Toukolahjat

Wau, hirmuisesti onnea snoocs72! Olipa nopeaa toimintaa tosiaan [:D].

Sitä meinasin tulla tänne kertomaan, syitä miehen lähemiseen kai. Puhuimme asioista emmekä ole enää riidoissa, tulevaisuus on vielä auki mutta kumpikaan ei tahdo toiselle pahaa ja lapselle tietty parasta.

Lapsen häämöttävä tulo tässä on ilmeisesti pistänyt ukkoon kunnon paniikin, hän pelkää ettei hänestä olekaan isäksi, tiputtaa vauvan tai tekee jotain muuta tyhmää ja vauvalle vaarallista. Hänellä on miespuolisia kavereita joilla lapsia, mutta ei uskalla kysyä/puhua heidän kanssa askarruttavista asioista [:@]. Kysyi minulta onkohan jotain tukiryhmiä paniikki-iseille, muttakun itsekin olen aikas hukassa (esikoinen kuitenkin) niin kysäsen teiltä, miten teidän miehet ovat työstäneet tätä suurta muutosta, elämän suuria kysymyksiä..? Neuvola on 13 pvä, joten otan silloin tuon asian puheeksi ja ukko nyt on luvannut tulla mukaan sinne, vanha kokenut neuvolatäti ehkä osaisi tuota rauhoittaa tai neuvoa johonkin isä-ryhmään.  Jos tuo nyt viitsii ilmaantua siis.

Snoocs72, ihanaa, hurjasti onnea! Me täällä keskustelupalstalla arveltiinkin, että taidat olla sairaalassa, kun susta ei kuulunut mitään.

Maam80, kiva kuulla, että saatte asioita selvitettyä.
En oikein osaa sanoa, että miten meillä on näitä asioita työstetty. Voisin kyllä veikata, että meillä on avuksi ollut se, kun puhutaan melko paljon kaikesta. Tietämättömiähän me ollaan molemmat, vaikka ikää jo onkin [:)], mutta luottamus tulevaan, se kait se kantava voima on. En tosiaan tiedä. Ehkä jollain muulla on hyviä kokemuksia ja keinoja, toivotaan. [:)]

Paljon onnea Snoocs72 sinulle ja koko perheelle tietysti[:)]Aivan ihanaa kun pikku hiljaa jokainen vuorollaan saa ilmottaa ilouutisen pitkän odotuksen jälkeen.Ja koko ajan vaan enemmän jännittää,et koska se oma vuoro tulee..[:D]

Mukava kuulla maam80,et ootte keskusteluväleissä ja että mies uskalsi nyt kuitenkin(parempi myöhään ku ei millloinkaa..)myöntää että tuleva pelottaa/jännittää.EIköhän tuosta ole vain yksi tie,ylöspäin,nyt kun ongelmasta voi puhua avoimesti.Meillä mies ei tunnu vielä kauheesti ajattelevan asiaa,eikä puhu asiasta sillä tavalla kuin mä.Luottaa kuulemma siihen,et kaikki sujuu luonnostaan ja omalla painollaan..ei tosin ole koskaan ollu mikään stressaaja(toisin ku minä..[:)]).Luulis kyllä,et neuvolassa osaavat auttaa tai ainakin tietävät missä osataan.Tsemppiä teille,kyllä ne asiat järjestyy aina,tavalla tai toisella[:)]

Nyt pitää lähtee kattoo Sairaalaa-jos siellä vaikka joku synnyttäis...[;)]

Hurjasti onnea Snoocs72! Hienoa, että kaikki meni hyvin ja noin nopeasti! Hieno juttu. Ja tietysti se kaikkein ihanin palkinto on kainalossa. :)

Maam80, hyvä, kun olette miehen kanssa saaneet puhuttua asioista. Ja hienoa, että mies on tiedostanut oman paniikkinsa ja puhuu siitä. Meillä mies oli välillä myös aika paniikissa, kuinka käsitellä lasta ja miten olla hyvä isä. Hänellä kuitenkin on töissä paljon isiä, jotka on kertoneet vauva-arjesta ja sitä kautta mies on saanut varmuutta. Kun itsekin olin ihan untuvikko lastenhoidossa, enkä miestä juurikaan osannut auttaa. Meilläkin puhutaan kyllä kaikesta ja sekin toki on helpottanut. Mut miehelle se vertaistukli ja sieltä saatu tieto on varmaan "lohduttavinta". Ja kyllä varmaan neuvolasta löytyy hyviä neuvoja tämmöseen ongelmaan, kannattaa ainakin kysyä. Tsemppiä teille! :)

Heh, miehelle juur naureskelin, et kyllä sen synnytyskivun niin nopeasti unohtaa, kun ei ole enää kipeä ja pystyy istumaan. Meinasinkin, että ei se vissiin ollut sit niin kamalaa, kun tässä sitä istutaan ja hyvin voidaan. [:D]

Ainoa kurja asia, mikä nyt on tullut, on migreeni. Oli lähes koko raskausajan poissa ja nyt taas... :( Onneksi sain hyvät ohjeet ja lääkkeet neurologilta. Olin kuitenkin huolissani niistä lääkkeistä, kun erittyvät äidinmaitoon. Onneksi kuitenkin oli niin mahtava ja hyvä lääkäri, että sekin stressi helpotti. [:)]

Ihania kevätilmoja kaikille! Me mennään iltapesuille. :)

Onnea prinsessan johdosta snoocs72!! [:)]  On kyllä ollut tosi nopsa synnytys mutta onneks kaikki meni hyvin ja olette jo kotiinkin päässyt [:)]. Täytyis varmaan itekin pakata se sairaalakassi valmiiks kun vieläkin on pakkaamatta... Vaikka onkin tunne että en mikään syöksysynnyttäjä ole mut mistäs näistä tietää. Nooh, jospa sitä huomenna "ehtis".. [:D]

Sikkaralla kuulostais olevan oireita vaikka minkälaisia että veikkaisin sun olevan seuraava nyytin hakija [:)]. Itsellä ei mitään noista.. Ruoka maistuu liiankin hyvin ja tänään aloinkin pohtimaan että mitenhän paljon vauvakin mahassa kasvaa kun tulee tosiaan vähän väliä jotain syötyä, myös niitä herkkuja [8|]. En luota noihin neuvolan sf-mittauksiin yhtään siltä osin että onko tulossa pieni vai iso vauva. Tänään mitta näytti 35 cm eli suht normaali.. Mutta oli kasvanut viime käynnistä 2 cm. Ja ultralla neuvolan täti katsoi ja sanoi että pää on niin alhaalla kun voi vaan olla. Lapsivesi oli myös hieman vähentyny mutta vielä sitä on sen verran että vauva hyvin pärjää. Kaikki muutenkin ihan ok ja seuraava käynti ens keskiviikkona... Jos on [:D].

Hmm.. Viime yö oli ihan kauhee kun en osannut yhtään rentoutua vaan ajattelin koko ajan että kohta alkaa supistelee tai lapsivedet menee.. Jännä juttu kun päivisin aina toivoo että synnytys alkaisi mutta iltaa kohti alkaa pelottaa että mitä jos se oikeesti alkaa tulevana yönä [8|]. Kukuin sitten aamulla hereillä vielä 5.30 enkä ollut nukkunut yhtään... Risteilin vaan sängyn, sohvan, vessan ja jääkaapin väliä ja tosi levoton olo oli koko ajan. Onneks sain aamusta kuitenkin muutaman tunnin nukuttua. Nyt on taas sellanen levoton olo kun pelkään et ens yö menee kans pyöriessä. Pitäis jotenkin yrittää rentoutua. Että jos sitä unta lähtisi yrittämään...

Huomenta,
Toukka85, kurjaa toi migreeni. Mulla on nyt parina viime päivänä ollut migreeniä ja jos vanhat merkit paikkaansa pitää niin sitä on koko viikon. Ei sellaista pahaa kohtausta, mutta lievää, vähän niin kuin yksi oire kerrallaan: näköoireet, käden puutuminen.. Just eilen ajattelin, että pitää varmaan hankkia kunnon lääkkeet, mulla kun ei tällä hetkellä ole mitään. Saitko sä jonkun uuden merkkisen lääkkeen?
Eilen "kivisti" selkää yhden kerran sillai, kun nyt oletan, että kuvaan kuuluu [:)] Se ei vissiin riitä [:D]

Huomenta!

Juu pistettiin miehen kanssa asiat "jäihin" toistaiseksi. Hän myönsi että puhuminen vaikeaa, mutta ei tässä muukaan kyllä auta, heh. "Miten pystyn muka huolehtimaan pienestä, kun en itsestänikään?" hän katsoi minua surullisin silmin, kun oli istunut parvekkeella märän tyynyn päällä ja peppu sitten läpimärkänä. Oivoi...

On se kiva lukea täällä kun noita nyyttejä alkaa ilmestymään, jännää ja alkaa tosiaan tuntumaan niin todelliselta! Aika hölmöä sanoa noin, kaikkihan me ollaan ODOTETTU ja ODOTETTU, mutta ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan [;)].

Olen alkanut näkemään kummallisia unia, yhdessä unohdin syöttää lastani ja toisessa nakkelin vasemman käteni sormia vauvan soseeseen [:o], että kai sitä itsekin on aika huolissaan miten sitä sitten pärjää -jotenkin tiedostamatta-. Ainakin olen sillä asenteella mennyt että "kyllä se sitten luonto ja äidinvaisto hoitaa", enkä ole tuntenut itseäni mitenkään panikoivaksi hoitamisesta, nuo unet vaan kertoo muuta, mutta ehkä pieni jännittäminen vaan parantaa "suoritusta" [;)].

Toukka85, kiva kun käyt kertomassa kuulumisia. Mites se rytmi, onko pojalla pysynyt sama kuin masussa? Harmillista tuon migreenin kanssa, toiv sait hyvät läkkeet ja jos lääkäri antaa vihreän valon niin luotettavahan se on ettei lääkkeestä ole vauvalle haittaa.

Good morning[:)]

Toivottavasti se terkkari osaa huomenna maam80 puhua miehelles ja saa sen vakuuttuneeks,et ei kukaan oo täydellinen isä etukäteen,siihen kasvetaan..ihan nin kun äidikskin[:)]Meidän perheessä mä tiedän huomattavasti enemmän vauvoista,noin niinku teoriassa,mut luulen et mulla menee ihan samalla lailla alussa sormi suuhun..[:D]Kyllä se luonto hoitaa,vakaasti haluan ainaki uskoa niin..[;)]

Mäki näin yksi yö kummallista unta,olin unohtanu syöttää vauvaa kokonaan ja havahduin kolmannen päivän kohdalla,et tarttiskohan toi pentu ruokaa..[:D]Et kyllä se pärjääminen jännittää tulevia äitejäki..

Olis kyllä huippua jos vauvan rytmi siirtyis,meillä kun pikku-emäntä käy nukkumaan mun kanssa samaan aikaan(riippumatta kellosta),nukkuu koko yön ja herää aamulla muutama minuutti sen jälkeen ku oon avannu silmät,et passais vallan mainiosti[:)]

Pitäsköhän sitä tänään pakata sairaalakassi viimeinkin valmiiks asti,jos vaikka lähtö tulis lähiaikoina..Mulla kun ollu melkein identtinen raskaus mun äidin kanssa ja tultiin molemmat pikkuveljen kanssa 8 pv etuajassa.Sen lisäks mun veljenpoika synty myös 8 pv ennen laskettua aikaa..Et jos se vaikka pitäis paikkansa munkin kohdalla..(tai sit se on vaan toiveajattelua..[:)])

Ihanaa, sain nukuttua ihan hyvin viime yönä [:)]. Tai kyllähän sitä tuli heräiltyä varmaan se 10 kertaa aina kun kylkee piti kääntää ja klo 7 nousin aamupalalle miehen kans ku lähti töihin. Mutta heitin samantien sänkyyn takasin pitkälleen ja sain vielä torkuttua 10.30 asti [:D]. Yritän nyt lepäillä mahdollisimman paljon kun sitten nyytin synnyttyä (ainakin aluks) en varmaan nuku yhtään.. En ainakaan sairaalassa kun siellä omat häiriötekijät kuitenkin on ja eihän sitä maltta nukkua kun vauveli vieressä [:)].

Mä kans ja_na ajattelin tänään sen kassin pakata, ainakin kaikki tärkeimmät jutut. En vaan taas osaa päättää et mitä oikeesti otan mukaan kun haluais selvitä mahdollisimman vähällä mut sit harmittaa jos jotain tarviiskin.. Tai onhan tuo ukkeli sitten sitä varten mutta sekin varmaan aika äkkiä livahtaa varpajaisten viettoon [;)].

Maam80, hyvä kun miehes kuitenkin tiedostaa tuon että on epävarma miten osaa huolehtia pienestä ihmisestä. Onhan tuo jo hyvä alku että jollain lailla pystyy asiasta puhumaan. Miehille se tuntuu olevan jotenkin niiiiin vaikeeta.. Ei meilläkään puhuta mistään mitään ellen ite ota jotain asiaa esille. Sillonkin lähinnä minä puhun ja mies kuuntelee.. Mies on meillä enemmän sellanen että "kyllä kaikki järjestyy ja turha stressata etukäteen" kun taas minä oon paniikissa joka pienestä asiasta [:D]. Enkä tiedä onko mies nyt niin peloissaan miten isänä pärjää, luultavasti ei. Yks ilta kysyin että jännittääkö synnytys yhtään niin tuumi vaan että "jännittäähän se jos alkaa asiaa miettimään mutta mitä sitä miettimään kun tapahtuu kuitenkin jossain vaiheessa"... Ja minä mietin yötä ja päivää [8|].

Tulipa taas selitystä... Nyt pyykin pesuun ja muihin aamuhommiin..

Heips!

Onnea snoocs72 pienokaisen saamisen johdosta!

On pieniä sormia kymmenen
ja varpaita kynsineen.
On nenäkin pieni ja pehmoinen,
sekä suu silmät pienoisen.
Oli päivä tuo harmaa sateinen,
synnyit sä maailmaan.
Iloks, auringoks muutit sä silloin sen,
pieni tyttö suloinen.

Onnittelee Maajo

Hirmuisesti onnea snoocs72 ja Nia! Mistä on pienet tytöt tehty? Inkivääristä, kanelista, sokerita, kukkasista. Niistä on pienet työtö tehty.

Olipa kiva kuulla, että kaikki oli sujunut hyvin ja nopeasti. Nyt olet jo sitten päässyt hoitamaan pientä neitiä ja nauttimaan vauvan tuoksusta. Voimia teille koko perheelle ja kiva kuulla välillä kuulumisia, miten arki etenee...

Enää olisi 3 päivää jäljellä. Eilen terkkari oli vähän huolissaan, kun eka kertaa oli tullut vähän valkuaista pissaan ja verenpaineetkin ovat olleet koholla. Onneksi ei ole olut niitä näköilmiöitä eikä päänsärkyä, niin jospa säästyisi siltä raskausmyrkytykseltä ja pääsisi perjantai-aamuna leikkauspöydälle. Siihen on niin vähän aikaa, että luulisi, että tässä ei enää voi mikään mennä pieleen..mutta ainahan voi.

Kävin kävelemässä 5 kilometriä ja söin pinaattikeittoa, jos vaikka auttaisi noihin paineisiin [:)] Ainakin luonto on niin kauniin vaalean vihreä, että sielu lepää sitä katsellessa. Ehkä rentouttaa seksikin, koska ainakin viime yö meni nukkuessa, eikä murehtinut turhia. Mieskin taisi pitkästä aikaa rentoutua, vaikka puhelikin, että melkoinen vatsa on tässä leikissä mukana [:D]

Hienoa maam80, että olette edelleen puheväleissä. Ehkä joku hyvä ratkaisu vielä löytyy...toivoa ainakin on, jos mieskin uskaltaa myöntää asioita ja ainakin sitten ajattelee teitä [;)]

Nyt pienille päikkäreille ja sitten pihapuuhiin.

Meillä mies on ollu ihan kaikessa mukana ekasta pvästä lähtien, ja onneks se "avautuu"aina mulle jos sen mieltä painaa jokin vauvaan liityvää...vaikka yleensä oon yhtä tietämätön kun sekin[8D] oon koko raskauden ajan yrittäny selittää sille miltä musta tuntuu henkisesti ja fyysisesti.. ja se sanoki tuossa yks pvä et tuntuu välillä et se ois ihte raskaana kun kokoajan kuulee multa et mikä olo on.. mut et se on kuulemma ollu sen mielestä hyvä juttu koska sit se on pystyny ymmärtään ja auttaan paremmin..et sellast...

vauva painaa jo niin kovin..... TAHTOO SYNNYTTÄÄ!!!!

Heips vaan,
ja Suuret Kiitokset kaikille!! Maajo, aivan ihana runo, kiitos[:)]
yritin tuossa aikaisemmin kirjoitella tänne mutta tuli joku virhe enkä saanut tekstiä ulos, joten uusi yritys.
maam80, hienoa että asiat sujuu jo paremmin siellä, olen itse yksinhuoltaja, joten tiedän että se ei ole aina herkkua. Toivottavasti voitte saada keskustelua alulle se helpottaa asioita paljon, mutta hiljaa hyvä tulee, kyllä kaikki menee hyvin.
Täällä kaikki on mennyt hyvin, vaikka viime yö olikin raskas, silmät on ihan sikkurallla [:D]neitokainen kun on vieläkin samassa rytmissä kuin masussa eli päivät nukutaan ja yöt syödään tissiä... mutta ihanaa tämä on! Ja isoveli on niin polleeta, sanoi tänään että hän on niin onnellinen kun hänellä on pikku-sisko.
Mutta nyt kuulostaa siltä että neiti on hereillä joten Heippa!

Hyviä odotus hetkiä kaikille!

maam80, itse en kyllä ole ihmeemmin huomannut, että poika olisi "masurytmissä". Sairaalassa pari yötä meni hiukan silleen, et poika oli hereillä niihin aikoihin, kun vatsassa melskasi, mutta en ole huomannut, että kotona niin olisi. Öisin ainakin nukahtaa tissille, kun heräilee syömään. Aamuyöstä oli kyllä tänään hiukan hankalampaa, mutta toisen tissin jälkeen jo rauhoittui nukkumaan. [:D]

Migreeni on kyllä aika hankala juur ton lääkehoidon kannalta. [:@] Eilinen lääkäri oli kuitenkin tosdella asiallinen ja paneutui asiaan toissaan. Sanoi, että parempi plata varman päälle, kun kyse on pienestä kasvavasta ihmisestä. Vaikka migreenilääkkeistä erittyy hyvin pieniä määriä äidinmaitoon, niin paras on, että sitä tulis mahdollisimman vähän tai ei ollenkaan. Imetysaikana ensisijaisena hoitona on lepo ja panadol, mut sit on kohtauslääkkeitä, jota voi ottaa ja pitää pidempää väliä imetyksessä (vaikka se pitoisuus on vähäinen). Suositteli pakastamaan maitoa, jos vaan riittää, niin ei tarvitse tuntea huonoa omatuntoa, kun ottaa lääkkeen. Kun ei ole lapsen edun mukaista, jos äidillä särkee päätä jatkuvasti, eikä jaksa lasta hoitaa. Muistutti myös perinteisistä migreeniä ehkäisevistä toimista, kuten ulkoilusta ja liikunnasta ja stressin välttämisestä (heh, jälkimmäinen on meikäläiselle helpommin sanottu kuin tehty!). Ja lopuksi lohdutti, että jos kohtauksia tulee se 3kpl kuukaudessa ja tarvitaan estolääkitystä, niin hän etsii parhaan mahdollisen lääkkeen mun tilanteeseen. Tuli tosiaan paljon parempi mieli sen käynnin jälkeen. Kun viime viikolla otin yhden kohtauslääkkeen ja siinä luki, että imetystä tulee välttää 24h lääkkeen oton jälkeen ja "jouduin" antaa pojalle tuttelia. Onneksi söi sitä ihan hyvin. Mut tuli kuitenkin huono omatunto, kun maitoa olis ollut, mut omien syiden takia en sitä voinu antaa... no joo, kaikki kuitenkin päättyi hyvin, ja siitä on turha stressata.

Käytiinpä tänään neuvolassakin pojan kanssa, oli saavuttanut jo 3080g painon! [:D]

Voi että... teillä monellä on vielä edessä se ihana ensikohtaaminen vauvelin kanssa. Ja pääsette tuoksuttelemaan sitä ihanaa vauvantuoksua. <3

Ihanaa odotusta kaikille! [:)]

Hohhoijaa... Täällä on jotenkin niin tympeä aamu ettei lähde ollenkaan käyntiin . Huomenna olis sitten laskettu päivä ja hetki hetkeltä toivoo enemmän et jotain tapahtuisi. Eilen illalla tuli kyllä normaalia enempi harjotusuppareita mutta ei ne kovin kipeiltä tuntunu. Tänään ei sitten niitäkään ole ollut joten odotus jatkuu.. Onneks edes aurinko paistaa niin pysyy mieli virkeempänä [:)].

Mitä kaikkea muut puuhailee näin loppuvaiheessa päivisin? Kun itsellä ainakin mennyt mielenkiinto pesänrakennukseen ja siivoomiseen. Eikä huvita kenenkään luona kahvillakaan käydä.. Jotenkin niin käpertynyt omaan kuoreensa ja nautin kun saan olla ihan omassa seurassa. Miestä kyllä kovasti aina odotan töistä kotiin [:D].

Hmm.. Olikos maam80:lla tänään se neuvola? Onko tuleva isä edelleen mukaan tulossa..? Pidän peukkuja pystyssä että tilanteeseen tulisi hyviä vinkkejä neuvolan tätiltä!

Mutta jospa lähtisi pihalle imemään auringosta energiaa. Niin ja TÄNÄÄN pakkailen sitä sairaalakassia kun jäi sitten eilen sekin tekemättä [;)]

Niin ja sitä piti vielä tuumia että onkohan anihani lähtenyt nyytin hakuun?? On nimittäin monta päivää kun viimeksi kirjoitellu.. Jännittävää!! [:D]

Huomenta,
taitaa anihani tosiaankin olla vauvan haku matkalla! saas nähdä jännittää kyllä nyt.
Osaako kukaan neuvoa miten saa kuvan tohon nimen alle? olen yrittänyt moneen kertaan mutta saa sen vain tonne profiiliin, laitoin sinne tämän mun prinsessan kuvan sinne[:D]

mulla on just sama, tylsää meinaa olla kotona mutta kun ei mikään oikeen kiinnosta! ja määkin päivät vaan ootan miestä kotiin.. mielessä ei pyöri mikään muu kun vauva ja kaikkeen siihen liittyvä..

En tiiä muista mutta mua on ruvennu ahistaan ku kaikki kysyy kokoajan et jokos supistelee ja jokos se laskettu pvä on ollu..... ärsyttää aina vastata et ei ei ja ei... ja sit kaikki hokee sitä et nopeeta se menee...aaargh [:@] varsinki jos sellaset alkaa sanoon jotka ei koskaan oo ollu raskaana.....                 huh. tyhjenipäs pää.

mut tänään meinaan mennä miehen kaa rannalle käveleen[;)] ja haaveileen kaikesta mahollisesta[:)] jospa mielikin piristyis[:D]

jaksamisia kaikille[:D]

Hei taas!

Tänään oli viimeinen ultrakäynti lääkärillä, ei neuvola kuten olin aiemmin kirjoittanut. Soitin etukäteen kuten viimeksi luukulla kehottivat, etten joutuisi samalle noita-akalle ja tällä kertaa lääkärikin oli mitä mukavin. Mies oli mukana ja molemmat liikututtiin kovasti kun näimme pikkuisen siellä heiluvan, haukkoi vettäkin ja näytti ensimmäistä kertaa ihan oikealta vauvalta [:D]. Nyt nähtiin myös että tulokas taitaapi olla tyttö! Kohdunsuu oli jo pehmeä, vauva kiinnittynyt joten ei enää pitkään.. Painoarvioksi laskettiin 2750g eli normikokoinen pitäisi olla. Huh, olen vieläkin innoissani tuosta käynnistä, neuvola on vasta 19 pvä joten siellä sitten kysellään "isinrauhoitteluneuvoja".

Takaisin