ei saanut kummoisia treeniohjeita. Itse tajusin äitiysfyssarin palvelut raskausajan kannalta vähän liian myöhään, mutta hän oli suuri apu sitten siinä palautumisessa!

@Puar miulle sanat nouseva trendilaji on pahinta myrkkyä. Jos siihen liittyy vielä ryhmässä treenaaminen niin antakaa minun olla. 😅 Tankotanssi, tanssi ja kamppailulajit ovat aikanaan olleet lajeina itselle niin mieluisia, että siedin muita ihmisiä siinä samalla, mutta en ole varsinaisesti mikään joukkuepelaaja tai ryhmähengen luoja. 🤭 Tankotanssia kyllä treenasin ihan kotonakin. Ja siis ihanaa, että on uusista jumpista kiinnostuneille kaikkea uudenlaista konseptia, mutta miun korvaan ne kuulostavat monesti vähän rahastukselta, kun voisin vain tehdä niitä juttuja omassa rauhassakin niin halutessani. 🤭 En ole vieläkään kokeillut edes padelia vaan pysyn papparaisten kanssa sulkapallon parissa (aikataulut tosin vaikeuttavat nykyään pelaamaan pääsemistä). Olen innokas kokeilemaan kaikenlaisia lajeja, mutta en innostu, jos jo hyväksihavaitusta koitetaan keksiä pyörää uudelleen. 😄
Mutta summasummarum hyvä, jos ne motivoivat muita ja tuovat iloa. Kunhan minua ei pakoteta juoksemaan trendien perässä ja sellaiseen lakimuutokseen lienee vielä aikaa. 🤭

@Helpsuli kyllä se siitä taas niinkuin itse sanoitkin! Tsemppiä alkutahmeuteen.👍🏻

ON: Täällä ollut aikataulusyistä vähemmän salitreeniä tällä viikolla. Olen sitten käynyt kävelylenkeillä ja hakenut hikeä päälle juoksemalla miun lenkkipolun varrella sijaitsevaa metsäpolkumäkeä ylös muutamia kertoja. Uimahallissa kävin alkuviikosta. Mutta mikä salitreeni viimeksi! Tuntui kuin naisesta olisi kuoriutunut pitkän ajan jälkeen supersankari. 🦸‍♀️ Ihan mahtavaa, kun tuntui tekeminen taas normaalilta ja sain jopa uusia enkkoja. Oli kivaa vaihtelua tahmeiden viikkojen päälle! 😊

Hei onpa kiva aihepiiri täällä! Mulla tulee tehtyä salitreeniä 3 kertaa viikossa (joskus 4) ja lisäksi arkeen kuuluu koiran lenkittämiset (yleensä kävellen, joskus juosten) päivittäin sekä omat pienet juoksulenkit. Tarkoituksena olisi lisätä juoksun määrää, ja alkaa juosta esim. 7-10 km lenkki kerran viikkoon lyhyempien lenkkien lisäksi. Nyt on mennyt sellasia 2-4 km juoksulenkkejä koiran kanssa tai ilman. Alkuvuosi meni passiivisisesti ja sen jälkeen on ollut nousujohteista läpi kevään ja kesän! Mies tsemppaa tosi paljon ja saliharrastus on meillä yhteinen. Meillähän menee niin että salitreeni on mulle parhaillaan sellanen oma hetki, jolloin oon irti perheestä ja mies on enemmän sellanen että haluaa tehdä treenin yhdessä mun kanssa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Komprossina treenataan puolet erikseenja puolet yhdessä.. :)
Ja tervetuloa höpöttelemään! Meillä onneksi tykkää molemmat treenata erikseen, kun mie kanssa oon sellainen, että tykkään salilla treenatessa vajota sellaiseen omaan kuplaani. 😅 Eikä oikein olisi vaihtoehtojakaan, kun ei oikein ole hoitopaikkoja tytölle niin meidän arki on juuri sellaista, että vuoronperään huidellaan omissa harrastuksissamme ja toinen hoitaa lasta. 🫣

@Evea, Musta olisi ihan superkivaa, jos puoliso kävisi mun kanssani treenaamassa. Toki arvostan tosi paljon, että puoliso mahdollistaa kuitenkin minulle treenaamista paljon, joka liittyy osin myös siihen, ettei se salilla käyminen ole hänelle mikään megatärkeä juttu. Joskus käydään yhdessä, mutta en saa hänestä suoranaisesti kaveria omaan treeniin. Toki ymmärrän, että salilla käyminen voi olla niitä ainoita hetkiä, jotka saa viettää erossa perheestä, ja yksin käyminen voi siksi olla tosi arvokasta.

Minä sain treenattua ihan suunnitelmallisesti läpi viime raskauden (minulla siis aiemmin 5/2023 syntynyt lapsi). Lapsivedetkin menivät laskettuna päivänä salilla etukyykätessä. Tuolloin kuitenkin kipuilin tosi paljon kehonkuvan ja muuttuvan treenin kanssa, vaikka oikeastaan modasin enemmän vasta viimeisellä kolmanneksella jonkun viimeisen kuukauden tai puolentoista aikana. Mulla ei tuolloin tullut turvotusta yhtään ja vatsalihasten erkauma alkoi häiritä keskikropan voimantuottoa myöhään. Siitä huolimatta, että absoluuttisesti arvioituna olin varmasti tosi onnekas, kun pystyin jatkamaan liikuntaa aivan loppuun asti, oli mulla tosi vaikea esimerkiksi hyväksyä sitä, etten täysin samalla tavalla pystynyt treenaamaan kuin mihin olin tottunut ja kroppa tuntui kaikin puolin vieraalta. Nyt yritän ottaa iisimmin ja painottaa liikunnassa niitä osa-alueita, joista kehon huumeita helpoiten saan ja toki toivoa, että mitään vasta-aiheita liikunnan harrastamiselle ei tule nytkään. Sen vasta jälkikäteen ymmärsi, kuinka lyhyt aika raskaus kuitenkin on, ja kuinka motivoivaa se sitten on, kun pääsee synnytyksen jälkeinen takaisin normaalimpaan elämään ja liikuntaan, eikä pieni takapakki edes kovasti haittaa, kun treenistä tulee taas hetkeksi nousujohteista.

Tämä viikko oli omalla salillakäyntistandardilla tosi huono viikko, pääsin vain kolmena päivänä, koska töissä oli niin tiukkaa. Vähän pystyin ennakoimaan ja tein tämän viikon maanantain treenin jo viime sunnuntaina, mutta kuormitus jäi silti normaalia selvästi vähäisemmäksi. Onneksi ensi viikolla pitäisi olla mahdollisuus päästä takaisin normaalimpaan rytmiin.

Tervetuloa uusille 😊

Lyhyesti vain omat kuulumiset, en kerkeä enempää 😅. Ihan hirveä viime viikko, alkaa henkiset varat olla taas vähissä kun yksin pyörittää arkea toisen istuessa leikkuupuimurissa (tai maatessa sen veetun puimurin alla työkalut kädessä korjaamassa 😑) aamusta yöhön. En päässyt siis puntille. Yhden leikkipuistojumpan kehonpainolla tein: yhden jalan kyykkyjä eri variaatioilla, penkille nousuja, pistoolikyykyn opettelua, leukoja jalat maassa ja punnerruksia hyödyntäen mm. penkkiä ja keinua (oli tehokaa vatsalihaksillekin). Eilen iski tyttären nuha muhunkin ja tästä viikosta tuskin on luvassa yhtään aikataulullisesti helpompaakaan. Menkatkin pitäis alkaa keskiviikkona. Et huolehdi tässä nyt itsestäkin 😮‍💨😑🥲

Nyt on taas aika uudelle treeniohjelmalle (oon siis valmennuksessa, jossa vaihtuu treenit eri sykleillä). Ja yllätyin innoissani, koska sinne on treeniin itsessään lisätty kestävyystreeni loppuun ! Ihan huikeeta, en malta oottaa että pääsee tekemään. Viime viikon saldo oli toki vain yksi sali ja yksi spinu+core siihen, mutta parempi kuin ei mitään. Tällä viikolla sitten uudella boogiella.

Se lenssu iski siis täällä päälle. Jää kyllä päivän salitreeni tekemättä. Ja miulla kanssa pitäisi menkkojen alkaa tällä viikolla niin voi olla taas hiljainen viikko treenikunnon puolesta ilman tätä lenssuakin. Syö kyllä motivaatiota tällainen taas ihan huolella. 🙃

Takaisin