Toukokuun touhupeput

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pikkune
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
meemille ihan pikaisesti: Oletko kokeillut Nutriton-maidonsakeuttajaa, josta potso10 myös mainitsi? Meillä se on auttanut tosi paljon vaikka vaiva onkin lievä teidän kokemuksiinne verrattuna. Johtuu varmasti siitä, ettei meillä ole allergioita sotkemassa tilannetta. Maidonpaksuntajan avulla meidän syöntikerrat väheni 1,5-2 tunnin väleistä nykyiseen 3-4 tunnin väleihin. Lisäksi meillä on käytössä Gaviscon, josta onkin tullut lähes unilääke -poika nukahtaa joskun ennenkuin on saanut lääkkeen edes kunnolla nielaistua, kun tietää että kohta helpottaa. Lääkäri ei silloin halunnut määrätä mitään vahvempaa, kun poika on kuitenkin 6 viikkoa liian aikaisin syntynyt. Näillä pärjätään nyt kuitenkin aika hyvin. Meillä ultrattiin vatsanportin tilanne jo aika alkuvaiheessa ja normaali se onneksi oli, joten toiveissa on, että joskus lähitulevaisuudessa helpottaa (kuulemma vuoden tienoilla kun lähtevät kävelemään).
Pitäkää lapsenne puolta urheasti, vaikka se onkin niin rankkaa joskus!

Mammax: Mette on normaalisti rintaruokinnalla, joten olisi hankalaa tuo maidonpaksuntajan käyttö. Tänään vasta aloitimme pullokokeilun erikoiskorvikkeen kanssa. Meille on määrätty lääkkeeksi Losec Mups, joka on ymmärtääkseni Gavisconia huomattavasti vahvempi lääke. Ei sekään kyllä tunnu auttavan. Ehkä vaikutustapa on väärä...

Tänä aamuna Mette tosiaan ei ole rintaa saanut. Ja joo voi viude. Ennätys on nyt 20 ml syötyä maitoa. Tuon syömiseen meni tunti. Ekalla syötöllä sain menemään vain 5 ml. Syötön jälkeen se on molemmilla kerroilla nukahtanut suoraan. On sen verran rankkaa. Ei se muuta kuin huuda, kiemurtele jne. Katsoo äitiä suurilla, itkuisilla silmillä, että enkö mä saa kunnon ruokaa?? :( On tää kamalaa, jos ei yhtään ala maistua tuo ruoka.

meemi: Minä olen pumpannut omaa maitoa sakeuttamisen takia näihin päiviin asti, mutta nyt tuntuu että ehtyy kokonaan. Rinnasta imien maito ei ole pysynyt sisällä ollenkaan (muok: tai siis jotakin kyllä jäi sisäänkin, mutta hankalaa se oli kun imi ulos tulleen maidon takaisin sauraavalla imulla)

Taisi olla itseasiassa Pikkune jolla oli käytössä tuo maidonsakeuttaja, mutta eipä sillä väliä :) me ei olla sitä kokeiltu mutta uskon kyllä että auttaa varsinkin jos refluksi ei oo allergista mallia. Tosta Gavisconista meillekin yks lastenlääkäri mainitsi mutta en nyt enää muista miksei lähdetty sitä kokeilemaan.. Ihan mielenkiinnosta kysyisin että mikä siinä on vaikutusmekanismi osaatko mammax sanoa? Imen oikeen tietoa itteeni heti kun joku tietää jotain refluksista :). Yllättävää on se miten tuntuu että täälläpäin ainakin lääkärit vähättelevät refluksia vaikka mulle on tullut kyl näiden kuukausien aikana selväksi että se on tooooosi yleistä. Ilmeisesti siksi vähättelevät koska kaikilla vauvoilla vatsanportti on löysä alkuun.. mutta kaikilla se ei vaan aiheuta kovia oireita.

Jahas, mamma täällä sekoilee... :) Anteeksi vain!
Gaviscon muodostaa jonkinlaista vaahtoa vatsalaukun pinnalle, joten sisältö ei pääse syöksymään ylös ihan niin herkästi. En tiedä onko sillä myös neutraloivaa vaikutusta, mutta meidän pikkuinen rauhoittuu aika nopeasti lääkkeen antamisen jälkeen.

Meillä tosiaan lievempi tapaus, mutta tokihan toivoisi pikkuisen pääsevän elämän alkuun ilman ongelmia. Pahinta oli meillä se, ettei kummankaan nukkumisesta tullut mitään kun ruoka seilasi edes takaisin ruokatorvessa. Ruokatorvi ei onneksi ehtinyt tulehtua ainakaan kovin kivuliaaksi. Neuvolalääkäreillä käytiin useaan otteeseen, muttei sieltä mitään apua saanut. Sanottiin vain että seurataan painoa tai  että haluaa ensin odottaa että tilanne menee "todella pahaksi" ennenkuin määrää tehokkaat lääkkeet eli sen sydänkäyrää tarvitsevan lääkkeen. Minä en halunnut odottaa niin kauan!!! Varasin sitten ajan yksityiseltä lääkäriasemalta, jossa on  lastenlääkärinä jo varttuneempi ja kokenut lääkärinainen ja sieltä saatiin hyvää palvelua ja asia selitettiin minulle asiallisesti. Hänkään ei halunnut antaa voimakkaampia lääkkeitä vielä koska poika on ennenaikainen, mutta kirjoitti reseptin valmiiksi jos tilanne pahenee yllättäen. Nyt minäkin jaksan asian kanssa paremmin kun tiedän reseptin olevan varalla eikä tarvitse erikseen alkaa taas varailla aikaa lääkäriin.

Niin siis ollaan kokeiltu tarjota myös pumppumaitoa pullosta, mutta sekään ei onnistu. Ei maistu ja se minkä syö, lentää kaaressa pihalle. Tää todettiin jo synnärillä, jonka takia laitettiin syöttöletku. Nyt lääkäri kuitenkin oli sitä mieltä, että kokeillaan... Kokeilin syöttää pullosta, nokkamukista ja hörpyttää. Ei onnistu. :/

Noh.. mä tosiaan aloin aamuyöstä tuon korvikkeen annon. Ennätys oli tosiaan 20 ml korviketta syötöllä. Jokaisella syöttökerralla syötin tunnin. Yhteensä maitoa on mennyt n. 35 ml. Mette alkoi olla siinä kunnossa, ettei pysynyt enää kunnolla hereillä. Nukahteli syötön kesken ja ainoastaan itki paniikki-itkua hereillä ollessaan. Tuumin sitten äsken, ettei tässä ole mitään järkeä. Enhän mä pysty seuraamaan sen oireita jos se ainoastaan itkee ja nukkuu. Päädyin lopettemaan kokeilun. Ei mulla oo sydäntä rääkätä toista pidempään. :( Niin paha mieli Meten puolesta. En oikeasti tiedä mitä tehdä.

Täytyy vähän kaivella tietoa noista erilaisista lääkkeistä vielä. Aiemmin oon ymmärtänyt, että Gaviscon ja Losec toimis samalla tavalla, mutten kyllä oo varma. Jos niillä oliskin eri mekanismi niin sitten vois kokeilla Gavisconia... Toisaalta lienee paras kuunnella sitä lääkäriä nyt, että jos tehdään jotain mittauksia niin ei sitten sotke omia lääkityksiä tähän väliin...

Tämähän oliki tosi mielenkiintoista. Olipa hyvä, että tuli kommenttia lääkkeistä. :) Losecin toiminta perustuu siihen, että se tasapainottaa vatsalaukun happopumppujen toimintaa. Eli happoa ei pääsisi tuon avulla syntymään liikaa. Mutta entäs jos vika on mahaportissa, mitä tuo silloin auttaa... No, helpottaahan se kipua kun se seilaava neste ei ole hapanta. Se muuten ollaan huomattukin, että Losecin avulla hapan haju pukluista häviää. Gaviscon sen sijaan muodostaa geelimäisen pinnan mahan sisällön päälle, jolloin se ei niin helpolla nouse ruokatorveen. Tämä mun mielestä kuulostais paljon järkevämmältä refluksivaivassa... vai olenko ihan hakoteillä? Pitää tuosta lääkäriltä kysyä.

Niin, kysypäs meemi lääkäriltä mikä loppupeleissä saa vatasalaukukun sisällön nousemaan ylös? Ihanne varmasti olisi noiden yhdistelmä eli happoa ei muodostuisi liikaa ja nousu olisi estetty "mekaanisesti".
Kuulostaa kyllä sydäntäsärkevältä tuo Meten korvikekuuri. Toivottavasti löydätte ratkaisun pian!

Niin siis... mä oon ainakin ajatellut, että se maidonnousu johtuisi löyhästä mahaportin sulkijasta. Kai niitä muitakin syitä voisi tosiaan olla...  Tai siis, rakenteellisessa refluksissa varmaan on kyse just tuosta mahaportista ja allergiaperäisesssä sit jostain muusta?? Mä oikeesti tiedän tosi vähän tästä aiheesta...

Edit: tai siis kun ainakin meillä se maidonseilaus jatkui, vaikka happamuus hävisi lääkkeellä.

Meillä nimenomaan se prepulsid on se joka "kiristää" mahanporttia ts.estää maidonnousun ja se zantac menee siinä rinnalla, se neutralisoi mahahapot eli jos vielä jotakin pääsee nousemaan niin ei sitten polttele ruokatorvea huonoon kuntoon. Lääkäri sanoi että zantacin voi kokeilla lopettaa sitten kun maitoa ei enää juurikaan nouse. En vaan ole vielä uskaltanut kun kuitenkin refluksi oli taas välillä niin pahana. Eli siis kuulostaa siltä että se losec ja zantac ovat vaikutuksiltaan samat. En tiedä miksi meille määrättiin sitten se zantac losecin sijaan... Ja meemi tosiaan hankala varmaan yrittää allergiakorviketta antaa jos ei suostu pullosta syömään :( tosi inhottavaa!!! Oppisikohan mette jos imetyksen rinnalla antaisit pulloa vaikka joka toisella syötöllä? Että tottuis pulloon? Varmaan kyllä yksinkertaisemmin sanottu kun tehty, uskon että varmaan kaikkea oot jo kokeillut että pullo onnistuis..

Kun on kaikenlaista lukenut ja jutellu ihmisten kanssa, niin syitä rakenteellisen vian lisäksi tuntuu tosiaan olevan kaikenlaisia. Joku kertoi runsaan puklailun johtuneen tosiaan maitoallergiasta, toinen siitä että rintamaidossa oli bakteeri... On aika ilkeää kun on niin monta poissuljettavaa asiaa - se hidastaa sen oikean löytymistä. Ja pahin varmasti on, jos lapselle sattuu huonolla tuurilla niitä laukaisevia tekijöitä useita...  Eikä asiaa ollenkaan auta, jos kukaan (neuvola, lääkärit) ei oikeasti ole kiinnostunut lapsen hyvinvoinnista ajoissa.
Se portin ultra oli kyllä nopea ja helppo toimenpide (tehtiin vatsanpeitteiden päältä) ja sulki heti pois rakenteellisen vian. Miksihän teille ei ole sitä määrätty vaikka tilanne kuulostaa noin pahalta? Olisi ainakin yksi varma tieto.

Meilläkin vauvalle tehtiin se mahanultra ja katsottiin ettei ole liian tiukka se mahanportti, mutta ymmärsin että sitä "löysyyttä" ei siitä voinut nähdä..voi olla että käsitin väärin.

No siis... mä käytin Metteä ensin toisella lastenlääkärillä. Se ei ehkä kovin vakavasti ottanut ja aika hapuilevaa oli sen ohjeet. Lopulta se neuvoi varaamaan ajan allergologilta, joka osaisi paremmin auttaa. Tein siis niin. Tämän nykyisen lääkärin uskon oikeasti olevan pätevä meitä auttamaan. Hänen luonaan ollaan kerran käyty. Ja koska tultiin allergiaepäilyllä, niin sitä asiaa kartotetaan ensimmäisenä. Jos allergia saadaan poissuljettua niin seuraavaksi aletaan tehdä muita tutkimuksia. Varmaan sitten olisi tuo ultra tiedossa... Jotenkin on ihan neuvoton olo. Ja oon ihan sairaan väsynyt kun viime yö meni taas valvoessa Meten kanssa ja aamupäivä itkiessä sen kanssa.

Varaan nyt taas soittoaikaa lääkärille ja kysyn miten edetään.

Meille ultralääkäri sanoi, että sieltä pitäisi näkyä jonkinlainen "paksunnos" jos olisi rakenteellinen ongelma. Kysyin voiko se kehittyä ajan kanssa jos vaikka ruokatorvi tulehtuu pahasti. Vastaus oli, että se joko on tai ei ole.

Itkeskelevätkö kaikki näitä refluksiongelmaa poteneet runsaasti? Kun minähän olen myös tuota pulautteluasiaa tosinaan pohtinut. Meillähän poika on aina antanut varsin runsaasti palautuksia - keskimäärin menee viisi vaatekertaa vaihtoon ja noin samanverran harsoja päivässä läpimäräksi pukluista... Poika on kuitenkin kovin aurinkoinen ja hyväuninen, eikä tunnu kärsivän pulauttelustaan. Ja toisaalta tähän vaikuttaa tosi paljon se, miten pitkään tun annan imeä. joten liittynee vahvasti ylensyöntiin. Allergiaa en epäile lainkaan, kun kipuja tai iho-oireita ei ole. Neuvolassa, kun olen puhunut niin sanotaan vain, että on normaalia mahaportin löysyyttä. Tiedetään, että yleensä liki kaikki vauvat pulauttelevat, on nähty ennenkin... Kuitenkin hieman ihmeissäni tämän kanssa olen ollut, kun kokemusta nyt on kumminkin jo neljästä, aiemmasta kertynyt ja vain meidän allergikon pulauttelut olivat verrattavissa Leeviin, mutta siinä oli kyllä aika mielettömästi niitä muitakin oireita.
Aloitettiin eilen viisikuukautispäivän kunniaksi kiinteiden makustelu maissilla, tarkoituksena vähän katsoa, miten vaikuttaa tuohon pulautteluun. Ihan minimaalisia määriä vasta on makusteltu eikä ainakaan vielä ole mitään muutosta havaittavissa.

Miten minulle tuli sellainen olo, että Pääskynen otti kirjoitukseni henkilökohtaisena loukkauksena?, vaikka tekstissä koitin nimenomaan painottaa, että en tiedä sormiruokailusta mitään ja kirjoitan vaan yleisesti mietteitä liittyen syömisen opetteluun.
Ja lisäksi pyysin jotakuta, joka tietää sormiruokailusta (on jotain opuksia edes lukenut), kertomaan, mitä näkökulmia siellä sanottiin.
Vaikeaahan (ja aikaa vievää) se on kertoilla juttuja ja kantojaan täällä keskustelupalstoilla. Ei ole kivaa istua niin paljon koneella ja onneksi sen saa jokainen itse määrätä. Mutta kirjoittaminen, pohtiminen, tietojen vaihtaminen jne. on mielestäni keskustelupalstojen ideana.
Mutta jätetään puolestani tämä tähän ja tietysti jokainen voi sen mukaan kommentoida ja jakaa tietojaan kuin haluaa.

meemi: Tosi kinkkiseltä kuulostaa tilanne. Voin vain kuvitella, miltä tuntuu, kun toinen itkee lohduttomasti :( Voimia teille ja toivottavasti saatte pian ohjeita lääkäriltänne ja juttu selviää.

tättärä: Meillä myös nukkuu yöt hyvin nykyään ja yösyötön jälkeen ei yleensä pukluja tule.Päivisin onkin sitten toinen juttu. Normaalisti ei itke pukluja, mutta pahoja päiviäkin on ajoittain - kuten tänään. Ja silloin puklut haiseekin tosi happamalle. Ja ne läikät jää pesun j älkeen  harsoihinkin kiinni. Miten kummassa pelkkä tasalaatuinen maito voi pilaantua mahassa sellaiseksi ajoittain? Ymmärtäisin sen jos olisi syönyt jotakin erilaista "närästävää" kiinteää ruokaa ja se saisi aikaan happamoitumisen. Joskus puklut on viilimäisen sakeita ja toisinaan aivan jouksevaa maitoa. Niiden hajueroja en ole huomannut pistää merkille...

Meillä myös puklaillaan ihan älyttömii määrii, me ollaan sanottu siitä neuvolassaki mutta ovat sitä mieltä että kun kerta poika kasvaa niin hyvin nii ei tartte tehdä mitään. Välillä tosiaan saa vaihtaa 5 kertaa päivässä vaatteet jos on oikeen huono päivä, mutta yleensä 3 kertaa päivässa. Haisee ihan mahottoman pahalle ne puklut.

voi että sentään aatu on kyllä ihana :)

Tää mamma menee kesäkuuksi töihin. vähän vaihtelua arkeen. Sovittiin mun pomon kanssa että teen vaan ilta vuoroja ja viikonloppuja. Eli mä hoidan aatua aamut ja mun mies illat sitten. :)

kiva kuulla peekaysta.

ja tsemppiä kaikille teille tytöille. :)

Se, että lapsi kasvaa hyvin ei poissulje refluksia. Tämä on yksi tärkeä asia, jonka olen oppinut. Moni refluksipotilas syö normaalia tiheämmin, koska hakee lohtua tai väliaikaista helpotusta syömisestä. Tällöin voi kasvu olla jopa nopeampaa. Mutta mikäli olen ymmärtänyt, ei runsaskaan puklailu haittaa, mikäli siitä ei ole lapselle ongelmaa. Se ei heräile sen takia tai sillä ei ole kipuja. Refluksin oireista meillä on myös selkeitä oireita: yliojentautuminen, ylävartalon/niskan jännittäminen, jatkuva nieleskely/kakominen/yskiminen. Nämä ainakin.

Mammax: minäkin olen miettinyt, mistä johtuu puklujen erot. Meillä on just samalla tavalla erilaisia pukluja. Ja haju vaihtelee myös. Välillä tosiaan haisee ihan järkyttävälle oksennukselle.

Meillä ei tuosta pulauttelusta tunnu vauvalle olevan juurikaan haittaa... eli ei tunnu vaivaavan, joten ei kai siihen kannata vielä sen kummemmin sitten alkaa syitä miettimään. Katsotaan, miten tämä lähtee kehittymään nyt kun ollaan kiinteät otettu mukaan elämään.
Meilläkin nuo puklut vaihtelevat ja omani osalta olen huomannut, että jos/kun pulautus tulee aika pikaisesti syönnin jälkeen niin silloin se on maitomaisen juoksevaa eikä haise kovin pahalle, mutta pidempään muhineena on varsin piimämäistä ja haisee kaamealle oksennukselle. Eli varmasti ainakin se vaikuttaa asiaan, miten pitkään ruoka ennen palautusta pysyy sisällä.
Edit: Tiheä imeminen on meillä kyllä tuttua... aika usein poika hereillä ollessaan haluaa imeskellä - hakeekohan lohtua ja turvaa ja helpotusta oloon -, mutta toisaalta...... tällaisia minun vauvani ovat kaikki olleet. Mitä tulee yöuniin, nyt on jo jonkin aikaa menty kahden syötön öillä, eli ihan mukavasti on nukknut. (juu otan tietoisen riskin tulevista risaisista öistä, kun tämmöisiä kirjoitan...)

Takaisin