Toukokuun turinat

Se on paha jos kaverikorttikin on jo käytetty :grin
Perustat tänne uuden ketjun jonka ideana on keksiä hyviä perusteltuja syitä siihen miksi pitää vielä tehdä lapsia :wink

Mietitty on, mutta täällä esikoinen tulossa, niin varmaan odotetaan ja katsotaan miten ensimmäisen kanssa lähtee elämä käyntiin ja sitten mietitään lisää :D mies kyllä jo intoili, että lisää heti perään :D :D <3

Meilläkin on niin päin, että mies on sitä mieltä, että lasten olis kiva olla saman ikäisiä, eli toista vois alkaa yrittää aika nopeestikin. Mä taas mielelläni pitäisin vähän taukoa vaipan vaihdosta ennen kakkosen syntymää. Varsinkin kun tää loppuraskaus on ollu aika peestä, niin en tiiä, kuinka sitä sais ittensä suostuteltuu heti uuteen kierrokseen :rolleyes:

Meillä kans mies jo intoilee, että laitetaan toinen vauva heti perään tulille. Minä lähinnä tällä hetkellä ajattelen, että ehkä, mutta katsotaan asiaa sitten, jos synnytyksestä ei jää kovin hirveitä traumoja.:)

Me ollaan jo sovittu, että ei käytetä ehkäisyä synnytyksen jälkeen :) mulla on PCOS ja endo niin ei oo aikaa hukattavissa, vaikka ikää onkin vasta 23 :( kovasti lapsia haluaisin vähintään sen 2, mutta kyllä mä välillä mietin, että kuinka sitä oikeasti jaksaisi, jos oikeasti tulis heti perään uudelleen raskaaksi, on tää 7 kk ollut nimittäin aika raskasta ja vielä 2v yritystäkin sitä ennen, joka myös oli tosi raskasta aikaa. Mutta jotenkin tuntuis niin väärältä käyttää ehkäisyä, kun muutenkin on vaikea tulla raskaaksi..
Toisaalta tuntuu aika ahdistavalta, että pitää jo näin nuorena päättää haluaako lapsia useamman, eikä siinä oikein kysytä jaksanko minä vai en :(

mullaki endo, joten päätettiin tytön ollessa 4kk, että yritetään vielä toista. no, mun ei oo helppo raskautua, joten 1,5 vuotta meni, ennenkuin tämä ilmoitti tulostaan. jotenkin toivoisin, että tulisi vielä yksi, mutta kaikki järkiperäiset syyt sotii vastaan: meillä alkaa olla ikää (mies tulee 37v, mä 35v, ja joo, olisin halunnut aloittaa lisääntymisen nuorempana, mut ensin oli huono mies, sit kun löytyi sopiva, en tullutkaan raskaaksi, tuli endo ja leikkaukset ja sit kappas, olinkin jo ensin 30vee, sit 31vee ym), me ei kertakaikkiaan mahduta tähän asuntoon, hyvä jos mahdutaan nytkään, kun vauva syntyy, en varmaan jaksaisi kolmen pienen kanssa jne. mietin jo aikaisemmin, että toi poika on melkein kuin oma lapsi, onhan hän ollut mulla poikana jo 7 vuotta, mutta biologia on niin eri asia kuin että tulee jonkun toisen lapsi perheeseen. ehkäpä mulle tulee järki takas päähän, kunhan tää syntyy, muuten oon pulassa :D

della_79: joo nää on sellaisia asioita, joista luonto päättää puolestaan. Aika hyvin muun elämän voi suunnitella ja toteuttaa niin kuin itse haluaa ja sillä aikataululla kuin itse haluaa, mutta luonto päättää milloin on lapsen aika. Ja todellakin oon ikionnellinen, että saatiin tämä maha-asukki masuun kasvamaan, mutta kuitenkin ajatukset on jo seuraavassakin. :)

Ainakin tässä mun tapauksessa tuntuis väärältä ehkäistäkkään lasta, kun en minä sitä muutenkaan voi itse päättää milloin raskaudun vai raskaudunko ollenkaan. Lääkäri sano, että seuraavaa saa yrittää ite max 1/2 vuotta, jonka jälkeen hakeuduttava heti lapsettomuushoitoihin. En vaan tiedä jaksaisinko oikeasti sitä kaikkea uudelleen heti perään. Oon jo nyt tekemässä seuraavasta kauheaa stressiä, mutta minkäs voi, kun on sanottu "jos lapsen/lapsia haluatte ne pitää tehä heti". Haluan, haluan, mutta se prosessi on aika raskas.

sama juttu mulla Isabella, se yritysprosessi käy mielenterveyden päälle ja jotenki on niin väsynyt siihenkin, että elämä on neljän viikon sykleissä ylämäki-alamäki-seinä. me ehdittiin käydä tutkimuksissa, kun vuosi oli mennyt ilman mitään tulosta ja mulla ilmeisesti niiden leikkelyiden seurauksena on yksi hormonitaso viitearvon yläpuolella ja kasvaa kuulemma vaan et se ei ainakaan helpota raskaaksi tuloa. joo, ehkä tää menee vielä mietintäasteelle et haluaako siihen sittenkään enää lähtee. mä en aurallisen migreenin vuoksi voi ottaa yhdistelmäehkäisyä ja hormonaalista vastustan, koska en pidä sen vaikutuksista, mutta jos nyt ehkäisyä aletaan käyttää, menen jolleki asiansa osaavalle gynelle juttelee aiheesta. mietin joskus radikaalileikkaustaki sit, kun lapsimäärä on kasassa, mut ehkä annan vaan vermeiden olla, jos sit kuitenkin vielä joskus.

Della_79 onko sulla edellisen kanssa onnistunut imetys? Imetyshän pysäyttää endon kasvun, jos täysimettää.. Mä oon laskenut sen imetyksen varaan, että saa ainakin puolivuotta lisäaikaa, jos siis täysimetys mulla onnistuis, nii nimettäisiin sen 6kk, niin tietäis ainakin, että se ei sillä välin leviä. Ja sit puolen vuoden päästä vois antaa seuraavan tulla jos on tullakseen. Nyt siis imetyksestäki kamala, "pakko onnistua juttu". :D Joo kun osaiskin vaan ottaa nää asiat silleen kun ne tulee ja eläis sen mukaan. Mutta minkäs tekee kun oon aina pienestä pitäen halunnu monta lasta ja olla äiti, se on vaan aina ollu mulle se elämän ykkösjuttu.

Voi kun nyt menee ihan itkuks:,D vauva möyrii mahassa ja minä tälläisiä yöllä mietin, kaikkihan on tällähetkellä tosi hyvin:)

Della_79 joo kuulostaa kyllä aika huimalta, että jos ihan radikaalileikkaukseen, jos sitä kuitenkin mieli muuttuu.. Aiheuttaako sulla endometrioosi kovia kipuja? Mulla oli se 2vuoden yritysprosessi hirveetä tuskaa niitten kipujen kans. Lisäksi vielä kun on toi PCOS niin vuodot kesti pahimmillaan 27 päivää ja silloin ne endokivut ylty ja luulin kuolevani niihin. Ehkäisypillerit mulla autto kyllä paljon niihin kipuihin. Toivottavasti imetys onnistuis ja sais olla vielä hetken ilman niitä kipuja, että sais hoidettua vauvaakin, ilman että ois kamalia tuskia. Mutta niitten kipujen takia voi olla että joutuu sitten aloittaa pillerit, vaikka ei muuten tahtois. Jos olisin ilman noita naistentauteja niin en tikullakaan koskis hormooniehkäisyihin, pidän niitä ihan myrkkynä. Mutta sen puolesta pillerit on hyviä, kun endo ei pääse niitten aikana niin kasvamaan..

ei onnistunut täysimetys, mentiin osittaisella koko imetysaika. ei siitä kannata stressiä ottaa, mulla suurin osa maidosta tuli kuitenki tissistä ja korviketta tarvittiin vain vähän. korvike oli poissa kiinteiden ajan ja sit aloin lisää sitä pikkuhiljaa, kun aloin lopettelee. en mäkään kyl esikoisen kohdalla ihan näin lunki ollut sen imetyksen kans, vaan stressasin, itkin, ahdistuin ja purin hammasta et kyllä tää menee. ja se syyllisyys, kun ei onnistunut.. ois pitänyt olla vaan lempeämpi itselleen. hyvä se osittaisimetyskin oli, sai tyttö edes vähän rintamaitoa. nyt yritän täysimetystä, mut jollei se taaskaan onnaa, tyydyn osittaisimetykseen.

mulla on ollut tosi kivulias endo, yleensä viikko ennen menkkoja alkoi hirveät kivut ja menkkojen aikaan mä vasta kipeä olinkin. vedin pahimmillaan 3 x panadol 1000mg ja buranaa. mulle on tehty kaksi kertaa laparoskopia, missä endokudosta on poistettu lähinnä munasarjoista ja ennen leikkausta oli vielä hirveämpää. edellinen raskaus rauhoitti endon, ei ollut ihan niin karseita menkkakipuja, vaan aika inhimillisiä verrattuna aikaan ennen raskautta, oon siis selvinnyt ihan tavallisilla buranoilla ja panadoleilla. tässä välissä endo ei ehtinyt villiintyä uudelleen (kävin gynellä vuosi sitten keväällä, vuosi sitten kesällä klinikalla ultrattiin ja nyt varhaisultran teki myös gyne ja kaikki ne sanoi, ettei endosta ole merkkejä).

mulle viimeisin gyne puhui jotain kierukasta et se pitäisi endoa kurissa. en niin siihen puheeseen keskittynyt, kun oltiin just varhaisultrattu, mutta siitä jäi sen verran mieleen että luultavimmin synnytyksen ja imetyksen jälkeen hakeudun jonkun endoa tuntevan gynen juttusille kuulemaan lisää eri vaihtoehdoista.

Niin kyllä osittaisimetyskin on hyvä, mutta kuitenkin sitä täysimetystä haluais, että se onnistuis. Vaikka tyhmäähän se on imetyksestä stressiä vetää. Tärkeintä kuitenkin, että vauva saa ravintoa (on se sitten pullosta tai rinnasta) ja kasvaa hyvin! Miks naiset tekeekään tästäkin niin vaikeaa :wink Mun pitää alkaa tehä jotain mielikuvaharjoituksia, että en ottais sitä kamalan vakavasti, jos täysimetys ei onnistu. Ja eihän se onnistukkaan, jos oon stressissä siitä jo valmiiks, voi voi :grin

On toi endo niin paska sairaus :( mutta ihana kuulla, että raskaus on sulla sitä helpottanut. Hormoonikierukkaa käytetään tosi paljo synnytyksen jälkeen, usein se laitetaan jo jälkitarkastuksessa aika rutiinisti kaikille, jotka ehkäisyn haluaa, kun se ei estä imetystäkään. Mutta en tiedä, onko joku erityinen kierukka endon hoitoon.. Ja siitä myös se hormoonikierukka hyvä, että hormoonivaikutus on paikallinen toisin kuin pillereissä. Mua vaan siinä kierukassa mietityttää just se, että sekin tuntuu niin "lopulliselta", kun muistaakseni sen suositusaika on 5vuotta. Tietenkin saahan sen ottaa aikaisemminkin pois :)

Ai että, on kiinnostus 0 kun pitäisi lähteä tällä helteellä navettatöille, jossa lämpötila on paljon korkeampi mitä ulkona nyt on (kyseessä ei ole mikään hieno nykyajan navetta).... Ihme jos selviää illasta töissä, ettei taju lähde.. Pelkkä kaupungilla kiertely alkoi tuntumaan jaloissa ja sisuksissa ( ja selässä) niin karmealle, että huhhuh..
Minulle riittäisi +20 astetta, ei yhtään yli.. Meiltä ei löydy vielä edes lämpömittaria, niin tiedä miten huima lämpö ulkona on.. Veikkaan kyllä, että auringossa mennään yli +30..... Kesä on vasta alussa ja nyt jo tuskaillaan....
Onneksi äiti lupasi meille kesäksi heidän viilentimen lainaan, niin ei tarvitse kotona hikoilla... Terassillekkaan uskalla mennä, kun joka paikka on ihan tulessa!
Toivotaan että hieman viilenee!!

Mutta joo sisällä on lämpöä pöytämittarin mukaan lähes sen +30 niin on se ulkona oltava paljon kuumempi!! Pakko hakea viileneminen vanhemmilta heti töitten jälkeen!!! HUH! :D

mä en tiedä tän työpaikkani sisälämpötilaa, onneksi, mutta ulkona taitaa olla yli 20 = täälläkin on nihkeää ja hikistä. onneksi löysin ihmisen parhaan ystävän työhuoneesta, nimittäin jalallisen pyörivän tuulettimen :) käytin sitä päällä hetken ja nyt varmaan voisi uudelleen, kun alkaa taas hikoiluttamaan.

Meillä meni esikoisen jälkeen se reilu 4-vuotta ennen kuin alkoi olla valmis toiseen. Ja nyt mieskin on vähän puhunut että kolmas vaan perään. Mutta, en tiedä onko se nyt ihan tosissaan vai ei. :D Pitäähän siitä vielä keskustella, mutta kyllä mie olisin kahteenkin ihan tyytyväinen. Näillä on vaan nyt aika iso ikäero, että ei hirveästi leikkitovereiksi toisilleen ole ja esikoinen oli tyttö, toinen on poika. On ainakin nyt molemmat, ettei sen takia ainakaan pelkästään halua kolmatta että pitäis toistakin sukupuolta saada. :)

Eilen sattui ensimmäistä kertaa, että minulta kysyttiin onko minulle vauva tulossa (torilla markkinoilla).. :D olisi pitänyt pokilla tokaista "näytänkö mä muka sille?!??!" :o :D hihih, oi voi... Ei tuota mahaa enää voi peitellä yhtään :D mutta nyt olen jo alkanut mahani kantaa ylpeästi esillä, enkä yritä enää sitä peitellä, jotenkin alussa mietti vain sitä muiden reagointia.. Nyt voin kaupungilla ottaa miestä tyytyväisenä kädestä kiinni ja hymyssäsuin mahapystyssä painella, etiäpäin! :) olen kyllä saanut vanhoilta kavereilta aika arvostelevan näköisiä katseita, mutta siinäpähän tuijottaa mahaani, se on maailman parasta mitä luoja on meille suonut!!! <3
Töissäkin meni yllättävän hyvin, mutta hikinauha olisi ollut juttu, hiki nimittäin virtasi... Ja kumisaapas tuntui todella epämukavalle, kantapäät oli ja on edelleen ihan kamalan kipeät! :S
Ihanaa kun ei tarttee miettiä mitä päivisin tekee, kun ollaan äidin kanssa väleissä ja touhutaan porukassa.. :)

mä sain silloin aikoinaan tän meidän yhteisen kakkosen menemään läpi mm. sillä, että puhuin miehelle, miten kiva olisi että tytöllä olisi leikkikaveri. mehän päätettiin yrittää yhteistä lasta jo v. 2007 (kun poika oli 4vee) ja alettiinkin jo silloin yrittämään, mutta kun "niitä lapsia ei tehdä ym." ja sit vielä endo päälle niin onnistuttiin vasta keväällä 2011 ja nyt siis pojan ja tytön ikäero on 9 vuotta.

Hain muuten tänään Lastentarvikkeesta Babybox nro. 2:n ja jippijee, se oli tällä kertaa hyvä boxi! :smiley-bounce016 Siellä oli mm. Lindexin body ja sukat ja alennuskuponkeja Lindexille ja sitten oli se joku CD-levy. Ja sitten Me&I-ruokalappu, mutta tällä kertaa erilaisella kuosilla kuin ekassa boxissa. Nyt olen tyytyväinen. :)

Joo, sisältö kuulostaa samalta, mitä oli munkin boxissa. :) Ja siellähän oli vielä 30% alekuponkin lindexiin ja vaukirjan ilmainen (ei postikukujakaan) tervetuliaispakkauksen koodi. Ja sitten sai valita tuttipullon/nokkamukin/kaukaloruokalapun. Otin nokkamukin, kun aion hankkia niitä "enemmän tissiä muistuttavia" tuttipulloja, ettei sitten tuu kiukuttelua tissillä kun ei heru yhtä nopeeta. Joudun kuitenkin lisänä pullosta antaa. Ei täysimetykseen mulla vaan riitä. Ei ainakaan esikoisen kohdalla riittänyt, mut katotaan sitten miten käy...

Takaisin