Toukomammojen liikuntaharrastukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AHK
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen harrastanut aika paljon juoksua nuorempana ja nyt taas uudestaan muutama vuosi sitten tavoitteellisemmin juosten kaksi täyspitkää maratonia. Sitten tuli raskaus ja imetysaika, ja uskalsin aloittaa tavoitteellisemman juoksun uudestaan vasta tuossa keväällä, kun esikoinen täytti vuoden. Eli nyt oon juossut kevään ja kesän aikalailla 4-5 krt viikossa, ja päätähtäin ois ensi viikolla puolimaraton.. Mutta nyt tulikin tää aika yllättävä plussa, ja alko vähän mietityttää toi puolikas. Mukana oon toki, jos vointi on hyvä, mutta vähän mietityttää, että kannattaako se "vetää täysiä", vai vähän hölläillen. Itse kun olin tavoitteeksi laittanut aika kunnianhimoisesti 2 h alituksen, ja siihen jos tähtään, niin omalle kunnolle aika kovaa saa kyllä juosta..

Tupuna82 sun pitää mennä silleen miltä kropassa tuntuu :)

Itte oon selkeesti vähän hölläilly ton juoksun kanssa, mutta pitkiä, reippaita kävely lenkkejä teen useamman kerran viikossa muun liikkumisen päälle. Toki oon juossu vasta vähän aikaa (kesän ajan vaan) niin tein tossa ihan harkka lenkin viime viikolla niin syke nous ton 150 yli tosi nopeasti, johtuu varmasti ettei kunto ole vielä "niin" hyvä. Jos ens kesänä kokeilis juoksua uudestaan :)

Mä olen ennen raskautta harrastanut juoksua, pyöräilyä, kuntosalitreeniä ja potkunyrkkeilyä. Nyt alkuraskaudesta on ollut sen verran huono olo, megalomaaninen turvotus (ei meinaa kehdata mennä julkisille paikoille urheiluvaatteissa ;) ja myöskin kunto on niin pohjalla, ettei oikein kykene muuhun kuin rauhallisiin kävelylenkkeihin. Yritin käydä juoksemassa, mutta noin 100 metrin jälkeen syke oli huipussaan ja veri maistui suussa.
Päätin siis odottaa toiselle kolmannekselle, tai ainakin siihen asti että tämä yököttävä olotila väistyy. Jos olen oikein ymmärtänyt, toisen kolmanneksen pitäisi olla sitä energistä hyvän olon aikaa, joten silloin meinaan liikkua ja syödä terveellisesti.
Nyt ei siis myöskään mikään terveellinen ruoka meinaa maistua. Ainoa mitä tekee mieli on leivät, raskalaiset, pizzat ja ylipäänsä kaikki hiilaripitoiset ruuat. Salaatti (!) yököttää, vaikka normaalisti rakastan salaatteja. Tää on siis hyvä kombinaatio: terveellinen ruoka ei maistu ja liikkumaan ei kykene. Huoh. Noh, muutama viikko vielä!

Jos on ennen raskautta harrastanut juoksemista, voi sitä harrastaa ensimmäisen kolmanneksen aikana normaalisti edelleen. Ja senkin jälkeen kevyesti, jos olotilat sen sallii.
Juoksua ei suositella aloitettavaksi raskauden aikana, ellei se ole itselle tuttu ja pysyvä harrastus.
(Oon taas pari päivää vääntänyt oparia, ja pyöritellyt miljoonaa kirjaa ja tutkimusta nenän edessä. :D :D )

Ensimmäisen kolmanneksen aikana siispä syke saa hyvinkin nousta yli sen 150, toisen kolmanneksen aikana niinkin alkaa seurata tilannetta.

Toki taas täytyy muistaa, että jos on taustalla keskenmenoja tms., täytyy jo ekalla kolmanneksella miettiä ja fiilistellä tarkkaan, että mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei. :)

Mulla on ollut tässä vuosilomapäiviä pari viikkoa ja kävin pitkästä aikaa pitämässä eilen vähän lattareita. Voi pyhä sylvi meinasin oksentaa ja kuolla. Ihan kamalaa.. Mulle näköjään tämä ekan kolmanneksen liikunta on hyvin haasteellista, sillä pahoinvointi iskee monessa muodossaan nopeasti. :/

Käväsin tänään vesijuoksemassa (vaihtelua uinnille) niin oli pakko lopettaa 40minsan kohdalla ku ihan kauhee vessahätä tuli, vähänkö tympäs kun ois ollu enää 200m kilsaan.. :( mutta ei auttanu pakko oli lähtä vessaan, oisko ollut jotain tekemistä raskauden lisäksi sillä että aika viileä toi uimahallissa vesi. Muuten oli kyllä tosi mukava :)

Osaisiko joku liikunnan alan ihminen neuvoa? Ilmottauduin jo kesällä kansalaisopiston HIIT-treeniin, enkä vielä silloin tiennyt tulevani raskaaksi. Tänään kävin HIITissä ekaa kertaa, ja vähän hankalalta tuntui varsinkin kaikki mahallaan tehtävät (selkälihas)liikkeet ja kaikki suorat vatsarutistukset (oli ne sitten istualtaan tai muuten vatsaan kohdistuvaa rutistusta). Ja olen kuitenkin hoikka, ettei ole paljoa mahalla vielä ylimääräistä joka aiheuttaisi painetta.

Ohjaaja ei tuntunut ihan lämpenevän ajatukselle, että olisi neuvonut minulle erilaisia liikkeitä tunnin jälkeen, vaan sanoi että tee niinkun hyvältä tuntuu. Haluaisin kuitenkin olla jumpassa mukana enkä vaan laiskotella sivussa jos ei tunnu hyvältä... Vinkkejä miten voisin tehdä selkälihas- ja vatsalihasliikkeitä niin, ettei vatsa litistyisi eikä rutistuisi?

HIIT-tunnit ei minusta sovellu raskausajalle. Esim. Les Millsin GRIT-tunnit ovat hiittejä, eikä niitä missään nimessä suositella raskausaikana.

Sykkeet nousee melko koviksi, koska kyseessä on tyyliltään myös tabata-treenit, haetaan jopa maksimia. Maksimitreenit taas täytyy unohtaa raskausaikana kokonaan. Korkea syke tosiaan häiriöittää sikiön verenkiertoa.

Käytännössä tän ekan kolmanneksen voisit ehkä vielä harjoittaa HIITtiä, mutta juurikin omissa rajoissasi. En kuitenkaan tiedä, että saatko tunnista kaiken hyödyn irti?
Vatsalihakset kannattaa pikku hiljaa alkaa siirtää syviin, vinoihin ja poikittaisiin, unohtamatta lantionpohjaa. Voit tehdä lantionrullauksia, sivurutistuksia jne.
Selkälihakset voit tehdä nelinkontin - ojentaa käsiä, jalkoja jne. Ikään kuin koiranpissiasennossa. :)
Staattiset pidotkin kannattaa pikku hiljaa jättää pois, ettei vatsaonteloon kohdistu liikaa painetta.

Toki, jos kokee kaiken tuonkin ongelmattomaksi eikä tule mitään ikäviä tuntemuksia, niin mikä jottei. Liikkuu niin kovaa niin pitkään, kuin se tuntuu itsestä _aidosti_ hyvältä. :)

Mamsi, kiitos neuvoista. :) Joudun joka tapauksessa maksamaan tuon jumpan, koska sitä ei voi perua kun on ilmottautunut. Haluan siis käydä siellä niin kauan kuin pystyn, vaikka en saisikaan siitä kovin paljoa irti.

kuukiurustakesään, pystytkö raskauteen vedoten pyytämään, jos saisit vaihdettua toiseen jumppaan? :) Luulisi niiden siihenkin suostuvan, kun sen hetki koittaa.

Pitää kyllä pyytää joulupukilta sykemittaria et voi seurata omia sykkeitä. Treenit vaihtelee niin laidasta laitaan. Yks sunnuntai kokeiltiin maastavedon maksimeja, siinä vaiheessa ku olin nostanu 75kg tuli mieleen et onkohan tää ihan järkevää :rolleyes: niin vähän raskausoireita et meinaa itekkin unohtaa asian :grin no ei vais, eihän sitä voi unohtaa :p mut joo, sykemittarin haluan, haluisin käyä treeneissä niin pitkään kun mahdollista :)

Mä toivon, että pystyisin juoksemista jatkaa niin kauan ku hyvältä tuntuu. Viime raskaudessa lopetin juoksun jo ihan alkuraskaudessa, kun aina lenkin jälkeen tuli vähän verta niin pelästyin, vaikka en tiedäkään oliko niillä mitään tekemistä keskenään. Ja sykemittari ois kyllä hyvä, tähän asti oon juossu vaan omien tuntemusten mukaan..

Täytyy sanoa että kyllähän toi liikunta on niin parasta, taas tässä parin iltana käyny reeneissä (taiji ja lentopallo) aivan loistava fiilis, voi olla ettei tota lentistä kyllä kannnata enää kevät lukukaudella harrastaa, mutta pitää kyllä nyt syksy kulkea jos vaan onnistuu ilman mitään suurempaa syytä :)

Itse en ole mitenkään kovin tietoisesti muuttanut liikuntatottumuksia, mutta aika radikaalisti ovat kuitenkin nyt muuttuneet käytännössä pahoinvoinnin takia.

Ennen tein enimmäkseen kovaa punttia ja intervallityyppisiä juttuja sekä juoksua pilatesta ja joogaa.

Nyt jo ajatus pilateksesta tai joogasta kuvottaa (maata lattialla ähkimässä tai olla pää alaspäin :confused:). Juoksu ei tunnu jostain syystä hyvältä (en osaa oikein selittää miksi) eikä raudan tempominen tai kovat sykkeet.

Nykyliikunta onkin enimmäkseen matalasykkeistä aerobista (sauvakävelyä, spinningiä kevyehköillä vastuksilla, zumbaa ja muuta tanssia, perus aerobic+lihaskunto naurupainoilla yms.). Terveellistähän tämäkin on. Ehkä jopa aiempaa tervellisempää :wink Tosin pilates olisi kyllä kiva saada piakkoin takaisin ohjelmaan. Täytyy tosin varmaan etsiä joku raskaana oleville suunniteltu pilates, niin ei tarvi keksiä korvaavia liikkeitä sitten 20 viikon jälkeen.

Mulla muutes tuo matalasykkeinen aerobinen tuntuu jonkun verran auttavan pahaan oloon. Eli siis suunnilleen tämän näköinen liikunta: :happy093

Mamsi: Mihin se perustuu, ettei ekalla kolmanneksella saisi käydä hierojalla? Olen käynyt 6+ viikoilla urheiluhieronnassa (käyn säännöllisesti neljän viikon välein, kun olen järkky jumissa) ja mulla ois tulevalle maanantaille taas aika. :eek: Sen verran sain hierojaltani infoa, että alaselkää ei kannata hieroa eikä myöskään kallonpohjaa (ja jalkapohjissa kait on joitakin akupisteitä, joita ei kannattais raskaana olevalta painella)...

Mä en tiedä miten selviän jos en voi hierojalla käydä...

Maryska, en oo aivan 100% varma, mutta luulen sen olevan raskauden vasta-aihe. En uskalla mitään totuudeksi väittää nyt, ilman taustatutkimusta.

Mä käsitin, ja muistelen, että se liittyy mm. aineenvaihduntaan, ja voi sillä tavalla vahingoissaa alkiota ja raskautta. Niska-hartiaseutua minusta voi hieroa, mutta olikohan se tarkemmin, ettei ekan 10viikon aikana saisi alaselkää juurikaan hieroskella?

Kyllä koulutettu hieroja tietää, luultavasti omasi on ollut aivan oikeassa. :)

kuukiurustakesään, loistavaa! Nyt voi hyvin mielin jumppailla loppuun saakka. :) :)

enough, kerrotko sitten, löysitkö jostain sellaisen pilatestunnin? En oo syventynyt kovin moderniin pilatekseen, itse ohjaan klassista. Sitä ei saa harjoittaa raskaana ollessaan, mutta en osaa sanoa muista. :) Soveltaminen ja sen eri muodot kiinnostaa aina!

Oisaisiko joku neuvoa? Mitkä laitteet kuntosalilla ois turvallisia näin aloittelijalle ja alkuraskaudessa? Hullunahan ei tietty kannata rehkiä..mutta voinko aloittaa turvallisin mielin saliharjoittelun vaikka liikunta on jäänytkin retuperälle viimeakoina? :D

Mamsi: onko niin, ettei klassista pilatesta saisi tehdä edes ennen 16-20 viikkoja? Vai onko tuonne asti kuitenkin ok? Eli liittyykö nimenomaan siihen suoran vatsalihakseni aktivointiin (jota siis kai pitäisi välttää noin viikolta 16, viimeistään 20) eteenpäin?

Takaisin