Toukomammojen liikuntaharrastukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AHK
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon käyny vaan miehen veljen vaimon ja Kummitytön kans kävelemässä muuten en oo kovin urheilullinen ja tietty miehen kanssa käyty kätköilemässä oon nyt jättäny isommat kivien päällä kiipeilyt miehelle ja oon sit ollu henkisenä tukena Tasasella maalla :)

• Tykkään
Reaktiot: JMT
enough, se liittyy vatsaontelon paineeseen, mikä on aika suuri koko tunnin ajan. Suorat vatsalihakset vaikuttaa tottakai, mutta enitenhän pilateksessa pyritään aktivoimaan syviä ja vinottaisia vatsoja. Itse en enää harjoita pilatesta juurikaan, nyt 9+4 (..tai 10+2). Lähinnä puolivillaisesti.

Ohjaaja päästi kuitenkin minut kurssille vielä aivan alussa, joten ehkäpä se eka kolmannes ei oo niin vaarallista? Itse en ota tunneilleni raskaana olevia, sillä en ota vastuuta, jos jotain sattuu.
Tosin tässä taas muistutan, että on varmasti hyvä neuvotella tästäkin neuvolassa omakohtaisesti. :)

Muokattu viimeksi:
Nebula, kuntosalilla olisi vältettävä seuraavia:

- Vatsarutistus laitteessa
- T- kulmasoutu
- Tuettu vipuvarsisoutu
- Maastanosto
- Tempaus
- Rinnalleveto ja - työntö
- Reisikoukistus maaten
- Turva- tai nostovyön käyttöä ei myöskään suositella
(Lähteenä Liikunnallisen äidin käsikirja, Anneli Päivänsara 2013.)

Samaisessa teoksessa haastaviksi ja huomiota vaativiksi liikkeiksi lasketaan jalkaprässi ja kyykky, selän ojennus selkäpenkissä sekä hyvää huomenta- liike.

Muutoin salilla voi melko hyvin liikkua niin pitkään, kuin oma keho ja kunto sen sallii. :) Varsinkin tuetut liikkeet tuo turvaa ja on hallittuja - esim. hauiskääntö istuen jne. Tokikaan tasapainon ylläpitämistäkään ei pidä unohtaa, joten jos vain pystyy eikä verenpaineet heittele, voi suorittaa liikkeet tukevasti kahdella jalalla seisten. Raskaus siirtää tasapainopistettä ja huonontaa tasapainoa, siksi kannattaa tunnustella tekemisiään jatkuvasti.

Kuitenkin, toiset tuntee kehonsa niin hyvin ja ovat olleet aktiiviliikkujia jo ennen raskautta, että voivat vaikka (mielestäni aivan jäätävällä riskillä) tehdä piruetteja vielä viimeisellä kolmanneksella. :) Minun entinen tanssinopettaja teki näin, ja synnytti terveen tytön. Hän oli kuitenkin jo superisti pro. ;)

Mamsi, Kiitos kattavasta tietopaketista :) Nyt tuntuu vähän, että ehkä mun olis turvallisinta vaan ulkoilla ja tehdä punteilla käsilihaksia kotona :D Täytyy ainakin käydä kokeilemassa.

Mamsi Kiitos infosta! Täytyykin selvitellä tarkemmin noita vatsalihasjuttuja vielä, kun ainakin mulle on tosi vaikea tehdä oikeastaan mitään vatsoja aktivoimatta poikittaista vatsalihasta ja lantionpohjaa. On jäänyt tekniikka niin selkärankaan pilateksesta. Eli jos syvän poikittaisen aktivointi on just se mikä paineen tekee, niin pitää opetella tekemään vatsoja uudella tavalla

Vinottaisia, syviä, poikittaisia ja lantionpohjanlihaksia tulee ehdottomasti treenata koko raskauden ajan. MUTTA pilateksessa asento on niin staattinen, että sen vuoksi paine muodostuu vatsaonteloon.

Suosittelen kuitenkin keskustelemaan sinun oman pilatesohjaajan kanssa. Hänellä voi olla oma näkökanta asiaan. :)

Nebula, rohkeesti salille vaan! :)

EDIT: hehehee, luin juuri edellisiä kommenttejani. Yrittäkää ymmärtää, meikän ajatuksenjuoksu on vähän nopiampaa ko sormet. Eli siis ne ei oo pelkästään jotkut tietyt vatsalihakset, jotka vaikuttaa, vaan asento ja sen staattisuus.

Juu täytyy selvitellä. Ja etsiä sellainen raskauspilates. Luinkin jostain asiaa tutkineen blogista, että just staattisuus ei ole hyvästä (lankut yms.). Ja tietty sit jossain vaiheessa se suoran treenaaminen.

Tänään perusjumpassa alko tuntua alavatsassa oudolta, kun selällään laskettiin vuorojalkaa alas maahan. Siinähän asento on tosi staattinen ja esim. poikittaiset käytännössä kokoajan jännityksessä. Hyvä, että kuuntelin kroppaa ja löysäsin, kun alkoi tuntua kummalta.

Tosi ihana, kun jaksat Mamsi antaa näitä vinkkejä. Fysioterapiakäynti on vasta puolentoista viikon päästä, niin täytyy siihen asti soveltaa parhaan tiedon mukaan :)

Minä mielellään hölöttelen, kun aihe on muutenkin oparin vuoksi pinnalla. :)

Mutta anteeksipanteeks, jos joku kokee tän kamalana besserwisserminä. Ei oo tarkotus. :/

Nyt on niiiiin onnellinen olo! Puolimaraton meni tänään paremmin ku uskalsin toivoa. Loppuaika 1.57.33 ja tavote (alle 2h) saavutettu! Nyt voi hyvillä mielin jättää juoksukisat vähäksi aikaa.

Mulla ei oo vielä kahvakuulassa/toiminnallisessa harjoittelussa mikään tuntunu huonolle, paitsi hirvee nälkä :grin:grin ite on oo pahemmin kuntosalilla käynyt joten millainen liike tempaus on siellä? Samanniminen liike löytyy kahvakuulasta...

Meillä on sunnuntaisin seuralla kehonhuoltoa/venyttelyä ja rupesin eilen miettii et onkohan sellasen suhteen jotain rajoituksia? Onks Mamsi perehtynyt asiaan? :p Tietty jossain vaiheessa ei ehkä pysty ees menemään kaikkiin asentoihin, olemaan selälleen pitkään jne...meillä käytetään myös foamrollereita ja haluisin hommata sellasen kotiinkin. Mietin onks sen käyttö jollain tapaa sama asia kun hieronta, et pitäskö välttää jotain tiettyjä paikkoja..

Tupuna82, loistavaa, vau!! :)

ahk87, kehonhuoltoon vaan! Minä pidin itse kehonhuoltotunteja seitsemännelle kuulle asti (jonka jälkeen mulla loppui kaikki supistelujen vuoksi). Toki sovellat tiettyjä liikkeitä, ja varmasti ohjaajalta voit pyytää vaihtoehtoisia liikkeitä, joissa vatsa ei jää puristuksiin. :) Mulle itselleni kehonhuolto on yksi pahimmista silti, juurikin sen vuoksi, että olen niin älyttömän notkea luonnostaan, ja mun tarviis rajoittaa liikkeitä todella paljon, enkä malta. Joten aina yököttää tunnin jälkeen - oma moka. :D

Foamroller on loistava keksintö. Ehkä sinne kymppiviikolle kannattaa välttää mm. alaselkää. :)

Määhän oon notke ku rautakanki eli ei varmaan mitään eroa venyttelyssä vaikka oiskin iso maha :dance008:grin

aOn kyl jäänyt liikuntaharrastukset aika nollille tän raskauden aikana (myös pari viikkoa kestäneen sairastelun takia). Kuntosalilla olen aiemmin käynyt säännöllisesti 2-3 kertaa viikossa (välillä useamminkin) ja myös kävelyillä, joogassa, välillä toiminnallisessa/kahvakuulassa yms.

Kesän ajan pidin totaalista liikuntatauokoa ja vaan rötväsin (ja sen kyllä kesän jälkeen huomasi! :oops:), mutta elokuun lopussa sain jo vähän treenailtua, mutta sit plussaamisen ja sairastelun takia kaikki jäi taas.

Nyt on lentsut selätetty ja pahoinvointikin huomattavasti vähentynyt, joten ei ole enää tekosyytä miksei voisi liikkumaan lähteä. :wink Vähän kyllä mietityttää, mitä kaikkea sitä uskaltaa tehdä. Viime viikolla olisin mennyt astangajoogaan, mutta ohjaaja ei suositellutkaan joogaa raskaan olevalle! :eek: Vai sanoiko hän niin vaan siksi, että jos jotakin sattuisi tapahtumaan, niin ei ainakaan olisi siitä sitten mitenkään vastuussa... Itsellä ei käynyt mielessäkään, että siitä mitään haittaa voisi olla, päinvastoin! Eikö muka raskaana oleva saa harrastaa muuta, kuin ns. mammajoogaa, mikä on kyl varmaan tosi lössöä/rauhallista, eikä toisekseen täällä tuppukylässä sellaista edes järjestetä, hmph.

Ps. Kiva, kun porukassa on joku liikunta -tietopankki (=Mamsi). :gen053

Emmää tiiä oonko tietopankki, senku höpöttelen sitä mitä luen. :rulez Emmää mitää kato ite tiiä! :grin

Mä en tiiä joogasta, en sitä oo hirveesti harrastanut. Hmph. Kannattaa tutkia netistä tai lehdistä, ja jos siellä on jotain (fiksua) tietoa sen harjoittamisesta raskausaikana, niin ei muuta ko mukaan vain! Kyllä minäkin oikeasti olin aika hurja raskausaikana. Hienoisesti hypähtelin tanssillisilla tunneilla, koska en malttanut olla menemättä asiakkaiden mukana - ja jotenkin ohjaajana sitä haluaa näyttää kaikki vaihtoehdot. Pumpissakin mulla oli loppuun saakka isommat painot, kuin monella asiakkaalla. (enkä muuten ole se ohjaaja, kenen mielestä enempi on parempi, todellakaan.)

Ihan tärkeintä on se, että keskittyy tekemään jotain rauhallisia harjoituksia ja tutustumaan kehoonsa, niin osaa niiden enemmän energiaa tarvitsevien lajien parissa tunnistaa omat rajansa. :)

Joogaa sen mukaan mihin kykenee, kyllä ne liikkeet on osa sellaisia ettei mitään mahiksia ettäkö sellaseen kykenisi! Ja jossain vaiheessa vastaan tulee se, että kun paikat jo alkaa löystymään niin ettei satu vahinkoja venytyksissä :) Mutta muutenhan jooga on tosi hyvä liikuntamuoto raskaanaolevalle kun on myös lempeää.

10+3 ja vielä mennää ihan "normaalisti". Eilen olin tosin vähän viisaampi kun viikko sitten, meillä kun on sunnuntaina ensin treenit 16.30-18 ja sit 18-19 venyttelyä niin nyt olin varautunu eväillä ;D koiran kanssa tulee lenkkeiltyä päivittäin (tunnin lenkin vielä selviää ilman et tulee hillitön pissahätä :D ).

Eka kolmannes menny niin huomaamatta et millonhan sitä osaa sit alkaa himmata :eek:

Oivoi, kuinka kadehdin tuota tilannetta ahk87! Minulla pahoinvointi on muutenkin ollut aikamoista, mutta vielä varmemmaksi vakuudeksi sen sorttista, että jo kilometrin rauhallisesta kävelystä tulee tosi huono olo, vaikka muuten olisi parempi päivä. Eli totaalisessa liikuntapaitsiossa olen ollut, ja erityisesti selkä alkaa huomauttelemaan siitä :/ pahoinvointi on osoittanut jo laantumisen merkkejä, eli kovasti elättelen toiveita, että pian pääsisin kokoilemaan kuntoa takaisin! Lainasin kirjastostakin eilen kirjan nimeltä Liikkuva äiti - opas odotusajan ja synnytyksenjälkeiseen liikuntaan, jos siitä saisi hyviä vinkkejä :)

Mutta etköhän sinä ahk87 sitten huomaa, kun on aika himmata. Oman voinnin mukaanhan sitä mennään, kunhan olet tarkka ettei mikään tunnu kurjalta (nyt on tarkoitus nimenomaan pysyä siellä mukavuusalueella!), painele menemään vaan!

Itse kyllä huomasin, kun alkoi tuntua pahalta ja silloinpa lopetinkin. Tosin, olisin voinut himmata aikaisemminkin ja olisin ehkä pystynyt liikkumaan myös viimeisellä kolmanneksellakin..

Täällä on ollut liikunnat vähissä. Mulla kans on tullut liikkumisesta jotenkin huono olo, oksettaa. Lenkkeily on ainoa, joka jotenkin uppoaa - mutta vain rauhallisissa merkeissä. Eli ei paljoa hyödytä. :D

Takaisin