Toukokuun touhupeput

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pikkune
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
"olen huomannut, että jos/kun pulautus tulee aika pikaisesti syönnin jälkeen niin silloin se on maitomaisen juoksevaa eikä haise kovin pahalle, mutta pidempään muhineena on varsin piimämäistä ja haisee kaamealle oksennukselle. Eli varmasti ainakin se vaikuttaa asiaan, miten pitkään ruoka ennen palautusta pysyy sisällä."
Kun minusta meillä ei mene noin niikuin tättärällä ja se siinä kummallista onkin. Se puklun koostumus saattaa vaihdella ihan sattumanvaraisesti riippumatta siitä onko juuri syöty vai kaksi tuntia sitten.

Muok: Lisään vielä tähän perään
Ollaan fysioterapeutin seurannassa ja hän moitti aluksi pojan liikkuvuutta, mutta aikaisemmin ei ole oikein voinut poikaa pitää lattialla puklujen ja nieleskelyn takia. Nyt kun on lääkitystä apuna, on lattia-aikaa ollut paljon enemmän ja liikkuvuuskin on jo ihan toista. Fysio sanoi, että kun lapsen vatsalihakset vahvistuvat, se auttaa myös pulautteluun ajan kanssa.

Mammax kirjoitti:
"olen huomannut, että jos/kun pulautus tulee aika pikaisesti syönnin jälkeen niin silloin se on maitomaisen juoksevaa eikä haise kovin pahalle, mutta pidempään muhineena on varsin piimämäistä ja haisee kaamealle oksennukselle. Eli varmasti ainakin se vaikuttaa asiaan, miten pitkään ruoka ennen palautusta pysyy sisällä."
Kun minusta meillä ei mene noin niikuin tättärällä ja se siinä kummallista onkin. Se puklun koostumus saattaa vaihdella ihan sattumanvaraisesti riippumatta siitä onko juuri syöty vai kaksi tuntia sitten.

Komppaan Mammaxia. Meilläkään ei ole merkitystä sillä, onko syöty just vai 2 h sitten.

... Ja minä en kyllä ala. En enää dokumentoi MITÄÄN huomioita! Nimittäin kun tuon edellisen kirjoitin niin eikös sitten seuraavaksi tullut heti syötön jälkeen oikein haisevat paksut kokkelipiimät tämän mamman paidalle. 
Nyt menen kyllä ulos miettimään, että olisiko parempi olla tosiaan vetämästä johtopäätöksiä mistään - kuten se nukkumisasiakin, että muka hyvin nukutaan....... varmaan ensiyönä herätään kymmenen minuutin välein.

Hehee.. :)  Pitää ottaa käyttöön käänteispsykologia jatkossa niin ei tule vahinkoa...
Mutta onpas kuitenkin ollut antoisaa vaihtaa huomioita. Aina joku keksii tai kuulee asiasta jotakin uutta, joten jospa siitä olisi apua loppupeleissä.

Joo asia on munkin käsittääkseni ja lukemani perusteella juuri niinkuin meemi sanoi, eli että refluksivauvat voivat kasvaa ihan normaalisti, varsinkin jos kyse enemmänkin ns. silent refluksista. Me ollaan nyt täällä sairaalassa maitoaltistuksessa yön yli. Oon kyl varma et näin lyhyessä ajassa ei vielä oireet meillä näy, sit jatketaan kotona. Nyt tehty täällä niin että ekana muutama tippa tavan nannia huulelle ja kämmenelle ja kun ei tullut mitn reaktiota niin sitten seuraavaks 2ml suuhun, ei reaktiota ja sitten saikin 10ml + almironia normaali määrän mitä syö. Seuraavaksi saa nannia 50ml jne... Mutta suolioireiset allergiat on monesti hitaita oirehtimaan, vasta sitten kun suoli yms menee niin huonoon kuntoon. Iho-oireiset allergiat huomaa nopeammin. Lääkäri sanoi että jos on maitoallergia niin voi olla että saadaan jossain vaiheessa heittää refluksilääkkeet roskiin. Mutta katsotaan nyt. Aikaa nämä jutut vievät....

Juttelin yhden moniallergikon äidin kanssa äsken ja sanoi että heillä sai tyttä 9kk niun pahan reaktion jostakin puurosta että ambulanssilla sairaalaan kun meni tajuttomaksi. Nyt selvinnyt et maito, kaikki viljat yms aiheuttaa rajut reaktiot. Huomattiin sen vuoksi vasta nyt kun on ollut niin kauan imetyksellä että noin rajuja ei ole reaktiot olleet. Tytön äiti sanoi että nyt kun tietää allergiat ja miettii tarkemmin niin tyttö on aina herännyt noin 10kertaa/yö mutta äiti ajatteli sen olevan normaalia kun neuvolassa sanoivat vaan että on aktiivinen vauva. Pulautellut myös runsaasti. Nyt joutuvat aina tulemaan sairaalaan yöksi kun uusi ruoka-aine altistetaan että jos tulee kovat reaktiot. Huh.

Refluksi-keskustelun (meillä muuten Gaviscon auttoi) lomaan taas kysymys kokeneemmille mammoille (jos joku vaikka ehtisi vastata tähän ja ehkä edelliseenkin, niin tosi kiitollinen olisin).
Eli millaisia syöttötuoleja teillä on käytössä? Entä onko paljon puhuttu Tripp trapp todella koko hintansa (260e) arvoinen?

Mammax kirjoitti:
Mutta onpas kuitenkin ollut antoisaa vaihtaa huomioita. Aina joku keksii tai kuulee asiasta jotakin uutta, joten jospa siitä olisi apua loppupeleissä.

Just näin. :)

Tsemppiä pontsolle maitoaltistukseen. Toivottavasti siellä saadaan oikeat tulokset maitoallergiasta selville. Hurjalta kyllä kuulostaa tuo moniallegikosta kertomasi juttu! Minullakin on allergiat aika laajat ja niistä useaan otteeseen olen sairaalassa ollut, mutta yleensä selviän epipenin avulla. Tuollainen olis ihan kauheeta jos joka ruoka-aine pitäis tuollain testata ja vielä noin voimakkaat reaktiot noin pienellä. :(

Joku jossain vaiheessa kyseli nokkamukeista. Vaikkei niitä ehkä neuvola enää suosittelekaan niin kyllä minä ainakin aion nokkamukista lastani juottaa. Eihän neuvola suosittele tuttipulloakaan vaan pitäisi hörpyttää. ;) Meillä Mette juo vettä nokkamukista Ihan Ite! Ja vitsi kun on ylpee siitä. Niin onnessaan juo. Tosin ei sitä vettä koskaan juuri mitään mene, mutta kunhan harjottelee. Meillä on tuollanen joku disney aiheinen pehmeänokkainen nokkamuki. Siinä on venttiili niin, että täytyy imeä saadakseen vettä. Venttiilin voi kyllä poiskin ottaa, mutta mun mielestä se on hyvä.

Pulauttelusta

Neiti pulautteli aikaisemmin aika paljon. Sen verran, että mietin onko se ihan normaalia. Neuvolassa käskettiin seurailla tilannetta, koska (kuten niin monelle muullekin) vauva kasvaa hyvin. Neiti on aina ollut hyvän tuulinen ja aurinkoinen, ei mielestäni juuri ole puklailuista välittänyt. Ensimmäisinä kuukausina maitoa myös nousi suuhun aika usein mutta ei tullut ulos asti. Jätin sitten jossain vaiheessa kahvin ja suklaan pois ja mielestäni tilanne rauhoittui jonkin verran. Neiti rauhoitti tilannetta vielä enemmän kun päätti, ettei syö enempää kuin yhden rinnan kerrallaan. Ja kun minä sen lopulta uskoin niin pulauttelua ei tule enää ollenkaan samaan tahtiin kuin aikoinaan.

Jonkin verran lisäystä oli siinä vaiheessa kun alettiin viihtymään mahallaan enemmän. Nyt ymmärrän olla laittamatta neitiä leikkimään liian aikaisin ruokailun jälkeen. Nykyään meillä ei selällään viihdytä ellei joku ole siinä juttelemassa tai antamassa lelua käteen ihmeteltäväksi. Vatsalleen käännytään mielellään ja siellä pyöritään ympyrää jo ihan hienosti. Eli jos liikunta vahvistaa lihaksia ja auttaa pulauttelun suhteen niin olemme ihan hyvällä tiellä. 

Nykyään meille syödään kyllä aika tiheään, varsinkin öisin. En tiedä minäkään hakeeko lohtua, turvaa, helpostu johonkin vaivaan vai onko oikeasti nälkä. Olen myös uskaltanut ottaa kahvin takaisin lähes päivittäiseen käyttöön ja suklaatakin syön silloin tällöin. Enkä ole havainnut niidenkään enää aiheuttavan neidille vaivoja. Banaania on maisteltu tässä jonkin aikaa myös. Tänään jo ihan oikeasti syötiin sitä, vähän tosin.

Syöttötuolina meillä on ihan perinteinen puinen tuoli. Semmoinen minkä saa taitettua alas niin, että lapsen eteen tulee taso. Siinä ollaan jo vähän tuettuna istuttukin banaania maistelemassa.

Veden juottamista meillä ei ole vielä aloitettu enkä ole edes miettinyt mistä sitä juottaisin.

Hei,

Varovaisesti kyselen, mahtuisiko joukkoon vielä yksi mamma  lapsensa kanssa ?

Palstaa olen sivusta seurannut jo pidempään, jo odotusaikana.  Itsellä oli erittäin hankala ja pitkä odotus. 3,5 kk:ta vuodelepoa ennenaikaisen synnytyksen uhkan vuoksi. Hyville viikoille päästiin. Lapsi syntyi 36+3. Syntyessään hänellä oli hammas suussa :D

Meillä poika kärsii allergioista ja allergisesta refluksista, joka on juuri tuota silent refluksia.  Meillä mennään osittaisimetyksellä. Lisämaitoa on saanut vuorokaudessa 2 -3 dl. Nyt 5,5 kk:tisena määrä on noussut sinne 4,5 dl/vrk. 

Ensin paljastui 2,5 kk:n iässä maito ja muna allergia -> saatiin korvikkeeksi Almiron Pepti. Tämä ei kuitenkaan vielä tilannetta täydellisesti helpottanut vaan jouduin jättämään kotimaiset viljat pois. Sen lisäksi on tod.näköisesti allerginen bataatille, possulle, rypsille (jossain muodossa), soija ja maissi.
Ja jotenkin on sellainen kutina, että tuskinpa lista noin lyhyeksi jää...:(

Refluksi asioissa: jos jotakuta kiinnostaa ja on Facebookissa. Suosittelen todella lämpimästi liittymään sellaseen ryhmään kuin Refluksilapset. Itse ryhmään kuulun ja olen saanut paljon vertaistukea tuon refluksin suhteen ja myös hyviä vinkkejä ja neuvoja.

Melinmar ja poika 5,5 kk:ta

Tervetuloa vain Melinmar!
Allergia-asiat minut taas saavat avaamaan suuren suuni.. siis näppäimistöni. Meillä on nyt tuolla kuusivuotiaalla ollut kokeilussa peruna vajaan viikon verran ja näillä näkymin - uskaltaako sanoa? - näyttäisi nyt sopivan... Eli ehkä se tosiaan voi kumminkin olla totta, että jossain vaiheessa taitekohta tulee. Meillähän on lähdetty liikkeelle jopa kymmenkunnasta siedetystä ruoka-aineesta: bataatti, kurkku,kesäkurpitsa, parsa/kukkakaali, maissi, riisi, kalkkuna, poro,  hirvi, persikka, puolukka, banaani, päärynä, mustikka, vadelma ja LÄMMINkäsitelty rypsiöljy (kylmäpuristettu ei käy vieläkään!)... Noihin on aina silloin tällöin tullut lisää siedettyjä aineksia, mutta varsin hissuksiin. Munan, maidon,  kalan ja kananmunan osalta kokoajan ollaan menty vain huonompaan suuntaan, maidosta tulee nykyään sellaiset oireet, että epipen on kotona varattuna. Lisäksi tytöllä on siitepölyallergia ja elukoillekin kuulemma on allerginen vasta-aineiden perusteella, mutta ainakaan omasta koirasta ei oirehdi lainkaan.
Valvoin tytön kanssa yöt noin viisi vuotta, vähän ylikin, viime kesänä vasta alkoi olla enemmän nukuttuja kuin raavittuja öitä ja se näkyy kasvussakin... reilusti tuntuu tulleen pituutta viimeaikoina ja painokaan tuskin enää menee -20 käyrällä kuten tähän asti. Seuraava kontrolli on parin viikon päästä ja luulenpa, että päästään ainakin tuon kasvuasian seurannnassa neuvolaseurantaan jatkossa eikä enää tarvi Tampereella hyppiä sen takia.
Juu... tuli ihan asian (vauvan) vierestä, mutta sanonpa kuitenkin. Ja en enää tietenkään taaskaan muista mitä piti kirjoittamani, joten lähdenpä keittämään pottuja ihan siitä ilosta, että nyt niitä voivat syödä kaikki (paitsi vauva, jolle ei olla kokeiltu toistaiseksi).

Tervetuloa Melinmar, kiva juttu kun tulee uusia mukaan keskusteluun. :) Kiitos tuosta fb-ryhmä vinkistä!

Meillä on myös tulossa tuollainen taitettava puinen syöttötuoli, mistä Hurtti? puhui. Tripp trapp tuolia en halua sen takia, että siinä lapsi istuisi monta vuotta. Kuitenkin on haave pikkukakkosesta, joka tarvitsisi syöttötuolin sitten aika pian. Ei sitten ehtisi oikein hyödyntää tuota tripp trappia. Niin ja vielä se, että tripp trapp idealla on tehty paljon halpisversioita. Kandee tutustua niihinkin.

meillä on halpis versio tosta tripp trapista. hyvä on mun mielestä. siihen kun ostaa sen pehmusteen nii lapsi pystyy siinä hyvin istuu ja muutenkin tosi tukevan olonen. hyvää on myös se että siinä voi sitten isomallaki iällä istuu. :)

Syöttötuolista: mun ystäväpariskunnalla on nyt 3 vuotta täyttävä tyttö ja heillä on se aito ja alkuperäinen tripp trapp tuoli. Se on kyllä tosi siisti ja kätevä ja heillä ainakin päivittäisessä käytössä edelleen. ystävä myös sanoi, että kun menevät päiväkodissa käymään vanhempainilloissa tms, niin siellä nuo tripp trappit on aseteltu vanhemmille tuoleiksi. Ne kun kestää ainakin 90kg painoa (muistaakseni).
Mä oon ainakin haaveillu semmosesta, mutta katotaan nyt, tuleeko mitään. Onhan se tosi kallis, ja kun tää pikkukakkonenkin on jo matkalla, niin ens vuonna tarttis jo toisenkin :)

Ja me käytiin tänään neuvolassa (5kk) ja saatiin lupa alkaa maistelemaan soseita. :) Jee! Tätä oon oottanu!! Huomenna siis maistetaan eka kertaa perunaa, katotaan miten sen käy! :)

Onpas monella jo syöttötuoli hankittuna! Minä aloin vasta nyt ajatella asiaa, vaikka meidän tyttö taitaa olla porukan vanhimpia. No onneksi vielä ehtii :)
Tripp trappista on tosiaan monia kopioita, mutta olen kuullut ainakin joitain haukuttavan kiikkeriksi. Tuo tyttönen on semmoinen potkuttelija, että luulenpa että mitä tukevampi tuoli, sen parempi meille. Ja sitä pitkäikäisyyttä minäkin olen tuossa alkuperäisessä ajatellut. Eli hintaa voi jakaa oikeastikin useammalle vuodelle. Mutta silti 260 euroa... Äh.

heissan!

mie ostin syöttötuolin kirpputorilta tai anoppi sen kävi ostamassa joku pari kk sitten...ihan uuden veroinen syöttötuoli, semmoinen perinteinen, jonka saa käännettyä lapselle tuoli-pöytä yhdistelmäksi.
poitsu on kohta 5,5kk, kääntyilee mahalleen jatkuvasti ja kiukkuaa kun ei millään pääse eteenpäin, eiköhän se kohta puolin..
kohtahan on äitienpäiväkin, ensimmäinen semmoinen miulle..no me mennään uimaan ja ollaan kotona xD eipä pahemmin voi mennä mummille ja papalle, kun mummi on töissä...mummeli taas on isomummoa muuttamassa mökille...joten se siitä äitienpäivän vietosta...

eipä tänne ihmeempää...nyt ollaan oltu terveinä...sain jsut Rafen parvekkeelle nukkumaan...en ole täällä käynyt...siihen omat syyni,...ei se ettenkö ehtisi, tuo "laskettu aika joulukuussa 2010" on aloitus sivuni emoticon ja istun päivittäin lähes koko ajan koneella...
facebookissa mä nykään oon aika paljon, niin ku aina ennenkin...

jeps...no nyt odottelen kovast 19päivää tai oikeastaan 20päivää niin menemme pojan kanssa ostamaan hälle puol vuotis lahjaa =) (19.5 tulee ½vuotta, mihin tää aika menee)

ja tervetuloa melinmar joukkoomme..!!!

Hauska, että otit äitienpäivän puheeksi Bluerose. Onko teillä muilla minkälaisia suunitelmia tai toiveita? Tai perinteitä?

Minusta alkoi tuossa reilu viikko sitten tuntua, että meillä mies ei edes muista koko äitienpäivää. Ensin ajattelin, etten sano mitään, mutta sitten alkoi ärsyttää ja aloinkin vihjailla asiasta. Kun sekään ei ottanut auttaakseen, kysyin suoraan, että "Mitäs kivaa saan ekana äitienpäivänäni??".:D  No mies sitten myönsi, ettei ollut asiaa ajatellutkaan. Hieman harmitti. Ja harmittaa. En siis odota mitään sen kummempaa, mutta vaikka kakku tai kukka ois kiva. Mies sanoi, että leipoohan hän monesta viikonloppuaamuisin rieskaa tai sämpylöitä aamupalaksi, mikä onkin totta ja tosi kivaa. Mutta silti ois mukava saada pikkuisen jotain extraa. Oonkohan liian ahne tai vaativa äiti-ihminen...

Pitäisköhön meidänkin alkaa kokeilee nokkamukia :) luulen et vauveli ois ihan innoissaan kun niin napakasti jo lelutkin kestää kädessä ja menee suuhun. Oon vähän tietämätön mut miksei neuvolat sit suosittele nokkamukia?? Senkö takia et haittaa normi mukista juomisen opettelua? Täällä nyt sit maitoaltistus tehty ja diagnoosi saatu. Yö meni tosi levottomasti ja aamulla kun vetäs nannia 2dl ni kahden tunnin päästä alko happamat oksennukset ja itku eikä suostunut nukkumaan. Nyt sit katotaan miten kauan menee että suolisto taas tasaantuu. Ja kelan päätöstä odotellaan ettei mennä vararikkoon allergiakorvikkeen kanssa. Almiron peptin nimi on muuten muuttunut, on nykyään Nutrilon Pepti. Huoh, kohta päästään kotiin!

Nopeesti vaan: Jiu, mä ainakin löysin jostain nettisivulta ihan sitä alkuperäistä tripp trappia hintaan 147e. Tosin oliskohan ollu saksalainen nettikauppa, eli ehkä jotain toimitusmaksuja tulee päälle (en kattonu). Mut vois kuvitella että tulee halvemmaks ku mainitsemasi 260e... :)

Ja äitienpäivästä: Mä oon lähes sataprosenttisen varma, että mun mies ei oo koko asiaa ajatellukaan eikä varmasti muista. Täytyy kai mainita sille... :( Ois niin kiva, jos se ite tajuais joskus. Mun synttäreistäki täytyy aina erikseen muistuttaa.
Mun vanhemmat lähtee Kreikkaan lomalle lauantaina, joten sillä ei tarvi vaivata päätään.
Meillä on aina ollu sellanen perinne, että äitille viedään aamukahvit sänkyyn kakun kanssa ja sinä päivänä äiti ei tee mitään kotihommia. Usein ollaan käyty jossain ravintolassa syömässä. Ja tietty äitille annetaan jotain pieniä tai suurempia lahjoja (äitillä on synttärit 10.5. eli aina ihan äitienpäivän lähellä). Ja kortteja kans.

Pitää varmaan alkaa googlata ulkomaisetkin kaupat! Kiitti vinkistä Peekay!
Tuo 260 on siis koko paketin (tuoli + pehmusteet + vauvasetti) hinta Baby stylessä.

Äitienpäivästä... yksi toive löytyy: EI missäännimessä niitä iänikuisia äitienpäivä ruusuja!!!!!!! Inhoan niitä, olen joka vuosi sanonut, että mieluummin vaikka pelargoni (ovat paljon halvempiakin) ja siltu melkein joka vuosi se ruusu tuodaan....... mrrrrrrr. Viimevuotinenkin kuoli viikossa, kun unohdin kastella sitä.
Niin ja lahjoista, yhtenä vuonna sain astianpesukoneen ja miehen mielestä se oli niin hieno lahja ettei ymmärtänyt ollenkaan, kun loukkaannuin - ja ihan kapinalla tiskasin vielä ainakin pari kuukautta käsin koskematta koneeseen. Sen jälkeen on kyllä lahjarintamalla ollut varsin tasaista ja yllätyksetöntä - yleensä aina kirjakaupan lahjakortti....... mutta se on juuri passeli lahja. esim. Koruille kun tällä mammalla kävisi juuri kuten noille ruusuille, ne unohtuisivat ja hukkuisivat jonnekin (niitä tosin ei voi tappaa...)
Yleensä äitienpäivänä viimeistään on tehty eka mökkireissu ja nytkin olen esittänyt toiveen, että pääsisi mökille, mutta taitaa järven jäät olla tiukilla tänä vuonna. Ja ensin pitäisi käydä shoppaamassa yhdet pienet pelastusliivit lisää - Matin liivit menevät perintönä Leeville ja Matti tarvitsisi uudet.

Takaisin