Toukokuun turinat

Juhannuksen aikainen reissu mietityttää.. Pitkänkö automatkan muut ovat tehneet tai tekisivät ~5 kk:n ikäisen vauvan kanssa? Tahtoisin mökille joksikin aikaa tytön kanssa, mutta matkaa sinne on 430 km.. Ja matka-ajaksi pysähdyksineen tulee 6-7 tuntia.. Tytön kanssa varmasti hieman kauemmin.. Matkaan pääsisisi asuntoauton kyydissä, mutta ei sielläkään uskalla pientä pitää sylissä / sohvalla ilman istuinta matkan aikana jos hermostuu ihan täysin istuimessa oloon.. Istuimessa istuttamisen pitkä aika siis mietityttää eniten.. Ja se, että jossain vaiheessa varmasti hermostuu olemaan siinä, vaikka pysähdyksiäkin olisi tiuhaan ja pääsisi välillä pois..

Ja paluumatka taittuisi varmaankin junalla.. Onko joku matkustanut pienen kanssa? Saako sinne vaunut hyvin mukaan ja miten vauvanhoitotilat? Itse olen matkustanut vain yksinäni tuonne mökille ja takaisin junalla ja tutuiksi on tulleet ainoastaan oma penkki ja junan wc kun ei ole jaksanut lähteä turhia jaloittelemaan :p

Ja sitten aivan toisenlainen asia.. Onko jollakin ollut neuvolassa puhetta 4 kk:n ikäisen istumisesta/istuttamisesta? Tyttö vasta ensi tiistaina 4 kk ja änkeää aivan väkisin sylissä tönöttämään ihan suorana ja koittaa sitterissäkin kammeta itsensä pystympään sekä joskus selällä maatessaankin.. Jokohan sitterin uskaltaa kohta laittaa pystympään.. Lueskelin vanhoja keskustelua asiasta eri palstoilta ja tuntui olevan neuvolassa yhtä montaa mielipidettä kuin tätiäkin.. Joku oli sitä mieltä, että täytyy pitää puoli istuvassa tai sitten vaan makuullaan ettei vaan istu ja toiset taas sitä mieltä että kun itse nousee pystyyn niin siinähän istuu.. Onko jollain reaaliaikaista kokemusta asiasta :wacky:

Minä oon käsittäny että se riippuu ihan siitä miten vauva jaksaa itseään kannatella. Meidänkin tyttö pönkeää itseään jatkuvasti pystyyn, mutta kun eilen kokeilin laittaa sitterin pystympään, niin selvästi oli vielä liian aikaista, kun tyttö valui sillain vähän hassusti kasaan/mutkalle eikä asento näyttänyt ollenkaan tukevalta. Eli mun neuvo on et kokeile ja katso rauhassa miltä näyttää. Asento saattaa myös aluks näyttää ihan hyvältä mutta vauva ei välttämättä jaksa kuitenkaan kauan kannatella, eli kannattaa alottaa pienissä erissä.

Meillä poika nytkin sylissä nojaa minun rintaa ja mahaa vasten, mutta pitää itseään kpkoajan puoli-istuvassa asennossa. Ns treenaa vatsalihaksiaan :D Milläs tuotakin estät :P

Meillä sitteri on nyt suunnilleen siinä asennossa, ehkä vähän enemmän koholla missä kaukalossakin on. Meillä sitterissä jalkojen välistä tuleva vyö mikä tukee asennon oikeanlaiseksi. On selkä pyöreänä ikäänkuin pussissa mutta kohoasennossa kuitenkin että näkee hyvin, sitteri nimittäin sellainen kangas malli, eli vauva selkä aina luonnollisesti pyöreänä kun istuu puoli-istuvassa, paino ei oo siis selkärangalla. Kunnolla pystyyn aion nostaa sitterin kuukauden päästä. Sylissä pidän istumaasennossa mutta tuen/nostan rinnan kohdalta niin että paino ei tuu selälle. Sylissä myös aattelin laskea paino pikkuhiljaa tytölle itselleen kun tulee se 5kk täyteen. Myös pehmusteen kanssa kokeillaan sillon syöttötuolia. Tyttö on nyt ji tomera istuja ja selkä jo suht voimakas mutta vielä ei kunnolla uskalla kun ei kiire ole..

Meillä 4kk neuvolassa lääkäri sanoi, että antaa mennä vaan istumista vauvantahtisesti kun se katseli tuota vänkäämistä. Vähän väliä kammetaan suoraselkäiseen istuma-asentoon. Vauvakohtaisia juttujahan nämä ovat kuitenkin.

Me oltiin jo maaliskuun puolivälissä mökillä kuusamossa eli ajomatkaa tuli suuntaansa noin 800km. Useammalla pysähdyksellä mentiin ja hienosti neiti jaksoi. Pysähdyttiin 1,5-2h välein -neiti syliin, vaipanvaihtoon, sylittelyä ja hetki maailman ihmettelyä, takas autoon jossa sai ruokaa ja nukahti melkein heti liikkeellle lähdettyä. Mä pumppasin maidot aina liikkeellä ollessamme autossa, niin pysähdykset jäi ihan omiin syömisiin ja vauvan sylittelyyn :)

Meillä tiistaina neuvolalääkäri niin pitää kysyä mielipidettä sieltäkin.. :) Jollei tyttö saa sylissä nousta suoraksi istumaan niin sitten ängetään itsensä väkisin puoliksi kyljelleen ja kainaloon ja pyöritään ja hyöritään.. Kovasti olisi jonnekin kulkemassa kun saan pääsisi.. Vaikea pitää sylissä kun koko ajan vääntää jonnekin suuntaan..

Ja ehkä tytön kanssa sitten mökille uskaltaa lähteä pidempää matkaa.. :) Omat aikarajoitukset vain tulee kun autossa 5 kissaa kopeissaan ja yhden saa autossa takaisin jos päästää jaloittelemaan niin jos on kuuma kesäpäivä niin kovin montaa tuntia ei voi matkaa viivyttää..

Me ajamme kerran n. 4-8viikon välein mummoloihin n. 400km tulee matkaa. Hyvin sujuu vaikka meillä ei kovin hyvin kaukalossa viihdytä. Parempaan suuntaan kuitenkin koko ajan menossa, tänään heräsi vain kerran paluu matkalla syömään :) eli yhden pysähdyksen taktiikalla!

Mariel, me ajettiin esikoisen kanssa n.750km (ja takaisin vkon päästä) kun hän oli n.3kk. Lähdettiin matkaan iltapäiväunien aikaan, ajettiin n.2-3h (en enää muista) ja pysähdyttiin syömään koko porukka. Sit olikin jo melkein yöuniaika vauvalla kun lähdettiin liikkeelle, mutta nukahti heti kun lähdettiin liikkeelle ja nukku koko loppu matkan. Poika ei mitenkään kärsinyt matkasta, onhan nuo nykyajan kaukalot niin ergonomisia! Eikä päivärytmi kärsinyt mitenkään, vaikka matkustuspäivinä nukku normaalia päivää enemmän.

Melkein kaikissa pidemmän matkan junissa on lasten leikkivaunu. Jos sinne menee bendolino niin ota ehdottomasti se. On kalliimpi mutta (kuulema) liikkuminen vaunuilla on estotonta ja suunniteltua ja niissä on hyvät leikkivaunut. Eihän vauva vielä silloin leiki, mutta siinä leikkivaunussa on tilaa liikkua ja ihmisillä enemmän ymmärrystä jos vauvaa vähän itkettää!

Meillä kammetaan ylös jo tripp Trapin New born tuolissakin. Pitää vissiin laittaa valjaita tiukemmalle ettei pysty niin puskemaan ylös.

Meillä pääsi tänään liukumaan sitteristä melkein lattialle. Onneks hoksasin ajoissa. Valjaisiin siis :D Kovasti täälläki kammetaan ylös. Oon lyhyitä aikoja istuttanu sylissä, mutta tuen lantiosta tai kainaloiden alta. Rattaissa puolimakaavassa asennossa ja aika vähän vielä niinki.

Minkä ikäinen DT teidän vauva on? Luin jostain, että 4 kk ikäistä voi istuttaa jo noin lantiosta pitämällä, mutten vielä ole uskaltanut :)

Meidän vauva on 4,5 kk. Hyvin vähän oon vielä minäkään istuttanut yhtään mitenkään. :) Yleensä siis vain lösöttää sylissä, mutta muutamia kokeiluja ollu.

Meillä neiti ei vielä ole päässyt esiintymään mutta jumppakisoissa on ehditty jo ravata enemmämkin kevään aikana! Reenisalit ja tapahtumat on tuttuja! Eilen oli ihan innoissaan isosiskon esiintymisestä, kaikista väreistä ja musiikista!

Meillä vajaa 4kk istuu aina sylissä, mutta neuvolan täti sanoi että sylissä ei voi istua väärin.

Lähteekö kellään muulla tukka päästä? Näitä hiuksia on ihan joka paikassa, paitsi kohta päässä. Tuntuu että ohimoilta hiusraja olis hiukan jo noussu ja ponnari ohentunu puolella. Just oon vaivalla saanu kasvatettua puoleen selkään hiukset, mut on kyllä pakko lyhentää rajusti jos tää sulkasato vielä jatkuu kauan. Tää alko ku poika oli viikkoa vajaa 3kk ja tuntuu että joka harjaus kerralla karvaa on vaan aina enemmän ja enemmän harjassa.:sad001

Miulla on kans hiustenlähtöaika :/ Alko karvat putoomaan päästä niitä aikoja ku poika täytti 3kk, jostai lukenu et vissii aika yleistä just niihin aikoihin alkava hiusten lähtö. Tää miun letti on vielä siitä kiva että pituutta on reilusti ni tuntuu että niitä karvoja on ihan joka paikassa. Pidettävä hiuksia kiinni nykysin vaikka en yhtää tykkää kiinni pitämisestä, en karistele ihan kaikkialle karvoja ku ne on ponnarilla sidottu :D Joka harjauskerralla viimeset 1,5kk lähteny saman verran hiuksia ku normaalisti viikossa... Hiusraja on jo vähä vetäytyny, täytyy kampauksella peitellä kaljuuntumista :D Miun kampaaja sano tosta hiustenlähdöstä niin et sitä ei pysty mitenkää estää tai hillitsee, ne lähtee mitkä on lähteäkseen ja sit jossain vaiheessa hiustilanne normalisoituu.

Mulla rasvottuu hiukset tosi nopeasti, joka päivä pesen ja silti kerkee rasvottua. Oon miettinyt että onko imetys vai ehkäisykapselin syy:confused:

Takaisin