Treeniryhmä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Misa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huutelen tähän väliin, että te jotka laskette kaloreita, mitä ohjelmaa tai sovellusta käytetty? Minulla aina jää laskeminen siihen, että en jaksa merkkailla kun se on työlästä, mutta paino ei kyllä liiku mihinkään laskemalla päässä vähän sinne päin. Viimeksi oli käytössä Yazio ja siihen ehkä palaan nyt, jos ei parempaa ole tarjolla.

Mie teen itse asiassa pääsääntöisesti käsipainoilla. Ja samalla tavalla voi tehdä vinopenkin käsipainoilla tai tangolla. Miusta tuntuu, että saan noilla käsipainoilla menemään jotenkin paremmin perille oikeaan paikkaan. Toki käsipainoilla ei voi ihan maksimeja tehdä. Molemmille (tangolle ja käsipainoille) on siis paikkansa.

Ja yksi mikä miulla lyhyenä tulee vastaan on se että penkit ovat välillä liian korkeita. Teen penkkiä monesti jalat penkillä tai penkin jalkojen päällä. Tällöin pysyy alaselkä paremmin penkissä.
Jos säädöt loppuvat niin joissain laitteissa teen myös niin, että laitan jalkojen alle lattialle levypainot tms, että saan jalat tukevasti. 🙈 Kivaa olla pätkä. 😆
Olinkin tulossa just ehdottamaan tuota, että levypainot jalkojen alle penkatessa! Terveisin toinen pätkä… Niin ja isoilla painoilla penkatessa teen voimanostotyylillä, eli ei alaselkä penkissä, vaan jalat työntää lattiasta ja selkä on kaarella. Silloinkin joskus tarvii levypainot lattialle, että saa jaloista kunnolla ponnistettua.

Huutelen tähän väliin, että te jotka laskette kaloreita, mitä ohjelmaa tai sovellusta käytetty? Minulla aina jää laskeminen siihen, että en jaksa merkkailla kun se on työlästä, mutta paino ei kyllä liiku mihinkään laskemalla päässä vähän sinne päin. Viimeksi oli käytössä Yazio ja siihen ehkä palaan nyt, jos ei parempaa ole tarjolla.
Käytin Yaziota myös ennen mutta kun palasin ilmaisversioon, alkoi ärsyttää mainosten paljous. Nyt oon käyttänyt fatsecretiä. Ihan jees, vaikka Yazio oli ehkä vähän parempi.

@Misa juuri tänään tuskailin miehelle samaa penkin suhteen. Edistystä ei ole tapahtunut yhtään moneen kuukauteen. Ja mulla siis on jämähtänyt 30kg (tanko + 5kg kiekot) Sillä saan 5 toiston sarjoja tehtyä. Minulle mies neuvoi tiputtamaan painoja ja tekemään alkuun reilusti pidempiä sarjoja.

@Puar mä olen käyttänyt fatsecretiä, tosin nyt ollut jonkin aikaa tauolla ja painokaan ei ole laskenut...

Eilen oli jalkatreeni, tänään oli yläkroppa. Huomenna taas jalat ja piempi tauko kun ei ole vapaata..

Vähän ajattelin herätellä juoksua taas mukaan nyt kun tiet alkaa olla sulat. Ajatuksena aamulla nyt alkuun pari kertaa viikossa tehdä joku 30min lenkki.

Käytin Yaziota myös ennen mutta kun palasin ilmaisversioon, alkoi ärsyttää mainosten paljous. Nyt oon käyttänyt fatsecretiä. Ihan jees, vaikka Yazio oli ehkä vähän parempi.
Katselin app storesta, että fatsecretin maksullisessa versiossa taitaa olla joku tekoälyavustaja, että voi kirjoittaa mitä syö, ja tekoäly poimii siitä oikeat tuotteet päiväkirjaan 🤔 se kuulostaa tosi kätevältä.

@Foreverfever mulla vaan 26kg, eli 2,5+0,5 kg kiekot päissä. Kyllä masentaisi tuosta pienestä painosta vielä vähentää 🥲 Mutta ehkä vaan täytyy kokeilla tuotakin, jos se auttaisi!

@Puar joo se ominaisuus kuulostaa kyllä hyvältä! En ole viitsinyt maksaa joten en tiedä miten toimii, mutta jos otat sen maksullisen niin kerro sitten mielipide 😄
Ja siis sille voi kai myös puhua! Mutta tollaset on aina niin ja näin, että toimiiko kunnolla vai ei.

Vois olla tosiaan ihan kokeilemisen arvoista tiputtaa vähän painoja, ja tähdätä aluksi 8-12 toiston sarjoihin. Siitä vähän perusvoimaa ja lihasmassaa pohjalle, ja sitten siirtyy maksimivoiman lisäämiseen (lyhyet sarjat). Esim. jos menee nyt 30 kg x 5, niin voisko joku 26-27 olla sellainen jolla menee kasin sarjat? Siitäkin voi vielä lähteä kokeilemaan, että tekee ekan treenin vaikka 23 kg kaseja, seuraavan 25 kg, sit 27, ja kun on ”maksimisarja” tehty (eli esim. se 3x8x27) niin pitää kevyen viikon ja aloittaa seuraavan nousun edellistä korkeammalta, esim. 24-25 kg. Siitä se kasimaksimikin sit nousee pikkuhiljaa. Hyvä pystyä alkuun jopa joka viikko, tai jos on jo kokeneempi treenaaja, niin vaikka parin viikon välein kasvattamaan joko kiloja tai sit toistoja. Jos on pari kk tehnyt samoilla, niin joko pitää keventää ja tehdä nousu uuteen maksimiin, tai sit ei ole uskaltanut lisätä riittävästi painoja.

Vois olla tosiaan ihan kokeilemisen arvoista tiputtaa vähän painoja, ja tähdätä aluksi 8-12 toiston sarjoihin. Siitä vähän perusvoimaa ja lihasmassaa pohjalle, ja sitten siirtyy maksimivoiman lisäämiseen (lyhyet sarjat). Esim. jos menee nyt 30 kg x 5, niin voisko joku 26-27 olla sellainen jolla menee kasin sarjat? Siitäkin voi vielä lähteä kokeilemaan, että tekee ekan treenin vaikka 23 kg kaseja, seuraavan 25 kg, sit 27, ja kun on ”maksimisarja” tehty (eli esim. se 3x8x27) niin pitää kevyen viikon ja aloittaa seuraavan nousun edellistä korkeammalta, esim. 24-25 kg. Siitä se kasimaksimikin sit nousee pikkuhiljaa. Hyvä pystyä alkuun jopa joka viikko, tai jos on jo kokeneempi treenaaja, niin vaikka parin viikon välein kasvattamaan joko kiloja tai sit toistoja. Jos on pari kk tehnyt samoilla, niin joko pitää keventää ja tehdä nousu uuteen maksimiin, tai sit ei ole uskaltanut lisätä riittävästi painoja.
Joo siis 26,5kg menee helposti 10 toiston sarjoja x 3 ja siksi olen nostanut tuonne 30kg painot. Toisto määriä en vaan saa tuolla 30kg millään lisättyä. Mutta voisihan sitä kokeilla tuolla pienemmällä painolla tehdä vielä pidempää sarjaa, jos auttaisi
Muok. Voisin myös kokeilla että tekisin penkin joskus ekana, yleensä se on ollut tokana-kolmantena

Tuli mieleen, että onko perus punnerruksista kehonpainolla hyötyä penkin kehityksen kannalta? Luulisi että olisi 🤔 Punnerrusten sujauttaminen johonkin väliin, vaikkei olisi salillakaan, voisi olla melko helppoa.

Joo siis 26,5kg menee helposti 10 toiston sarjoja x 3 ja siksi olen nostanut tuonne 30kg painot. Toisto määriä en vaan saa tuolla 30kg millään lisättyä. Mutta voisihan sitä kokeilla tuolla pienemmällä painolla tehdä vielä pidempää sarjaa, jos auttaisi
Muok. Voisin myös kokeilla että tekisin penkin joskus ekana, yleensä se on ollut tokana-kolmantena
Entä jos laittaisi siitä välistä, vaikka jotain 28 kg painoa? Penkissä tulee yllättävän nopeasti seinä vastaan, koska parin kilon nosto on prosentuaalisesti tosi iso suhteessa kokonaiskuormaan. Jos 26.5 menee 10, niin noin 28 pitäisi olla kans ihan kunnon sarja 🤔 Ja penkki kannattaa varmasti tehdä ekana etenkin jos sitä haluaa kehittää, ei oo lihakset vielä väsyneet.

Punnerruksista ja muista rintalihasliikkeistä (esim. vinopenkki voi olla kivaa vaihtelua tai lisä rintalihastreeniin) on varmasti hyötyä, lisäksi penkin apuliikkeenä tehdään usein ojentajia.

Muokattu viimeksi:
@Misa meillä tulee nyt tämmönen ohjeistus kevääksi teiben puolella: View attachment 142372
Oon nähnyt tuon saman, mutta siis mä en ole saanut nostettua kilollakaan painoja penkkipunnerruksessa nyt moneen viikkoon. Enkä lisättyä yhtään toistoa, jää kesken ja putoaa turvaraudoille. Mutta taidan kysyä vielä Piian mielipiteen, onko nää mitä nyt suunnittelin, hyviä keinoja edistää asiaa.

Nyt tipahti painokin taas enemmän kerralla, 66,1kg 😄

Mä pohdiskelen taas punttistelun kokeilemista. Pitäisi vaan kerätä maltti aloittaa tarpeeksi matalalta totuttaakseen kehoa 😅 Tammikuussa kun se selkä ärtyi. Mitä ehdottaisitte aloituspainoiksi näiden tammikuun sarjapainojen jäljiltä? Näihin, osassa enempäänkin, riittää voimat, muttei tukilihakset 😅 kaksi kuukautta kyllä taukoa ja corejumppaa on voinut vahvistaa. Pieniä liikkeitä en jaksa tähän eritellä, niitä kun on tullut jatkettua hiittijumppien yhteydessä, mutta tuossa muistiinpanot viimeisestä treenistä ja suluissa tän hetken tuoreet pohdinnat.

PUNTTI 16.1.
PENKKI 32,5 kg, toistot 8/8/8 (Penkissä en usko että oon rikkonut itseäni, että tässä otan varmaan painot 27,5 ja alotan siitä)
Pystypunnerrus 20kg 8/8/8 (tän vois siirtää tangolla tehtävästä käsipainoilla tehtäväksi, mikä luonnollisesti pienentää myös painoa 😊)
MAVE 55 kg, toistot 10/10/10 hyvä taso (tää onkin sit kinkkinen. Oon merkannut että toi 55 kiloa on tuntunut sopivalta painolta, eli jää jokusia toistoja vielä varastoon. Vahvajalkaisena taitaa vaan jalat jaksaa vetää isomman määrän kuin selkä kestäis, joten mitä ihmettä teen tän liikkeen kanssa? Tyhjän tangon nostelu tuntuu samalta kun sitois kengännauhat, että pakko siihen on jotain vastusta saada laittaa 😅 tätä erityisesti saa kommentoida!)
KYYKKY 50 kg toistot 10/10/10 (tässä samat ongelmat selän ja jalkojen voiman eroissa, kommenttia? Tein tammikuussa myös yhden treenin 55 kilolla kympin sarjoja, niihin olin merkinnyt että rankka, ja kevensin takaisin 50:een. Pudotanko suosiolla 40 kiloon ja siitä alan rakennella ylöspäin? Ei kai sitä alemmaksi tarvisi kuitenkaan, eihän? 😆)

Noiden lisäksi olin tehnyt kulmasoutua 20 kilon levypainolla, ja tosiaan kehonpainojumpat ja hiitit ynnämuut päälle.

@litranmitta viisaammat osaa varmaan sanoa millä painoilla kannattaa lähteä liikkeelle, mutta mietin, onko hyvä tehdä nuo kaikki raskaat liikkeet yhdessä treenissä? Vai voisko jo pelkästään se rasittaa kehoa liikaa?

Oon nähnyt tuon saman, mutta siis mä en ole saanut nostettua kilollakaan painoja penkkipunnerruksessa nyt moneen viikkoon. Enkä lisättyä yhtään toistoa, jää kesken ja putoaa turvaraudoille. Mutta taidan kysyä vielä Piian mielipiteen, onko nää mitä nyt suunnittelin, hyviä keinoja edistää asiaa.

Nyt tipahti painokin taas enemmän kerralla, 66,1kg 😄
Joo heiltä saa kyllä kattavat ja hyvät ohjeistukset 💕

@litranmitta viisaammat osaa varmaan sanoa millä painoilla kannattaa lähteä liikkeelle, mutta mietin, onko hyvä tehdä nuo kaikki raskaat liikkeet yhdessä treenissä? Vai voisko jo pelkästään se rasittaa kehoa liikaa?
No joo totta, onhan siinä ne kaikki samalla kertaa 😅🙈 Mä yksinkertaisena ajattelin että omaan lapsiarkeen kun treenejä ei pysty suunnitella hirveänä eteenpäin ja välineet on yksinkertaiset (ei salia vaan autotalli, kyykky-penkki-teline ja rautaa 😅) niin yksijakoinen koko kehon treeni on ainut mahdollinen että koko kroppa tulee käytyä läpi siinä 40 minuutin aikana minkä epäsäännöllisesti saa raapaistua irti 😅

On mulla ollu nuo kaikki samassa treenissä jo pitkään. Siihen yks tai kaks eristävää lisänä ja treeni oli siinä. Toki jos palautuminen prakaa niin pitää miettiä uudelleen.

@litranmitta ymmärrän tuossa tapauksessa täysin! Mietin just tota alaselän rasitusta jos on mave ja kyykky putkeen 😁 Mutta niin, en ole ammattilainen joten tää vaan ekana tuli mieleen.

@Helpsuli oonkin lukuisia kysymyksiä kysellyt jo ja saanut tosi pitkät ja kattavat vastaukset, eli tää valmennus on ehdottomasti jo nyt ollut hintansa arvoinen 🥰 (suorastaan halpa tähän hyötyyn nähden) Katotaan, minkä vastauksen saan nyt, laitoin äsken kyssäriä tästä penkkiasiasta! Aion kyllä jatkaa Tribeen, ainakin ekaksi kuukaudeksi, jatko sitten riippuu siitä miten IVF-hoitoja aloitellaan.

@litranmitta itse menisin tuossa tilanteessa selän ehdoilla ja jatkaisin jalkojen kehittämistä, kun selkä on vahvistunut.

Miullahan on polvet tehty tomaateista niin en vain yksinkertaisesti tee kyykkyjä painojen kanssa ja mavea teen pidempää sarjaa kevyemmillä painoilla. Prässi, reisipenkki, lantionnosto ja erilaiset taljaliikkeet korvaavat kyykkyä, kun siinä hajoavat polvet johtuen rakenteellisesta viasta. Prässinkin kanssa saa olla varovainen.

Kokeile tehdä mavea leveällä otteella tai suorin jaloin niin se menee enemmän selälle. Siinä voi jo tuon kuormituksen siirtymisen takia tiputtaa painoja reilusti. Jahka selkä jaksaa niin voit palata perusversioon.

@litranmitta ymmärrän tuossa tapauksessa täysin! Mietin just tota alaselän rasitusta jos on mave ja kyykky putkeen 😁 Mutta niin, en ole ammattilainen joten tää vaan ekana tuli mieleen.

@Helpsuli oonkin lukuisia kysymyksiä kysellyt jo ja saanut tosi pitkät ja kattavat vastaukset, eli tää valmennus on ehdottomasti jo nyt ollut hintansa arvoinen 🥰 (suorastaan halpa tähän hyötyyn nähden) Katotaan, minkä vastauksen saan nyt, laitoin äsken kyssäriä tästä penkkiasiasta! Aion kyllä jatkaa Tribeen, ainakin ekaksi kuukaudeksi, jatko sitten riippuu siitä miten IVF-hoitoja aloitellaan.
Jep, minustakin on ollut kyllä markkinoiden parhaita valmennuksia vaikka onkin "vaan" nettivalmennus!

Kirjoita tähän...
Takaisin