Treeni ja raskaus

Myky2016

Puuhakas puhuja
Helmikuunmammat 2016
Onko muita, joille liikunta on erittäin tärkeä harrastus? Miten olette ajatelleet liikuntaa jatkaa?

Itse harrastan kuntosalia ja juoksua (+pyöräilyä, lähinnä työmatkat) ja lenkkeilyä koiran kanssa. Salitreeni ainakin toistaiseksi tuntuu ihan hyvältä ja sitä aion omien tuntemusten mukaan jatkaa mahdollisimman pitkään toki ekan kolmanneksen jälkeen tietyt vatsaliikkeet täytyy jättää pois ja mahdollisesti rankempien treenien intensiteettiä hieman laskea ettei vauvalle tule liian tukalaa. Lisäksi edellisessä raskaudessa selällään tehtävät liikkeet piti lopettaa puolenvälin tienoilla kun vauva/kohtu painoi alaonttolaskimoa niin että alkoi huimata. Koiran kanssa lenkkeilyä jatkan normaaliin tapaan vaikka hiukan talven liukkaat pelottaa hiukan ison energisen koiran kanssa, mut onneks icebugit tekee liikkumisesta varmempaa. Myös juoksulenkkejä työmatkapyöräilyä jatkan tuntemuksieni mukaan. Uutena lajina aloitan aion aloittaa pilateksen taas syksyllä. Sitä harrastin myös edellisessä raskaudessa ja uskon että sillä oli osaltaan positiivinen vaikutus helppoon ja nopeahkoon synnytykseen.
 
Täällä! 5x viikossa salia ja 3-4x viikossa käyn juoksemassa/hölkkäämässä plus sitten lenkit koiran kanssa. Salilla joutunut hieman jo himmailee kun hengästyn niin paljon helpommin kun aikasemmin. Tarkoitus kuitenkin jatkaa saliakin ihan joulukuun loppuun asti omaa oloa kuunnellen.
 
Täällä! Mie käyn kolmesti viikossa bodypumpissa ja pyöräilen päivittäin työmatkan 5km suuntaansa. Onko teillä ollut pahoinvointia? Miten on.vaikuttanut liikuntaan, esim pahentaako tai auttaako liikunta teillä? Miulla on ollu ihan järkkyä pahoinvointia ja vähän jännitän et miten seuraava jumppa menee, et laattaanko ne jumppasalin lattiat uudestaa :D en oo rv 6 jälkeen vielä päässy takasin jumppiin ku oltiin matkalla. Nyt rv 7+0. Haluaisin kyllä jatkaa liikuntaa kuten ennen Raskautta niin pitkälle kuin mahdollista, mutta saas nähdä miten käy. Onneks voi aina laittaa kevyemmät painot jos tuntuu et käy liian raskaaksi :)
 
Täällä myös yksi salia harrastava :) Nyt kesäaikaan ei käyminen kovin säännöllistä ole,kun olemme paljon maalla/mökillä,mutta kaupungissa ollessa yritän ainakin 2-3 kertaa viikossa käydä. Koiran kanssa lenkkeilyä lisäksi.
Googlailemalla löytyi kreatiiniton palautusjuomakin (FAST:n hera80) ja Manninen storeen olin yhteydessä ja sieltä ainakin sanottiin,että mannnisen protskupatukatkin on ihan on raskausaikana.

Vähän noita välteltäviä liikkeitä olenkin jo miettiny,eli mitäs nyt sut ei sais tehä ekan kolmanneksen jälkeen enää?
 
Siis eikö kreatiini-pitoisia tuotteita saa käyttää raskausaikana? En oo kyllä nyt lisävalmisteita käyttänytkään, mutta hyvähän se on tietää jos ne onkin kiellettyjä!
 
Täällä! :) Käyn salilla 4-5krt/viikossa ja siihen päälle sitten satunnaisia muita lajeja vaihtelevalla menestyksellä. :D Tarkoituksena olis jatkaa treenaamista niin pitkälle kuin mahdollista, mielellään ihan loppuun asti. Tietty sitä treeniä joutuu matkan varrella vähän soveltamaan, mutta kuitenkin.

Mua on kans mietityttänyt urheilulisäravinteet ja vitskut. Jätin nyt alkuun varulta kaikki pois, mutta tarkoitus olis niitä kyllä mahdollisuuksien mukaan jonkun verran palautella. Oon yrittänyt googlettaa, mutta löytyy tosi ristiriitaisia tietoja! Manniselle pistin kans kyselyä ja sain vastauksen, että hera on ok, mutta sitä kannattaisi käyttää hieman harvemmin makeutusaineen takia. Sen mä jo tiesinkin, että hera sopii, mutta oon nyt pitänyt siitäkin taukoa, kun mulla on pelkästään noita makeutusaineilla makeutettuja. Aikeissa on kyllä ostaa joko makeuttamaton tai stevialla makeutettu, mutta en oo vielä ehtinyt niihin hirveesti perehtymään.

Sitten oon miettinyt glutamiinia ja kreatiinia. Mitenköhän on niiden kanssa? Treenilaturit ja treeninaikaiset aminohappojuomat oon jättänyt ihan suosiolla, en usko että niitä kannattaa käyttää. Ja onko jollain enemmän tietoa vitamiineista? Mä oon normaalisti syönyt monivitan päälle vielä erikseen C:tä, D:tä, B:tä, sinkkiä, magnesiumia ja omega-3:sta. Nyt huomasin että ainakin sinkkipurkissa luki, että raskaana olevien pitää varmistaa lääkäriltä. Neuvolasta tai meidän työpaikkalekurista ei osattu sanoa mitään ja googlettaminen tuo taas tosi ristiriitaista tietoa.

Ai joo ja mitenköhän salivyön kanssa. Se vedetään kuitenkin tosi tiukalle, niin missäköhän vaiheessa sen käyttö kannattais lopettaa? Mulla on nyt siis 7+0 eikä oo vielä minkäänlaista mahaa, että siinä mielessä vois vielä käyttää, mutta luulis että se painekin alkaa jossain vaiheessa vaikuttamaan...o_O En oo nyt kyllä yli viikkoon käyttänyt.
 
Tää raskaus tuo kyllä omat haasteet tähän liikuntaharrastukseen! Pitää miettiä et mitä liikkeitä voi tehä ja mitä ei.. Mie en esikoisen kohalla harrastanut liikuntaa yhtä aktiivisesti kuin nyt joten ei mulla oikein ole ees hajua et mitkä liikkeet on kiellettyjä? Esim vatsalihasliikkeistä olen kuullut että niitä ei suositella, mut minkälaisia voi tehdä vai pitääkö kaikki jättää pois ja milloin? Tai kyykyt,.saako niitä tehä? Onko muita kiellettyjä?
 
Kiinnostaisi myös nämä asiat, samoja pohdintoja ollut :) Yritän panostaa nyt varsinkin selkälihaksiin, nyt jo kipuilee alaselkä herkästi :sad001
 
Kreatiiniä ei mun käsittääkseni pitäis raskaana käyttää..
Steviaa ei myöskään.
Makeutusaineista osa on ok myös raskausaikana ja tuo mun palkkari sisältää asesulfaani k:tä,joka on sallittujen listalla.

Toisessa ryhmässä oli kanssa keskustelua ja jonkun valmentaja oli sanonu,että suoria vatsalihaksia pitäis välttää siitä asti kun maha alkaa näkymään. Kiertoliikkeet ois ok.
Pitää tutkia enempi noita treenijuttuja kyllä,just että missä vaiheessa pitäis mitäkin välttää. Luulis et oma kroppakin aika hyvin kyllä kertoo..
Mun kroppa sano eilen salilla et oisit pysyny himassa :D Olin ihan poikki..tehoja nolla. Mut väkisin väänsin tovin. Jospa huomenna taas.
 
Mie en oo vielä uskaltautunut pumppiin takasin, jospa ens viikolla meen ku loma loppuu, saa nähä miten väsyny sitä on töitten jälkeen et kykenenkö mihinkään muuhun ku päiväuniin sohvalla :D
 
Mä sain neuvolasta tuommoisen oppaan raskausajan liikuntaan. Siinä on mm. että raskaana syke ei saa pitkäaikaisesti nousta yli 150:een lyöntiin minuutissa. Selinmakuulla tehtäviä liikkeitä voi jatkaa rv 16 saakka. Kyykyt ja jalkaprässit soveltuvat rv 26 saakka. Suorien vatsalihasten teko ei ole suositeltavaa rv 14 eteenpäin. Vinoja vatsalihaksia ja poikittaista vatsalihasta voi harjoittaa koko raskauden ajan.
 
Giana, voisitko laittaa kuvaa tms oppaasta? Osais kysellä omastakin neuvolasta josko moisen saisi
 
Meillä neuvolantäti ei osannut sanoa noihin asioihin oikein juuta eikä jaata... siis ei ruokavalion eikä liikkeiden osalta. No tänään ainakin treeni tuntu tosi hyvältä ja samoilla painoilla mennään ainakin toistaiseksi kuin ennen raskautta. Tänään rv 8+5.
 
Miuksu: Tuo on fysioterapeuttiopiskelijoiden tekemä opinnäytetyö. Täällä näytti olevan koko oppari ja sen mukana tuo opaskin: this HTML class. Value is https://www.theseus. Näkyyköhän tuo linkki oikein, kun puhelimella kirjoittaa.
 
Tänään treeni kulki ja jaksoin ihmeen hyvin! Tulipa hyvä mieli :)
Kiitti Giana,pitää käyä lukemassa :)
 
Itse voin lämpimästi suositella myös Kaisa Jaakkolan Reipas Rakas Raskaus -kirjaa. :) Ostin sen jo kauan sitten yritysvaiheessa, ja nyt on ollut hyödyllinen edelleen.
 
Voi kääks, olen tänään suunnitellut meneväni 3 viikon kesälomatauon jälkeen bodypumppiin jos pahoinvointi ei ylly mahdottomaksi. Pitäkää peukkuja ettei tarvis kesken tunnin juosta vessaan oksentamaan :D
 
Mä kävin loppuviikosta zumbassa ja hyvin jaksoi. Missään ei tuntunut mitään ylimääräistä kipua tai tuntemusta. Ainoastaan sen huomasi, että kunto on ehtinyt huonota, kun ei muutamaan viikkoon ole tehnyt arkiliikuntaa ja satunnaisia kävelylenkkejä kummempaa. Nyt voi hyvillä mielillä alkaa säännöllisemmin liikkua. :)
 
Jes kävin jumpassa ja hyvin meni! Laitoin kyllä tarkoituksella pienemmät painot kun muutenkin 3 vk väliä ja hyvä niin, ihan ihmettelin et miten mie oon ees isommilla painoilla ikinä jaksanu tehdäkään :D tosi hyvä fiilis jäi ja yritän varmaan käydä sen 2-3 kertaa viikossa. Ei ollut edes huono olo jumpassa ja nytkin ihan hyvä olo, josko tää liikunta auttais vähän siihen pahoinvointiin. Mulla ennen tuntia tuntu että munasarjojen kohdalta jotain revähtää ku kiristi niin paljon, mut sit se meni onneks ohi. Nyt on voittajafiilis! :)
 
Takaisin
Top