Treenaaminen raskaana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja hhank
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joulutonttu: mä en oo mikään aktiivinen. Haluaisin olla. Tykästynyt kuntosaliin ja body combact ja bodybalance ryhmäliikunta tunnille sekä bodypump olis seuraava mutta sen jätän kun peruskunto on huono muutenki ni jos tuossa combactissa ja balancessa pysyis sekä salin puolella vähän kevyeillä painoilla sellasta ylläpitävää ettei nyt tuu huono olo. Pojan kans oon pyöräily kauden aloittanut. Tai poika menee pyörällä ja itse kävelen ja välillä hölkkään /juoksen pojan perässä... se on kyllä nyt pitänyt virkeänä...töitten jälkee ihana lähteä ulos. Virkistyy silmissä. :D pitäis tehdä noita lantion pohjalihaksia kun ne nyt 4 vuoden tauon jälkee oon viimein löytänyt :) oon myös ajatellut sitä tukivyötä kun selkä kipeytyy tosi herkästi kun keskivartalon lihas kunto on olematon. Ja ristiselkä on virhe asennossa. Jos helpottais siihen ja jos liikunnassa auttaisi vähän...liitoskipuihin... pystyis kävelee pitempään. Esikoisen aikaan uin melkein loppuun asti.

Joulutonttu ja Lucku87: Minä myös kuulun ryhmään Haluaisin olla aktiivisempi! Hih. Meillä on kaksi koiraa, joten niitä nyt tulee kävelyteltyä jonkin verran. Viikko sitten, ennen kuin tiesin raskaudesta, tein itselleni kevätsuunnitelman, että alan hölkkään 2-3 krt viikossa, joka viikko hölkkäaikaa vähän lisäten. Tällä viikolla olen hölkännyt 20min/krt plus 10min reipasta kävelyä alkuun ja loppuun. Ensi viikon hölkkätavoite on 25min. Eilen ensimmäistä kertaa tunsin hölkätessä sitä miellyttävää tunnetta, minkä siitä voi saada. Jos ei raskaus aseta esteitä, aion nyt jonkin aikaa ainakin jatkaa tätä "hölkkäkouluani". Sitten kun hölkkä alkaa tuntua hankalalta, pitänee siirtyä reippaisiin kävelyihin.

Meillä on kotona kahvakuulia ja olen toisinaan hyvinkin aktiivisesti kahvakuulaillut tai jumppaillut kehon omalla painolla. Mutta nyt on viime kuukausina ollut aika hiljaista. Pitää kyllä nyt tämän raskaudenkin takia ottaa itseä niskasta kiinni ja olla jumppapuolellakin paljon aktiivisempi, että kestää sitten paremmin loppuraskauden, synnytyksen ja sen jälkeisen ajan. Juu, ja lantionpohjalihaksiin pitää ehdottomasti kans panostaa.

Aikooko täällä kukaan vaeltaa rinkka selässä raskaana? Minulla olisi kaksikin vaellusta tiedossa. Toinen jo kuukauden päästä ja toinen elokuun alussa... Luulen, että se elokuinen täytyy nyt jättää väliin, koska en halua riskeerata. Masukin lienee siihen aikaan jo kasvanut. Ei olisi kiva jossain Lapin erämaassa, jossa ei välttämättä ole edes puhelinkenttääkään, joutua ongelmiin... Tuota kuukauden päästä olevaa lyhyenpää vaellusta pidän nyt vielä mahdollisena. Tosin täytyy varmaan keventää huomattavasti kantamuksien painoa rinkasta.

Olin tänään body pumpin tyylisellä tunnilla ja hyvin jaksoin entiseen tapaan :) käyn kyllä niin kauan tekemässä lihaskuntoa kun vaan pystyn :) juoksen myös 5-8km lenkkejä. Olisi tehnyt mieli mennä juoksemaan puolimaraton 9.5, mutta en uskalla jos tulee heikko olo. :) treeni auttaa ainakin mua jaksamaan! ai niin! nyt poljen 5viikon ajan vielä työharjoitteluun 8km suunta eli 16km päivä :D tuleepahan siinäkin hyvät liikunnat. Huh, ku hengästyttää!

Mä meinasin kuolla hengästymiseen ku kannoin jonku vähän alle puol kilsaa 18 kg nukkuvaa velttoa poikaa sylissä. Kyllä nyt huomaa että kunto on heikko ku mikä.

Juu! Kunto on huonontunut jo ennen kuin tiesin raskaudesta. Kävin 20km fillarilenkillä pari viikkoa sitten ja ihmettelin, kun sykkeet nousi aivan lähelle maksimia pienissäkin nousuissa...

Muuten täällä treenaillaan kahvakuulilla ja omankehon painolla. Leuanvetotanko ja vastuskuminauhat on tulossa... Ehkä niillä saa ylläpidettyä jonkinlaista voimatasoa. Edellisessä raskaudessa viimeisellä kolmanneksella pystyin vain vesijuoksemaan, koska keräsin hervottoman määrän raskauskiloja ja polvet kipeytyi.

Mie oon tän kevään aikana pyrkinyt käymään salilla noin 3 kertaa viikossa, nyt se on muutaman viikon aikana jäänyt vähän vähemmälle kun on ollut niin paljon kouluhommia. Tavoitteena kuitenkin ois jatkaa salilla käymistä ja myös ruveta käymään lenkillä (kävelyä / hölkkää), nyt kun ilmatkin rupee lämpeneen. Ajattelin kuitenkin ihan varmuuden vuoksi vähän keventää salitreeniä, ettei varmasti satu siellä mitään :) Liikuntaa ois kuitenkin pyrkimys jatkaa koko raskauden ajan, jotta peruskunto pysyisi suht hyvänä ja myös raskaudesta palautuminen ois sit pikkasen helpompaa ja tietty ettei niitä ylimääräisiä kiloja pääsis kertymään 8)

Mä oon innokkaasti käynyt sellaisessa heat jumpassa. Eli treeni tehdään 38asteisessa huoneessa. On aika sykettä nostattavaa. Heatia ei suositella raskaanaoleville, mutta kävin sitä kokeilemassa ja sykkeet nousi todella ylös. Ekan kerran vedin loppuun asti mutta eilen oli pakko lähtee kesken pois kun tuli niin huono olo. Muuten ajattelin kyllä jatkaa treenaamista lähes samaan tapaan mikäli vaan vointi pysyy ennallaan. Olen siis vasta vkolla 5+2.

Minulla on onneksi jo valmiiksi raskauteen sopiva intohimoharrastus: spinning. Ei pomppimista, tärähtelyä ja helppo säädellä omaan oloon sopivaksi. Aion käydä tunneilla samaan tahtiin kuin ennenkin raskautta: kevennetyin vastuksin ja tarvittaessa hölläten. Selkää ajattelin alkaa treenaamaan enemmän nyt kuntosalin puolella.

Mä oon huomannut että pitkän työpäivän (eli treenipäivän) jälkeen aina seuraavana päivänä pahoinvointi räjähtää. Sääli, koska yleensä olo on treenien aikana hyvä. En malta odottaa että pääsen Karibianmereen lilluttelemaan ja rantahiekkaan tanssimaan <3

Mä oon käyny kerta viikkoon kahvakuulassa (ihan 4,6,8kg kuulat), viimeraskaudessa lopettelin aika alussa raskautta ku tuntu huonolta. Saas nähä nyt.. Tarkotus ois jatkaa niin kauan ku hyvältä tuntuu..

Onko muilla tässä alussa pelkoja, että voisi itse aiheuttaa keskenmenon jos lähtee liikaa riehumaan? Mä en ole oikein uskaltanut treenata salilla yhtä useasti ja kovaa kuin ensin suunnittelin, kun pelkään että papu ei pysy matkassa mukana!

Pauliina, mulla! Tosin mulla myös tuntuu niitä supistuksen kaltasia tuntemuksia. Keskenmenojen jälkeen pelottaisi kyllä muutenkin vaikka tiedänkin että harvoin niitä itse saa aiheutettua liikkumisella :/

Mua myös välillä hirvittää, etten liialla liikunnalla (hah. varmaan!) aiheuta masuasukille mitään. Olen nyt viikon päivät tehnyt aamukävelyjä (sauvakävelyä) ja iltaisin kotijumppaa 8kg kahvakuulalla ja omalla painolla tai käynyt hölkkälenkillä. Hölkätä aion sen aikaa ainakin, kun se tuntuu hyvältä.

Mie kyselin eilen salini työntekijältä, että miten raskaana saa treenata salilla. Hän sanoi, että jalkaprässi ja muut vastaavan tyyppiset liikkeet ovat ehdottomasti kiellettyjä sillä niissä vatsa puristuu. Myöskin vatsalihasten teko on ehdottomasti kielletty varsinkin ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Poikaystäväni kielsi sen multa jo nyt. Muuten aika pitkälti oman jaksamisen mukaan, loppuraskautta kohti vähän kevyemmin, enemmän aerobista ja vähemmän puristavia liikkeitä.

Mulla on ollut viikon verran todella yököttävä olo lähes koko ajan ja mikä outoa, ratsastaessa mulla on hyvä olo. Paha olo on silloin kokonaan pois (ihanaa!!). Vähän rauhallisemmin oon kyl ottanut treenit hepan kanssa, katotaan koska joku huomaa etten treenaa hevosta ihan niin rankasti kun yleensä. Ja en oo koskaan pelännyt tippumista hevosen selästä, niin nyt mun pää tekee selkeästi tepposensa ja itsevarmuus on raskauden myötä vähän rapissut... Ehkä toi mahatyyppi käskee jo nyt äitiä hankkimaan hieman itsesuojeluvaistoa

Salamanteri kiitos hyvästä tietoiskusta! Mäkin oon just miettiny et mitkä on kiellettyä jne mut ei oo oikein ketään keltä kysyä! En oo kyl osannu edes epäillä et prässi olis kielletty, enkä vatsojakaan, joten ylihysteerisenä taidan jättää ne pois jo nyt jatkossa.

IkuinenUnelma täällä toinen heppatyttö ;) Mulle on myös iskeny joku itsesuojelu vaikka ennen oon ollu vähä liiankin uhkarohkea hevosten kans :D Oon murtanut jopa joskus selkäni kun oon pudonnut mutta se ei mun menoa hidastanut kunhan siitä tokenin.. Oon jo miettinyt et kuinkahan kauan sitä uskaltaa hevosella mennä ja kenelle ulkoistaa treenauksen kun ei itse enää kykene!
Mutta jännä kyllä että sulla on hevosen selässä hyvä olo jos muute on tosi huono! :D mutta hyvä et on joku pakopaikka huonolle ololle! :)

Olen himotreenaaja: juoksen (lopetin kilpavalmennuksessa 26-vuotiaana, nyt olen 33-vuotias), kuljen pyörällä joka paikkaan aina ja teen paljon lihastreenejä. Tämä on neljäs raskaus, ja näköjään nytkin joudun jättämään jo alkuvaiheessa juoksemisen, sillä alkaa heti supistella. Pitää siis tyytyä pyöräilyyn ja esim. sauvakävelyyn. Uida tietenkin voisi, mutta tuntuu aina jotenkin niin monimutkaiselta. Lihastreenejä olen aina tehnyt ihan synnärille asti, kevennettynä kylläkin. Esikoisen käynnistykseen viikolla 41 +1 menin pyörällä :happy:.

Lumikatriina ja Pikkukaveri, 6 + 3

Huhhuh Lumikatriina, menit siis synnytylaitokselle fillarilla :D peukut!

Onko kellään kokemuksia mammajoogasta Hgin joogapaikoissa? Oon ennen käynyt astangassa ja haluaisin taas aktivoitua, mutta ne tunnit on kyllä vähän turhan rankkoja, luulen. Luin Manipuran kurssista, että se on tosi rauhallista, kyllästyyköhän siellä? Koko alkuraskaus mennyt aika vähällä liikunnalla väsymyksen takia ja kun esim. tunnilla ei sit oikeen jaksakaan/pystykään entiseen malliin...

Mä oin käynyt etilaisilla joogatunneilla, joista suosikiksi osoittautui yin jooga, jossa vaan tehtiin pitkiä ja hartaita venytyksiä rauhallisesti hengitellessä. 2 tunnin sessiot muotoutuu meditaatiomaiseksi rentoutumiseksi ja samalla tulee venyteltyä lonkkia ja tied mitä niveliä eikä oo juuri liitoskivut ym haitanneet. Mya myös kiinnosaisi mammajoogakurssit jos jollakulla oli niistä tietoa? Esim helsingissä.

Takaisin