Toukomussujen vauva-arkea

Mä ostin nyt sit meille Bumbon[:)].. Se on tosi hyvä.
Laitoin Maxin siihen testix ja oli onnensa kukkuloilla.. Hymy oli korvissa[:D]!
En oo pitäny sitä siinä ku muutaman minuutin kerrallaan enkä aiokkaan vielä.. Saa vahvistua vielä enemmän, vaikka vanttera onkin, ennen ku saa "istua" pitempään...

Meilläkin nousee pojalle hikikarpalot ohimoille syödessä. Oon aatellu, et on normaalia ku ei muuten tunnu olevan tuskainen [:)]

no just... en edes muista enää kenen kaikkien juttuja komppaan. [:D]
Inxu ja haikarainen ainakin... niin ja tais olla Yumnakin...

Siis syönti häiriintyy melko usein mistä tahansa hälinästä.
Välillä kiukutellaan ja tänäänkin ihmettelin et miten ihmeessä toi imetystyyny on ihan märkä Nellin hiestä.

Niin ja öisin ei mitään ongelmia... siis syönnin suhteen!

Pojalla oli puhjennu 2 hammasta alas :) ja ikää 3,5kk ... Nyt saapi alkaa harjailemaan niitä.. Jospa seuraavatkin puhkeaisi suht huomaamattomasti, iltakitinöitä ollut enemmän tai vähemmän ja sylkeä valuu varsinkin kun on oppinut nyt "pöryyttämään" suulla..

Hei te joilla on kokemusta tosta kantoliinailusta.. mikä olis hyvä sidonta, kun haluan lapsen olevan kasvot menosuuntaan? Katoin tota kietaisuristi II, ohjeen mukaan lapsi laitetaan kasvot äitiin päin. Voikohan tätä käyttää kasvot menosuuntaan?

meillä kannetaan http://www.babylonia.be/product_manual/Tricot-slen_eng.LR.pdf ohjeen 4 mukaan. Näiden yleissidonta on varmaan sama kuin kietaisuristi II. Must vaan vähän selkeemmät nää tricot slen-ohjeet [8|]

Kiitos Kazku tosta linkistä.. oli tosi iso apu [:)] Täytynee ruveta testailee, kunhan neiti heräilee päiväuniltaan..
Mimmu86, katoin kans sitä Buddhaa, mut luulempa että tyttö ei siinä viihdy, kun siinähän jalat on liinan sisässä. Ja minä kun oon ihan tohelo tän liinan kans, ku ihan uus juttu mulle, niin tuskin osaisin edes kantoliinakanavan ohjeen mukaan sitä tehdäkään [8|]

Riinu Buddha on hyvä asento! Ne jalathan nimenomaan pitää olla siellä liinan sisällä eikä ne saa roikkua suorana liinan ulkopuolella - mitä kyllä joidenkin näkee tekevän [8|]

miiuhoo miksi noissa ohjeissa on semmonen vaihtoehto, että jalat on liinan ulkopuolella [8|]? Aion toki kokeilla tota Buddhaa, eihän sinä tiedä vaikka tyttö siinä viihtyisikin [:)]

No nyt on testattu niin Buddhaa ku tota toistaki.. tossa missä jalat jää roikkumaan vapaana, nii en tiiä teenkö jotain väärin, mut en saa niitä liinoja silleen hyvin tytön polvitaipeisiin, ettei ne jäis silleen rullalle. Mut tossa Buddhassa Miiu viihtyy tosi hyvin! En ollu ihan varma että pitääkö tossa Buddhassa jalat laittaa jo siihen sykkyrään niillä ristikkäisillä liinoilla, vai vaan sillä smokkivyöllä?

Mä ymmärsin että vaan smokkivyöllä mutta oon laittanut ite myös niillä ristikkäisillä koska Joa välillä punnertaa jalkoja suoraks (sen mielestä kiva leikki kun selkäkin on tukevasti äitin vatsaa vasten, saa kummasti ponnistusvoimaa) niin ei saa sit niin helposti pois.

Riinu jalat voi laittaa kummallakin tavalla, mutta meillä laitetaan sinne kaikkien kerrosten sisään. Se on siellä sitten mukavan lämpimässä paketissa [:)]
En tiedä, miksi ohjeissa on ohjeet jalat suorana roikottamiselle, mutta käsittääkseni se ei ole hyvä asento vauvalle millään kantovälineellä, isommille sitten ehkä, en tiedä. [8|]

Tässä jonkun fyssarin opinnäytetyö, josta löytyy vastaus tuohon kysymykseen:

https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/7299/2009_malherbe_pauliina.pdf?sequence=1

Yumna kiitos tuosta linkistä [:)] Sieltä se tuli vahvistus sille, mitä olin jo muualtakin lukenut ja kuullut.

Ahaa, kiitos Yumna. Täytyypä tutustua tuohon. No mut jokatapauksessa vastoin mun odotuksia, toi Buddha on parempi vaihtoehto ku roikottaa jalkoja. 

Mä kannan lasta kasvot menosuuntaan silloin, kun pitää saada esim. imuroitua ja poika on itkuinen tai haetaan posti. Me myös välillä tanssitaan [:)] kun hän on liinassa (kädet ja jalat hosuu ihan hulluna [:D]). Eli kanniskelu ei ole pitkäkestoista. Tuosta Buddha-sidonnasta todetaan kantoliinakanavalla, että lapsi voi ponkaista irti sidonnasta. Lisäksi meidän poika on varmaan jo sen 8kg yli, joten jos kumartaisin kun hän on sidottuna tohon mykkyrään mun eteen, oisin varmaan ite nokallani [8|].
Kaikenkaikkiaan must tossa opinnäytetyössä todetaan, että vauvaa ei pitäis kantaa naama menosuuntaan edes Buddha-sidonnalla, kuin lyhyen aikaa ja kotioloissa.

Joo niinhän siinä sanottiin, että paras asento kantaa on silti aina kasvot kantajaan päin. Tai sitten voisi kantaa sivuttain, jotta vauvalla on mahdollisuus halutessaan kääntää kasvot pois ylimääräisiltä ärsykkeiltä. Ja tuossahan oli joku kuva myös jopa 6vkon ikäisestä selkäpuolella kannettuna. En tiedä kyllä miten käytännöllistä näin pienen kanssa... Onko kukaan kokeillut vielä selkäpuolella kantamista?

Oli kyllä hyvä löytö muutenkin tämä opinnäyte, kivasti oli tietoa myös muusta lapsen motorisen kehityksen tukemisesta. Vaikka toisaalta itse oon vähän myös sitä mieltä, että kyllä ne lapset on aina ennenkin ihan hyvin luonnostaan kasvaneet, ilman mitään erityisiä "käsittelyohjeita"... Ja paljonhan tossakin sanottiin just, että esim. sitterit, hyppykiikut ja kävelytelineet voivat olla vahingollisia nimen omaan liiallisessa käytössä. Kyllä varmasti suurin osa vanhemmista jo luonnostaan vaihtelee vauvan asentoa ja leikkipaikkaa päivittäin, eihän ne useimmat viihdykään yhdessä asennossa pitkään. Monet fysioterapeutit ovat vaan aika ehdottomia näiden asioiden kanssa ja keskittyvät enemmänkin aina vain vauvan motorisen kehityksen tukemiseen kuin siihen, mitkä asiat helpottavat ja toimivat vauvaperheen arkielämässä... Tässä työssä kuitenkin mielestäni oli aika hyvin unohdettu tuo ehdottomuus, eikä näin ollen varsinaisesti kielletty noiden "turhien" härveleiden käyttöä kokonaan [:D]

Meillekin fyssari sanoi, että sitteri pitäisi laittaa varastoon kokonaan. Että sellaisella ei tee mitään. Kuitenkin käytännössä se on ollut todella kelpo laite meidän tytölle varsinkin parikuukautisena, kun refluksivaivat olivat huipussaan. Ei sitä voinut pitää selällään lattialla tai sängyssä lainkaan (edes nukkuessa), kun huusi kuin vietävä ja oksensi useita tunteja ruokailun jälkeen. Sitterissä sai pystympään asentoon ja viihtyi siinä edes hetkittäin huutamatta. Myös kantoliina oli hyvä, koska siinä sai vielä pystympään asentoon, mutta sitä taas ei tuolloin kesähelteillä sitten voinut käyttää.

Mua kiinnostais hirveesti kokeilla tota sivuttain kantamista (L-asento). Me kun aateltiin lähtee pienelle patikointiretkelle, niin toi Buddha ei varmaan sinne oo mitenkään paras mahdollinen vaihtoehto. Mut sitte ku tyttö on kuitenki niin kiinnostunu ympäristöstään, niin kasvot minuun päin tuskin viihtyy kovin pitkään. Ja tossa sivuttain kun on, niin siinä voi ehkä jopa torkahtaa, jos väsymys tulee. Mut miten toi sit toimii? Tai siis miten se sidotaan? Oon ihan uuno..

Mua kiinnosti erityisesti se kohta tuossa op-työssä, jossa kerrottiin vauvan käsittelystä. Siis siitä, että vahvasti oikeakätiset kantaa vauvaa vain vasemmalla puolella. Täytyy oikeen kiinnittää huomiota siihen, että ei kantais aina samalta puolelta ja että ei pääsis syntymään mitään ykspuolisesta käsittelystä johtuvia virheasentoja. Ei näitä asioita todellakaan tule ajatelleeks vaikka tota kaveria nostaa sen 1000 kertaa päivässä [:D].

Takaisin