Toukokuun turinat

Meillä oli tänään pojalla vaan farkut, body ja huppari. Hetken oli pipokin päässä mutta heti oli hiestä märkä, melkoinen kuumakalle :)

Niin ja sukat myös!

Minäki pukemista mietin, mutta pidän vk-puvulle (fleece-vuorellinen) ylärajana + 10. Tänään oli päällä sisävaatteiden (body ja housut + sukat) päällä merinovillapuku + merinovillamyssy, villasukat ja tumput. Laitoin muka ohuen peiton sitte päälle niin piti käydä sitäki laskemassa.

Niin ja suosin villapukua muutenki (syksystä kevääseen), ku ne hengittää, toisin ku fleece, eikä niin haittaa vaikka ne päällä hikoilis, ku päästää kosteuden läpi. Ois muuten voinu laittaa tänään sisävaatteiden päälle vaan peiton. Kuiteski mielummin ite puen liikaa, ku liian vähän ja paikalla nukkuessa aina kylmempää, ku vaikkapa seisoskelu, saati sit jos vähänki liikkeessä.

Muokattu viimeksi:
Meillä siis perus Body, housut ja sukat ja ulos collagepipo, kevyet teddytumput, tossut ja kevyt fleece tai merinovillahaalari :) meillä kanssa kuumakalle, useasti hiessä vaikkei paljoa päällä olisikaan. Tänään otin vaunukopan lämpöpussin pois ja tilalle äp-pakkauksen pussi :) oli paljon parempi!

Mulla ei ollu tänään pussia ollenkaan, peitto vain villapuvun päällä (vaunupeite ja äippäpakkauksen pussi olleet auki jo tovin) ja nukkui niin paljon paremmin. Jos kovin tuulista niin vk-puku sitten ilman peittoja.

Mun täytyy varmaan alkaa karsia peitteitä. Mulla on vielä vaunuissa ollut untuvapussi, vaikkakaan sitä ei ole suljettu kunnolla aikoihin. Täytyy ottaa äp pakkauksen pussi vaunuihin.
Turvakaukalossa on ollut lämpöpussi, sekin täytyy nyt poistaa käytöstä. Ehkä laittaa vaan vähän paksummin päälle ja laittaa istuimeen ilman erillisiä pusseja..

Huh. Meijän jätkä ois paistunu jos ois ollu vielä lämpöpussit vaunussa ja varsinkin turvakaukalossa :D Otettiin lämpöpussi pois jo huhtikuun alussa.
Vaikka laitettiin turvakaukalon pussiin jätkä ihan vaan body-housut-pipo yhistelmällä ni aina ihan hiessä. Nyt on menty body-housut-pipo ja äp:n vanupuku. Ja sekin rupee oleen liikaa. En oo löytäny mitään kivaa vk-haalaria tai ns tuulipuvun tyyppistä ratkasua, mikä ois näillä keleillä ollu hyvä.

Meillä se välikausipuku hyvä. Äitiyspakkauksen pussi oli kyllä vaunuissa, mutta auki pitkään. nyt näillä keleillä otin tosin altakin pois.

Huomenna ainakin meillä vietetään ensimmäistä äitienpäivää <3 saa nähdä onko iso mies ja pikkumies jotain mulle keksinyt :)

Eilen sain huhkia vuoden tauon jälkeen crosstraining kestävyys tunnilla ja oli huikeaa :) tänään käsivarsia ihanasti pakottanut. Musta tuntuu että alan olla pikkuhiljaa paremmassa kunnossa kuin ennen raskautta. Ja muutenkin kun oon sokerimätöt jättäny yhteen päivään /vk niin tuntuu että jaksaa paremmin vaikka poika nyt valvotellut. Hyvä fiilis :)
Ihanaa äitienpäivää kaikille, huominen rakkaiden parissa mutta hemmotelkaa myös itseänne, se on ansaittua <3

Meillä on pojalla vk-haalari yleensä varsinkin aamuisin vaunuissa. Kun aamuisin ollaan puistossa esikoisen kanssa ja jos (ja kun) pikkunen siellä yleensä herää niin voi nostaa vaunuista katselemaan menoa kun on tuulen pitävä haalari. Meillä on aivan ihana haalari joka jäi esikoiselta perinnöksi ja harmittaa jo nyt kun se ei kohta enää mahdu!

Mies kävi aamulla kysymässä varovasti et missä meidän sormivärit on... ( mun annettiin nukkua pidempään kuin muut) Saa nähdä näenkö aamulla et mihin niitä värejä tarvittiin...

Bluemoon, muistanko oikein et sun mies oli jossain vaiheessa työttömänä ja sulla meni vähän hermo? o_O Tuli vaan mieleen et mitä sillä saralla kuuluu jos oikeen muistin?!

Joo se oli koko kevään kotona ja toki siitä on ollut suunnaton apu vauvan hoidossa. Ihan vaatimalla vaati että hän hoitaa kaikki vaipanvaihdot niin yöllä kuin päivälläkin ja muutenkin autellut kodinhoidossa. En vois oikeesti parempaa isää lapselle toivoa.Nyt jälkeenpäin tunnen itseni hölmöksi kun viitsin asiasta valittaa mutta kyllä olen nyt kuitenkin nauttinut tosi paljon siitä että mies on palannut työelämään ja minä saan olla yksin se Äiti lapselle. Jotenkin se molempien kotona olo tuntui sellaiselta ikuiselta viikonlopulta josta puuttuu se rutiini kokonaan. Vauva ja minä kaipaamme rutiineja jotta arki rullaa. :-D

Millaisissa kärryissä ootte ajatellu kuskata vauvaa kesällä? Ihan kopassa vai voisko 5-6 kk ikänen matkata jo yhdistelmävaunujen ratasosassa, tietty puolimakaavassa asennossa, ennen, ku saa ihan istua?
Oon aatellu, et poika haluis ehkä jo katella maisemia, silloin,ku ei nuku ja kopasta ei pahemmin mitään nää. Paikallaan ollessa tietysti vauva voi olla sylissä, mutta kävelyllä kantaminen on vähän hankalaa...

Kyllä mä oon ajatellu siirtyä siihen ratasosaan just joskus 5-6 kuisena ihan senkin takia et luulen et siinä on helteessä viileämpi kun umpinaisemmassa kopassa...

Heh, yleensä oon tosi aamu-uninen ja tyttökin suostuu köllimään tissillä sängyssä niin pitkään kun mua väsyttää, mut kun eilen mies sanoi et saan tulla aamulla alas vasta ysin jälkeen ni nythän mä oonki kukkkunu täysin hereillä jo seiskasta lähtien :) pysyn kuitenkin kiltisti sängyssä kun en haluu pilata toisen innolla suunnittelemaa yllätystä.

Ratasosaan siirryttiin pehmusteen kera jo nyt, puoli-istuvaan tietenkin. Meillä esikoinen istua nokotti jo reilu 5kuisena ilman tukea suoralla selällä, neuvolassakin lääkäri sanoi että voi hyvin jo istua..joten jos yhtään samalla kaavalla menee nyt niin kunnolla ratas osaan siirrytään 5-6kuisena.

Hyvä juttu! Itse epäilin, et olenko vaan liian innokas ja ajoissa asian kanssa.

Ja hyvää Äitienpäivää kaikille! :cat:
Mä sain pojalta kakkamyrskyn aamuyllätykseks. :hilarious:

Juu, ratasosa jo käytössä. Vielä oon päikkärit nukuttanu kopassa, mut ratasosassa nukutan kesällä, ku on viileämpiki niin. :)

Meillä sanottiin aikoinaan, että n. 5 kk iästä saa tukea vaSten (sylissä) istuttaa, jos kampeaa itse istumaan, mutta lyhyitä aikoja ja sama koskee ilmeisesti myös puolimakaavaa asentoa. Esikoinen ois istunu jo tuettaki jo 5 kk iässä ja heti 6 kk ikäisestä istui itse jämäkästi. Toki pidin varalta imetystyynyä ympärillä, ettei pää kopsahda lattiaan, ku väsähtää. Nytki poitsu jämäkkä ja yrittää väkisin pungertaa istualleen. Oon kuiteski vielä hieman varonu istuttamasta. Rattaissaki puolimakaavassa asennossa vain silloin tällöin.

Muoks. Täältä muuten löytyi juttua istuttamisesta: http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Kasvu-ja-kehitys/Lapsi-0-1-v/Istumaan-oppiminen/

Muokattu viimeksi:
Mää annan jätkän punnertaa ite istumaan jos haluaa. Menee kyllä vielä yli että heilahtaa, mutta hyvää opetusta :) Ratasosasta ollaan nostettu selkää yhen pykälän verran ylös, että päästään ees pieni lenkki tekemään :) Monesti poika on mun polvien päällä ja piän kainaloitten alta kiinni ja siinä naureskellaan toisillemme :)
Mut tuo oli hyvä linkki :)

Takaisin