Treenaaminen raskaana

Mä treenasin esikoisen aikaan salilla ja ryhmäliikuntatunneilla, mut se jäi jossain 6. kuulla muistaakseni. Synnytyksen jälkeen koitin palata salitreenin pariin, mut vauvavuosi ja taaperoaikakin oli niin rankkaa huonosti nukkuvan lapsen kanssa ettei vaan ollut energiaa käydä. Enkä oo saanut löydettyä motivaatiota aloittaa uudestaan. Nyt pitäis kyllä edes vähän aktivoitua, kun liikunta koostuu lähinnä hyötyliikunnasta ja kävelylenkeistä, hyvä lihaskunto on muisto vaan 🙈 Olikos vatsalihastreenit kielletty jo heti alkuraskaudesta vai muistanko väärin?
 
Itse en oo jaksanut treenata oikeestaan ollenkaan tässä alkuraskaudesta. Pyöräily on ihan ok, mutta kävelylenkillä olen kahdesti oksentanut :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: oon koittanut vähän venytellä ja tehdä pientä lihaskuntoa, mutta ihan olematonta se on ollut. Oiskohan uinti hyvä sitten kun pääsee tästä pukluolosta toivottavasti jossain kohtaa yli.
 
Itse en oo jaksanut treenata oikeestaan ollenkaan tässä alkuraskaudesta. Pyöräily on ihan ok, mutta kävelylenkillä olen kahdesti oksentanut :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: oon koittanut vähän venytellä ja tehdä pientä lihaskuntoa, mutta ihan olematonta se on ollut. Oiskohan uinti hyvä sitten kun pääsee tästä pukluolosta toivottavasti jossain kohtaa yli.
Mulla myös vähän sama. Pakolliset lenkit koiran kanssa olen tehnyt, että tulisi edes sen verran ulkoiltua. Koira alkaa olla onneksi jo pappamallia niin se ei hurjaa vauhtia tarvitse.

Uimaan myös ajattelin mennä, se käsittääkseni on raskausaikana oikein hyvää liikuntaa?
 
Mä treenasin esikoisen aikaan salilla ja ryhmäliikuntatunneilla, mut se jäi jossain 6. kuulla muistaakseni. Synnytyksen jälkeen koitin palata salitreenin pariin, mut vauvavuosi ja taaperoaikakin oli niin rankkaa huonosti nukkuvan lapsen kanssa ettei vaan ollut energiaa käydä. Enkä oo saanut löydettyä motivaatiota aloittaa uudestaan. Nyt pitäis kyllä edes vähän aktivoitua, kun liikunta koostuu lähinnä hyötyliikunnasta ja kävelylenkeistä, hyvä lihaskunto on muisto vaan 🙈 Olikos vatsalihastreenit kielletty jo heti alkuraskaudesta vai muistanko väärin?
Ei oo vatsa/coretreeni kielletty, kannattaa vaan valita liikkeet raskauteen sopivaksi.
Oon instagramissa seurannut mm. Mamastefit ja Mirkakatajisto, hyviä core ja lantioliikkeitä ihan kotona tehtäväksi!

Itse oon nyt toistaiseksi saanut jatkettua 3x/vko treenitahtia ja intensiteettiä ei juuri oo tarvinnut rajoittaa! 😍 On vielä sujunut kyykyt ja maastavedotkin ihan normaalisti, mistä oon super onnellinen!
 
Mulla myös vähän sama. Pakolliset lenkit koiran kanssa olen tehnyt, että tulisi edes sen verran ulkoiltua. Koira alkaa olla onneksi jo pappamallia niin se ei hurjaa vauhtia tarvitse.

Uimaan myös ajattelin mennä, se käsittääkseni on raskausaikana oikein hyvää liikuntaa?
Täällä sama. Etomisen tunne vetää ennemmin sohvalle kuin lenkkipolulle. Mutta oon toiveikas, että kun tää paha olo tästä taittuu, niin sitä pääsisi taas liikunnan makuun. Edellisestä raskaudesta oppineena haluaisin tässä raskaudessa tehdä vähän enemmän lihaskuntoa esim. salilla.
 
Mä oon koko raskauden (ja ennen sitä) jahkannut salikortin hankkimista, enkä vieläkään ole sitä tehnyt. Pitäisi kyllä niin palautuisi vähän paremmin kun lihakset kunnossa. Salitaustaa mulla kyllä on ajalta ennen koronaa paljonkin. Lisäksi olen nyt ratsastanut 1-2krt viikossa omalla hevosellani (hevonen ylläpidossa muualla ja käyn välillä moikkaamassa), mutta sekin pitää jossain vaiheessa jättää pois. Kävelyillä olen käynyt myös, mutta kyllä tuo sali varmaan on aloitettava
 
Mä tuolta maaliskuisista hyppään tänne 😁 mulla on kaksi aiempaa raskautta mutta niistä on aikaa enkä silloin treenannut mitään 😅 nyt on voimanostoa tehnyt sen 7v ja todellakin yritän parhaani että ees jotenkin pysyis yllä! Tosin nyt jo 5+6 kaikki tuntuu raskaalta ja etenkin takakyykyt tosi epävakaalta yhtäön isommilla painoilla🥴 etukyykyt kyllä sit onnistuu 🤔 mut omaa kehoa kuunnellen eikä mitään enkkoja nyt tietenkään plus yritän saada itseni innostumaan laitteista enempi missä ei niin paljon tukea keskivartalolta tarvi 😅 tarkoitus osa salitreeneistä vaihtaa kävelylenkkeihin, esim 3+2 viikkoon
 
Itse en ole juurikaan harrastanut säännöllistä liikuntaa, mutta nyt kesän ajan olen työmatkapyöräillyt päivittäin sen 8km yhteensä. :Flexed Biceps: Kuntosaleja on tullut sponssattu kk korteilla kerran jos toisenkin. Nyt jotenkin odottaa, että kun tämä raskaus saadaan maaliin, että sitten "laitan itseni kuntoon",koska suunnitelmissa ei näillänäkymin ole enempää lapsia.
 
Mua jotenkii ahdistaa ajatus liikkumisesta koska supistusherkkä kohtu ja kaikki ylimääräinen supistaa, ei kipeesti mut kuitenkii! Oon jo kaks raskautta menny näin. Muuten mulle liikunta tosi iso henkireikä ja pään tuulettumisen apu. Tulis tarpeeseen nytkin... mut jos yrittäs ihan kehon huollolla ja pientä kävelyä rinnalle. Kyl sitä jumpata kerkee sit myöhemminkin!
 
Oon jatkanut niitä, mitä ennenkin oon tehnyt eli työmatkapyöräilyä, kävelylenkkejä ja uintia. Haluaisin varovasti alkaa vahvistaa myös muita lihaksia, pitääpä katsoa noita instagram-tilejä, joita Sarsabutt vinkkasit! 👍
Nyt oon huomannut, että kovaa pyöräily tuntuu epämielyttävältä alavatsalla vielä vähän aikaa jälkeenpäinkin. Pitää himmailla 😅
 
Ennen raskautta kävin lenkillä ja salilla säännöllisen epäsäännöllisesti. Alkuraskauden pahoinvoinnin ja väsymyksen takia jäljelle jäi enää kävelylenkit. Nyt kun jotain jaksaisi jo tehdä, niin sitten alkoivat supistelut 😅 nyt yritän lepäillä supistelupäivinä mahdollisimman paljon ja hyvinä päivinä uskaltaa vähän iltakävelylle tai vaikkapa mustikkaan. Nähtäväksi jää, pääseekö tässä raskaudessa treenamaan sen enempää. Ihanaahan se olisi!
 
Järkyttävä pahoinvointi on estänyt liikkumisen, mutta uinti on ollut mun ykköslaji raskaana. Iltalenkit puolestaan toinen.
 
Oon käyny salilla vielä ihan normaalisti, n. 4 kertaa viikossa. Vielä ei oo tarvinnu jättää mitään pois. Toki masukaan ei oo vielä suuresti kasvanu. 🙂Aion jatkaa niin kauan ku vaan tuntuu hyvältä. Muutenki ollu tähän asti helppo raskaus, eikä oo ollu mitään oireita koko aikana. Toivottavasti jatkuu helppona loppuun asti. Mulle neuvolassa annettiin jotain liikunta ohjeita mut ne tuntu kyllä liian lepsuilta siihen nähden mitä on tottunut treenaamaan. Lisäksi vielä oon mukana säännöllisesti salibandyn parissa juoksemassa.😁 Neuvolassa sanottiin kans ettei vatsoja sais/kannattais tehä, mut eivät mitään syytä sanoneet et miksi ei, joten oon kyllä tehny kaikki mitä treeniohjelma sanoo.🤔 Kyseenalaistan helposti kiellot jos ei anneta kunnon perusteluja.😅
 
Kaikki on mahdollista... :Upside Down Face:

Mut muuten yllätti jälkisupistukset kuopuksen synnytyksen jälkeen. Esikoisesta ei ollut juuri lainkaan ja kuopuksesta oli ihan kauheet monta päivää, paljon pahemmat kuin itse synnytys, tai ainakin silloin se siltä tuntui. :No Evil Monkey:
Joka raskaus pahentaa niitä entisestään. Kolmosen jälkeen olivat kivut kun oikea synnytys 😁
 
Oon käyny salilla vielä ihan normaalisti, n. 4 kertaa viikossa. Vielä ei oo tarvinnu jättää mitään pois. Toki masukaan ei oo vielä suuresti kasvanu. 🙂Aion jatkaa niin kauan ku vaan tuntuu hyvältä. Muutenki ollu tähän asti helppo raskaus, eikä oo ollu mitään oireita koko aikana. Toivottavasti jatkuu helppona loppuun asti. Mulle neuvolassa annettiin jotain liikunta ohjeita mut ne tuntu kyllä liian lepsuilta siihen nähden mitä on tottunut treenaamaan. Lisäksi vielä oon mukana säännöllisesti salibandyn parissa juoksemassa.😁 Neuvolassa sanottiin kans ettei vatsoja sais/kannattais tehä, mut eivät mitään syytä sanoneet et miksi ei, joten oon kyllä tehny kaikki mitä treeniohjelma sanoo.🤔 Kyseenalaistan helposti kiellot jos ei anneta kunnon perusteluja.😅
Neuvolaassa ei tiedetty, että tavallisten vatsalihasten treenaus voi aiheutta vatsalihasten erkauman? (Diastasis recti) Mikä lääkäri voi voi
 
Oon lenkittäny koiran niinku ennenki, mutta alkuraskauden aikana en pystyny kuntopyörällä polkemaan ku alko aina oksettaa. Kohta kolmisen viikkoa taas pyöräilly ,ku alko olo helpottaa :)
 
Takaisin
Top