No puran nyt sit äkkiä tännekin tämän asian: mies oli mulle vihassa 6 päivää ja viimein tänä aamuna sen kanssa pystyi jo puhumaan normaalilla äänellä ilman huutamista. Tämän vuoksi on täälläkin roikkuminen ollut vähissä, vaikka oonkin lukenut viestejä, mutta en oo jaksanu kirjottaa, kun tää on painanut mieltä...
Mies siis jälleen kerran mökötti niistä samoista vanhoista asioista, jotka on tapahtuneet ennen meidän yhdessäoloa ja joille ei kukaan maailmassa voi tehdä yhtään mitään (jollei joku sitten oikeasti ole keksinyt sitä aikakonetta, jolla matkustaa ajassa taaksepäin!). Kyllä turhauttaa. En nyt sitten vielä tänään viitsinyt alkaa vakavaa keskustelua asiasta, kun en halunnut, että mies suuttuu heti uudestaan, eli tätä siis käsitellään tässä myöhemmin taas uudestaan.
Nyt siis onneksi rauha maassa (ainakin jonkun aikaa). Alkoi jo usko horjumaan pikkuhiljaa, kun mies uhkaili häipyvänsä tästä johonkin ja jatkoi vihanpitoa näin kauan... Mutta en antanut periksi, enkä edes itkeny sen nähden! :)
Nyt pitäis mennä nukkumaan äkkiä, että saa viikon aikana kertynyttä univelkaa kurottua umpeen. Olivia nukahti noin tunti sitte.
Uskallan sanoa, että nyt, rv 15+1 tänään, on pari päivää ollut jo melkein normaali olo. Eli ei enää niin kuolemanväsynyt kuin koko tämän alkuraskauden ajan on ollut. Toivottavasti tää ei nyt ollut vaan vihassa olemisen aiheuttaman adrenaliinin vaikutusta, vaan olo alkaa hieman kirkastua tästä!!
Mä myös ehdottomasti sitä mieltä, että lapsi selkä menosuuntaan niin kauan kuin mahd (mun isä on poliisi, eli mut myös kasvatettu turvallisuusasioihin hyvin sisään!). Meillä nyt ei vieläkään ole autoa, joten ei olla edes tutustuttu semmosiin peilivirityksiin... mutta katotaan, kun tässä aletaan autoakin hankkia piakkoin.
Nukkumisesta sen verran, että Olivia kyllä nukahtaa helposti ja yksinään. Kun on unien aika, vien Olivian makuuhuoneeseen omaan pinnikseensä, peittelen ja annan unikaverin kainaloon ja pari pusua poskelle päänsilitysten kera ja toivotan hyvät yöt. Sit vaan kävelen keittiöön/olkkariin tekemään omia juttujani ja Olivia siellä juttelee vähän aikaa ja nukahtaa yleensä viidessä minuutissa. Ehkä kerran käyn sille tutin laittamassa uudelleen suuhun, jos sattuu tipauttamaan, mutta ei muuta.
Olivia on kylläkin tässä ihan viime aikoina alkanut pyörimään sängyssään aivan käsittämättömän paljon. Se siis möyrii siellä selällään akselinsa ympäri. Tänäkin aamuna löysin Olivian sängystään pää jalkopäässa ja jalat tyynyliinalla!! Lähes joka yö se kääntyy poikittain ja sit pää on tietty toisessa laidassa pinnoissa kiinni ja jalat potkii toisen laidan pinnoja. Oon jo laittanut fleecepeiton rullalle ja siihen pää-päätyyn kulmaan pehmikkeeksi, ettei kävis päähän kipeää, kun kääntyy siellä, mutta sekään ei aina auta. Se on kyllä niin hassu lapsi! Ja Oliviahan ei siis vielä käänny selältä mahalleen tai toisinpäin, vain kyljelleen pääsee itse.
Ja sit vielä sen nukkuma-asento on tosi usein kummallinen: se on silleen kyljellään pää ihan takana ja selkä kaarella. Neuvolatäti ehdotti unipussia, mutta enhän mä ole sellasta mistään vielä ehtinyt löytää.
Niin ja päiväunille nukahtaminen on kans sujunut hyvin, so far. Kun vien vaunuihin parvekkeelle, niin nukahtaa sinne ihan itekseen yleensä, ilman että tarvii ees vaunuja hyssytellä. Tosin jos herää kesken, niin sit pitää käydä heiluttamassa takasin uneen.
Ai niin ja vielä tuosta kylpemisestä: kun mehän ollaan Olivian kanssa käyty suihkussa ihan alusta alkaen. Totesin jo heti eka viikolla, että mun ranne ei kestä pidellä Oliviaa tuolla ammeessa, kun se ei tietty osannu ite yhtään pitää päätä tai muuta ja kylpeminen oli ihan tuskaa. Neuvolatäti sit ehdotti, että mentäis suihkuun ja se onkin ollu paljon helpompaa (meillä on semmonen muovinen matala jakkara, jonka päällä istun ja pidän Oliviaa sylissä). Meidän amme on siis tuossa hoitopöydässä kiinteästi ja siinä on joku ihme muotoilu siinä pohjassa. Kaiketi se on helpotukseksi kiinnipitämisessä, mutta se pohja on niin liukas, ettei siitä muotoilusta ollut ku haittaa. Ostin tässä ihan vähän aikaa sitten liukuestematon, mutta se on tarkotettu semmoseen oikeaan punkkaan, eli on tuohon liian iso ja väärän mallinen, eli en oo vieläkään kokeillu kylvettämistä. Me saadaan mun serkulta niitten punkka, kunhan ne saa uuteen taloonsa asennettua oikean aikuisten ammeen.
Sit meilläkin kylvetään! :) Olivia kyllä tykkää vedestä ja potkii ja sätkii jo suihkussakin ilosta. :)
Nyt lähen oikeesti nukkumaan! Öitä!! :)