Toukomussujen vauva-arkea

Riikka33, ideana tosi hyvä, mut mahdoton toteuttaa. Meillä kun ei ole toista autoa, niin ei tytön kans päästä mihinkään.

Miehelle kun soitin, niin sano että voi hän kyllä tulla kotiinkin, jos ei kerta onnistu. Niinpä suutuspäissäni soitin siskolleni, että hakee minut ja tytön luokseen. Mies sitten yöllä soitteli, humalassa, ja alko sönköttää yhtä sun toista. Mm. miten minulla ei ole oikeutta epäillä mitään, koska mitään ei todellakaan ole. Ja selvisipä siinä samalla sekin syy, miks oli lähtenyt töistä sillon aiemmin: oli niin kova hinku kaljoille..
Todennäköisempänä syynä pidän todellakin tuota viinanhimoa, kuin toista naista.. Se kun lupasi olla juomatta tuhannennen kerran, niin eihän sitä silloin voi mun silmien alla ottaa... Ei tämmöstä kyllä voi oikeesti olla.. ei tän pitäny näin mennä[&o]. 

Mä olen tosi pahoillani puolestasi RiinuLiinu, ei tosiaan toivoisi, että asiat noin menisi. [&:]  Tsemppiä sinne! 

Pakko tulla tänne ihan kertomaan elämän pienistä iloista [:)] Meillä on joka iltaista mahahuutoa, mutta eilen ei huudettu/vikisty ollenkaan illalla!! Oi sitä autuutta kun vaan naureskeltiin ja hymyiltin silmät isona [:D] Tosin yöpuullekkin nukahdettiin vasta yhden aikaan, mammakin meinas sammua ennen sitä [;)] Nyt aamusta vähän kitisi mahaa d-tippojen jälkeen, saa nähä onko yhtä hyvä tuuri tänä iltana *koputtaa puuta* [8|]

Josko sitä ehtisi vähän tänne kirjoitellakin. Pikkuisen ollut hektiset pari viikkoa mut nyt alkaa tasottua...ehkä.

Meillä mennyt edelleen tosi hyvin. Ei poika turhia valittele. Masuansa kitisee ehkä kerta viikkoon mitä ihmennttelen itsekin ettei sen kummempia oireita ole. Aamuöisin on nyt vähän levotonta kun ei tuo kakka kulje kun kerta päivään näillä helteillä ja tietty aina aamusin. Sitä ähelletäänki sit pari tuntia...Mut josko tuokin helpottais kun viilenee. Jos ei niin alottelen kiinteitä jo kk päästä kun tuota korvikettakin menee jo ihan mahdottomia määriä päivässä. Käytiin alkuviikosta Tukholmassa. Laivassa kun oli viileämpi niin Joa veti parhaimmillaan 6h sisään puol litraa korviketta.

En muista kerroinko mut linssit on nyt silmissä. Ei vielä oikeat mut jotain kuitenkin ja nyt ne jotenkin pysyy paikallaankin. Kovasti hämmästelee ja katselee ja kädetkin on löytyneet!! Tästä meitä varoiteltiin että voi olla että kädet löytyy myöhemmin ja että ryömiminen, konttaaminen ja kävely tulee myöhemmin kuin muilla jos näkö ei ole ihan normaalitasolla mut lupaavalta näyttää [:)] Joa juttelee ihan älyttömästi ja on ihan hilkulla ettei käänny jo masulleen, pääsee jo olkapäästäkin yli eli enää pitäs se peppukin saada heilautettua [:D] Ryömimistäkin kovasti yritetään. Jalat menee jo niin vimmatusti mut pitoa ei oikein tahdo löytyä [:)]

Tuttikin alkaa ainakin hetkellisesti jäädä meillä pikkuhiljaa pois...Päivisin ei juurikaan käytetä enää muuta kun sit kun päikkäreille mennään eikä sillonkaan aina edes tarvitse tuttia kun Joa on jo untenmailla [:-] Kuumuuskin varmasti väsyttää normaalia enemmän et katsotaan kuinka käy kun ilmat viilenee.

Miten teillä muuten nämä helteet on vaikuttaneet päikkäreihin? Joa nukkuu öisin ihan samalla lailla kun ennenkin mut päivisin päikkäreitä vedellään 4-5 kertaa ja sellasia ½-1h...ennen puoltapäivää on yleensä yhdet jopa parin tunnin unet mut muuten on lyhyitä pätkiä. Joa tosiaan herää jo kuuden maissa ja menee kasilta nukkumaan illalla...

Tsemppiä RiinuLiinu! Voi kun saisitte vihdoin asiat miehesi kanssa kuntoon...

RiinuLiinu, tuolta elokuisista huhuilen..
Onko teillä ollut aiemmin ongelmia alkoholin kanssa? siis ennen raskautta ja vauva aikaa? Jos ollut niin miten ne on muuttuneet/muuttuivat kun tulit raskaaksi ja kun vauva tuli?
    Mulla on ollut koko elämäni ongelmana ympärilläni olevien ihmiten alkoholin käyttö, ja tiedän kyllä kuinka pahalta tuollaiset "ryypylle karkaamiset" voi tuntua, vaikka niitä olisi vain silloin tällöin.. Onhan sinulla ihmisiä kelle puhua noista asioista?

Paljon voimia sinne, <3

Ja kaikille tasapuolisesti onnea, näin jälkikäteen kylläkin, vauvautumisesta, täällä vielä odotellaan tuulettimen edessä :)

Voi Riinuliinu, oon tosi pahoillani sun tilanteesta. [:(] Kyllä noi miehet osaa olla ääliöitä...

Starletti, mulla ainakii oli ilokaasun kaa olo ku oisin juonu pullon viiniä. [;)] Se kätilö rupes tuntumaan tosi tutulta ja mun teki koko ajan mieli ruveta selvittämään että mistä me tunnetaan vai ollaankohan me peräti sukua ja ehdottaa jotain ryhmähaleja siinä lämminhenkisessä tilaisuudessa... [8|][:D] Mut sitte onneks joku järjen ääni sai aina mut tajuamaan että ehkä mä oisin kuitenkii tunnistanu sen kätiön jo ENNEN ilokaasua ja että ehkä mä mietin tätä uudelleen sitten kun saadaan vauva pihalle. [:D]

Heipa hei vaan taas, ihanaa kun ilmat ollu vähä ees viileemmät nyt.. ihana hengähdystauko helteistä [:)]
Kiitos kaikille tsempeistä, täällä ei vielä mitään päätöksiä suuntaan eikä toiseen.. ja tuntuu jotenki ettei nyt jaksa ees vaivata päätään koko ukolla, ku vähä tullu ikäviä asioita muutenki lisää elämään.. ja ehkä tekee ihan hyvää välillä unohtaa koko ongelma, sulkee silmänsä, ihan hetkeks vaan..

J.J. ongelmia on juu ollu ton viinan kans läträämisen kans jo ennen raskautta ja raskauden aikana, mutta ei näin pahana. Sillon mies ei vielä valehellu tai yrittäny sen kummemmin peitellä juomistaan.. tai muutenkaan ollu näin vastuuton ku mitä nyt. Eli toisin sanoen tilanne on pahentunu nyt kun vauva on syntyny, vaikka niin kliseisesti lupaili vaikka mitä kun vauva syntyy.. suuret on sanat mut pienet teot [8|]
Ite koen täällä purkamisen semmosena henkireikänä, enkä oo hakemassa mitään neuvoja tai lohtuja tai sääliä tai mitään. Tuntuu vaan hyvälle, kun sen saa ulos. Just sen takia, kun tosielämässä ei oikein oo ketään semmosta, joka jaksais ehkä vaan kuunnella, eikä oo heti sanomassa mitä pitää tehdä.. tai säälimässä että voi sua. Tai sanomassa että ihan helppo ratkaisu tohon on olemassa. Kaikki kun ei ole niin mustavalkoista.

Meillä kun on ollu vähä hankaluuksia siinä imetyshommassa, kun neiti kieltäyty täysin oikean rinnan syönnistä.. no, nyt pikku hiljaa tyttö suostunut pariin otteeseen myös oikeata rintaa maistelemaan. Ehkä se oli vaan joku ihmeellinen vaihe, mikä menee ohi hiljalleen [:)] Tosin oikeessa rinnassa ei maitoo tule enää läheskää niinku ennen, mut kyllä silläki saa varmaan parit kolmet syötöt hoidettua päivässään [:)]

Onni on nyt muutaman päivän tuntunu syövän tyyliin tunnin-kahen välein päivisin. Eikö se saa tarpeeksi maitoa vai mikähän on.. Korviketta olen välissä antanu tuntisen imetyksen jälkeen (tai pojan isä tai mummi), ko kitisee ja kitisee, enkä mie yksinkertasesti jaksa koko aikaa imettää. Illalla söiki eka tissiä, ja jonku ajan päästä 100 ml maitoa ja nukku tyytyväisenä viis tuntia. Vähä harmittaa, mutta minkäs teet jos oma maito ei ennää riitäkään. Oha tuo aikamoinen pötkälekki, 6460g ja 61 cm viikko sitte :).

Lme parin kuukauden iässä tulee vauvalle tiheän imun kausi, eli ihan normaalia että syö nyt tiheämmin. Tiheän imun kaudella on oma tärkeä merkityksensä; vauva tilaa itselleen maitoa lisääntyvään tarpeeseensa eli lisää maidontuotantoa syömällä tiheästi. Nyt ois tärkeetä että hermo pitää ja jaksaa tuon ajan imettää aina kun vauva sitä tahtoo, tai muuten tämä luontainen kausi menee "kankkulan kaivoon" eikä siis tavoite täyty. Meillä syötiin tiheän imun kautena päivällä 30-60min välein ja yöllä 1-1,5 tunnin välein. Hermo meinas välillä mennä, mutta kun tiesin miksi lapsi imee niin tiheästi niin sitä oli helpompi kestää [:)] TSEMPPIÄ!

Kauankohan sitä mahtaa kestää :D? Alkanu tosiaan ihan vasta :). Ja kiitos EevaLiisa kun muistutit ja infosit minua tästä, tuli vain huono omatunto, ko mie oon vain pulloa antanu välillä ku tissiähän sois tarvinu.. Ois kai poika huutanu jo heti tissillä, jos ei ois tarpeeksi tullu maitoa :).

Lme miulla oli ihan sama juttu aluksi! Luulin ettei miun maito riitä kun söis niin ahkeraan ja surin sitä, toisaalta alkoi ärsyttää jatkuva imetys yötä päivää. Onneksi otin asian puheeksi parin "äiti" kaverin kanssa jotka infosivat minua ja neuvolassa kertoivat myös. Siihen ainaiseen tissillä oloon oli paljon helpompi suhtautua sitten [;)] Ja vajaa pari viikkoa meillä kesti. Sitten sen jälkeen oli nelisen päivää sitten "ylituotantoa" eli tissit räjähtämispisteessä koko ajan kun tosiaan oli se maitomäärä kasvanut niinkuin tarkoitus olikin. Siitä se sitten vakiintui ja tasaantui vastaamaan Eemelin tarvetta [:)]

Voi kun joku olisi mullekin sillon alkuun kertonut että se tiheän imun kausi tarkoittaa oikeasti noin tiheää syömistä [&o] tiheästä syöntitahdista johtuva epävarmuus yhdistettynä siihen että poika keräsi hitaasti alkuun painoa pilasi tämän mamman mahdollisuudet täysimetykseen ihan täysin...ja lisäksi tietysti se että mies oletti mun jatkavan kotona hommia normaaliin tahtiin synnytyksen jälkeen ja piti älyttömänä ajatusta että istun vain lapsi tissillä kaiket päivät [:(] [:(]

Meillä on kyllä kanssa menny tuommoinen tiheänimunkausi ihan ohi... Mitäs jos sitä ei tulekaan??? Eipä sillä, koko aika ollaan menty silleen ylituotannolla että vähempikin riittäis (siis kokolailla 5 rintatulehdusta eikä mitään muuta syytä löydy kun että maitoa vaan tulee liikaa eikä tissi näin ollen tyhjene riittävästi). Mutta koko ajan ollaan menty samala kaavalla, päivisin syötän 2-3 tunnin välein ja yöllä herätään kerran syömään. Viime yönäkii Venla kävi klo.21 nukkumaan, heräs klo.6 syömään ja nukku vielä kymmeneen, eli eipä tainnu nälkäsenä nukkua. [;)] Harvoin meillä ehtii neiti edes pyytää ruokaa ku tää äippä on jo tunkemassa turpeita tissejä suuhun (laiska kun ei jaksa pumpata). Nykyisin ei aina edes huoli tissiä vaikka kuinka tarjoilen vaan rupeaa vaan naureskelemaan. Vai olisko niin että tuo entinen olis ollu sitä tiheämmän imun kautta ja nyt harventaa?

Joa nauroi tänään ensimmäisen kerran ihan ääneen <3 Ja erottaa jo sen hymynaaman kun sille naureskelee ja juttelee kun on seinällä. Eli näkö on kehittynyt tosi tosi hyvin. Juuri todettiin miehen kans et pitkälle ollaan parissa kuukaudessakin tultu siitä kun meille kerrottiin et Joa on aikalailla sokea ennen leikkausta. 

Mimmu86, niin ne asiat vaan aina jotenki järjestyy [:)] Ihana kuulla, että teillä hommat on menny noin hienosti! [:)]

Meillä olis tänään kesälomareissu edessä, nyt kun mieskin on isyyslomalla. Saas nähdä kuinka tyttö viihtyy autossa, kun jostain syystä autolla matkustaminen on viime aikoina ollu aika epämukavaa [8|] Johtunee varmaan näistä helteistä.

Mietin että onkohan toi neitokainen allerginen koirille, kun aivastelee ihan jatkuvasti.. ja vasen simmu rähmii. Mimmosiahan ne testit on?

Riinu, ööh...oisko mahdollista, että SUN tunteet koiraa kohtaan vaikuttaa siihen, että epäilet koira-allergiaa? [&:] Noin muuten ikäviä nuo tyttösi oireet. Mutta voihan olla, että aivastelua tulee myös valoisuudesta, heinien siitepölystä, tupakansavusta, huonepölystä...Monilla vastasyntyneillä silmät rähmivät. Onko tuo nyt samanlaista? Jos silmien puhdistus vedellä ei poista rähmää, niin siihen on saatavissa silmätippoja. Silmäs voi myös olla roska. Jostain luin, että allergiatestit vauvoille ei anna luotettavaa tulosta. Yhden vauvan todettiin olevan allerginen kissalle, vaiks perheessä ei ollut kissaa. Luulisin, että vauvoille tehdään ihotestejä niin kuin aikuisillekin. 

Meidän pojalla vasen silmä rähmi jonkin aikaa, mutta se parantui kun puhdisteli vedellä useamman kerran päivässä. Kuulemma silmän rähmimiseen voi vaikuttaa myös se että on kyynelkanava tukossa.. Ja poika on tirskutellu syntymästä lähtien joka päivä. Olen sanonut, että poika on periny isältään heinäallergian :)

Olen saanut sellaisen kuvan, että ei ne aikuisille tee enää edes ihotestejä. Ainakin miehelle sanottiin, että senhän itse tietää mikä ei ole hyväksi itselle kun yritti allergiatesteihin mennä jokin aika sitten. Jos jokin aine aiheuttaa ihottumaa, tms. niin tietää vältellä sitä ainetta, turhaan alkaa tekemään ihotestejä sen vuoksi..

Mutta jos koira-allergiaa epäilet, niin eikö oireiden pitäisi helpottua kun asunnossa on vähemmän koiran hilsettä. Eli siivoamaan vaan :)

Meillä se neuvolan hymynaama on suosittu, poika hymyilee ukolle kun näkee sen ja jopa jutteleekin :)

Riinu, meillä on aika varattuna lasten allergologille, epäillään tosin ruoka-aine allergiaa.
Ne tekee ihotestit jotka on tosi epäluotettavia tämän ikäisillä -joka tapauksessa on kuulema tehtävä koska Kela vaatii ne.
Ihotestissä testataan yleisimmät allergian aiheuttajat, meillä lisäksi koira kun sellainen taloudessa on.
Sanoivat jo valmiiksi, että niistä tuskin mitään löytyy koska meillä reagoidaan suolioireilla, ei ihottumalla tms.
Ruoka-aineallergiaa epäiltäessä tehdään lisäksi välttämis-altistuskoe eli epäilty ruoka-aine jätetään vähintään kahdeksi viikoksi pois ja sen jälkeen lääkärin valvonnassa altistetaan, eli annetaan ko. ruoka-ainetta ja seurataan tuleeko oireita.

Vähän luulen, että tuossa iässä on turhaa lähteä testaamaan vielä noilla oireilla, kun testit tosiaan on niin epäluotettavia.
Voithan soittaa allergialääkärille ja kysyä neuvoa.
Meilläkin aivastellaan tosi paljon, mutta eläin allergiaan kuuluu aika jatkuva tukkoisuus, silmien punoitus, vuotaminen ja kutiaminen.
Siivoaminen ei paljon siihen auta, oireet kun aiheuttaa eläimen hilse ja sitä ei siivoamalla saa pois millään.
Ilmanpuhdistin voi auttaa.
Mä tosin näen asian niin, että vauvaiässä on loistava juttu kun kotona on koira, lapsi saa paremman vastustuskyvyn ja suojaa lasta myöhemmällä iällä allergioilta.
Ei tietysti jos vauva jo on allerginen, mutta oon käsittänyt että jos oireet ei ole pahat, eivät edes yllä mainituista syistä suosittele koirasta luopumaan vaan "siedättämään".

Meillä on Nellillä silmä rähminyt melkein koko ajan. Nyt aloitettiin silmätipat jotta päästäis lopullisesti eroon. Lääkäri ehdotti myös äidinmaidolla puhdistamista.

Ja aivastellut sairaalasta lähtien. Vähän pahempi flunssa tossa kuukauden iässä. Nyt vaan säännöllistä pärskimistä.

Joku sanoi et allergiat lapselle kehityis muka vasta vuoden ikäisenä... En kyllä tiiä.
Mut kun meilläkin noi 4 kissaa niin Nellin riskit olla kissoille allerginen pienenee kun perheessä kissoja. Sama pätee vissiin koirien kanssa.

Mut nää ei ole mitään faktoja todellakaan... [;)]

Ainakin ruoka-aineallergiat voi olla ihan vastasyntyneelläkin, meillä oireiltu pariviikkoisesta saakka vaikka täysimetyksellä ollaan, eli maitoproteiinit menee rintamaidon mukana vauvalle.
Eläin allergioista en tiedä, ainakin meille sanottiin että koira testataan koska meillä koira on, mutta toisaalta taas sanottiin myös ettei ihotesteissä tämän ikäisillä useimmiten näy mitään, tai jos näkyy niin tulos on todella epävarma.
Mulla on sisko ja isä koiralle allergisia ja heillä ainakin menee hengitystiet ihan tukkoon joten pelkkää aivastelua en osaa allergiaksi laskea -vaan en tosiaan tiedä miten se tämän ikäisillä oireilee.

Takaisin