Toukomussujen vauva-arkea

Voi Juho! Toivottavasti nyt yön lepo auttaa.

Meillä olikin erilainen ilta tänään kun jätin Nellin ekaa kertaa mun vanhemmille muutamaksi tunniksi hoitoon.
Tai oikeastaan mies sen sinne vei, mä en olis pystynyt...
Meni ihan hyvin vaik lopus sit itkusta ei tullut loppua ja mut "hälytettiin" paikalle.
Olin siis lähistöllä ja pääsin porukoille reilussa viidessä minuutissa. Mun vanhemmat silti tykkäs et Nelli oli hoidossa ja haluavat pian uudelleen. Ja ens kuussa lupasivat ottaa jopa yöhoitoon jos minä pääsisin juhlimaan synttäreitä kun viime vuonna jäi ne pyöreätkin juhlimatta [:D]

Edit taas:
Toivottavasti Lyydia teilläkin helpottaa pian!

Mulla on eka OMA meno kuukauden päästä [:)]. Pitäis mennä veljen vaimon 30v synttäreitä juhlimaan, ensin heillä kotona ja jatkot ravintolassa. Ensin ajatus tuntu täysin mahdottomalta, mut sit aloin kelailemaan et miks ei. Mies tietty hoitaa poikaa sen illan/yön. Ei sillä, ettenkö uskois poikien pärjäävän keskenään, mut jotain eroahdistusta pukkaa pintaan heti ku ees ajattelen et lähtisin hummailemaan [:D]. Meil ei poika oo viel varsinaisesti ollu hoidossa kenelläkään, isosisko on välillä vahtinu jos on pikapikaa kaupassa juostu. Me ei varmaan miehen kans päästä yhdes ikinä mihinkään [8|]

Meil on kans toi marraskuinen auki et lähteekö mies mukaan vai jää Nellin kans kotia...
Toisaalta pakko myöntää mut rennomman illan saisin sillä jos tietäisin et Nelli kotona isinsä kanssa kuin et se olis mun vanhemmilla... [:D]

Kazku, kyllä te vielä pääsette miehen kans yhdessä, kunhan pikkunen vähän kasvaa [:)] Tai sit vaan alkaa pikkuhiljaa antamaan pidemmäksi ja pidemmäksi aikaa hoitoon..

Meillä kun oli toi taloyhtiön kokous, niin mun vanhemmat tuli kattomaan tyttöö siksi aikaa.. Pitkäänhän siellä kokouksessa menikin, reilu 3h, mut mä jouduin tulemaan aiemmin pois, kun tyttö ei rauhoittunu millään.. juoksin sit ihan henkihievereissä reilun kilsan matkan, ja olin ihan kuolemaisillani ku kotiin pääsin..

Rauha, mä puolestani taas jättäisin tytön mieluummin hoitoon vaikka siskolleni kun miehelleni..
Eilen tyttö rupes iltaunilleen klo 17. Aattelin, että nyt kun ollaan täällä mun kotiseudulla, niin voisin käydä kaverin luona kahvilla, varsinkin kun tyttö nyt nukkuu. Kysyin mieheltä sitte, että pärjäätkö tytön kans sen aikaa, että käyn siellä kaverilla. Mulla olis menny varmaan ehkä tunti? Ei kuulemma pärjää. Ok. Se siitä sitten.

Meillä on 2.11 5kk neuvola..toivottavasti ei meille tuu mitään kuumeen nousuja tai semmosta. Viimeksi tuli rotasta vaan kiukkusuutta ja 37 lämpöä,ja se siitä sitten.

Pienellä vauvallahan on yleensä normaalilämpö yli 37 eli ei siitä tarvitse huolissaan olla. Kun on kuumetta, niin sitten on oikeasti kuuma.

Meillä oli kanssa rokotuksista vähän nuutunut eikä syönyt kunnolla. Mutta ei mitään sen kummempaa.

Meijän poika on ollu 2 kertaa mun äitillä hoidossa, hääpäivänä, kun käytiin syömässä ja toinen kerta, kun käytiin pankissa. Nyt, kun poika on yleisesti ottaen rauhottunu, oon ruvennu käymään kerran viikossa jumpassa niin, että mies on pojan kanssa. Mä oon ihan samoilla linjoilla Rauhan kanssa, että rauhallisemmilla mielin oon, jos mies on pojan kanssa. Varsinkin, kun nykyään on ollu vähän vaikeuksia rauhottua päiväunille niin mieheltä se onnistuu, mutta en menis muista vannomaan.

Meillä on Babaytoy näköjään samana päivänä 5 kk neuvola ^_^ Rokotuksista ei oo tullu aiemmin mitään ihmeempiä oireita, ehkä vähän enemmän nukkunu. Toivottavasti on näin jatkossakin.

Meille on nyt hankittu isompi turvaistuin [:)]. Aikamme tutkailtiin netistä vaihtoehtoja ja sitten lähdettiin liikkeeseen. On sen verran pieni auto meillä, et ei voi hankkia sovittamatta [8|]. Juho on kuitenki vielä niin pieni, et haluttiin ehdottomasti sellainen istuin jossa voi kulkea mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan. Lisäks oli toiveissa, et voitais vielä hyödyntää isofix-telakka kun se tuli kaukalolle hankittua.
Päädyimme siis Britax Fixway (0-18kg) istuimeen joka asennetaan pelkästään siihen telakkaan, ja poika kulkee nyt siinä toivottavasti ainakin 3 vuotiaaks [:)].

Onko muuten tietoa, koska tämä synnytyksen jälkeinen hiustenlähtö mahdollisesti vähenee? Näitä pitkiä karvoja vaeltelee tuppoina ympäri asuntoa ja sänkyynkin on kasvamassa oma karvapeite. Ja mihinkä vaan Milja koskee niin aina sillä on joku hius käsissä tai naamalla [:@]

miiuhoo, luit ajatukseni [:D] Mun sisko ainaski sano, että sillä se tukan lähtö loppu sillon ku loppu imetyskin [8|]

Valitan tytöt... Ei loppunu ainakaan mulla.. [:(] Tosiaan kun tukkaa on jokapaikassa ja tytöllä aina käsissä! Hermo menee. Voisko sekin mennä jotenkin viiveellä kun kerran mulla ainakin alko lähteekin vasta 3kk imetyksen jälkeen? Et loppus sit joskus pari kk imetyksen loppumisen jälkeen? Mä en oo imettäny nyt reiluun kk.

Nonii, nyt on reissu heitetty toisela puolela Suomea :). Onni oli tosi reipas matkustaja, mentäessä nukkui muuten koko lennon, mutta heräsi laskun aikana ja hieman itkas. Sitte takasin mennessä nukkui koko lennon ajan, heräsi ko puin poikaa, ko kone oli jo maassa. Nuhanki saimma molemmat reissun aikana, ja ainaki mulla oli korva lukossa monta tuntia jälkeenki päin, mutta Onnilla ei ilmeisesti mitään. Melkein jo meinasin, että tultas yöjunalla takasin, mutta päätin edellisyönä Onnin kanssa valvoessani (toinen ihan tukossa ja ittekki niistin koko ajan), että mieluummin pieni aika huutoa, ko koko yö junassa. No, eipä olis vaikuttanutkaan lähteä junalla, kun pojalla ei ilmeisesti (ONNEKSI) korviin sattunut. Kovasti hymyili iskälle, ko näki monen päivän erossa olon jälkeen :).

Oli oikeastaan hyvä, että lennot olivat keskellä yötä. Lähtö etelään kuuelta aamulta, eli herätin Onnin neljältä ja sitte takasin kone lähti kymmeneltä illalla. Eli uniaikaan, joten senkin vuoksi poitsu nukkui. Ei sinänsä siis pahaa sanottavaa lentämisestä vauvan kanssa, mutta kyllä se minusta aika ressaavaa oli silti :D. Tosin hieman ressaavampaa vois olla taaperon kanssa, joka ei taatusti paikoillaan pysy :D.

mekin lähdemme matkaan huomenna, tosin me menemme autolla. ukolla ens viikko talvilomaa niin lähdetään käymään anopin luona pudiksella. saa nähä miten menee [8|]

Me käytiin elokuussa tuola samassa paikassa (Uudessakaupungissa) autolla, ajettiin yhen päivän aikana sinne ja takasinki sitte yhen pv:n aikana. Onni ei oikein viihtyny mennessä, takasin tulo meniki sitte jo paremmin, vaikkei koko matkaa nukkunutkaan :). Mukaan maissinaksuja (jos muutenki annatte) ja paljon leluja :D.

Me käytiin elokuussa tuola samassa paikassa (Uudessakaupungissa) autolla, ajettiin yhen päivän aikana sinne ja takasinki sitte yhen pv:n aikana. Onni ei oikein viihtyny mennessä, takasin tulo meniki sitte jo paremmin, vaikkei koko matkaa nukkunutkaan :). Mukaan maissinaksuja (jos muutenki annatte) ja paljon leluja :D.

Josko sitä päivittelis meidän kuulumisia...

Joalla todettiin siis lasten glaukooma (silmänpainetauti) ja sen takia oltiin ensin keskiviikkona kontrollissa ja silloin vahvistettiin että torstaina operoidaan koska lääkkeet ei ollut auttaneet. (Maksimimäärät käytössä) Lääkärit päättivät tehdä Joan oman silmän kudoksesta sinne läpän minkä kautta nesteet pääsis silmästä takasin elimistöön ja paineet laskis ja varoittelivat vaan että hyvin todennäköisesti se ei riitä.

Torstai tuli ja leikkaus oli ja meni ja kaikki oli mennyt tosi hyvin. Joa oli tietysti nukutuksen jälkeen tosi väsynyt koko päivän mutta onneks päästiin kotiin yöksi ja illalla oli jo ihan oma ittensä. Ainoo oli että Joan silmä oli tosi turvonnut, näytti ihan nyrkkeilijän silmältä ellei peräti pahemmalta. Koita sellaiseen nyt laittaa vielä tippoja kun vaikka kuinka luomia venyttää niin ei saa itse silmää näkyviin [:(]

Eilen oli kontrolli (myös meidän muuttopäivä) ja mentin sinne mun isän kanssa kun mies jäi tosiaan pakkailemaan ja hoitamaan muuttoa. Mentiin asenteella et no ne nyt mittaa paineet ja sit päästään kotiin. Eipä mennyt ihan niin! Torstaina leikatessa paineet oli jo yli 30 eli vaarallisissa mitoissa noin pienelle. Sarveiskalvoon oli tullut jo pieni repeämä kun silmä oli ollu ihan pinkee ja venynyt. Eilen aamulla ne sitten oli 2...ja normaali on n.10-13. Tästä lääkäri sanoi että on ihan tavallista että ne heti leikkauksen jälkeen tipahtaa liiankin alas mutta sitten löytyi jotain muutakin mitä hän ei ollut koskaan nähnyt tapahtuvan näin lyhyessä ajassa. Silmä oli paineiden purkautuessa painunut kasaan (niinkuin ilmapallo joka tyhjenee) ja siellä oli turvotusta ja ilmeisesti jotain vuotoja. Silmä vielä ultrattiin ja lääkäri sanoi että hän neuvottelee toisen lääkärin kanssa ja että nukkua saa mutta ruokaa ei saa antaa jos päädytään leikkaamaan. Mä olin siinä vaiheessa ihan rikki enkä ihan käsittänyt että mitä siis tapahtuu. Niin sitä sitten siirryttiin osastolle odottelemaan ja saatiin päätös että yhdeltä nukutetaan (tuli 6h ruokailusta ja 4h maidosta). Toimenpide oli siis Joalla toiminut liian tehokkaasti. Jos silmä olisi ollut kasassa pidempään olisi ollut mahdollista että sinne olisi tullut jotain vaurioita eli onneksi huomattiin heti!!!

Lääkäri arvioi leikkauksen kestoksi 1h mutta loppupeleissä pääsin vasta vajaa 3h päästä siitä kun Joan jätin saliin niin heräämöön Joan luo. Ihan hermorauniona olin ja hyvä etten ite siellä odotellessa pyörtynyt kun teki niin pahaa [:(] Tunnin he olivat Joaa nukuttaneet ja tehneet vielä uuden ultrauksen ennen varsinaista leikkausta joka siis oikeasti kesti vain vähän reilun tunnin niinkuin luvattu mutta ihan ei tieto kulkenut...

Kasin aikaan illalla päästiin osastolta kotiin. Onneksi Joan vatsa on terästä! Kesti toisenkin nukutuksen heti perään vaikkei oltu saatu edes ruokarytmiä kohdalleen ennen uutta nukutusta. Herra nukkui kaikki lääkkeet pois ja heräsi n.3h heräämöstä pääsyn jälkeen ihan pirteänä syömään sekä maitoa että sosetta. Nyt sitten odotellaan maanantain kontrollia ja toivotaan että kaikki olisi tällä kertaa hyvin. Läppää pienennettiin aika paljon ja nyt toivotaan että se pysyy auki eikä paineet ala taas uudestaan nousta. Mutta pikkaisen ollu rankkaa pari viimestä päivää. Nyt laitellaan tosiaan 13 tippaa/päivä sinne silmään ja kilpi edessä ettei pääse hieromaan kun se silmä on ihan pehmeä. Sieltä on siis kaihileikkauksessa poistettu mykiö ja osa lasiaisesta niin siellä ei ole mitään tukea jos ne paineet nousee joten repeämiä tulee tosi herkästi. Sen verran lääkärit sanoivat eilen että siellä vasemmassa silmässä on jäänteitä sikiöajasta (jotain kuivuneita valtimoita) mikä viittaa siihen että se silmä ei ole ihan normaalisti kehittynyt ja näin ollen on paljon alttiimpi kaikille ongelmille.

Täytyy vaan esittää suuri kiitos silmäklinikan erikoislääkäreille jotka ovat Joaa niin hyvin hoitaneet välittämättä päivistä tai kellonajoista. Heille se ei ole vain työtä ja kaikki siellä ovat olleet Joasta huolissaan, tulleet moikkaamaan aina kun ollaan käyty ja olleet tukena. Operoiva kirurgi oli todella harmissaan ettei ensimmäinen leikkaus ollut auttanut ja sanoi että aina ollaan valmiudessa operoimaan jos Joan silmä sitä vaatii. Tiedämme että Joa on parhaassa mahdollisessa hoidossa mutta tiedämme nyt myös ettei Joan vasemman silmän näkö tule todennäköisesti ikinä olemaan normaali.

Pitkä stoori mutta paljon on tapahtunut. Nyt ollaan onnellisesti uudessa kodissa ja Joa nukkuu omassa huoneessaan. Maanantaihin asti ainakin kaikki hyvin...

ALKUPERÄINEN: miiuhoo

Onko muuten tietoa, koska tämä synnytyksen jälkeinen hiustenlähtö mahdollisesti vähenee? Näitä pitkiä karvoja vaeltelee tuppoina ympäri asuntoa ja sänkyynkin on kasvamassa oma karvapeite. Ja mihinkä vaan Milja koskee niin aina sillä on joku hius käsissä tai naamalla [:@]

SAMA!!!! Mulla on sama juttu..en tiiä,oon kuullu että jos imettää niin lähtee tukkaa,mutta en imetä. Ja tosiaan mun hiuksia löytyy joka puolelta,kerran leivän päällä oli ja tyynyllä on,lattialla,jos harjaan niin sekin on sen näköin kun olis jotain mustaa lammasta harjaillu! [:@] Järjetöntä "kaljuuntumista" [:D][:@]

Ja siis iisankin käsissä on mun hiuksia,sen vaatteissa,välillä suupielestä rötköttää mun hius...[>:]
Ja mä siis imetin iisaa vaan 2 viikkoa..

Mimmu: On teillä reipas poika :). Toivottavasti kaikki menee nyt sitten parhain päin! Tsempit Joalle ja vanhemmille :).

Mulla ei tuota hiustenlähtöä ainakaan vielä ole tullu, joskin imetän kerran yössä, en tiä tuleeko sitte ko imetys lakkaa kokonaan, toivottavasti ei, vaikka on tässä päässä hiusta, mitä lähteä.

Mimmu86 Kamalaa luettavaa.. [&o] Kyllä sai itkukurkussa lukea! Ei tommosta kyllä toivos kellee. Täällä ollaan edelleen sormet ja varpaat pystyssä,että kaikki menis kaikinpuolin hyvin ja asiat sutviintuis vihdoin,vaikka Joan silmä ei täysin paranisikaan niin tuo ainainen juoksu lääkärissä ja jatkuvat silmäongelmat lakkaisvat! Hirmusesti voimia äipälle sinne,on kova pala odotella ja kattella vieressä mitä tapahtuu ja varmaan pahin kun ei ikiin tiiä mitä tapahtuu! [8|]

Takaisin