Treeni ja raskaus

Mä olen käynyt salilla ennen raskautta 2-3krt / vkossa ja samalla määrällä ajattelin jatkaa aina sinne asti, kun masu alkaa tulla tielle. Tietenkin tuntemusten mukaan. Oon tehnyt aikaisemmin myös paljon kotijumppia ja niillä korvaan salikäynnit sitten, kun salilla oleilu ei tunnu enää hyvältä :-D Kotona jumppailua on helppo säädellä omien olojen mukaan ja netistä löytyy paljon videoita raskaana olevillekin :wink

Mun neuvolatäti suositteli jättämään kovasykkeiset treenit vähemmälle, mitä pidemmälle raskautta mennään, koska silloin vauvan hapensaanti vaikeutuu, kun se joutuu jakamaan kaiken puuskuttavan mammansa kanssa.

Lenkkeilyä koiran kanssa ja hölkkäilyä aion jatkaa fiiliksen mukaan sitäkin. Viime aikoina on tosin ollut aika turvonnut ja painava olo, jolloin jopa kävely on tuntunut sementissä tarpomiselta :-D Toivotaan, että se tästä kevenee!
 
Lenkkeilen ja pyöräilen koirien kans. Ratsastan/ajan hevosella. Ratsastuksen jätän pois kuhan maha alkaa kasvaa ja alkaa tuntumaan ikävältä mahassa. Metästyshommat alkaa kohta, joten metsässä tulee liikuttua paljon koirien kans. Se jää nähtäväksi pystyykö samoilemaan hirvijahdin loppuun asti vai tekeekö maha työlääksi kulun jossai vaiheessa.
 
Minäkin oon salilla käynyt 1-3krt/viikko riippuen siitä miten miehen ja mun vuorotyöt menee ja kuka hakee muksut ym. Kävin pilatesissa, kahvakuulassa ja CxWorksissä ja salilla. Nyt kun olen oksentanut ja ollut sängynpohjalla 6viikkoa on tosi vaikee ruveta liikkumaan. Ajattelin aloittaa pilateksella ja kokeillavtaas kahvakuulaakin, mutta energiataso on nyt todella alhainen etten aina jokapäivä jaksa laittaa ruokaakaan. Toivottavasti 2/3 raskaudesta olis voimaannuttavampi olo ja jaksais tehdä edes jotain :/.
 
Meillä tuli nyt muutto ja entinen kuntokeskus on n 15 kilsan päässä nykyisestä kodista. Taidan irtisanoa sen sopimuksen koska ei mulla nyt oo muutenkaa tullu samalla tavalla käytyä tän väsymyksen ja pahoinvoinnin takia. Mulla tulee kuitenkin nyt työmatkapyöräilyä yhteensä n 20 km/pv, ehkä se riittää tällä erää. :)
 
Ajattelin jos joogan aloittais. En ole ikinä harrastanut tai etes kokeillut kokeillut, mutta nyt on kiinnostus heränny. Sehän sopii myös raskaana oleville? Onkohan raskaana oleville omia ryhmiä vai ottaako ohjaaja raskaana olevat huomioon. Täällä ei ainakaan ole raskaana oleville omaa ryhmää. Kokemuksia siis joogasta raskauden aikana kaipaisin!
 
Jooga on ihanaa, suosittelen! :) Mä olen käynyt joogassa jo useamman vuoden. Meillä on töissä järjestetty joogakurssi ja aion siellä käydä niin kauan ku töissä olen. Nyt ajattelin sille joogaopelle kertoa raskaudesta kun töissä oon jo kertonut, mutta tähän asti oon ihan normaalisti ollut mukana. Jossain vaiheessa maha tulee varmasti tielle joissain liikkeissä ja sit kun ei enää pysty olee mahallaan makuulla ni joutuu joogaope sitten keksimään vaihtoehtoisia liikkeitä mulle..

Meillä ainakin joogaa suositellaan raskaanaoleville. Tykkään muutenkin tosi paljon kun kehon hallinta paranee ja lyhyessä ajassa huomaa edistystä. Ja se fiilis kun huomaa pystyvänsä liikkeisiin joista ei ennen olisi osannut edes unelmoida! :)
 
Mäkin olen tosi kiinnostunut aloittelemaan joogaharrastuksen. Katselin muutamia joogakouluja ja joissain on omia ryhmiä raskaana oleville. Olen harrastanut joogaa aiemmin, mutta siitä on jo muutamia vuosia. Olisi jännä nähdä, voisiko joogasta olla apua esimerkiksi synnytykseen valmistautumisessa ja selkäkipujen ehkäisyssä.
 
Mä ostin sen äitiysjoogakirjan. En oo vielä perehtynyt mutta kaveri suositteli :)

(pitää hetki sulatella kun sisällysluettelossa mainittiin joka otsikon alla "voimasanat" ja tuollainen on niin ei mua :D)

Mutta ohjattu jooga on aina parempi! Itse maksan salia niin se saa riittää. Varsinkin jos ei ole harrastanut niin ohjatut tunnit auttaa asennon löytämisessä.
 
Mä ostin esikoisen syntymän jälkeen tunnukset sinne nettijooga palveluun. Onkohan se nyt yoogaia.com tms. Oon kyllä joogannut aiemminkin, mutta luulen, että tuolta löytys ihan aloittelijoillekin sopivia tunteja. Siellä on lisäks erikseen ainakin jotain raskausjooga tunteja, en oo niitä vielä ite kokeillut. Ja joogan lisäks löytyy muutakin: vatsalihastunteja, pilatesta, corea, putkirullausta. Siellä on siis aikataulutettuja livetunteja (voi vaan katsoa tai laittaa myös itelle kameran päälle, jolloin ohjaaja näkee sut) ja lisäks paljon tallenteita tunneista. Ton pienen ihmisen kanssa ei aina tahdo päästä lähtemään kotoa tunneille, niin oon tykännyt kun noita voi tehdä ihan oman aikataulun mukaan. Ja siellä on usein hyviä tarjouksia, niin hintakaan ei oo mitenkään kohtuuton...ja ainakin aiemmin sai kokeilla ilmaseks. Voin kyllä suositella :)
 
Itsellä on kyllä alkuraskaudessa jäänyt liikunta aivan minimiin. :sorry: Oikein ahdistaa. Aiemmin kuitenkin käyny säännöllisesti salilla, crosstrainingissa/kahvakuulassa, joogassa yms. Ei oikeesti pystynyt/jaksanut mitään tehdä ekalla kolmanneksella. Jospa kohta olis taas energiaa edes johonkin liikuntaan, kun viimein on pahoinvointikin helpannut (ja pahin uupumus).

Jooga olis kyllä ihan ehdoton juttu. Oon niin juminen muutenkin, et olis pakko venytellä/vetristellä useampana päivänä viikossa, ettei paikat jämähtäisi täysin. Tällä hetkellä ei ole mahdollisuus käydä muualla kuin Easyfitin virtuaalijoogatunneilla, mutta elokuun jälkeen olisi taas Yoga Flowta tarjolla "livenä". Sinne ajattelin mennä.

Hassua kyllä, että jotkut tahot tuntuu kieltävän joogankin harrastamisen raskausaikana ja suosittelee vaan ns. mammajoogaa, joka on kuulemani mukaan ihan lässyä (keskitytään vaan pelkkään hengittelyyn ja rauhoittumiseen). Neuvolasta kyllä kysyin, niin ihan vapaasti saa kuulemma joogailla. :rolleyes: Sen nyt ymmärrän, että mahallaan ei voi maata tietyn ajan jälkeen, eikä mitään hillittömiä kiertoliikkeitä kannata tehdä, ettei kohtu väänny...
 
Mä oon sitä mieltä, että jos osaa kuunnella kehoaan, niin kyllä se sitten kertoo, jos jotain ei enää syystä tai toisesta voi tehdä. Mä tein viime raskaudessa baletissa hyppyjä paljon kauemmin kun suositeltiin. Kyllä sen sitten huomas, kun ei enää tuntunut hyvältä. Juoksemisen taas jouduin lopettamaan tosi aikasin, kun se vaan alko selvästi olla huono....
 
Mä alotan joogaamisen ohjatusti ja jatkan salitreeniä (joka ollut tauolla jo ennen plussaakin...). Nyt sai jotenkin enemmän energiaa kun näki että kohdussa kaikki hyvin :)
 
Kiitos vinkeistä. Täytyy harkita jos pääsis ohjattuun ryhmää. Pipridae täytyy tutustua sinun vinkkiin. Se ois tosiaan hyvä, kun sen vois tehdä milloin vaan ja kotona :)
 
Kävin ennen plussausta ja sen jälkeenkin salilla ja pitkillä kävelylenkeillä koiran kanssa. Vannotin että käyn kyllä salilla raskaana ollessakin niin kauan kuin pystyn. Noh...ne käynnit stoppas ku seinään. Ensinnäkin tuli pahoinvointi ja seuraavaks kamala väsymys. Ei puhettakaan että ois jaksanu salille mennä! Lisäks hengästyin helposti. Nyt useita viikkoja eteenpäin en ole edelleenkään salille jaksanu lähtee, eikä ole ollut intoakaan. Kotonakaan en ole jaksanu jumpata. Kävelyillä olen kuitenkin joka päivä käynyt, kiitos koiran. Myös mustikkametsässä tuli käytyä ja nyt ollaan miehen kanssa frisbeegolfailtu. Mutta minkäänlaiset jumpat ei tällä hetkellä jaksa innostaa, vaikka ennen jumppailin paljonkin.
 
Itsekin kävin monta kertaa viikossa salilla ennen plussausta ja lenkilläkin melkein päivittäin. Sitten kun pahoinvointi ja väsymys alkoi jäi kumpikin eikä viiteen viikkoon tullut tehtyä mitään. Kun oireet helpottivat, aloin käymään taas lenkillä ja pari kertaa on tullu salillakin käytyä. Toisaalta ei innosta salitreeni ja toisaalta jotenkin pelkään, että mitähän siellä uskaltaa tehdä. Neuvolasta kyselin mitä pitää huomioida mutta ei se oikein osannu sanoa mitään. Joten te, jotka käytte salilla niin miten ootte muuttanut treenejä ja esim. mitä jättänyt pois?
 
Vatsat jäi heti pois, hypyt tuntuu epämukavilta ja painot keveni puolella kun kesällä ei vain jaksanut nostaa. Nyt tekisi mieli nostaa painoja muttei uskalla esim kyykyissä. Netistä löytyy jokaiselle kolmannekselle oma salitreeni :)

En kyllä ole mikään "ammattilais treenaaja".
 
Pitääkin perehtyä niin sais vinkkejä :) Itekin jätin vatsat pois heti ja selkeästi huomaa, että pienemmillä painoilla pitää tehdä. Ja tulee tehtyä paljon rauhallisemmin :)
 
Mä oon yrittänyt alkaa liikkumaan varovaisesti noiden vaikeiden kuukausien jälkeen. Ekan sauvakävelylenkin jälkeen alavatsa kipuli koko illan. Sattui olemaan muutaman päivän päästä neuvolalääkäri ja kysyin asiaa häneltä. Tehtyään sisätutkimuksen yms. Hän sanoi ettei mitään estettä liikkumiselle ole. Omaa oloa kuunnellen. Eilen kävin taas kokeilemassa. Lenkki meni hyvin ja teki pääkopalle hyvää, mutta illan kipuili taas. Tänään kipuili sitten jo lenkillä. Piti kääntyä vartin jälkeen takaisin. Aluksi särki alaselkää ja lopulta kipu siirtyi vasemmalle alavatsalle. Hissuttelin kotiin ja tässä nyt makoilen "tatti otsassa" sohvalla :sad001 kipu rauhottui mutta alkaa jo pelottaa tuo liikkuminen. Onko teillä muilla ollut ongelmia?
 
Takaisin
Top