Toukokuun turinat

Ja Sanoja, tuo oma äitiyspaketti on ihan mielettömän hieno ajatus! :notworthy
Onko paketti siis tarkoitus säilyttää omaksi iloksi vai annettavaksi lapselle sitten kun hän on aikuinen? Kummin vaan, tuo on hyvä. Olen minäkin pistänyt pari esikoisen vaatetta ja vauvatavaraa säilöön, mutta ilman sen kummempaa ajatusta, kunhan vaan en ole raaskinut joitain tiettyjä heittää poiskaan.

Mulle oli siis äitini säilyttänyt vaatteita sitä varten, että jos haluan ne käyttööni kun/jos saan itse lapsia. Osa toki oli "vähän" erilaisia kuin oma mieltymykseni, 30 vuotta sitten oli vähän erilainen muoti :). Mutta esim. harsoja oli äitini säästänyt noin 20 kpl, kun tuolloin käytettiin niitä vaipoissa, ja ne on ihan älyttömän hyvät olleet! Kun niitähän kuluu ihan hirveästi. Samoin pussilakanoita vauvalle jne.
 
Oma äiti oli kans säästänyt paljon vaatteita, suurin osa oli tietysti pinkkiä joka meillä ainaki toistaseks jää käyttämättä. Ihan muutama vaate tuli käyttöön ku tosiaan muoti oli vähä eri, vaikka vauva ei välitä millasta sillä on päällä:grin harsot tuli kovaan käyttöön ja yhtään valkosta ei oo tarvinnu ostaa(käytetään niitä takapuolen kuivaamiseen),ostin vaan värilliset pukluille/pään alle. Parit pienet kumpparit ja lenkkarit oli säästetty ja niitä käytetään jos ne sattuu mahtumaan ku on tarvetta.
Ei tosiaan tiedetty tuleeko tyttö vai poika ja se rajotti kyllä vaatteiden ostoa, ei onneks tullu hamstrattua ja osa ostetuista on ollu ihan epäkäytännöllisiä! Ja jääneet käyttämättä. Paljon ollaan onneks saatu lahjaksi vaatteita ja ystävältä eilen tuli säkillinen just kokoa 56-62cm joka nyt käytässä. Nyt kesäksi pitäis hommata lyhythihasii bodyjä,joku hattu ja luultavasti arskat.

ootteko leikannu varpaan kynsiä?
Sormien kynnet kasvaa ihan hirveen nopeeta ja leikkaaminen tuntuu olevan aina yhtä vaikeeta:dead: huomasin kans että pojun sormet haisee, vaikka kui yrittää puhistaa joka välin.
 
Nodde,leikkaatko kun vauva nukkuu? Itse en oo varpaan kynsiä vielä leikannu,sormen kynsiä kyllä muutaman päivän välein,kun kasvaa niin nopeesti. Meillä kanssa kädet dunkkaa,vaikka ne pyyhkii tai pesee aamuin illoin.Johtunee siitä,kun pitää nyrkissä niin ei pääse ilma vaihtuu.Kerääntyykö teille.nukkaa sormien välii ja kämmenen ihopoimujen välii? Meillä.on nyt Kuvalehdet ihan kuivat,vaikka niitäkin päivittäin aamuin illoin rasvaan.
 
Jep täällä kanssa yks haisulisormi! Kaikki neuvoo tosta kynsienleikkaamisesta että sillon kun vauva nukkuu mutta meillä ei oo onnistunut kun vauva on niin herkkäuninen eikä meinata saada sitä nukkuun ku vaunuissa liikkeessä jne. Mut keksin hyvän keinon että kun on tissillä niin leikkaan siinä sit kun on riittävän rauhallinen. Ei tietenkään siinäkään aina onnistu kun toisinaan ähisee ja venkuroi minkä ehtii mut kun pitää saksia vieressä valmiina niin saa napsastua heti tilaisuuden tullen :)
 
Leikkasin esikoiselta kynnet hereillä ihan hoitopöydällä. Ei sekään siitä pitäny erityisemmin, mut halusin että tottuu. Nyt 2v ja antaa edelleen leikata kohtalaisesti.. Vauvoilta samalla lailla, ja varpaankynnet myös. Meidän lapsilla ne kasvaa hassusti ylöspäin... :p Kyllähän sitä vähän saa voimaa käyttää että saa pienen käden tai jalan päikallaan pysymään, mut kun se ote on lempeen tiukka ja otteet rauhalliset niin ei meillä itkuja oo tullu. Oma käsi pitää tukee pöytää vasten ettei tuu heilahduksia.. Saattaa tietysti kampaajan ammatista olla tässäkin apua, pysyy sakset hyvin kädessä! :grin Ja tosiaan uskon et kun alusta asti tekee samaan tyyliin niin tottuvat siihen.

Kylläpä on erikoista olla yksin kotona... Mies lähti kaikkien lasten kanssa muutamaks tunniks anoppilaan. Piti tulla lounalle taksin, mutta kävi niin kun vähän osasin oottaakin, et anoppi teki ruuan ja jäivät sinne vielä syömään ja herkuttelemaan. Nyt siis kirjottelen tänne kun tuli ihan yksinäinen olo! :laughing021

Liian mukava aamupäivä ei siltikään oo ollu, kidutin itseäni henkisesti maksamalla tänään tulleista tuista laskut pois ja siirsin loput rahat yhteiselle taloustilille, ehti se raha muutaman tunnin omalla tilillä roikkua.. Ja fyysinen kidutus hoitui epilaattorilla. Eiks raskaus vois poistaa sääri(ja reisi-)karvojen kasvun, kun ei äitinä enää ehtis millään niitä ajella??
 
Vinkki niihin (valkoisten) vaatteiden värjäymiin: Sappiasaippua jos sillä ei jostain syystä lähde niin aurinko vaalentaa. :)
 
Kyllä nukkaa kertyy käsien poimuihin ja varpaisiin. Niitä kuivalla kompressilla siistin ku poju syö ja kynsiä yritän leikata ku nukahtaa syönnin päälle, ei tosin aina onnistu. Nukkuessa olen kokeillu ja tuntuu vetävän sormet nyrkkiin ja ku tarpeeks kauan "kiusaa" ni hermot menee:grin kynsien alle kertyy jtn moskaa, pitääkö sitä poistaa,varmaan ihoa ku raapii itseään?
varpaankynsiä ei oo vielä tarvinnu leikata, ihme että ne kasvaa noi paljo hitaammin:)
 
Mä päätin et en mee töihin ku vasta 2017 :) nyt kun pankit tarjoaa sitä et maksaa pelkkiä korkoja ni otetaan se ens vuodeks ni ei tarvii laittaa likkaa pk;hon niin aikasin.

Mä leikkaan tytön kynnet hoitopöydällä kun se on hereillä. Tiukka ote kädestä ja sit vaan nips naps :) välillä on hiukan vaikeampaa ja välillä menee tosi helposti.

Mä vuokraan kirpparipaikan kirppis-centteriltä viikoksi. Sinne vaan vie kamat hinnoiteltuina ja käy siivoamassa viikon mittaan aina välillä ja sit hakee viikon päästä mahdolliset jääneet pois. Oon antanu esikon ja osan likan vaatteista mun siskolle kun se saa pojan elokuussa mut nyt on paljin pinkkejä vaatteita ja mekkoja mitä se ei huoli ni myyn ne pois. Samoin myyn paljon omia vanhoja vaatteitani ja parit verhot sun muuta... Oon koittanu myydä noita huuto.netissä mut porukka on aika nihkeitä ostamaan vaatteita sieltä kun niiden tarvii usein maksaa siihen päälle vielä postimaksu ni oon huomannu helpommaks myydä käytetyt vaatteet kirppiksellä.

Oltiin helatorstaina laivalla :) Piknik risteily Turku-Ahvenanmaa. Esikko oli niin huumassa koko reissusta et puhuu siitä koko ajan vieläkin :) Meitä oli reissussa meijän perheen lisäksi mun vanhemmat, appivanhemmat ja miehen veli vaimoineen ja heidän 4kk vanha poikansa. Otettiin hytti molempiin suuntiin et saa kamat laitettua jonnekkin ettei tarvii mukanaan kantaa ja et pääsee tarvittaessa nukkumaan jos väsyttää. Meil oli vaunut mukana ja tulipahan todettua et Emmaljungat ei mahdu hytin ovesta sisään... No siellähän ne melkeen koko matkan kasattuina olivat kun kannoin tyttöä liinassa kun oli niin paljon kätevämpi ja pari kertaa kun koitin vaunuihin laittaa ni tuli hirveä huuto joten oli pakko laittaa liinaan takaisin. Se oli kyl hyvä ku kuljin vauva liinassa laivalla ni moni jäi ihastelemaan ja ihmettelemään mua :)
 
Eiks Emmaljungat oikeasti mahdu ovista?? Fuck. Me ollaan luvattu miehen lapsille risteily loppukesästä, lähdetään elokuussa rohkeasti päivä Tukholmassa-risteilylle eli kaks yötä... Olin vähän pettynyt, että Siljalla noi perhehytit Tukholman laivoilla on vaan yks iso hytti eikä väliovelliset kaksi hyttiä, mikä olis ollu helpompi. Mutta kai sitä jotenkin selviää. Just oon miettinyt, että millä kombinaatiolla sinne lähtisi, ottaisko Emmaljungat, mutta jossei ne mahdu hyttiin niin ratkaisu onkin aika helppo :grin. Ehkä otetaan kantoreppu, jossa tyttö viihtyy, ja ostetaan ne matkarattaa. Siihen mennessähän tuo muksu on jo aika paljon isompi kuin nyt.
 
Onpa huonosti suunniteltu jos ei mahu rattaat laivaan!! Siljahan nimenomaan myy itteensä perheille... Me käytiin Eckeröllä päiväristeily Tallinnassa (ei siis hyttiä) niin siellä mahtu hyvin menee Emmaljungilla. :joyful:
 
siis kyllä ne laivaan mahtuu ja niiden kanssa siellä kulkemaan mutta hytin ovesta ei mahdu hyttiin sisälle
 
Ei Hitsi, kävin just iltakävelyllä ja huomasin huitovani ensimmäisiä hyttysiä, ei kiva.
Mut sit iski mania, näin tienpientareella korvasienen! Siihen jäi vaunut keskelle tietä kun hyppäsin ojan yli sitä hakemaan :-D tykkään sienistä ihan hulluna ja joku vaan napsahtaa päässä kun näen niitä ja sen jälkeen en muuta näe ikään :-D mut en oo ennen korvasientä laittanut ite ja tulikin mieleeni että uskaltaako sitä kotona keitellä ja syödä kun imettää?
 
Munkin mielestä kielletty tai jos ei varsinaisesti kielletty niin ei ainakaan suositella. Oon kuullut, et vauvalle voi tulla pahoja masukipuja siitä.
 
Mulla on normisti maantieharmaat hiukset ja vaaleet.
Miehellä vaaleet.
Ekalla pojalla vaaleet
Tokalla pojalle mustat
Kolmannella vaaleet ja
Nelkäs tyttöllä mustat hiukset. Tuuheet ja pitkät jo.
Hassusti värit menny lapsilla.

Hei. Mitä te laitoitte jälkitarkastuksessa ehkäsyksi. Mä sain samanan tien kupari kierukan. Kaks viikkoo pysy sisällä kunnes se itsestään valui ulos. Et kalliiks tuli kun vain vähän aikaa kesti.
Ja sain siitä rintoihin ihan hirveet ihottumat. Et en tiiä miks kun oon kuitenk ennen käyttäny ni ei mitään tullu. Kierukasta jäi kyl huono fiilis. Uutta en laita ainakaan lähiaikoina.
 
Kuin leveitä teidän Emmaljungat on tai kuinhan kapeita hytin ovet on nykyään laivoilla kun Vikingillä 15 vuotta sitten meidän Briot mahtui ihan hyvin hyttiin. Ne oli yli 60 cm leveät. Olisko ollu 61 tai 63 cm. Meidän Emmaljungat on jotain 57-58 cm leveimmästä kohdasta, eli renkaista. Ei ne kyllä kaikilla laivoilla voi niin kapeita hyttien ovet olla ettei sisään mahtuis. Mielenkiintoista ja outoa...

Yllättävän vähän näkyy edelleen kantoliinan käyttäjiä kadulla ja kauppakeskuksissa. Olen ollut nyt useamman kerran liinan kanssa ulkona ja kaupassa, niin aina on ihmisiä, jotka hymyilee ja katselee iloisena tai tuijottaa monttu auki muuten vaan ihmeissään. Ei ole kukaan vielä sanonut mitään. Paitsi neuvolassa joku äiti kadehti kun omistaa itsekkin liinan muttei osaa käyttää.

Mä en pyytänyt jälkitarkastuksessa mitään ehkäisyä. Mä en olis edes jaksanut asiaa miettiä ja sopivasti mies ehdotti ennen kun otin itse asiaa esille, että mennään kumeilla ja mietitään rauhassa mitä tedään. Se sopi mulle. Mä haluan jotain sellaista minkä saa itse pois/lopetettua heti kun haluaa, jos vaikka ahdistus iskee tai huomaa ettei se valittu menetelmä sovikkaan. Mä kokeilin vuosia sitten ehkäisyrenkaita ja ne aiheutti sellasen poltteen ja kirvelyn alapäähän, että oli pakko vaan kesken kaiken ottaa se pois ja antaa alapään rauhoittua. Kauheeta kun olis pitänyt odottaa lääkäriä poistamaan se ja ajan olis saanut joskus seuraavalle viikolle tai sitä seuraavalle.
 
Mie otin ne hemmetin hormonipillerit..vasta puolen vuoden päästä synnytyksestä saa laitattaa kierukan. Oon aina vihannu tätä pillereiden pyörittämistä,mutta kumistakaan ei tykätä kumpainenkaan.
Löytyykö tuollaiselle n.5kg painavalle pelastusliivejä?Meillä on mökki saaressa,johon veneellä ajaa n.10min ja tässä kesäkuun aikana olis tarkoitus sinne lähtee.Mietin,et miten saan vauvan suojattua. Laitanko itelle pelastusliivin ja sen päälle kietasuliinalla sidon likan muhun?
 
Mitä, Mulle on laitettu aina synnytyksen jälkee kierukka noin 12viikkoa. En oo kuullukkaa ettei saisi laittaa. Yleensähän kierukka pistetään vuotopäivinä. Et en tiiä.
Mä kin löysin kirpparilta 5e vauvojen pelastus liivin. Meillä koko 5-10kg Jää nopsaa pieneks mut onpahan turvallista tänävuonna. Ehkä. Me tykätään kesäl pyörii merellä saaristoissa kotka-loviisa-porvoo välejä.
Toivotaa et sää olis lämmin vaan ja suotuisa.
 
Takaisin
Top