Treenaaminen raskaana

hhank

Oman äänensä löytänyt
Eli miten te treenatte raskaana? Samanlailla kun aikaisemmin? Mitä? Ja miten? Ite käyn salilla jonkin verran ja lähinnä nyt mietin et mitä pitäs ottaa huomioon. :)
 
Omaa kroppaa kuunnellen voi treenata :) Toiset treenaa normaalisti ja toiset keventää, riippuen tietysti paljon millä tavalla treenasi ennen raskautta. Suosittelen pyytämään ammattilaisen tekemään ohjelman ihan raskausajalle, niin saa varmasti turvallisin mielin treenata ja ne varmasti osaavat huomioida millä viikoilla esim. vatsat pitää jättää pois.

Minä treenaan normaalisti salilla kovaa. Nyt en raskausaikana uskalla treenata ollenkaan muuten kun pyöräilemällä ja kävelylenkeillä kunnes ne kriittisimmät 12 viikkoa on ohi. Kaksi km kuitenkin takana niin jotenkin sitä alkaa tulemaan ihan yliherkäksi näitten suhteen :D
 
Juu pyysin PTltä uuden ohjelman missä huomioidaan vähä enemmän kaikkee :) mä aion treenata mahdollisuuksien mukaan, 3 km ja 1 kkm takana jonka aikana en oo treenannu..
 
Käyn salilla 2 kertaa viikossa ja muissa jumpissa 1-2 kertaa viikossa. Aion jatkaa nytkin salilla käyntiä, mutta treenan kevyemmin. Kävelen myös päivittäin tunnin ajan.

Ajattelin vähän myöhemmin aloittaa uinnin, joka sopii mielestäni hyvin raskausaikaan. :)
 
Odotan toista lasta ja mulla on kokemusta liikkumisesta raskausaikana :) Olen aktiivinen liikunnanharrastaja (henki ja elämä...). Harrastin normaalisti liikuntaa aina rv16 asti, jolloin piti lopettaa juokseminen. Muuten jatkoin mm. toiminnallisia treenejä, kuntosalia, uintia, pitkiä kävelylenkkejä, kahvakuulatunteja....Liikuin loppuun asti ja yritän myös liikkua tässä toisessa raskaudessa. Liikuntakertoja tulee viikossa 3-5 :) Itse ainakin koin palautuvani nopeasti synnytyksestä liikunnan avulla, vaikka repesinkin pahasti. Juoksin kuitenkin jo 2kk synnytyksestä :)
 
Treenikertoja tulee viikossa 3-5. Oon aina tykänny salilla isojen painojen nostosta mutta siitä pitänee pikkuhiljaa luopua. Tänään tuntu jo epäilyttävältä tehdä ranskalaisia punnerruksia kun siinä alavatsa venyy niin paljon. Prässääminenkin jänskättää, ois ihan kauheeta jos vauvalle sattuisi jotain paineen alla. Missähän se rajaa menee lihaskuntotreenin intensiteetissä?
 
Faline, mä en tiedä ja siksi jätän salin kokoaan väliin noitten km jälkeen. Oon aina treenannut kovaa ihan loppuun asti niin en osaa suhteuttaa raskausaikana treeniä että mikä on sopivaa ja mikä ei. Tuntuu tyhmältä edes käydä niin ettei se tunnu missään. Eli mä taidan palata salille kevyeen treeniin sitten kun rv 12 on ohi :)
 
Onko muita, joille liikunta ei ole henki ja elämä? Jotka ovat nyt päättäneet heti aloittaa esim säännöllisen lenkkeilyn? Itse en ole ikinä ollut mikään innokas liikkuja... Nyt pelottaa kun "ikääkin jo on", että miten kroppa kestää raskauden ja siksi olen päättänyt alkaa päivittäin liikkumaan (lenkkeily, uinti, pyöräily...). Vaan on se kauheaa kun edes tämä odotettu raskaus ei tunnu tuovan tarpeeksi motivaatiota aloittaa ja pitää päätöksestä kiinni! Huomenna... I promise :wink
 
Täällä kans melko aktiivinen liikkuja! Käyn joka päivä vähintään tunnin vaunulenkin, mutta myös juokseminen on mukavaa. Lihaskuntoa pyrin sitten tekemään kotona telkkaria katellessa, kun se ei oo mitään herkkua... Heti, kun plussasin, alko kauhea hengästyminen (??), mitä en kyllä muista eka raskaudesta... ihan normaalisti omien olojen mukaan mennään. Edellisessä raskaudessa ainakin juokseminen piti lopettaa muistaakseni 4-5 kuulla, kun alko supistelemaan.
 
Mä just pohdin viittiskö hölkkäillä ku on plussannu... Taukoa on edellisestä jaksosta kun harrastin hölkkäämistä. Esikoinenkin tehty siinä välissä. Kävelen paljon ja pyöräilenkin ja Cooperin testin juoksin huvikseni kesällä vaunujen kanssa 2,3 km joten ihan ok kunto on vaan mietityttää silti viittiikö sitä nyt aloittaa ku en juossu ennen plussaakaan.

Uimista aion harrastaa. Se on ihan mahtavaa varsinkin ku maha kasvaa.
 
Taitaa olla pitkälle kiinni kunkin päivän olotilasta minkä verran jaksaa puhertaa. Tänään väsyttää ihan älyttömästi ja sykkeet nousi kyykätessä taivaisiin ei kannata liian tarkkaa treenisuunnitelmaa näköjään tehä..
 
Tää turvotus tekee mut hulluksi! Siispä lähden kuitenkin salille jumppaa kevyesti, jos vaikka teen niin ettei se tunnu missään :D En pysty mitenkään olemaan vielä 9vk liikkumatta muuten ku lenkkeillen ja pyöräillen..
 
Sydänpylly, kokeile miltä tuntuu! Ihan oman voinnin mukaan :) Mulla viimesimmässä km juokseminen ja joi heti alusta asti supisteluja aikaan samoin kun salilla käyntikin, mä en tässä raskaudessa edes yritä hölkätä..
 
Juu jää mulla salit pois.. :sad001 Supistelee (onko se edes mahdollista vielä? :D) vaikka miten kevyesti tekee.. Noh, onneks on nätit kelit lenkkeillä kun kesä tulee!
 
Mä ajattelin myös vaihtaa kaikki muut liikunnat reippaisiin kävelylenkkeihin, kovin kova punnertaminen ei sovi itsellenikään ainakaan tässä vaiheessa. Tuntuu, että happi ei kulje kunnolla ja turvotus tekee asioista hankalaa :D Nostan kyllä hattua esim. isosiskolleni, joka pystyi käymään jumpissakin melkein loppuun asti, mutta oma kroppa on näköjään vähän toisenlainen! Itsekin oon sitä mieltä, että omaa kehoa kuunnellen jokainen varmasti löytää ne itselleen sopivat ratkaisut :)
 
Mä oon kova harrastamaan liikuntaa ja nyt täytyy tunnustaa etten oo kahteen viikkoon jaksanut tehdä yhtikäs mitään. Ihan kauheeta!

Mut olo on jotenkin huono vaikkei nyt just oksetakaan. Asutaan toisessa kerroksessa ilman hissiä ja hengästyn jo tosi paljon noiden portaiden noususta :wideyed: Lisäks tää väsymys on jotain hirveetä, en juuri nyt vois kuvitellakaan että tekisin töiden jälkeen muuta kuin nukkuisin. Ihan lamaannuttavaa. Mä en oo salilla käynyt mutta mun valikoimaan kuuluu lähinnä spinning ja BodyAttack. Toi Attack on se mun ikuinen rakkaus mutta se tuntuu just nyt tällä hetkellä ylivoimaiselta, normaalistikin jo saa siellä vetää ihan maksimisykkeillä. Jotenkin en edes uskalla mennä vaikka jaksamista tulisikin.

Ehkä täytys vaan repiä nyt energiaa jostain ja keskittyä vaikka rauhallisiin kävelylenkkeihin. Mä vaan inhoon rauhallista liikuntaa, tykkään vetää joko täysillä tai sit en tehdä mitään, vaikka typerää onkin :wacky:
 
Raskautta ennen kävin salilla, kuntonyrkkeilyssä ja jumpassa. Lisänä lenkkeilyä koirien kanssa. Kuntonyrkkeily varmaan jää ja jumppa. Jumpassa meillä oli aijemmin aivan huippu vetäjä, mutta nyt kun vaihtui olen ollut todella tyytymätön uuteen. Ei siis senkään puolesta huvita jatkaa. Salilla toivon jaksavani edelleen käydä ja lisäksi haaveilen uimisen aloittamisesta.
 
Itse oon ajatellut ratsastaa ekan kolmanneksen, jos vaan pystyn. Äitini ratsasti viidennelle kuulle asti mua odottaessaan. Lieneeköhän heppahöperyys jo mahassa mukana hytkyessä tarttunut niin vahvasti :D
 
Tahtoisin kovasti tanssia niin pitkälle kuin pystyy. Tiedä sitten, onko se miten mahdollista, kun jo tässä vaiheessa tekee pahaa. Äiti on tanssinut melkein loppuun saakka odottaessaan minua ja siskoa, mutta nyt vähän näyttää siltä, etten pysty samaan.
 
Mä puuskutan kun virtahepo kenkiä jalkaan laittaessa ja kauppareissuilla mut sit kun menee tanssitunteja vetämään niin jaksaa hyvin. Viime raskaudessa mulla oli tanssitauko suunnilleen viikolta 24 viikolle 30, sit jaksoi taas. Nyt tulee näillä näkymin ainakin toukokuun loppuun asti kunnon kuntoliikuntaa 5h viikossa ja päälle esiintymiset + treenit. Kesällä ollaan 2kk reissussa ja siellä olis tarkoitus ottaa itse tunteja, mutta viimeksi pahoinvointi yltyi kun lämpötila nousi yli 35 asteen, joten nähtäväksi jää. Myös syksyllä sitten loppuraskaudesta yritän pitää tunteja. Viimeksi neuvolasta sanottiin että niin kauan saa tehdä kun tuntuu hyvältä ja varmasti pystyn pomon kanssa neuvottelemaan kevyemmistä tunneista jos tarvitsee. Ihan jo palautumisenkin takia haluaisin liikkua odotusaikana :)
 
Takaisin
Top