Toukovauvojen kasvupyrähdyksiä

Meillä oli 2 painokontrollia ekan kotiviikon aikana, sit 2 ½viikkoisena neuvola ja ens viikolla keskiviikkona olisi neuvolalääkäri. Maanantaina on yksi ylimääräinen neuvolakäynti missä ottavat mitat sitä leikkausta ja anestesiaa varten.
 
Meillä kävi neuvolan täti kun oltiin oltu kaks päivää kotona, sit oli 2vkon neuvola, tänään 1kk neuvola ja nyt jatkuu kuukausittain.

Syntymä 3160g/49cm/pipo 35cm
Sairaalasta lähdettäessä 3020g
5 päivää 3120g
1kk 3980g/ 52cm/ pipo 37,5cm

Hienosti oltiin nyt kasvettu! Korvike siis selkeästi tullut tarpeeseen ton 2vkon neuvolan jälkeen!
 
Neuvolatäti ei ehtinyt kotikäynnille, joten käytiin ekaa kertaa neuvolassa viikon ikäisenä. Meidän pojan mitat on kasvanu komeasti:
 
Syntymä 4350g/54cm päänympärys 37cm
Sairaalasta lähtiessä paino 4330g
Viikon ikäisenä paino 4710g
2 viikon vanhana paino 4960g/56cm päänympärys 38,2cm.
 
Sairaalasta lähdön jälkeen ollaan pärjätty täysin rintaruokinnalla [:)] mistä oon onnellinen.
 
Tänään neuvola ja tätikin vaihtui äitiysneuvolasta lastenneuvolan puolelle. Ihan ok täti, vanhempi rouva kun aiempi oli jotakuinkin itseni ikäinen. Puhui vaan kamalan hiljaa..

Nojoo, siis maito riittää hienosti, sen verran on tullut painoa puolessatoista viikossa [:)]
10.6.  4100g
21.6.  4500g

Syntyessä pituutta 52cm, tänään 21.6. 55cm. Joten ei se ihme, että yksi 50cm potkupuku on jo pieni [:D]
 
Neitin mittoja

Syntymäpaino 4090g, pituus 53,5cm
Kotiinlähtöpaino 3850g
1 vkon ikäisenä 3750g
2 vkon ikäisenä 3850g
3 vkon ikäisenä 4200g, pituus 56,4cm

Melkoisen pyrähdyksen on neiti ottanut kolmessa viikossa [:D] Saas nähdä mitä nevolassa torstaina..
 
Viime perjantaina oltiin lekurilla. Hyvin on neiti kasvanu ja pari kertaa jo kääntyny vattaltaan selälleenkin (2vko sitten) [;)]. Ja nyt alkaa toi päivä- ja yörytmikin löytymään. Vika iltasyöttö on useesti siinä kymmenen - yhentoista kieppeissä. Sit koisitaan kunnolla ja heräillään tissille vasta puoli kuuden maissa. Parin tunnin torkut päälle ja vielä vähän tissiä. Neiti nukkuu puol kahteentoista asti, jollei mihinkään oo menoa.. Siinä kerkee hyvin laittaan kämpän kuntoon ja pyykit koneeseen. [;)] Et ei valittamista :) Ihanaa kaikin puolin!!

Nii ja maitookin riittäis vaik naapureittten muksuille [:)]. Taas on alettu pakastaan pahan päivän varalle. Viikon imi tiuhempaan, ni johan alko taas herumaan.. [:D]

Syntymäpaino 26.4: 2960g, Pituus: 50cm
Kotiinlähtöpaino: 2690g
1 vko:n ikäisenä: 2730g
1+4 vko: 2875g
3 vko: 3230g, Pituus: 52cm
4 vko: 3570g, Pituus: 52,5cm
7+4 vko: 4790g, pituus: 56cm

Reilun kolmen viikon aikana tuli yli 1,2kg lisää painoa. Eilen siivosinkin jo kassillisen pieniks jääneitä vaatteita pois ja otin suurempia tilalle. Nopeesti tää vauva-aika tuntuu menevän..
 
Nelli
19.5 Syntymäpaino 4200g
23.5 sairaalasta lähtöpaino 4054g
25.5 ikä 6 päivää, 4150g
4.6  ikä 2 viikkoa ja 2 päivää, paino 4300g

ja nyt neuvola eilen 21.6
ikä 1kk ja 2 päivää
paino 4785g
pituus 56.2cm (melko tarkka [:)])
pään ympärys 38cm
 
meillä oli Inkan 2kk neuvola tänään..
pituutta 57cm ja painoa 4445g :)
että hienosti kyllä kasvaa!
Syntymä mitathan oli 48cm/3130g
 
Himpula

Huomasitko et meidän vauvoilla n 1kk ikäeroa ja pituus melkein sama;
Inka 57cm ja Nelli 56cm
paino taas vastaavasti
Inka 4445g ja Nelli 4785g

niin ja meidän mastodontti on se nuorempi... [:D]
 
Rauha:
Sun mastodonttis on hei saman pitunen meijän säihkysäären kanssa [:D] Tai siis oli viikko sitten :)

Himpulan tytöllä on sitten mahtava nimi [;)]
 
Inxu
Mastodontti ja säihkysääri kulkee "käsi kädessä" niinku mammat raskaudessakin [:D]

ja nii-in... Inka on aivan ihana nimi...
Olis pitänyt enemmän painostaa miestä... [8D]
 
Helpotus ja huokaus, nyt on meidänkin poika alkanut kasvaa [:D] [:D]

Syntymäpaino 4010g
2+2vk 3450g, pituus 51,5cm
2+5vk 3500g, pituus 51,7cm
4+6vk 3850g [:D] pituus 53cm

Jokohan seuraavassa neuvolassa parin viikon päästä oltais päästy siihen painoon mistä lähdettiin! Hitsi, oon niin helpottunut ja onnellinen!!! Maailmanrakastuspäivä [:D]
 
Rauha: Joo katos niinpä onkin!! :)
Täällä tää äippä on ihan ihmeissään mistä on neiti geeninsä saanut..ei ainakaan meikäläiseltä :D
kovin on hoikka ja pitkä neiti, mut eiköhän sekin vielä muutu ;)
Neuvolantäti oli tällä kertaa jopa tyytyväinen Inkan mittoihin kun vihdoinkin aletaan olla edes jotenki järkevästi käyrillä sen mukaan..ja päänympäryskin on jo 36,2 :)

Joo Inka on mun ihan lemppari nimi ja oon niin onnellinen että mieskin nimeen suostui! :) :)
 
mulle ei oo kertaakaan käyriä edes mainittu, mutta kait se sit menee käyrillä kun ei oo kommenttia tullut [8|]
 
Eli tyttö tänään 3viikkoa ja 6päivää ja tein omat mittailut.

Pituutta häl olis nyt n.55cm ja päänympärys 38cm.
Neuvola onkin vasta ensviikon tiistaina,niin siellä sit tietää tarkemmat mitat :)
 
Meillä kans ihan pikaiseen vilautti tietsikalta niitä käyriä mut sain sellaisen kuvan ettei niitä ainakaan tääl Hyvinkäällä kovin tarkkaan vahdita. Pituuskin otettiin tosiaan nyt vasta eka kerran (kolmannella neuvolakäynnillä) samoin päänympärys.

Samoin juteltiin paljon tosta imettämisestä ja meillä ainakin mun neukkutädit (nyt 2 kertaa ollut sijaisella loman takia) tuntuvat suhtautuvan siihen ihan hyvin. Siis siihen imettääkö vai onko korvikkeita ym.
Harmittelin sitä miten teillä joillakin on suhtauduttu neuvoloissa imettämiseen ja korvikkeiden käyttöön.

Ihania uutisia Tirri!!!
 
meillä neuvolassa syynätään mun mielestä ihan liikaa niitä käyriä! mulle on ihan sama millä viivalla toi neiti kasvaa kunhan kasvaa! :) mutta joka kerta niitä katsellaan ja ihmetellään..

Niin ja tosta imettämisestä/korvekkeesta..Just neuvolassa asiasta puhuttiin kun välillä Inkalla on niin kova tahti syödä, et mulla ei millään ehdi nouseen tarpeeks maitoo niin sanoin et oon korviketta sit antanut ettei nälässä tarvitse olla.
Täti veti ihan hirveet herneet siitä nenään ja sano et ei pidä mitään korviketta antaa vaan pitää vaan lasta tissillä ja odottaa et maito nousee/ lapsi rauhoittuu..mutta kun ei se oo niin yksinkertasta :( en mä voi antaa toisen huutaa paria tuntia tissillä vaan siks et odotan maidon nousemista. Pikkasen pisti ärsyttään!!!
Minähän annan korviketta lisäks jos siltä tuntuu ja piste. :)
 
Meilläkin seurataan sitä käyrää aika tiiviisti, mut en tiedä miten reagoisivat jos ei sen mukaan kasvais kun Joa on menny ihan käyrien mukaan.

Tänään oli ensimmäinen ihan neuvolalääkäri ja kaikki oli hyvin [:)] Äiti ihan ylpisty kun lääkäri totesi että näin tyytyväistä ja iloista poikaa on ilo katsella, Joa kun vilautti hymynsä myös lääkärille! [;)] Hurmuri pienestä pitäen [:D]

Ja edit: RiinuLiinun kanssa olen täysin samaa mieltä! Oli hoitsut kuinka koulutettuja tahansa niin kyllä äiti aina paremmin tietää mikä juuri omalle lapselle on parhaaksi.
 
Takaisin
Top