Toukomussujen vauva-arkea

Mulle sanottiin kun tuosta aivastelusta kysyink, että vauvat puhdistaa hengitysteitään aivastelemalla. Eli kuuluis niinkuin asiaan? Meillä meinaan myös aivasteltu ihan syntymästä asti, välillä enempi, välillä vähempi.

joo täälläkin melko usein aivastellaan ja olen käsittänyt myös että jos nenässä on jotain ylimäärästä niin aivastamalla yrittää puhdistaa.

Täällä on nyt sitten oltu maidottomalla kuurilla jonkun aikaa ja tänään ei olla yhtään mahaa huudettu ja iho siisti(ollut pieniä näppyjä täynnä josta se tutkimuslääkäri sano että ois atooppista ihottumaa). Ikäväkseni joudun toteamaan että vauvan maitoallegia näyttää joka päivä todennäköisemmältä [:(] En odota innolla kun vauva siirtyy kiinteisiin ja pitää välttää maitoa, mutta vielä inhottavampaa on kun minä en saa juoda maitoa, joka on aina ollut minun herkkua. aaah kylmää maitoa [:D][:D] kuukauden päästä neuvola vasta, saa nähä mitä sanovat. kuinka nuorille tehdään maito allergia testejä? [>:]

nyt tulee sarjassamme tosi tyhmä kysymys mut onko maito-allergia sama asia kuin laktoosi-intoleranssi?
Koska multa se testattiin verikokeesta, ei tarttenut litkuja juoda...

niin ja joo, ruoka-allergiat kai ilmenee heti ,mut oisko ne sit noi eläin allergiat mitkä tulis myöhemmällä iällä...

ei ole sama asia. laktoosi-intoleranssista kärsivän maha ei pysty hajoittamaan maidon sokeria kun taas maito allerginen on allerginen maidon proteiinille. Eli siis kun laktoosi-intoleranssista kärsivä voi juoda hyla/laktoositonta maitoa niin maito allergien pitää välttää kaikkia tuotteita missä on maitoa ja tyytyä esim soija-jogutteihin, kauramaitoon ym ym yleensä maito allergia lähtee noin parin vuoden iässä.
jos osasin selittää edes jotenkin ymmärrettävästi [:D]

Hei, mulle kun neuvolas sanottiin että vastikkeissa on niitä jokka on tarkotettu lehmänmaitoallergisille ja niitä meillä on syöty koko ajan. Oletteko kokeilleet vai onko turha mainostaa? [&:] 

Starletti mä oon ollu siinä uskossa, et ne on vaan apteekissa myynnissä? Onko mulla vanhentunutta tietoa?
Ja tämä ei siis nyt liity Inxun tilanteeseen, samahan se on mistä sen ostaa jos sellasta tarttee..
Mä vaan jäin pohtimaan omalla uskomuksellani, et ostatteko Starletti korvikkeet apteekista vaikkei allergiaa ookaan.. [:)]

minun käsitys on myös että apteekista ja erittäin kallista jos ei saa kela-korvausta. en mä muutenkaan korvikkeita syötä vaan täysimetän

Öh [&:] kaupasta ostetaan, kun pienellä oli alussa niin kovasti vääntöjä ilmeisesti normaalista NANnista. Nyt on käytössä NAN 1 hypoallergen, kokeiltiin myös Nutrilon hypoallergen -vastiketta mut sitä myydään pienemmis pakkauksis ni siks tuo NAN. Eipä ole mitenkään erikoisen kallista [&:], toki hiukan hinnakkaampaa kuin normaali jauhe. 

Maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on tosiaan eri asiat ja imeväisillä jälkimmäinen on todella harvinainen.
Itseasiassa tässä iässä siedetään laktoosia paremmin kuin koskaan, koska äidinmaidossa on laktoosia huomattavasti enemmän kuin lehmänmaidossa eli vauva joka ei siedä laktoosia, ei siedä äidinmaitoa.
Maitoallergia taas on suht yleistä pienillä ja menee useimmiten ohi 2v mennessä.
Monesti allergiat tulee esille vasta kun aloittaa kiinteät, mutta herkimmät oireilee jo äidinmaidon kautta tulleisiin allergeeneihin, niinkun ilmeisesti meillä.
Ainoa hoito on että äiti välttää kaikkea mikä sisältää maidon ainesosia (maito, hera, maitojauhe, herajauhe, kaseiini, kaseineetit ym -maitoa on monilla "salanimillä" elintarvikkeissa) niin kauan kuin imettää, ja sen jälkeen apteekin oikeasti sikakalliita korvikkeita (joista Kela korvaa osan jos ovat reseptillä ja lääkäri on allergian todennut, ja loput saa vakuutuksesta).
Kaupan hypoallergen-tuotteet sopii herkkävatsaisille, ei allergikoille.
Ja yleensä jos epäilee maitoallergiaa, maitoa ei kannata korvata soijatuotteilla vaan kauratuotteilla, koska usein maitoallerginen on allerginen myös soijalle.

Testit taas menee niin, että imettävä äiti on vähintään 2 viikkoa välttämisdieetillä eli ei käytä mitään maitoa sisältäviä tuotteita, jonka jälkeen tehdään altistus lääkärin valvonnassa -eli vauvalle juotetaan lehmänmaitopohjaista korviketta pieniä määriä kerrallaan ja seurataan tuleeko oireita.
Sama juttu kaikkien muiden allergioiden kanssa, pystyy toteamaan vain testaamalla eli pari viikkoa ilman jonka jälkeen kokeillaan ottaa takaisin omaan ruokavalioon.
Muita yleisiä allergisoivia on muna, kala, kotimaiset viljat (vehnä, ohra ja ruis, kaura yleensä sopii).
Ihotestitkin tosiaan allergialääkärillä tehdään ja saatetaan ottaa verikokeetkin, mutta ovat tämän ikäisillä todella epätarkkoja ja epäluotettavia.
Eivät suosittele lähtemään itsekseen kokeilemaan ettei äiti kuihdu, kaikki poisjätettävät tuotteet on korvattava jollain vastaavalla imetysaikana eli ihan huvikseen ei kannata kokeilla vaan keskustella ensin lääkärin kanssa.

Inxu, mä suosittelen varaamaan suoraan ajan yksityiselle lasten allergologille varsinkin jos on vakuutus.
Kunnallisessa ei oteta allergioita yhtä vakavasti jostain syystä ja sieltä on aika vaikea nykyisin saada diagnoosia.
Meilläkin kokeiltiin ensin mennä eteenpäin neuvolan kautta mutta se oli ihan yhtä tyhjän kanssa...
Ja neuvolassa tiedetään allergioista liian vähän, jotain kertoo sekin että Starlettia on kehotettu syöttämään kaupan lehmänmaitoallergisille tarkoitettua vastiketta (mikä on tietysti hyvä juttu jos on vatsaan auttanut).

Niin joo, ja maitoallerginen vauva voi oireilla joko iholla (ihottumaa) tai suolella tai molemmilla, meillä pelkästään suolioireita.
Ja kannattaa Inxu tosiaan parin viikon välttämisen jälkeen testata niin et otat pikkuhiljaa maitotuotteita takaisin, sit vasta selviää jos tulee oireita.
Meillä testaus takana, ei tarvinnut kun muutaman juustoleivän, pari kuppia kahvia maidolla ja pullan, ja seuraavana päivänä ei tyttö enää saanut nukuttua vatsakipujen takia -ja jatkuu edelleen, oireilu voi kestää viikonkin että allergeenit ehtii poistua äidinmaidosta ja sen jälkeen vauvan elimistöstä.

Hirveästi tekstiä, toivottavasti oli apua [:D]

starletti, otan tuon kyllä hiukan loukkaavana, että antaisin omien tunteitteni vaikuttaa tyttöni hyvinvointiin.
Ja mieheni myös kyseistä asiaa epäili.. mutta seurataan tilannetta nyt jokatapauksessa. Ja tämmöstä tukkoisuutta on myös aikalailla ollut viime aikoina. Liekkö sitten normaalia vai ei.

Kiitos KisMet kun jaksoit kirjottaa [:)] Meillä jo parin päivän maidottomuus ja huomattava ero. Menin sit juustoa vähän syömään ja seuraava päivä hirveetä huutoa, että aika varma olen asiasta kyllä. Nyt en siis mitään maitotuotteita nauti [:(] Soitan tosiaan maanantaina neuvolaan ja kyselen. Jo näyttää että asiat ei etene niin sitten mennään yksityiselle.

Riinu, olen pahoillani, koskaan en loukkauksena tarkoittanut. Kirjoitustesi perusteella vain tunnut olevan katkera koirasta, joten siitä päätelmäni. Saatan hyvinkin olla väärässä.  

Pitkästä aikaa, lomalla kun ollaan oltu tuolla Keski-Suomessa.
On se vaan lomailua äitillekin, kun siellä on sukua ja aina joka paikassa joku, joka vahtii Miljaa vaikka saunan ajan jotta pääsemme yhdessä saunaan miehen kanssa [:)]
Neiti hymyilee kovasti, varsinkin aamulla herättyään. Ja juttelee myös paljon.
Kätensä Milja alkoi huomata 14.7. (3. hääpäivänämme) kun automatkalla alkoi katsella käsiään ja syödä nyrkkejään. Siitä asti niitä onkin sitten syöty hyvin ahkeraan [:D]

Nyt on käsipaketissa, ko ollu jo monta kk jännetuppitulehus.. onneks tän kipsin saa ottaa välillä pois, mutta öisin häätyy pittää. Ei siinä paljon Onskua nostella, tarttee miehen apua.

Lme, jospa se paranis nopeeta, kun annat vaan käden levätä [:)]

Oli muuten aika jännä huomata, kun käytiin siellä lomareissulla PowerParkissa Alahärmässä, niin siellei ollu lastenhoitohuonetta laisinkaan. Käännettävä hoitopöytä naisten wc:ssä. Meidän piti viis kertaa tepastella autolle syömään ja vaippa vaihtamaan, kun ei siellä wc:ssä olis mitenkään mahtunu kääntää sitä pöytää, että olis voinu vaipan vaihtaa. Ja siinä kaikkien keskellä vielä kaiken hyvän lisäks. Mun mielestä aika kummallista, kun kuitenkin aika lapsipainotteinen paikka muuten.. [8|]

Joa nukkui viimeyönä melkein 12h yöunet ja vain yhdellä syötöllä <3 normaalisti ollu sitä 9h, enkä tiedä kuinka paljon pitempään olis vielä nukkunu ellei isin herätyskello ois herättäny [:D]

Starletti millaisen ohjeistuksen sait niistä soseiden antamisesta? Joalla meinaa olla hankalaa toi isomman pusertaminen ja eilen esimerkiks ei tullu ollenkaan, vääntää naama punasena ja itku tulee. Niin miten sulle suositeltiin niitä ja mistä syystä? Muistan että olet ne kertonut tuolla aikaisemmin mut meinaa olla sen verran paljon jo juttua sen jälkeen etten ehdi etsiä tuolta...

Mimmu86, hedelmää esim. päärynää, luumua ja ruusunmarjaa, pehmentävät jööttiä. Banaania ei, kun se kovettaa vatsaa. Eli meillä oli kovin levotonta yöllä syötön jälkeen ja jöötin tuloa itkettiin. Eka pari teelusikallista päivässä ettei tuu kovat oireet jos sattuu vauva oleen allerginen jollekin. Minä kyllä rupesin antamaan jo joka syötöllä, koska maistui niin hyvin. Aina vain yhtä makua kerrallaan ja jos kyseisestä ruoasta tulee jotain ylimäärästä negatiivista, ni jättää muutamaks päiväks pois ja kokeilee uudelleen. Me ollaan nyt kokeiltu kaikkee mahollista, mitä kaupasta löytyy paitti kiiviä, sen neuvolatäti kielsi. Banaania olen antanut kaksi kertaa (purkista ja oikeasta banaanista muussattua), mutta molemmilla kerroilla on tullut kamalan iso pulautus, joten jätettiin kokonaan se lasten HERKKU. Olen antanut myös perunaa ja mansikkaa, sano oppineet mitä vaan. Mansikkaa vauva huuti suu ammollaan lisää. 

Meilläki on ollu huutoa nyt vattan kanssa, ja eilen jäi kakat vääntämättä. Tänään onneksi tuli sitte :). Mikähän auttais? Kun kuitenkaan ei nälkänen ole minun mielestä, oli esim eilen kuus tuntia ilman ruokaa ( 2h hereillä, ja sitte nukahti yöunille, nukku nelisen tuntia, tuskin nälkäsenä olis nukkunu nuin pitkään, tai ees alkanu nukkumaan). Ja pissaa kuitenki tullee.

Takaisin