Toukokuun tohinat :)

Pupuski:Täällä oli myös viime neuvola käynnilla noussut paino, tosin sitä en tiedä oliko liikaa vai ei. Neuvolatäti sanoi, että yleensä tämä Kela-käynti on sellainen, että kaikilla on paino nousst ehkä hieman liikaa ja SF-mitta on ylärajojen ulkopuolella. Mulla oli myös Sf-mitta yli ylärajan, mutta ei hän mulle mistään raskausdiabetksestä puhunut. Mahtoi sua tätsy säikytellä vaan? Tosin sokerirasitukseen joudun menemään itse muutenkin (Sastamalassa on tämä tapa), koska olen yli 25v. Jos olisin alle tai tasan, en joutuis käymään, koska suvussa ei ole ko. sairautta.
Mulla oli myös hb laskenut 136->127, mutta en onneksi joutunut millekään rautakuurille. Riittää, kun syö monivitamiinia. Rakenneultrassa, kun aikanaan kävin (2.5), sanoi ultraaja, että vastaa viikkoja ja ei ole ainakaan liikaa kasvanut.

Ja eikös se paino melkeenpä tässä keskivaiheilla nousekin? Tuntuu vähän, että tätsy nyt ihan suotta pelotteli sua. Vaikka onhan noi sokerit hyvä katsoa, joka tapauksessa. Eiköhän siellä kaikki ole hyvin! :)

Täällä valtakunnassa kaikki hyvin, vauva potkii päivällä töissä, mutta ei juurikaan kotona eikö iltaisin. Saa nukkua rauhassa. :)
 
Sokerirasitukseen joutuu meillä ainakin kaikki yli 25v äidit ja sokerista ne jaksaa neuvolassa kertoilla vaikka kuinka paljon. Maha kasvaa ajallaan ja paino nousee vähitellen. Jännä juttu, että rautakuurille jouduit noilla hb-arvoilla. Mulla hb tippunut 155->113 eikä kuulemma ole tarvista rautakuurille, ellei ole väsymystä. Väsymystä ei ole, mutta aloitin omatoimisesti rautakuurin, kun esikon kanssa tuli rautasuositus vastaan hb119 3vuotta sitten. Tänään otin viimeiset raudat ja pitää tässä keskittyä nautiskelemaan rusinoita, pinaattia, parsakaalia ja persiljaa, niistä saapi sitä rautaa helposti. Maksastakin saisi, mutta ei voi paljoa syödä näin odotusaikaan. Nyt sämpylätaikina kohoamassa ja kohta leivät pellille ja vieraita odottamaan. :)
 
Sokerirasitus: Jouduin kans viime viikolla varaamaan ajan sokerirasitukseen ja itse joudun siihen iän puolesta, kun kaikki yli 25v.. mutta täti sanoi, että siellä ruuhkaa, kun nykyään melkeen kaikki sinne joutuu. Painoindeksi yli 25 niin silloin joutuu kans.. ja, jos suvussa diabetestä.. ja ehkä jostain muusta syystä. Mulle meinas myös, kun on endometrioosi, mutta en oo ennen koskaan mistään muualta kuullut edes, että niillä olis jotain yhteyttä.. sen oon kuullut, että pco:lla olis yhteyttä, mutta en sitä että endolla-- Silti olen sitä mieltä, että hyvä että seurataan... mutta täytyy toivoa ettei narahda sitten tutkimuksissa, kun kuulosti aika kurjalta, jos loppu raskauden pitää vältellä sokerisia ja rasvaisia ruokia.. : /

Pupuski: Oliko, millä kohtaa käyrällä sun sf mitta? Mulla oli rv 16, kun ekan kerran mitattiin vähän yläkäyrän yläpuolella ja samoin viimeksi.. siinä välissä mitattiin niin kävi lähempänä keskikäyrää.. mutta neuvolassa sanoi ettei siitä pidä mitenkään huolestua, jos ei ihan hurjasti karkaa yli yläkäyrän... Itsellä oli ekassa neuvolassa hb 119 niin ei vielä antanut kuuria-> vasta kun laski hb 114 ja sitten se nousi 121 niin sain alkaa ottaa taas harvemmin.. vähän eroa noissa neuvolatädeissä! :)

ON: Jotenki alkaa tökkimään tämä töissä käynti.. onneksi enää juhannukseen asti tarvis jaksaa!
 
Erilaista... Täällä odotus on ollut viime viikot kovin erilaista esikoiseen nähden. Paino on noussut vähän vähemmän, sf-mitta on puolitoista senttiä pienempi (eri mittaajat tosin), pikkuinen liikkuu rauhallisemmin, harjoitussupistuksia paljon paljon vähemmän, rauta-arvot paremmat ja olo on huomattavasti mukavampi... Periaatteessa asiat ovat siis vallan hyvin :) Mutta kuinka tämä nyt näin erilaista voi olla? Ainakin oletin, että paino nousisi enemmän... Ehkä esikoisen kanssa touhuilu on kuluttavampaa ja toisaalta piristävämpää kuin osasin arvella.

Niille, joilla rauta-arvot eivät meinaa nousta: kokeilkaa verilättyjä ja mustaa makkaraa, jos suinkin pystytte. Niissä ei A-vitamiinia ole liikaa, mutta hyvin imeytyvää rautaa sitäkin enemmän (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=30188&lang=fi). Itse olen yrittänyt syödä jompaa kumpaa parin-kolmen viikon välein ja ilmeisesti toimii.
 
Lillii: Näyttäisi äitiyskortissa olevan 25 cm rv 23+3. Tää oli eka kerta kun multa mitattiin.

Ens kerralla on sitten lääkäritarkastuskäynti, en tiennyt että sellainenkin on vielä. Mulla vaihtuu neuvolatäti nyt loppuajaks kun nykyinen jää vuorotteluvapaalle, vähän ärsyttää, mutta sijainen vaikutti ihan ok:lta.

Sain sokerirasituksen ensi viikon torstaille eli siihen asti täytyy nyt vielä odotella.

Täytyy kyllä myöntää, että olen syönyt karkkia ja jätskiä aika paljon niin eipä mikään ihme et paino on noussu. Pakko alkaa kyl hillitsee sitä makean syömistä ja liikkumaan vähän enemmän.
 
Raudasta: Jos hemoglobiini on matalanpuoleinen jo valmiiksi, ei tavallisesta ruoasta kyllä saa riittävästi rautaa estämään totaalinen romahdus. Mulla on korkein ikinä mitattu Hb126 parin vuoden takaa. Rv 12 Hb oli 108 eikä se siitä noussut, vaikka kuukauden litkin IronVital-rautamehua. Ilman sitä olisi varmaan romahtanut alle sataan. Nyt olen syönyt Obsidania viitisen viikkoa, ensi viikolla kuulen onko tullut tulosta.

Rauta on siitä hankala aine, että niin moni ruoka-aine häiritsee sen imeytymistä: maitotuotteet, täysjyvä, muna, osa vihreistä vihanneksista... Raskauden alkupuolella himoitsin jauheliharuokia, mutta punaisen lihan rauta menee usein hukkaan (esim. munamaito, juusto ja täysjyväpasta makaroonilaatikossa ja lasagnessa). Tietysti osa varmaan imeytyy, mutta ei niin paljon kuin raskaana tarvitsee. Rauta kannattaa ottaa tyhjään vatsaan eli 2 tuntia ruokailun jälkeen, 2 tuntia ennen seuraavaa ruokailua. C-vitamiini parantaa imeytymistä, joten appelsiinitäysmehun kanssa voi napata. Mulla se mehu myös auttaa niin, ettei tule paha olo kun tyhjään vatsaan ottaa rautakapselin.

Sf-mitasta: Mulla oli eilen sf-mitta 21,5 cm, rv 24+6. Rv Kasvaa tasaisesti piirun verran keskikäyrän alapuolella. Ihmettelen tätä vähän siksi, että maha näyttää jo tosi isolta, ja vauva on ollut rv 21 ja rv 23 ultrissa painoarvioltaan vähän edellä viikkojaan. Luulin, että sf-mitta kertoisi myös vauvan kasvuarviosta, siis että juuri sf-mitan perusteella varoiteltaisiin isoista vauvoista... Vaikuttaako ruumiinrakenne sf-mittaan?

Sokerirasituksesta: Mulla on ensi tiistaina toka sokerirasitus, eka oli rv 12. Olen 28-vuotias joten tuohon nyt tehtävään olisin varmaan joutunut joka tapauksessa, mutta alkuraskauden sokerirasitus tehtiin, koska mulla on monirakkulaiset munasarjat (PCO). PCO siis altistaa raskausdiabetekselle samalla tavalla kuin sukurasite tai ylipaino. Toivon kyllä kovasti, että arvot olisivat hyvät. Ahdistaa ajatus, että joutuisi alkaa kyttäilemään muutenkin terveellistä perusruokavaliota ja karsimaan tavallisiakin ruokia, esim. perunamuusin pois. No, se on sen ajan murhe, ja seuraavan kuukausiketjun :-)
 
Harmittaapa kun en täällä ole kerennyt käydä..
Esikoinen kun ei kauaa viihdy yksinään, niin koneella olo haastavaa. Tytön on aina pakko änkeä syliin ja sitten kiskotaankin johtoja ja näppäilään konetta.. huoh!

Ja sitten kun tyttö päikkäreillä niin en saa aikaseks keskittyä yhteen asiaan vaan on pakko surffailla joka sivulla, jotta varmasti kerkee katsomaan rauhassa ennenkuin toinen nousee.
Oli ihan eri juttu silloin kun esikoista odotin, tuli käytyä useita kertoja päivässä vau:ssa ja kirjoiteltua. Nyt sitä ei vaan tule enää tehtyä..

Rakenneultra meillä oli 3.5 ja poika olisi tulossa isosiskon ilokis/kiusaksi. Nyt tullut jo osteltua 50-56 koon vaatteita, esikoisesta on joitain neutraaleja tallessa. Mutta pakko se on taas päästä hamstraamaan pojalle sopivia. ;D Äitiyspakkausta emme ota, esikoisen pakkaus kun on vielä tallessa. Ja oikeastaan suuria hankintojakaan ei ole. Tietty sisarusrattaat, jos niihin päädytään. Mutta olin ne ajatellut ostaa vasta syntymän jälkeen, kun näkee onko niille tarvetta. Pinnasänky, turvaistuin, vaunut, jalallinen kylpyamme sekä vaatteita löytyy. Manduca kantoreppua olen harkinnut, tavallisen rintarepun tilalle.

Sf-mitta itselläni oli viime neuvolassa (rv22+6) oli 19
 
Että sellanen reissu tällä kertaa...
Kävin tosiaan neuvolassa tänään. Lääkäri vilkaisi vauvaa ultrassa nopeasti ja totesi, että lapsivettä on normaalisti, syke on hyvä ja istukan virtaus myös. Sen verran se mulle sitä näytti, että näin pikkuisen makoilevan siellä kädet pään sivuilla <3 Mä voisin katsella sitä tuntikausia ja sydän särkyy joka kerta, kun lääkäri ottaa sen vehkeen pois mahalta, eikä pikkuista enää näy :(
Sitten se teki sisätutkimuksen, joka kesti ehkä 15 sekuntia ja totes, että kohdunsuu on edelleen kiinteä.
On niin saakelin tympee se lääkäri. Ite hymyilen aina paljon olen sitten kenen kanssa tahansa tekemisissä ja yleensä se tarttuu siihen toiseenkin ihmiseen, muttei tähän. Ei pienintäkään hymyä tullut missään vaiheessa. Muuten on ihan asiallisen ja pätevän oloinen, mutta jotenkin tuntuu ettei siihen ihmiseen saa kontaktia. Noh, eipä tuon kanssa tarvitse usein asioida, niin eiköhän tuon siedä.

Mun Sf-mitta tällä reissulla oli 26 (24+5), eli yläkäyrän yläpuolella mennään. Terkkari tosin viime kerralla totesi sitä mitatessaan, ettei pidä huolestua, koska tää mun oma massa tuo lisäsenttejä siihen mittaan. Kiva.
Ainakin kun peilistä katselen tuota mun oikeata vauvamasua, jonka löydän kun vähän nostan tuota "vararengasta" ylös, niin minusta se näyttää kovin pieneltä vielä. Kuitenkin yli puolenvälin mennään jo reilusti, niin voisin kuvitella, että se voisi olla isompikin ja olen minä isompiakin nähny joillakin tässä vaiheessa. Eikä muuten ole tarvinnu vieläkään ostella isompia housuja, kun vanhat menee ihan hyvin kiinni. Paino ei ole myös edelleenkään noussut.

Kävin samalla äidin ja veljen kanssa Baby Stylellä katselemassa valikoimaa ja mukaan lähti hoitoalusta. Olishan siellä ollu vaikka mitä ihanaa, mutta pysyttelin vielä toistaiseksi kohtuudessa. Ammetta, imetystyynyä ja kantoliinaa siinä kattelin, mutten löytäny mieluisia tai muuten vaan jätin ostamisen toiseen ajankohtaan.
Kateltiin niitä imetystyynyjä siinä, kun niitäkin oli eri mallisia ja erilaisilla täytteillä. Yksi malli miellytti meitä kaikkia täytteen puolesta, mutta äiti totesi heti, että onko vähän liian tyttömäinen kuosi. Se kun on 110% varma siitä pojasta, eikä tiedä sitä, että tyttöä meille siinä viime ultrassa lupailtiin. Täytyy ehkä käydä ostamassa se tyyny ilman sitä, ettei se pääse kuosista päättelee kumpi on tulollaan. Muuten oon katellu tosi neutraaleja juttuja, koska ne miellyttää mun silmääkin jostain syystä enemmän.
Sitterin hain tänään myös postista ja hermo meni jo sen kasaamisessa. Tiedä sitten onko kummonen, mutta ei tuo mua vararikkoon vieny ja saa nähdä miten paljon se vauva yleensäkään tuossa viihtyy.

Mun perse on muuten NIIN kipeä, ettei kävelystä tule kohta yhtään mitään! Ei kerkeä edes kiinnittää huomiota mahdollisiin alavatsa kipuihin, kun persaukseen sattuu niin hirveästi. Kehtaa kohta enää kulkea julkisilla paikoilla, kun kävely on sen verran oudon näköstä :P

 
SweetSeptember: Toi on kyllä kurjaa, kun hoitohenkilökunta on tympeää. Tulee kaikin puolin ankea ja avuton fiilis, kun itse on siinä tilanteessa riippuvainen hoitavan puolen tarjoamasta infosta. Mäkin yritän aina asioidessa ja apua tarvitessa olla ihan ekstramukava, koska niin kuin itse sanoit, se tarttuu usein. Tympääntyneenkin oloinen terveyskeskuslääkäri saattaa muuttua rennoksi ja iloiseksi, kun huomaa että tämä potilas ei valitakaan jonosta tms. Harmi, ettei ystävällinen asenne tartu joka kerta. Täytyy toivoa, että saadaan synnytyssairaalassa mukavat kätilöt!

Murehtimisesta
Itse kävin tiistaina neuvolassa ylimääräisellä lääkärikäynnillä, kun tuolla jalkovälissä on vihlonut ja särkenyt ja ollut painontunnetta. Kaikki on silmämääräisesti hyvin, loistavastikin, tulehdusta ei näkynyt ja kohdunsuu on kiinteä ja täysimittainen sormella kokeiltaessa. Nyt aion kyllä rentoutua vähän ja uskaltaa nauttia jopa kurjan tuntuisista raskausoireista! Viikkoja kuitenkin jo 25+1 ja poikanen liikkuu aktiivisesti. Kyllä sen järkikin sanoo, että tällaisessa fyysisessä mullistuksessa tulee yhden- sun toisenlaista kipua ja jomotusta, mutta kun kaikki on niin vieraan tuntuista, niin pelkään ihan liikaa että kyseessä onkin joku mitä ei vielä pitäisi tapahtua. Mutta nyt tosiaan tein päätöksen olla vähemmän hysteerinen jatkossa.

Kivuista ja muusta
Kävely on ollut jo vapusta asti suurimmaksi osaksi hidasta ja hankalaa, harmi. Maha painaa jo aika lailla - painoa tullut nyt vajaat 5 kiloa, eikä sitä näy vielä muualla kuin keskivartalossa - ja kävellessä tulee herkästi pitkiä harjoitussupistuksia. Ryhti vetää jotenkin etukenoon, pitää yrittää pitää selkä kunnolla suorana ja hartiat takana. Iltaisin jalkoja särkee, ihan jalkateriä, nilkkoja ja pohkeita. Turvotusta ei onneksi ole vielä. Pitkä istuminen laukaisee nivuskivut, ja etenkin huonossa asennossa kyykistely ja kumartelu tuntuu tosi kurjalta alavatsassa. Kumartuessa tulee myös helposti mahanesteitä takaisin kurkkuun, ja edellinen ateria... Ylöspäin kurottelu taas saa vatsalihasten yläreunat särkemään. Väsyttää ja nukun huonosti edelleen. Vielä viisi viikkoa kesälomaan, sen jälkeen suoraan äitiysloma... On näiden tuntemusten keskellä kyllä ihan jumalaisen viehättävä ja toimintakykyinen olo :-D Vatsa sinällään on kyllä ihan kaunis, ja mies tykkää siitä oikein paljon, niin kuin kuuluukin! Ja kun makaan sohvalla selälläni eikä mikään särje liikaa ja vatsa sen kun heiluu ja muljahtelee, niin silloin on kyllä naamalla maailman levein hymy :-)
 
voi että kun osaa huolestuttaa.. jos niitä potkuja ei tunnu niin automaattisesti tuntuu että jokin on vialla... pariin päivään ei oo tuntunut taas mitään, istukka on edessä ja tietysti vaimentaa potkuja mut eihän sille mitään voi että sitä huolestuu heti. rv 22+6
 
Viikonloppu anoppilassa vietetty ja voi niitä "kohteliaisuuksia", mitä anoppi laukoi ja asioita, mitä uteli! "Sulla ei ole tuvotusta jaloissa ja käsissä? Sulla ei ole suonikohjuja, kun mulla on niitä näin paljon! (Ikä ja perintöherkkyyshän ei tunnetusti yhtään vaikuta tilanteeseen). Pierettääkö raskaana normaalia enemmän?? Onko paino jo kovasti noussut? Miten ihmeessä nämä asiat kuuluu anopille, joka kertoo kaikki kuulemansa asiat ympäri kyliä. Hän oli kuullut eräästä keskenmenosta (henkilö, jota en ilmeisesti edes tunne) ja piti hänen sitten minulle siitä käydä kertomaan, koska olimme matkalla vieraisille perheeseen, jonka sukulaisiin tämä keskenmenon kokenut kuuluu. Kuulemma mun oli hyvä tietää, jos vaikka sattuvat samaan aikaan kylään. (?) En vaan ymmärtänyt, miten se ois muuttanut mun olemista siellä kylässä, kun en olisi kuitenkaan voinut piilottaa tätä vauvamahaa, vaikka kuka olisi tullut samaan aikaan kyseiseen kyläpaikkaan. Ja ne yöt kylässä, en taaskaan osannut nukkua siellä, vaan molempina öinä heräsin ja lueskelin toista tuntia. Esikko sitten heräsi jo seitsemään, siis kyllä vähän väsytti. Ja ne tyttösen nukutusongelmat, lapsi kokeili molempina iltoina, onko pakko käydä nukkumaan samalla tavalla kuin kotona. Lakanat repi sängystään, enkä viitsinyt enää takaisin laittaa. Ja anoppi sitten neuvomaan, ettei lasta saa huudattaa, sehän käy änkyttämään ja tärisemään. No mun mielestä, jos kiukkuaan karjuu, niin karjukoon rauhassa. Piti anopin sitten sotkeutua asiaan ja ravata siellä makuuhuoneessa, vaikka kiellettiinkin. Siitä sitten seurasi se, että huutoa vain jatkui ja jatkui. Lauantai-iltana ja sunnuntaiaamuna muistin kyllä "ripittää" naisen asian suhteen. Kuulemma heillä ei ikinäkoskaan ole moista karjuntaa kuullut. Ilmeisesti siis hänen kaksi lastaan ovat olleet niitä "herranterttuja", jotka ovat vain tyytyneet kohtaloonsa. Ja nyt rupeaa vähitellen pelottamaan tuo pienen herran syksyinen syntymä, kun kuulin, mitä jo 3-vuotias poika saa anoppilassa tehdä. Kuulemma sen ikäiselle voi antaa jo puukon käteen, että vuole tuosta. Ja nytkään en ole ihan varma, pärjäisivätkö tämän meidän liki 3v kiipeilevän neitosen kanssa, ainakin mummonsa valvonnassa äidillä oli sydän kurkussa monenmonta kertaa, kun oli putoaminen lähellä!!! Ja kun ei ollut rankan vesisateen vuoksi mitään asiaa edes ulos, niin kyllä oli kierroksia neitosella ja anopilla uteluikä. Kuulemma on huolissaan siitä, miten pärjään kahden lapsen kanssa syksyllä, kun esikko käyttäytyy noin. Ei mennyt perille se, että esikko testasi, toimiiko täällä samat säännöt kuin kotona, vai saako mummolassa tehdä jotain eritavalla. Ei uskonut, että kotona on ihan eri tyttö, eikä tällaista huutoa tarvitse kuunnella. Ja unohti tietysti myös oman poikansa olemassa olon, siis olisin "yksinhuoltaja", kun mies on jossain muualla. Vähän tällaista oiretta meillä kyllä on kotona ollutkin, mutta syksyllä tilanteeseen on tultava muutos, kun sylinkaipuuta onkin kahdella lapsella. Lauantaina appiukko ja mun mies kävi katsomassa jotan metsäjuttua ja ihan märkinä tulivat takaisin. Samaan aikaan anoppi vei miehen siskon junalle ja sain pienen huokaisutauon, noin vartti ja utelu jatkui. No jospa tästä taas vähitellen elolle tuon viikonlopun jälkeen. Olinpa sitten "hieman" pahalla päällä kotimatkalla, kun olin miehelle sanonut, etten anopin kanssa kaksin aio olla hetkeäkään, kun sillä on se uteluikä, että voi ympäri kyliä kertoilla toisten asioita. Silloin se ei utele, kun mun mies on kuulolla, mut kun ei ole siitä pelkoa, niin sitten tulee kyllä kysymystä toisen perään. Jospa seuraavan kerran tavattaisiin vasta ristiäisissä joskus loppusyksystä.

Eilen käytiin tyttösen kanssa ravintolassa syömässä ja sieltä sitten leikkipuistoon reiluksi tunniksi. Tämän jälkeen päikkärit rattaissa ja leikkiä (ja kiukkuhuutoa) kotona. Pikkuihminen potkii masussa välillä hyvinkin napakasti, mutta pyörii vielä täysin voltteja ympäri ja ympäri. Mutta jospa tämän vuodatuksen jälkeen olisi jo parempi mieli. :) Ensi viikolla hammaslääkärille ja seuraavalla viikolla neuvolaan.
 
Tiiulii: Kuulostaa tosiaan rasittavalta anopilta. :/ Itellä vähän samanlainen, mut onneks sitä näkee vaan muutaman kerran vuodessa.

Asiasta kymmenenteen, tule Tiiulii tuonne Kesäkuun Keskusteluihin, kuukausi vaihtui jo.. :)
 
Takaisin
Top