Toukokuun tohinat :)

hei

onks muilla samanlaisia oireita.. eli mulla aina kun nousen sohvalta ylös menee maha kovaksi. etenkin jos oon istunu vähintään noin 20min.. onko tää normaalia ? supistuksia ?

ei oikeestaan muuten, esim jos tuolilta nousen.. vaan jos sohvalta nousen kun olen pikkasen pidempään istunut.. tai jos kävelen reippaasti yli 15mkn menee maha ihan kovaksi..

toinen juttu, mulla potkut tuntuu tosi alhaalla. siis ihan tuolla häpykarvarajassa, onko normaalia ? kun vauva kuitenkin oli ultrassa pää alaspäin eli jalat pitäis potkia ylhäällä enempi :/

tällaiset pienet asiat ihmetyttää vain.

täällä muuten kaikki hyvin. aurinkoisia päiviä mammat :)
 
Eowya: Ei mun käsittääkseni maitohappobakteereista (suun kautta otettvissa) pitäisi ollakaan mitään vaarallista, koska niitä mun jopa käskettiin syödä, kun kysyin onko mitään mitä voisin yrittää raskausaikana tehdä mahdollisten allergioiden estämiseksi ja syönki niitä lähes joka päivä. Käsittääkseni kyse oli emätinkapseleista ja apteekin täti löysikin mulle sellaisia, mutta ei uskaltanu luvata, että sopii raskaana olevalle.. eikä ollut valmis ottamaan selvääkään vaan pyysi mua ottamaan neuvolaan uudestaan yhteyttä (sinä päivänä se ei ollu enää mahdollista). Olipas sulla tyly vastaus puhelimessa, mutta onneksi pääsit tarkastavaksi!! Mikä sun vointi on nyt?

September: Joo käsittääkseni oli kyse emätinkapseleista. Nyt jäi tosiaan sitten aloittamatta koko "lääkitys" ja oireet tuntuu helpottaneen pelkällä canesten voiteella niin antaa olla ja otan se loppu viikosta neuvolassa uusistaan puheeksi! :) tiedän sitten vastaisuuden varalle.. :D

Pupuski: Mukavaa, kun ootte saanu noin hyvin lahjoituksia! :) Täälä maistuu niin suklaa kuin jäätölökin vähän turhan hyvin.. jäätelöä on tehnyt mieli normaalia enemmän.. siis sua jännittää sen syönti kilojen suhteen vai muuten?

SweetSeptember: Joo eihän se sikiö sitä sokeria tarvii.. mutta tuleva äiti tarvii kyllä ;) mulla otta kanssa koville.. Sukupuolesta: Toivottaavsti saatte seuraavassa selville, kun itseä se on ainakin helpottanu ajatusta hankinnoista. Tyttölupaus annetaan käsittääkseni silloin, kun pitään poikaan viittaavaa ei ole havaittavissa.. mutta olen myös kuullut, että selvä poikakin on muuttunut tytöksi.. eli en tiedä kuinka uskaltaa luottaa.. :) Mut ultrattiin nyt viime viikolla ylimääräisen kerran ja kätilö nauroi, kun sanoin että pikaa meille lupailtiin rakenneultrassa niin naureskeli, että kyllä se poika hänenkin mielestä on.

Nimestä : Meillä on nimi pojalle jo päätetty.. Mies on sen päättäny ja oon sen hyväksynyt! :) Eipä sillä tosiaan merkitystä ole, mutta laitetaan varmaankin siihen lomakkeeseen se nimi, mikä ollaan ajateltu antaa.

Als83 : Mahan kovettumista ylös noustessa en ole huomannut, mutta pitkään istuminen epämukavassa asennossa saa kyllä muuten inhottavan olon mahaan.. mikään ei tunnu sopivan, jos tekee pidemmän aikaa putkeen. Mulle sanottiin kans viime ke ultrassa, että pää alaspäin.. mutta käsittääkseni sikiöllä vielä sen verran hyvin tilaa, että voi hyvinkin pyöriä siellä?! Voin olla väärässäkin, mutta mulla ainakin potkuja tuntunut vähän joka suunnassa.. myös häpyrajassa, vaikka piti olla pää alaspäin.

Omaa Napaa: Eilen nukkumaan mennessä tuntui siltä, kun kaveri olisi yrittänyt kaivaa itsensä mahan läpi.. tai oikeastaan mun alle.. makasin kyljellä - aika hauska tunne.. :) Koko vatsa on ollut aran tuntuinen tänään.. kohdun kasvukipuja? tai sitten oon rasittanu itteni töissä.. mutta ei ne ainakaan supistuksia ole. Uskoisin niin.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
 
Als83: Mulla ainaki on just samanlaista, että menee maha ihan kovaksi palloksi ku nousee istumasta. Varsinki siis jos on istunu enempi ku vartin. Samoin portaita noustessa menee kovaksi. Mut en mä oo missään vaiheessa ajatellut että se olis jotenki epätavallista, vaikka en tiedäkään mistä se johtuu.. :)

Ja samoin mulla on viimesen viikon ajan tää Nappula potkinu suoraan alaspäin, ja se onki aika inhottavan tuntusta. Välillä tuntuu et lirahtaa kusi housuun ku oikee napakasti potkasee. :)

Mä oon ollu viimeset 2 viikkoa saikulla selän takia, tänään olin töissä mut taitaa saikku jatkua.. :/ Kattoo nyt mitä huominen tuo tullessaan, pääseekö sängystä ylös.

Huomen neuvola pitkästä aikaa, edellisestä kerrasta onki jo kaks kuukautta. Huomen vissii pitäis saada se raskaustodistus et pääsee täyttää kelan papereita. Että saa sen äitiyspakkauksen! :) Jee..! :)
 
Als83: Kuulostaa harjoitussupistuksilta, jotka liittyy kohdun kasvuun. Mullakin on ollut tuota kohdun kovettumista ja täysin kivutonta supistumista juuri sohvalle laskeutuessa ja siitä noustessa jo viikolta 18 asti, samoin kävelemään lähtiessä ja välillä muutenkin. Mitä isommaksi maha kasvaa, sitä enemmän se tietysti tuntuu! Kysyin asiasta ensin neuvolasta - normaalia kuulemma - ja sitten rakenneultran yhteydessä, kun siihen tutkimuspöydälle kivutessa maha supistui taas, ja kätilö totesi sen olevan ihan normaalia ja kertovan siitä että kohtu kasvaa hyvin ja lihas harjoittelee oikeanlaista toimintaa.

Mua häiritsee jonkin verran se, että kävelemään lähtiessä maha saattaa olla ihan kireä ja painava jopa 20 min, ennen kuin alkaa helpottaa. Gynekologin mukaan se ei ole este tehdä rauhallisia kävelylenkkejä, jos muuten siltä tuntuu. Ja nyt kun sain "luvan" kävellä alussa vaivaavasta epämiellyttävästä tunteesta huolimatta, niin se tunnekin on vähän vähentynyt, kun en ole enää niin huolissaan siitä. Kevyt lihaskuntoharjoittelu ei kyllä saa onneksi aikaan samanlaisia kestoharjoitussupistuksia kuin rauhallinen kävely, en tiedä miksi.

Alhaalla tuntuvista potkuista: Mullakin on vauva ollut viimeisissä ultrissa (rv 21+0 ja rv 22+2) pää alaspäin. Liikkeitä tuntuu silti ympäriinsä. Välillä samanaikaisesti alhaalla ja ylhäällä - ainakin rakenneultrassa kätilö nauroi, että katsokaa nyt kun hän suoristaa itsensä, eli työnsi päällä alaspäin (selittää ajoittaisen paineentunteen) ja jaloilla ylöspäin :-D Vauva pyörii ja muljahtelee kyllä eri asentoihin vielä tosi paljon, mutta voisiko sullakin välillä tuntua pään ja ja sen ympärillä käsien (tykkäävät pitää käsiä nyrkissä naaman vieressä) liikkeitä häpyluun tuntumassa? Potkujen tuntuminen taas riippuu siitä, mihin suuntaan vauva potkii, eli jos on selkä sun mahanahkaa vasten, potkut suuntautuvat suolistoon päin, jolloin ne eivät tunnu ja näy yhtä paljon.

Mukavaa tiistaita kaikille kasvaville mahoille!
 
Lillii: Se lääkäri tosiaan sanoi, kun ultrassa tutki sitä pikkuisen jalkoväliä, ettei hän ainakaan erota sieltä kiveksiä. Luulisin että siinä asennossa missä pikkunen oli, niin ne kivekset olisi kyllä näkyneet, jos sillä sellaiset olisi :D
Mut toivon mukaan saadaan vahvistus tälle tyttö-epäilylle sitten ens kerralla.

Potkuista... Mulla tuntuu potkut ja liikkeet ihan ympäriinsä. Alavatsassa, vatsan sivuilla ja navan kohdilla ylimmät. Vaikka vauva olisi ollut ultrassa pää alaspäin, niin eiköhän tuo heittele siellä melkoista volttia pitkin päivää ja ole mitenpäin sattuu.
Sillä on vielä onneksi tilaa pyöriä ja remuta siellä :)
Itse en todellakaan odottele innolla sitä aikaa, kun tila alkaa käydä ahtaaksi ja kun se tosiaan kääntyy lopullisesti pää alaspäin ja alkaa monottaa kylkiluita. On kuulemma tosi epämiellyttävä tunne.
Täällä ollaan nyt päästä siihen pisteeseen, että potkut on jo sen verran kovia, ettei niiltä saa nukuttua. Tänä aamuna yritin turhaan saada unen päästä kiinni, kun pikkuinen heräsi seittemän aikaan ja aloitti aamujumpan.
Nytkin käy sellanen mylläkkä alavatsassa, että itekin säpsähtelee välillä noita kovimpia potkuja.

Kävin tänään taas asioilla ja ei kyllä hirveästi innosta enää tuo kävely. Vajaan kilometrin pystyy kävelee ongelmitta ja sitten se alkaa. Niin ilkeä tunne alavatsassa, ettei kävelystä meinaa tulla mitään. Täytyy ottaa ensviikolla neuvolassa puheeksi, kun on se lääkärintarkistus.

Kattelen tässä tuota Ruotsin prinsessan kastejuhlaa, eikä tuota pikkuista voi hymyilemättä katsoa. Niin suloinen :)
 
Vauva tosiaan monottelee sinne tänne, on selkeästi omat lempiasennot ja siitä syystä tuntuu usein navan vieressä oikealla puolella. Juuri se kohta on välillä tosi kipeä. Toivottavasti on sellanen mahansisäinen mustelma tai sitten joku hermo jää puristuksiin. Esikoinen loppuajan potki just tonne kylkiluihin ja välillä jäi kantapää jumiin kylkiluun reunaan, se tuntui tois ilkeeltä. Toinen hurja tunne oli kun rapsutteli pikkusormillaan tonne alapäähän, ihan outo tunne. ?? Eilen soittelin kätilölle, en päässyt oman kätilön kanssa puheisiin ja se jonka kanssa juttelin ei oikeesti kuunnellut mitä kyselin. Tosi ärsyttävää! Mulla tota liitoskipua tuntuu nyt koko ajan, sellanen jomotus koko ajan nivusissa ja selässä. Mut viikonloppuna pisti ihan kipeitä supistuksia ja ne säikäytti. No tää kätilö vaan selitti että kaikilla on kipuja jne. Joo, tiedetään, mutta ei ollut koskaan näin kipeitä tuntemuksia esikoisesta. Siis en pystynyt edes liikkumaan kivulta. No, soittelen synnärille seuraavalla kerralla jos tulee uudestaan eivätkä hellitä. Jää viikonlopun kisat koiran kanssa väliin, ei viitsi enään riskeerata. Yritän kyllä tehdä rauhallisia kävelylenkkejä koiran ja pojan kanssa. Sit sitä saa liikkua koko ajan ton 1,5 vuotiaan kanssa. Nyt vältän kyllä kaikki ylimääräiset nostot. Tulee kyllä rankka kesä, nyt jo olo tosi iso, kipeet paikat ja meillä on jo ihan hellekelit. Eli hikoilen jo heti aamusta ja jalat turpoo kivasti. ?? Vaikka liikun kovasti ( kivuistakin huolimatta) ja vaikka pahoinvointi oli kovaa viikolle 18 asti niin kiloja on tullut mielestäni hurjasti. Siis lähentelee jo 10 kiloa! Ekalle kerralla tuli se 15kg, eli nyt vois rauhoittua toi painon nousu. Makea tosin maistuu tällä kertaa. Vauvamaha on taas kerran iso, johtuu lyhyestä selästä. Kaikki tosin sanoo että ei noi kilot näy muuallla kun masussa. No, imetyksellä ne taas lähtee vauhdilla. Esikoisesta lähti kaikki 2 kk:ssa ja tippui lopulta liikaakin. Niin ja tota turvotusta on jonkin verran jaloissa... Ai niin, suonenveto krampit on tullut nyt öiden kiusaksi jalkoihin. Niin inhottavaa!!! Tänään 25+4
 
Tiinas87, sama juttu! Ensin ei tullut mitään ja nyt yhtäkkiä humahti 4 lisäkiloa vaakaan! Olen mielestäni syönytkin suht vähän, koska ruoka ei ole oikein maistunut, mutta silti! Terkkarissa oli opiskelija, joka kyseli olenko huomannut turvotusta, en kyllä mielestäni!? 

Mulla on tänään edessä cervix-kontrolli keskussairaalassa. Onneksi sain esikoiselle hoitajan, vaikkakin tiukilla oli. Keskussairaalan infolapussa kun luki melko tiukasti, ettei tutkimuksiin oteta lapsia mukaan. 

Meillä päin myös täytetään (neuvolan kautta) synnytyssairaalaan esitietolomake, kylläkin ihan paperiversio. Siinä myös tiedustellaan sairauksista, toiveista jne. ja myös hätäkastenimet saa laittaa. Meillä tuo lappunen on palautettava viikolle 30 mennessä. Itse olen ajatellut laittaa toiveeksi, etten saa samaa kätilöä kun esikoisen synnytyksessä, ei oikein kemiat valitettavasti kohdannut :/ Kysyinkin ultrassa voiko näin tehdä ja ultrannut kätilö sanoi että tottakai ja he parhaansa mukaan pyrkivät noudattamaan näitä toiveita. Synnytyksestä olisi kuitenkin tarkoitus tehdä kaikille mahdollisimman positiivinen kokemus niissä puitteissa kun se on mahdollista....:D
 
Onko muita, jotka vakavasti miettivät, että EIVÄT ottaisi äitiyspakkausta? Onko esim. toisen lapsen odottajia, jotka miettivät jotain muuta vaihtoehtoa?

Minä käyn kaikki kaappini ja kätköni läpi ensi viikonloppuna ja tutkin, mitä minulla on ja ei ole jäljellä esikoisen vm.2006 äitiyspakkauksesta. Suoralta kädeltä osaan sanoa, että toppavaatteet on (jotka syysvauvalle liian isoja, jollei megakokoinen vauva - en tiedä miksi olen säilyttänyt) sekä makuupussi, kynsisakset ja harsoja. Sain ystävältä kaksi kassia vauvanvaatteita (50-68cm) ja sitterin, joten niillä pärjää myös jo aika pitkälle. Joitain yksittäisiä esikoisen vauvanvaatteita olen säästänyt, ne söpöimmät;)

Olen nyt siis vakavasti miettinyt, että ottaisinko tällä kertaa äitiysavustuksen rahana ja sijoittaisin rahan esim. vaunuihin, jotka hankinkin kaikista ennakkosuunnitelmistani poiketen uutena. Yksittäisiä vaatteita voi sitten hankkia tarpeen mukaan enkä pidä sitä laatikkoa ykkösprioriteettina (esikoinen oli pieni vauva, käytimme laatikkoa n. 3-4kk ikäiseksi saakka). Vauva voi nukkua ensimmäiset viikot ja kuukaudet vaunujen kopassa tai matkasängyssä, jota voi tarvittaessa liikutella huoneesta toiseen.

Tuisku12: 
mulla tänään neuvolassa tuli puntariin alusta +9kg!!! Yli puolet enemmän viikkotasolla tullut painoa kuin ensimmäisessä raskaudessa. Koska voin hyvin yms. ei neuvolatäti sen kummemmin moralisoinut, mutta sanoi faktat eli että jos samaa vauhtia jatkuu, niin edelliskerran kilot (+16kg yht.) ylittyvät reippaasti. Tämä oli juuri oikea tapa herätellä minua;) Jos hän olisi alkanut "saarnamaan", niin olisin vain tympääntynyt koko asiasta, mutta tuolla tavalla esitettynä lamppu syttyi yläkerrassa Nyt jätän sipsit ja karkit vähemmälle ja käyn aktiivisemmin kävelylenkeillä pyöräilevän esikoisen kanssa! Kesä ja kärpäset, here we come!

Kirjoittelen vaikkapa tuonne neuvolakuulumisiin lisää käynnistä.

Eowya: pidetään peukkuja sun tarkastukseen! Jaloissa pyörivän ja huomiota kaipaavan pikkuisen kanssa "lepäily" ei ole kauhean helppoa!

Aurinkoista odotusta syyskuulaisille!
 
Piaffi: En vakavasti edes miettinyt toista äitiyspakkausta... Jäisivät turhan vähälle käytölle. Sen sijaan äitiysavustus on jo nyt tilillä lepäilemässä ja odottamassa hyviä sijoituskohteita :) Ensimmäinen hankinta pikkuiselle löytyi kirjakaupasta, eli muistokirja! Halusin ehdottomasti sellaisen vauvakirjan, missä on tilaa myös odotusajan jutuille ja johon mahtuu sopivasti muistoja useammalta vuodelta. Halusin myös ehdottomasti erilaisen kuin esikoisella, ihan vain erilaisuuden viehätyksestä... Onhan lapsikin eri :)

Täällä olo on periaatteessa mainio, mutta flunssat häiritsee. Olen nyt sairastanut jo kolme flunssantapaista tämän raskauden aikana. Yksi rankempi ja kaksi perinteistä. Kuumetta ei sentään ole ollut, mutta kroppa on joutunut selvästi koville. Vaikka kuinka toitotetaan, ettei flunssista ole mitään haittaa, asia mietityttää silti. Mutta eihän näille mitään voi... Täytyypi vain uskoa ja toivoa!

Mieliteoista: Makeanhimo on jäätävä ja mausteinen ruoka viehättää. Perinteiset perunamuussit ja makaronilaatikot eivät ollenkaan uppoa. Makua täytyy olla kunnolla, jotta ruoasta voi nauttia. Esikoinenkin on tykännyt hurjasti, vaikka ruoissa on ollut mausteita tuplasti enemmän :)

Sokerin syömisestä on ollut jotain puhetta: olen aika tietoinen eri elintarvikkeiden ravintosisällöistä. Kun jätän mehut, maustetut jogurtit, murot ja sen sellaiset väliin, voin huoletta vetäistä vaikka joka päivä vähän jäätelöä ja vähän jotain muuta. Sokereita on turha yrittää kokonaan välttää, sillä niitä löytyy lähes kaikista elintarvikkeista (...karppaajien linjauksiin en ota kantaa). Täytyy vain päättää, missä muodossa ne haluaa nauttia :)
 
Eowya: Miten kävi, mikä tilanne? Toivottavasti saitte parempia uutisia!

Peippo: Mäkin olen jo kauan ollut hyvin ravinto- ja ravintosisältötietoinen. Ja samalla periaatteella menen: kun perusruokavalio on kunnossa (riittävästi kasviksia, maitotuotteet maustamattomina, hyviä rasvoja, viljatuotteet täysjyvinä), niin välillä saa herkutella ihan rehellisillä herkuilla. Kun piilosokeria ei tule jogurteista ja kaikenlaisista muka-terveellisistä välipalatuotteista, niin muutama pala kunnon suklaata päivässä ei tee ruokavaliosta huonoa. Appelsiinitäysmehua kyllä juon päivittäin, koska se edistää raudan imeytymistä ja hemoglobiibia pitäisi kovasti nostaa edes yli 110:een :-) Ja jos otan raudan täysin tyhjään mahaan, tulee tosi huono olo.

Tietysti jos parin viikon päästä olevassa sokerirasituksessa näkyy vääränlaisia lukemia, pitää karsia päivittäiset mehut ja suklaapalatkin pois, mutta se on sen ajan murhe.

Kivuista ja kolotuksista
Eilen iltapäivällä ja illalla tuntui inhottavia vihlaisuja jalkovälissä, välillä vähän ulompana ja välillä siellä missä olen tulkinnut kohdunkaulan sijaitsevan. Sellaisia sukkapuikolla tuikkaisuja, välillä montakin peräkkäin. Tänään niitä ei ole tuntunut. Vatsaa jomottelee ja vihloo etenkin kävelyn ja ruokailun jälkeen, mutta enemmänkin reunoilta, ei varsinaisesti kohdusta, kai. Ajattelin että tuo vatsan vihlominen liittyisi lihasten venymiseen ja kohdun kasvuun. Huolestun helposti ja vietän siellä huolien keskellä synkistellen turhankin paljon aikaa, mutta jotenkin nyt EN JAKSAISI huolestua... :-) Sitten vasta jos kivut jatkuvat eivätkä mene levolla ohi. Toivottavasti menevät.

Vaunuista
Miksi vaunumalleja on miljoona? Miksei voi olla muutama erihintainen ja erivärinen, joista voisi valita itselleen parhaan? Onneksi sain siskolta viestin, että hänen 5 vuotta vanhat Emmaljungan vaunut saisi ilmaiseksi, hän ei ole saanut aikoinaan aikaiseksi myydä niitä kun ei enää muistanut mallin nimeä, ja nettiostajat ovat niin merkki- ja mallitietoisia... Hyvä juttu mulle! Ovat yhdistelmävaunut alun perin, mutta rikkinäiset sillä lailla, että vain vaunukoppa ja runko ovat ehjät. Rattaat pitää siis hankkia erikseen sitten myöhemmin. Jäin miettimään, etten kyllä kehtaa ilmaiseksi ottaa, mutta mikä mahtaisi olla sopiva hinta alunperin laadukkaista, vain yhden lapsen kanssa vajaan vuoden ajan käytetyistä vaunuista? Samasta osoitteesta saadaan myös pinnasänky.
 
Lääkärista kotiuduttu! Tilanne nyt siinä mielessä hyvä, ettei ole ainakaan edennyt. Sellainen avautunut lahdeke siellä ultrassa näkyi, mutta ei ollut ainakaan kasvanut isommaksi. Ohjeistus pysyi samana: ei nostelua, kotitöitä, pidempiä kävelyjä, yhdyntöjä. Makuuasentoon aina kun mahdollista ja tukivyön hankintaa suositeltiin. Ajattelin huomenna kysyä neuvolasta, että saako sieltä lainaan. 
Nyt olisi kuulemma hyvä ainakin kolmosella alkaville viikoille tähdätä, sen jälkeen saa jo vähän huokasta helpotuksesta. Jostain syystä virolaislääkäri kyseli useampaan otteeseen saanko kalsiumia esim monivitamiineista. Kysyin onko sillä yhteyttä asiaan, mutta ei kuulemma ole.. Heh. Kerroin sitten syöväni raskausmonivitamiineja ja juovani mielestäni melko runsaasti maitoa. Tähän tietoon lääkäri oli tyytyväinen eikä sitten enää kysellyt, mutta mua jäi jotenkin ihmetyttämään.

Piaffi, minä en ota äitiyspakkausta, koska en koe tarpeelliseksi. Meillä jäi esikoisenkin pakkauksesta valtaosa vaatteita käyttämättä, koska tuntuivat epäkäytännöllisiltä tai sitten liiankin neutraaleilta (paketti vuodelta 2010). Ne mitä on käytetty taitaa olla tallessakin, mutta esim. sillä toppahaalarilla ei taida syysvauva tehdä mitään kun on niin iso. 
Harmittavan suurelta vaan tuntuu se arvollinen ero, eikö pakkauksen arvo ole jotain 250€ paikkeilla kun äitiysavustus rahana on vaivaiset 140 euroa.. ? Mutta toisaalta 140 eurolla saa jo vaikka mitä kirppareilta ja tarvittaessa uutenakin :) 
 
Eowya: Tosi hyvä, ettei tilanne ollut edennyt huonompaan suuntaan. Onko sulla vielä niitä kipuja ja paineentunnetta? Koska seuraava kontrolli?

Hassun kuuloista, että lääkäri kyseli kalsiumista tuossa yhteydessä. Ei sillä kyllä lääketieteellisesti pitäisi olla mitään yhteyttä kohdunkaulaan :-) Voisiko olla, että se mietti vauvan kasvua, kun kerran tietynlainen ennenaikaisuuden riski nyt on olemassa? Kalsiumin tarvehan lisääntyy raskaana, koska vauvan luusto vaatii sitä, ja joskus luin että runsaasti kalsiumia ravinnostaan saaneiden vauvat syntyvät vahvempina.
 
Hei.

Sain äsken pissatestin tulokset ja proteiinia pissassa lukeman yksi verran. mitähän tuo meinaa?
puhelimessa sano että voi olla raskausmyrkytystä, onko tuo tosiaan ainut asia mihin proteiini pissassa viittaa ? alko pelottamaan hirveästi.
kun minun verenpaine ei kuitenkaan kauhea korkea ole, oli viikko sitten 116/80.

nyt pitää odotella ja vasta maanantaina mennä antamaan uusi näyte.... vähän kauhistuttaa, mutta ehkä tuo on vain jotain likaa mitä jäi pesemättä kenties kun näytteen annoin :/

täällä muuten kaikki hyvin.
Potkuja tuntuu koko ajan ja vauva liikkuu paljon, ei olleenkaan pysy paikoillaan :) ihanan hentoja liikkeet ovat vielä.

Nyt aurinkoon taasen ja ihanat viikonloput kaikille :)
 
Als83: Oliko se siis labranäyte vai neuvolan pikatesti, jossa proteiineja bongattiin? Olen kuullut tapauksista, joissa neuvolan näytteessä löytyy proteiinia mutta labrassa ei. Olet varmaan jo itsekin ehtinyt googlailla, mutta nopealla tsekkauksella löytyy kyllä viitteitä siitä, että joskus sitä proteiinia vain on virtsassa ilman raskausmyrkytystä. Hyvä, ettei sulla on matala verenpaine eikä turvotusta. Onko olo muuten hyvä? Ikävää joutua odottelemaan, siinä mieli ehtii kehittää kaikenlaisia skenaarioita...

Luulen että soittelen huomenna neuvolaan. Lääkärintarkastus olisi vasta kuukauden päästä, mutta tällä viikolla on iltaisin vihlonut ja särkenyt ikävästi kohdunsuun tietämiltä ja tänään alavatsaakin jo iltapäivästä asti. Koska mulla on viikoittain pientä verenvuotoa (ja hysteerinen luonne), niin ikävät mahdollisuudet pysyy alituiseen mielessä. Verihän altistaa myös bakteeritulehduksille, joten haluaisin että tilanne tarkastetaan. Olisi niin ihana pystyä nauttimaan raskaudesta huolettomammin.
 
Pitkästä aikaa täältäkin päin kuulumisia. Eilen olin seurakunnan vapaaehtoisten kesäretkellä Jyväskylässä, käytiin Pandan tehtaalla, Savutuvan apajalla, Petäjäveden vanhassa kirkossa ja vielä Viherlandiassa. Mukaan tarttui hyvä määrä lakua ja suklaata, vaikka niitä ei paljoa pitäisi syödäkään sen raskausdiabeteksen vuoksi. (Sokeriarvot edelleen hyviä, vaikka viikkoja jo 22+4). Ja Viherlandiasta toin kukkasen äidilleni, joka hoiteli esikoista päivän ajan, mutta hän olikin jo kerinnyt lähteä ajelemaan kotiin, kun mieheni oli ottanut tyttösen mukaansa kaupalle. Ruokailu tapahtui Savutuvan apajalla. Siellä noutopöydästä sai itse valita mieleisensä ruoat ja juomat tarjoiltiin pöytiin asti. Harvoinhan sitä pääsee perheen äiti valmiiseen pöytään. :) Bussilla liikuttiin ja pitkä istuminen tuntui hieman kurjalta, mutta kun pääsi sitten kävelemään, niin olo helpottui. Ihana päivä takana, vaikkakin illasta sitten esikoinen oli sitä mieltä, että nyt tuli äiti kotiin ja voin hyvillä mielin kiukutella kaikki päivän aikana patoutuneet kiukut. :) Ja sehän tuo oli edellytys eiliselle, että laitoin ruoat valmiiksi tänne kotiin jääville. Makaronilaatikkoa tein ison astian ja sitä riittää vielä huomisellekin. Sunnuntaina onkin sitten tarjolla kalaa, kasviksia ja uuniperunaa. Vauva potkii tosiaan pitkin päivää ja vähän minne tahansa, niin alavatsalle kuin ylemmäskin ja sivuille. Tänään kävelin jälleen toista tuntia pitkin katuja esikkoa nukuttaessani tuolla aurinkoisessa säässä. Kohta pitäisi lähteä uudelleen ulos, niin lapsi pääsisi vähäksi aikaa vaikka hiekkalaatikolle.
 
Pakko kysyä...
Kuuntelin äsken aikani kuluksi pikkuista dopplerilla ja sieltä kuului ihan hirveä pauke.
Yleensä kuuluu sellaisia pehmeitä tömäyksiä, jos se sattuu vaikka potkaisee suoraan doppleriin, mutta nämä oli kovia pamauksia, jotka otti korviin. Enkä tuntenut niiden aikana potkuja. Myllerrys siellä kävi ja tasainen syke kuulu hyvin taustalla.
Osaako kukaan sanoa mitä ne pamaukset oli?

Tänään tuntunut pistävää kipua keskellä selkää pari kertaa ja alaselkä/pakaroiden yläosa tuntuu olevan tosi kovilla. Kun nousee sängystä tai sohvalta, niin ensimmäiset askeleet on aika tuskasia.
Tasan 16 viikkoa jäljellä... Huh-huh!
 
Heips kaikille!

Täälläkään e oteta äippäpakkausta koska edellisistä niin paljon vaatteita ym. Onhan rahallinen korvaus pieni verrattuna pakkauksen sisältöön mutta en sieltä oikein mitään tarvitse. Ja makuaisoita on monia mutta itse en niin edes tykkää niistä vaatteista vaan mielummin ostan kirppareilta mieluisia. Se mitä siellä minusta oli hyvää ja tarpeellista oli peitto,harsot,kynsisakset,pyyhe ja laatikko/patja mutta ne kaikki saa kirppiksiltä. Muut mulla olikin 2010 pakkauksesta paitsi patja jonka ostin kirppikseltä.

Proteniini pissassa ei välttämättä tarkota ihmeellisempää...yleensä se labrassa sitten on puhdas. Jokin tulehduskin nostattaakin sen +1 mulla oli yhdessä ja labrassa se sitten olikin nolla. Raskausmyrkytyksessä tulee sitten muitakin oireita kuten verenpaineen nousu lähdöstä n 10-15 alatai ylä paineen kohdalla, pääkipu,turvotus,huimaus,näköhäiriöitä ja en muista oliko järjetön kutina myös vai sekoitanko sen johonkin muuhun!

sweetseptember nuo sinun mainitsemat kivut kuulostaa tutulta...mulla ollut alusta asti ja ovat issias hermon puristuksesta. Mulla alkoi oikean puolen pakarasta ja nyt on molemmissa. Alaselkä kipeutyy ja nouseminen todella vaikeaa ja ensinmäiset askeleet!! Tuntuu kuin puukko iskettäis pakaraan ja käännettäis :( Lisäksi en ole kolmeen kk pystynyt nukkumaan/makaamaan selällä. Puoliistuva asentokin on myrkkyä. Välillä sätii jalkoihin ja jalta meinaa notkahtaa. Ei niin kivaa ja  nyt olenkin ko.vaivan takia saikulla pari viikkoa. Lääkäri meinas alkuraskaudesta että menee parissa viikossa ohi jos on mennäkseen ja eihän se minulla mennyt nyt sitten kärvistellään.

Närästystä ja mielötöntä hikoilua täällä...ihana kuuma kesä TERVETULOA!!!
 
SweetSeptember: Kyllä mä sanoisin, että pauke on sikiön liikettä ja potkuja (omasta kokemuksen perusteella).  Tässä vaiheessa, kun mulla ainakin alkaa potkut oleen aika "voimakkaita" alkuun verrattuna niin oon joskus rauhallisempana päivänä ottanu dopplerin ja kuunnellut ja siellä on silti kuulunut, että potkuja kovastikkin ja liikettä.. sitä kanssa ihmetelly, kun en ooo sillo yhtäkkiä tuntenutkaan mitään, mutta olisko niiden suunta ollut sitten selkärankaa kohti tms.. jos sillon ne tunnukkaan niin!? eli ei varmastikkaan ainakaan syytä huoleen!

Täälä tehdään lähtöä kavereiden polttareihin eikä hirvessti ehdi muuta kommentoimaan.. maha kipuilee ja kuskina saan tietty olla, kun oon selvästä päästä ;) ja ohjelma sitä luokkaa, että taidan muutenkin olla vaan sivusta katsojana.

Eilen oli neuvola ja kaikki muuten hienosti, mutta hb ei meinaa nousta, vaikka rautaa syönki päivittäin.. seuraillaan sitä. Sokerirasitusta sain nyt alkaa varaileen ja se meniki reilusti eteenpäin, kun sen verran ruuhkaa oli niillä.. Kelan paperit täytin eilen ja äitiyspakkaus valittiin.

Hyvää vknloppua!
 
Heissulivei!

Valitettavasti en ole niin aktiivinen nettikirjottelija, enkä nytkään malta tässä niin kauan istua että kunnolla lukisin kaikki rästit läpi. Sorry! On vaan niin ihana olla tuolla ulkona, tai jos ei sitä niin sittenhän makaan reporankana soffalla. Täällä raskaus etenee kivasti, ei sen kummempia ikäviä tuntemuksia eikä edes hassuja mielitekoja? Jäätelöä oon tainnu vetää enemmän kun normaalisti, mutta siihen se sitten toistaseksi jääkin. Masu kasvaa mutta aika pieni pömperö se vielä on johonkin muuhun verrattuna, mutta istukka edessä ja tyyppi tuolla selkäpuolella joten se selittänee. Ekaa odotellaan! Mä oon ollu koko raskausajan töissä, mutta nyt enää viikko jäljellä ennenkun jään kesäloman kautta äippälomalle <3 Vähän ahdistaa! Jäädä siis toisen armoille raha-asioissa, tiedättekö tunteen? Oon niin tottunu pärjäämään yksin että vähän tuntuu että osa itsenäisyydestä katoaa... Mutta samalla niin ihanaa että saan nauttia kesästä kotona hommaillen, ja tuskailla omaan tahtiin kun ei ole "pakko" mennä mihinkään. Se on kuulkaa viimeinen kolmannes aivan kohta!? Liekö sitten työllä ja toiminnalla osansa asiassa, mutta raskausaika minulla on kyllä kulunut todella nopeasti. Meneeköhän se vauva-aika sitten yhtä vikkelään, pian on jo pummaamassa karkkirahaa...
 
Mä oon nyt ihan hämmentynyt eilisen neuvolakäynnin jälkeen! Mulla on tullut nyt viimeisen puolentoista kuukauden aikana +5 kg (sitä ennen ei noussut yhtään) ja sit neuvolantäti mittas sen jonkun kohdun pituuden ja se totes, että tää on aika iso ja ootko varma, että täällä on vaan yks? Siis mulla on omasta ja kaikkien muidenkin mielestä tosi pieni maha ja painoa vasta nyt kertynyt vähän ja nyt mä joudun sokerirasitukseen?! Sit täti kehotti pitämään ruokavaliota vähän silmällä ja puhu jo raskausdiabeteksestä.

Verenpaine oli erittäin hyvä, rautakuurille jouduin (146 -> 121). Seuraavan kerran on sitten lääkärintarkastus neuvolakäynnin yhteydessä kesäkuun lopulla.

Nyt sitten sokerirasituskoetta varaamaan ja tuloksia odottelemaan. Toivottavasti ei nyt ole mitään ihmeellistä ja kaikki hyvin.
 
Takaisin
Top