Toukomussujen vauva-arkea

Juu, sekispä nyt varmaksi, että rintakumin puutteestahan ne meidän miljan aamuiset raivarit johtui. kivusta huolimatta mentiin nyt sitten viime yökin ilman rintakumia (ja vitsi, uusi nännien totuttelukausi meneillään sen alun jälkeen...[:o]. on niin kipeät...). ja avot, ei itkun itkua aamulla syöntien kanssa yön jälkeen kun ei se saanut yölläkään rintakumia. weheiii... kun vaan taas tottuis nuo nännit tuohon paljaaltaan syömään [&o][8|]

Kyllä täälläkin hikoillaan rinnalla, varsinkin kuumalla ilmalla on ihan hikikarpalot otsalla.
Ja vauvat ei muka hikoile...

Miiuhoo tsemppiä!!!
Ja lohdutuksena että rinnat kyllä tottuu vaikka se aikansa ottaa.
Muista vaan rasvailla paljon.
Mulle Lansinoh oli alkuun ihan taivaan lahja.

Tuli se pikkuraivari eilen sitten kuitenkin, pienempänä ja myöhemmin, vasta ennen puoltapäivää. Mutta älyttömän kipeistä nänneistä johtuen eilisestä asti on imetetty taas rintakumin kanssa. Samoin yö ja tänään ei ole ollut taas minkäänlaista kitinää eikä raivoa [>:]  Ja neiti on alkanut herätä syömään jo n. 12 aikaan ekan kerran (yöllä siis). Aiemmin nukkui sinne 3-5 saakka ja sitten söi ehkä 1-2kertaa sen jälkeen ennen heräämistä. Nyt tulee toinen syönti sitten silloin 3-4 aikaan ja siitä sitten 1-2h välein aamuun saakka [8|] Ja nyt väsyttää... Pitihän se jo huolehtia maidon riittävyydestäkin, kun on nyt kolmena yönä perättäin jo täytynyt puolenyön aikaan ekan kerran tankata. Mutta imetystuki.ry:n sivuilla kyllä lohdutettiin että ei nyt varmaankaan ole siitä kyse, varsinkin jos vaipat kastuu ja paino nousee. No, varmuuden vuoksi mennään nyt tänään käymään neuvolassa puntarissa, että saan mielenrauhan. Vaipat meinaan ainakin sottaantuu koko ajan eli sen puolesta kyllä ruoka riittää! [:D]

Ja meillä myös neiti hikoilee yleensä imetyksen aikana. Kädet ja jalat on ihan nihkeen viileät aina imetyksen aikana [:D] "Hiki laiskan syödessä" niinhän sanonta sanoo [:D][:D]

Jaa-a... nyt se kuitenkin tänä yönä päätti nukkua! Nukahti (uudelleen kun heräsi 21 jostain käsittämättömästä syystä) klo 21.20 ja heräsi syömään 06.35 [:o][:)] Että joo... nämä vaihtelee kovasti. Mutta eilen niitä raivareita tulikin sitten alkuillasta oikein kaksin kappalein. Taas kun oltiin päivä käytetty rintakumia ja iltapäivällä jätettiin se pois. Parin syötön jälkeen "paljaaltaan" alkoi tulla rintaraivaria [8|] Eli viimeinen varmistus, rintakumi on syypää.
Mutta onneksi tuo nyt nukkui noin pitkästi putkeen viime yönä, niin sai rinnanpäät levätä [:)]

Ja toinen rintaraivari, kesto about 50min kaikenkaikkiaan. Siis toinen jo peräkkäin tänään, aamupäivällä oli ensimmäinen [:o] Ja kun edellisestä syötöstä oli jo 2,5h ja kun Milja yleensä syö ehkä kerran tunnissa niin alkoi olla jo ihan mahdotonta se huuto. Joteka... lykkäsin rintakumin väliin ja huuto loppui kuin seinään ja tyttö alkoi syödä [>:] Ehkä minuutin annoin syödä kumin kanssa sitten nappasin sen pois välistä. Sitten syönti jatkui ihan hyvin. Siihen se sitten parin minsan päästä nukahti. Niin se on nukahtanut joka kerta raivarin päätteeksi. Eli jos nyt jotain positiivista niin ainakin nukkuu enemmän päikkäreitä kuin muuten. [8|]
Imetystukipuhelimeenkin soitin aamulla kun oli niin epätoivoinen olo... Sieltäkin yksi neuvo oli, että aloittaa imetyksen rintakumilla ja jonkun hetken päästä ottaa sen pois. Parempi sekin, kuin syödä koko ajan rintakumin kanssa.

Rei´itin meidän olohuoneen seinänkin raivoissani tuon aamuisen rintaraivarin aikana... kun potkin siihen 4-5 kertaa makuultani kun Milja oli mun vieressä siinä. Viimenen potku oli liikaa "pahviseinälle" [:-] Joo... paikat hajoo ja pää hajoo tähän itkupäänsärkyyn mutta ei Miljalla mitään hätää ole vaikka mamma vähän riehuukin [&:]

Onko teillä ollut tämmöisiä hirvittäviä rintaraivareita?

Miiuhoo meillä oli ihan samanlaisia raivareita kun rintakumista aloin vierottamaan. Ihan hirveitä kilareita joissa meinas oma pää seota ihan totaalisesti. Alkuun en kestänyt yhtään sitä raivoa vaan laitoin kumin jotta huuto loppui. Mutta olin to-del-la kypsä typerän kumin kanssa imettämiseen, kyllähän se vielä kotona päiväsaikaan on ok, mutta yöllä ja "kylillä" ihan kamalaa. Eli tein lopulta päätöksen että oman pimahtamisenkin ohella otan kiukut vastaan ja vierotan vaikka mikä tulis. Viikon verran tarjosin joka ikisen imetyksen aluksi ensin ilman kumia ja sitten otin kumin jos ei alkanut syömään. Sitten tein saman minkä siekin, eli vähän aikaa kumilla ja sitten se siitä välistä veks. Raivoa sain niskaani, mutta viikon kuluttua eräänä kauniina päivänä Eemeli päättikin että voishans sitä syödä ihan paljasta tissiäkin ja siitä lähtien on imetys sujunut! Mutta sama kun sulla, sain alkuun aika kipeät rinnanpäät, mutta sekin vaiva hävis tosi pian. Arvaapa minkä hyvän puolen keksin siitä, että on alkutaipale imetetty kumeilla? Sen että ihan alkuaikojen maratonimetykset ois voinu tehdä aika paljon enemmän tuhoa rinnanpäille jos ei olis kumin kanssa imettänyt [:D] Miehän siis en todellakaan "vapaaehtoisesti" kumien kanssa imettänyt, vaan siksi että nännit oli tosi matalae eikä tuo pieni sintti saanut otetta ilman kumia. Sitten raivareihin numero kaksi: Eemeli keksi jossain vaiheessa, ettei suostu illalla ennen nukkumaan menoa syömään rintaa. Ihan hirveet kilarit aina iltaisin kaheksan aikaan kun koitti syöttää. Tämä ratkaistiin sillä, että Eemeli saa vielä tänäkin päivänä nukkumaan meno maidon pullosta. Se on itse asiassa osoittautunut muutenkin hyväksi systeemiksi: on sama laitanko mie pojan nukkumaan vai mies! Muutenkin se on jotenkin semmonen iltarituaali se pullo, että nyt on aika käydä nukkumaan pesujen sun muiden jälkeen. Tällästä meillä [;)]

Edit: sehän piti vielä sanoa, että pinna kireellä niistä huudoista minäkin jokusen kerran löysin itseni iskemästä nyrkkiä seinään/oveen... [&:] Yleensä siinä vaiheessa kiukku purkautui minulta, kun olin kuunnellut raivoa jo hyvän aikaa ja mieheni tuli "vuoronvaihtoon", kun pääsin "eroon" tilanteesta kiukku ja turhautuminen purkautui ulos.

EevaLiisa mitä työ siitä pullosta sitten aina iltaisin tarjoatte? Oletko saanut lypsettyä omaa maitoa vai oletko käyttänyt korviketta siinä iltasyötössä? Ihan vaan mielenkiinnosta. Ainakin vielä toistaiseksi unitissi kelpaa mainiosti [:D]

Miiuhoo Saa korviketta pullosta illalla, se onkin ainut kerta päivässä kun saa korviketta. Jos miulla tuntuu ennen omaa nukkumaan menoa tissit täysiltä, niin pumppaan pakastimeen. Pakastinmaitoa Eemeli saa jos olen päiväaikaan jossain omilla menoilla ja mies syöttää poitsua.

Meillä ei ole pahemmin noita rintaraivareita ollut, usein poika on ollut illalla 8 aikoihin niin väsynyt et haluaa et kannetaan sylissä liikkessä niin kauan et lopulta nukahtaa. Ei ole nälkä, ja jos yritit istua keinuunkin niin heti alkaa huuto, taistelee kai sitten vaan unta vastaan. Nyt tuo on jo hiukan helpottanut jo mut uusin villitys on et jos on pikkasen väsynyt niin sit huudetaan kyllä ihan raivona jos yrittää laskea pois sylistä edes hetkeksi. Siis niin kamalaa huutoa etten muista esikonkaan ainaskaan montaa kertaa tuommosta meteliä pitäneen. Keuhkot on ilmeisen hyvät meidän jätkällä...
Välillä on ihan kamala olo kun toinen raivoaa sitterissä, mut en voi mennä ottaan heti syliin kun 2v.n asioitakin on hoidettava ja siihen ei aina vain yksi käsi riitä [&o] Mut kai tähän maailmaan ääntä mahtuu, eikä tuo kai mitään pahempia traumoja saa pienestä odottelusta... silti vaan tuntuu pahalta kun toinen karjuu kun ois veitsi kurkulla tyyliin...

Olin ajatellut et ehkä vielä odoteltais vellien aloittamisen kanssa kun ei oo kiirettä, mut saattaa kohta käydä niin et tarvii tuota iltavelliä alkaa ottamaan mukaan kuvioihin. Paavo nimittäin tuntuu useammin heräilevän nyt yöaikaan ja selvästi ei ihan ilta-tankkaukset riitä muuta kuin yhden 4h pätkään ja sit parin tunnin pätkissä loppu yö. No viel kuitenkin aion odotella jonkin aikaa ja katsoa miten menee tulevat yöt.

Ootteko muuten muut mammat yhtään vielä palanneet vanhojen harrastusten pariin? Itse oon päässyt jo pari kertaa koirien kanssa kisoihin, koko perheen voimalla käytiin parissa näyttelyssä ja yksinäänkin kävin yhdessä ja myös tottelevaisuus kisoissa yksin parina päivänä. Koirapuistoon oon pari kertaa mennyt 3 ison koiramme kanssa niin että kaikki autoon ja puistolle, vauva on puistossa ollut sitten kantorepussa ja siihen aina simahtanut melkein heti.

Nyt onkin tulossa jännittävät 3 viikkoa kun lennetään Suomeen koko perhe ja siellä sitten matkaillaan Ruotsiin laivalla ja ympäri Suomea sukulaisissa. Lento Suomeen on onneks meidän yöaikaan et lapset varmaan (siis TOIVOTTAVASTI) nukkuvat koko matkan. Laukkuja pitäis alkaa siis ottamaan esiin ja pakkailemaan pikkuhiljaa...

Nelli oli noin 2 viikkoinen kun vietimme viikonlopun kissanäyttelyssä kotipaikkakunnalla. Molempina päivinä meillä oli poistumislupa mutta olimme kuitenkin aamusta myöhäiseen iltapäivään. Minä menin aamusin jo edeltä ja mies tuli nälkäisen vauvan kanssa perässä kun heräsi [:D]. Sitten takahuoneeseen syötille. Tuttuja järjestäjät joten no problem. Heinäkuussa oltiin koko vkl Tikkurilas kissanäyttelyssä jossa olimme miehen kanssa auttamassa. Yövyimme pe-su näyttelypaikalla... seuraavaksi ollaan mietitty seuraavaa kissanäyttelypäivää joka ens vkloppuna Myyrmäessä. Näyttelyssä yli 700 kissaa ja päivä venyy todella pitkäksi. Ehkä mies ja Nelli lähtee sit aikaisemmin kotiin ja minä jään kissan kanssa sinne... Syyskuussa lähdetään yhden kissan sekä miehen ja Nellin kanssa Riigaan pidennentylle viikonlopulle.
Vähän nuo näyttelypäivät on huonoja kun ovat niin pitkiä ja Nelli täysimetyksellä. Tosin Nelli ei vastiketta juurikaan saa joten mielestäni ei ole ongelma jos mies antaa mun poissaollessa silloin tällöin. Edelliskerrastakin on aikaa...

Tää on tietty silleen helppoa et mies on mukana kans... eli ei pelkästään mun harrastus. Pääosin tietty mun juttu mut sen verran ihana mies et tykkää lähtee mukaan. Varmaan jatkossa sit Nelli jää isin kans kotiin ja mä meen näyttelyihin.

Yksi kysymys vain... miksei sitten voi syöttää rintakumin kanssa, jos vauva tyytyväinen? En mä ainakaan siitä kumista stressiä ottais, jos imetys sillä sujuu hyvin. [:)] Tuntuu, että monet ottaa siitä hirveät paineet, jos vauva syö rintakumin avulla... Hyvä kun on apuvälineitä olemassa mitä voi käyttää. 

Hui,voiko se olla hampaiden tuloa,jos kuolaa ja nyrkit suussa jatkuvasti? [8|] Täällä silleen..

ALKUPERÄINEN: Riikka33

Yksi kysymys vain... miksei sitten voi syöttää rintakumin kanssa, jos vauva tyytyväinen? En mä ainakaan siitä kumista stressiä ottais, jos imetys sillä sujuu hyvin. [:)] Tuntuu, että monet ottaa siitä hirveät paineet, jos vauva syö rintakumin avulla... Hyvä kun on apuvälineitä olemassa mitä voi käyttää. 

Samaa mieltä Riikka33:n kans. Itseä tietty vähän harmittaa toi rintakumin käyttö (imetys julkisislla paikoilla miltei mahdotonta), mutta olen enemmän kuin tyytyväinen ja onnellinen siitä, että pystyn kaikesta huolimatta täysimettämään.

Babaytoy, täällä myöskin jo pidemmän aikaa ollu hyvin kuolaista, ja nyrkit suussa [:D] Neuvolatäti sanoi, että tämmöistä voi esiintyä jo kuukausia ennen ensimmäisen hampaan puhkeamista. Sekin on niin yksilöllistä se hampaiden tulo: joillakin on hampaita syntyessään, toiset saa hampaansa paljon myöhemmin.

Eli niitä siis tiedossa ehkä lähiviikkoina,kun tolla lailla kuolaa ja mussuttaa nyrkkejä :D

Babaytoy - normaalia että vauvat kuolaavat ja yleensä lisääntyy siinä vaiheessa, kun hampaita alkaa tulemaan. Joten vielä ei välttämättä ole kyse hampaista. Toiset syntyy hampaat suussa ja toiset oppivat ensiksi kävelemään ja vasta sitten hampaita tulee.

Riinu olikin kirjoittanut aikalailla samaa.. [:)]

Mä todellakin toivon ettei meille ole vielä tulossa hampaita. Mulle tullut 3kkn iässä ja toivon todella Nellin pelkästään kuolaavan vielä monta kuukautta... [:D]

Meidän tytölle ei tullut hampaita kuin vasta 1v. iässä. Silti silläkin oli nyrkit suussa ja kuolattiin tämän ikäisenä.
Olipa vaihteeksi TOSI kiva päivä tänään meidän pojalla, ei huudettu yhtään kertaa ja jaksoi olla leikkimatollakin lelujen kanssa vaikka kuinka kauan useaan otteeseen. Äidillä taas ei ollut yhtä onnekas päivä, huitaisin itseäni lekalla nilkkaan et tuli kiva mustelma...

Takaisin