Toukokuun jorinat

ElliX: Minä sain valmiiksi opinnäytetyön amattikorkeaan tossa muutama viikko sitten ja huomenna olis kypsyysnäyte ja ylihuomenna seminaari... Onhan se ollu hommaa kun ei olis millään ollu mielenkiintoaemoticon  Ja vielä ennenkuin valmistun niin olis muutama rästikurssi jotka täytyy suorittaa... mutta en ota paineita... luulen että valmistun vasta ensi jouluksi ja olen siihen ihan tyytyväinen emoticon

Minulla supistelee nykyään päivittäin tosi monta kertaa. Ei ne käy sinänsä vielä kipeää, mutta tuntuvat ikäviltä... onneksi on se neuvola ylihuomenna niin voi siellä mainita asiasta. En tosin ole kovinkaan huolissani masuasukista kun tunnen liikkeitä niin usein...

On muuten tässä pikkuhiljaa alkanut mietityttämään kivunlievitys synnytyksen aikana. Mulla on nimittäin sen verran (huonoja) kokemuksia ainakin rauhoittavista ja nukutusaineista että en haluasi käyttää välttämättä mitään... Minut on nimittäin kerran nukutettu ja vaikka toivuin leikkauksesta (välilevytyrä) muuten hyvin niin se että oksensin kolme vuorokautta enkä pystynyt syömään ei jättänyt kovin hyvää mielikuvaa niistä myrkyistä joita ne siellä sairaalassa käytti... Lisäksi en ole ihan varma voiko mulle pistää epiduraalia kun leikatun nikaman alapuoliset nikamat on painuneet kasaan... pitää ottaa asia puheeksi seuraavan kerran nl lääkärissä. 
 
Jopas on tullu tekstiä !

Kirjoitan tähän ketjuun nyt kaikki kuulumiset; kun  Turo-Eemil  heräää varmaan aiiva justiin; 
Eli :

Yona;mulle tehdään lantionpohjakuvaus, koska esikoisen synnytys niin "ahdas" ja 
hankala. Imukuppi  synnytys kun on takana niin tehdään lantionpohjakuvaus; jotta varmistetaan, että vauva pystyy syntymään alateitse. Meillä jäi eskoinen vielä
hartioista niin jumiin, että kätilöä jouduttiin vaihtamaan. 

vauvan kanssa harrastamisesta; ehdoton kyllä !

Esikoisen kanssakin käyty kaikki muskarit, askartelu ja vauvauinnit ym ! Suosittelen.  Suuremmilla paikkakunnilla vaan täytyy vauva ilmoittaa monta kuukautta ennen vauvauintiin.... Silloinkin vaikea saada paikkaa. Ne on niiin suosittuja.


Hohhhhoijjaaa ! Jos on vahvoja mielipiteitä; ei kannata itseensä ottaa ja 
ketään ei ole kielletty puhumasta mistään !
Yhdun Shakiran viimeisiin sanoihin. 


Saigon sanoi; Mä vielä kommentoin tuohon imetysasiaan ihan pienesti, vaikka tuolla on tuo ketjukin (mutta kun tämä keskustelu nyt on käyty täällä), että synnytyssairaalan vastuulla on nykyään varmistaa, että imetys joko sujuu tai että sen sujumiseksi on saatu riittävästi ohjeistusta. Minun käsityksen mukaan ei voi olla sääntöjen mukaista, että perhe lähetetään kotiin ilman, että imetyksen suhteen on kaikki ok . . .  <--- Ei se vain ikävä kyllä mee noin !  Yleensä maito nousee vasta 3 tai 4:nä päivänä jolloinka ollaan jo sielä kotona ! Sairaalassa pidetään niin lyhyt aika. Mä olin ensisynnyttäjänä alle 48 tuntia ! 


Esteri87 et ole herkkänahkainen !

täälä on karvaisia ystäviä kodissa; allergisuus ei ole koskaan jännittänyt. 
Olisi tosi kova paikka jos joku meistä tai uusi vauva tulisi allergiseksi . . .  Mutta jos niin on, lähtee koirat ehdottomasti pois sisältä. Lapsen vointi ennen kaikkea tärkein :) Mutta olisi tosi kova paikka !

Kare todellakin kiiitokset ymmärryksestä ! :)

Täälä ihan järkyttävät kivut ollu mahassa ja lantiossa tämän päivän. . . 
Ei supistuksia; mutta jotain yhtä tuskaista ?

Näin viime yönä painajaista, että synnytin Tytön; mutta en muista ponnistusvaiheesta mitään, koska olin menettänyt tajuntani. Heräsin sitten yksin osastolta. Jalkani oli revennyt ponnistusvaiheessa.  SItten mulle tultiin sanomaa, että terve tyttö syntyi mitoin 8325g ja 71cm ! ! !  Tyttö oli vaalea ja iso ja lihava ! Kun mies hänet toi mun syliini. En tykännyt tytöstäni yhtään. Halusin sen vaan pois luotani ja halusin ottaa syliini esikoiseni !
Uni oli aivan järkyttävä. Onneksi pian heräsin ja tajusin sen kaiken olevan vain unta. . .  


No viikonloppuna meillä oli taas meno vkl. . . 
Lauantaina oli meidän yhteisen kummipoikamme ristiäiset; nimeksi Tuli Jami Jalo <3
Hiki tuli jo sielä: koska vallaton esikoisemme teki kaiken mahdollisen jo siellä.  Eikä sekunttiakaan paikoillaan . . .  Onneksi ristiäiset oli pienimuotoiset ja kaikki tiesivätki jo että T-E on eläväinen tutkiskelija. . .  
No ristiäisistä menimme suoraan häihin. 
Kirkko oli yhtä t-u-s-k-a-a tuon pojan kanssa !  huhhuh. Puoli tuntinen tuntui viikolta!!
Hääpaikallakin T-E laittoi ranttaliksi. Repi pöytäliinat, kaatoi juomat ja en jaksa edes luetella . .  . No onneksi vanhempani asuivat siinä lähellä niin vietiin Turo-Eemil sinne ja saatin hetki hengähtää. . . 

Sydämestäni toivon, että tämä meidän tyttö on rauhallinen !Eikä isäänsä tullut niin kun esikoinen. :D
Mua oikeesti välilllä ihan hävetti kun kaikkien muiden lapset oli kiltisti hiljaa paikoillaa MUTTA EI MEILLÄ !
Mutta ei toisen luonteelle mitään voi,ei T-E pahalla tee vaan on niin eläväinen ja haluaa tutkia. Ehkä liikaaakin :D
Huh, mutta nyt ollaan jo turvallkisesti kotona ! <3
 
Esteri, täältä löytyy 2 kissaa. (ja yksi iso lisko ja akvaario, no ne nyt ei allergisoi) On käynyt mielessä toi allergia, tosin meillä ei ole mitään semmoisia joten toivon todella että ei muksullekaan tulisi! Tosin allergiat lisääntyvät koko ajan, ei siinä aina perimäkään auta kun ilmansaasteet sun muut lisää allergioita. 1800-luvulla ei allergioita edes tunnettu vielä - kun ei niitä ollut!
Enemmän mua kyllä huolettaa ahtaassa asunnossa kaikkien toimeentulo ja hermojen kestäminen, varsinkin jos täällä huudetaan välillä yötä päivää. Kissoille meinaan laittaa Feliway-haihduttimen töpseliin niillä main kun vauva kotiutuu, mulla on siitä hyviä kokemuksia jo ennestään kissojen stressitilanteissa. Ja isompaan kämppään pitäis koittaa vuoden sisään, mies tosin ei haluis uutta lainaa nyt ottaa kun vanhat on hoidettu, mutta musta tuntuu ettei se ihan käsitä mimmoista tulee olemaan yksiössä pienen vauvan, eläinten ja roinien kanssa. Ei käsitä vielä. ;)

Jenni, okei, no on sulla aika tekeminen ollut siinä ekassa! Ihan ymmärrettävä toi kuvaus. Mun kaverilla juuttui myös hartioistaan vauva, siinä vaan kävi niin että toinen solis murtui vauvalta, onneksi paranikin sitten nopeasti kuin mikä. Ja huh, aikamoinen uni sulla! Voin luvata ettei se niin iso tule olemaan :D 
Sitä jotenkin kun miettii, niin hartiathan ne leveämmät kuin pää, luulisi että se ois just vaikein paikka saada ulos. Mutta päähän se vaikein kuulemma on. Ja joillain sitten myös ne hartiat ottaa kiinni...tapauskohtaista. Kyllä kovasti jo pyörii tuo synnytys mielessä... emoticon

 
Yona; Mietin ja luulin esikoisen kohdalla ihan samaa; että  pää
tulee helposti ja hartiat on kovan työn takana; ja paskat :D
Kun pään saa ulos; on oikeestaan omat työt tehty.  . .  Kätilöt hoitaa
loput. 

Oon kans kuullut paljon, että murtuu solisluu mutta tosiaan
onneksi paranee nopeaa; samaten tiedän monta joilla ollut
imukuppi synnytys ja synnyttäjällä on häntäluu murtunut.
 
Mua on alkanut kovasti mietyttämään synnyttäminen.. Pelottaa, varsinkin nyt kun lääkärit maalailee kuvia mun päähän ylisuuresta vauvasta.. Millä sen sitten pusertaa ulos? Sektioon en todellakaan halua..Soittelin äsken labra-aikaa siihen sokerirasitus testiin? Onko  täällä ketään raskausdiabeetikoita?..Aloittaako lääkärit enään insuliinihoitoa näillä viikoilla (10.6 erityislääkäri, silloin viikkoja..n.36+2)..vai mitä ihmettä.. tää ei nyt taaskaan mennyt ihan mun suunnitelmien mukaan. Varsin epäreilua. Heti kun ei muita vaivoja ole ilmaantunut niin enköhän mä saa jotain muita epäilyksiä lääkäreiltä.. MÄ todella TOIVON että tää oli turhaa "pelottelua" vaan. Ärsytyksen ärsytys. Tekis mieli lyödä päätä seinään..

Meillä on täällä myös koira, toivottavasti ei mitään allergioita tule, kun tuo karvainen otus on mulle myös omalla tavallaan "lapsi".. *^^* Meillä suvussa on astmaa ja allergioita, mulla nyt ei oo sen kummemmin mitään, pientä nenän tukkosuutta ja korvien kutinaa, pikku allergia, ei haittaa pahemmin elämää. Esikoisella ei ole allergioita, luotan myös osittain siedätys hoitoon. Nykyäänhän kuulema ei enään suositella edes eläimistä luopumista, ellei ole sitten oikeasta jotain erittäin pahaa astmaa, lääkärit suosii siedättämistä.kai(?)
 
Joo oon kans monesti kuullut siedätyshoidosta. . . 

Ja onhan sieläkin jo "siedätyshoidot" alkaneet; kun vauva jo masussa tottuu
eläimiin. . .  [:
 
Meilläkin on kaksi kissaa... Oli muuten huvittavaa kuinka kaikki miehen sukulaiset oletti että laitetaan kissat ilmanmuuta piikille heti kun raskaus selvisi. Ei käynnyt itsellä mielessäkään :) Tosin olin ottanut etukäteen selvää esimerkiksi toksoplasmoosista (miehen täti päätti alkaa huutamaan meille ja haukkumaan huonoiksi vanhemmiksi kun laitetaan kissat vauvan edelle kun ei malttannu kuunnella loppuun mitä oltiin otettu selvää vaan oletti että kun on kissoja niin se on automaattinen kuolemantuomio lapselle...) Harkitsen asiaa uudestaan sitten jos tulokkaalla tulee pahoja oireita. Toisin nyt on tullut tutkimuksia jotka viittaisivat vähän siihen että allergiat johtuisivat liian puhtaasta ympäristöstä. Eli kun kehon puolustusjärjestelmillä ei ole muuta mitä vastaan puolustautua niin sitten reagoidaan just koivuun ja eläimiin...

Toinen hassu juttu oli muuten kun satuin mainitsemaan anopille haluavani joskus käärmeen ja vastaus oli että ettehän te voi ottaa kun se voi olla vaarallinen lapselle.. No minä siihen että en ajattelut ottavani mustaa mambaa tai kolmimetristä kuristajakäärmettä vaan ihan tavallisen sukkanauhakäärmeen...emoticon

Meillä sattuu kylppäriremppa aika huonoon aikaan... Nimittäin vajaa kolme viikkoa lasketusta ajasta. Voi olla tuskaa mennä aina tutuille ja sukulaisille suihkuun jos sattuu vielä oikein helteet...
 
Mua jaksaa aina naurattaa noi kommentit
"vaarallinen lapsen kanssa " HAH ! :D

Tekis vaan mieli sanoa tommosiin kommentteihin
suoraan takasin; mutta joskus paree olla vaan hiljaa
  :D
 
Täytyy ihan teillekin kertoa, kun me onnistuttiin lauantaina säikyttämään meiän vaavi emoticon
Meille tulee tuommoinen uusi keittiöntaso massiivipuuta mistä piti pätkä sahata, no mieshän sen sitten sahasi ja minä kökin toisessa päässä painona. Eipä tullut kummallekaan mieleenkään, että sitä hemmetinmoista meteliä ja tärinää masulainenkin tietysti säikähtää...heti kun saha pärähti käyntiin niin mun koko maha ihan hyppäsi silleen, ja sitten alkoi hätääntynyt poukkoilu siellä. Voi reppana!! Onneksi oli lyhyt sahaus vaan, mutta silti. Oli vaan niin selkeesti pelästynyt masulainen,että jos se ois jo "olemassa oleva" lapsi niin ois varmaan parkunut täyttä kurkkua. Mietin siinä, että miten voi ottaa syliin jo tavallaan sylissä olevan vauvan? Paijailin sitten vaan masua ja selittelin sille että kaikki on hyvin...heh. Mieskin tuli siihen masulle höpötteleen, kuinka isi onkin kauhee kun tolleen säikäyttelee. :) Rauhoittuihan se siitä sitten. Ei sitä aina tajua, että melkein samat asiathan se kuulee kuin mekin.
 
Tänne iski nyt joku kuumetauti.. 38 ja nousee.. :( Väitetään kyllä kovasti että ruumiinlämpö olis muutenkin odottajalla korkeempi mutta ei mulla ainakaan.. Mulla se perus ruumiinlämpö on 36,6. Ihoon sattuu peittokin ihan kamalasti, kurkku on ihan tahmasen olonen, yskittää, korvat tukossa ja mikään ei maistu :( Ja kaiken muun kivan lisäksi koko päivän on särkenyt aivan hulluna alavatsaan ja alaselkään samalla tavalla kun kuukautisten aikana.. Ja mahassa kiertää.. Kamalaa... :(

Huomenna olis aamulla todella tärkeä tapaaminen asuntotoimistossa ja jos olo on tällänen niin en pääse sinne millään :(
Toivottavasti en tartuttanut siskoni muksuja tähän kun he olivat tänään leikkimässä.. Voin sanoo et kuumeessa tekee aika pirun tiukkaa olla 2v9kk ja 7kk muksujen kanssa varsinkin kun vanhempi on kunnon energiapommi ja pienempi vaan huus hampaitaan.. Jos vaan oisin tajunnu et oon kuumees niin eihän ne ikinä ois tänne tullukaan, mutta olo paheni huomattavasti vasta sen jäljeen kun he olivat lähteneetkin..
 
Täällä kanssa järkyytävä flunssa päällä taas! Ihan uskomatonta: jo kolmas raskauden aikana! No ehkä se tästä... Sais vielä äänen takaisin.
Meillä oli eilen vika kerta perhevalmennusta. Aiheena imetys ja pienen lapsen hoito. Katsottiin joku norjalainen video koska paikalla oli opinnäytetyönään uutta imetysvideota tekevä kätilö, joka halusi meidän kommentit siitä videosta, että saadaan Suomeen uusi parempi video. Video oli vähän turhan jenkkityyppinen minulle mutta oppihan siitä monia imetysasentoja ja kikkoja. Toisaalta video antoi ymmärtää rivien välistä, että jos et imetä niin lapsesta tulee ylipainoinen diabeetikko, jolla on syöpä. Ja itselle tulee myös syöpä. Ei ihan otettu huomioon sitä, ettei kaikilta tule maitoa vaikka kuinka yrittää. No palautetta annettiin sitten ja keskusteltiin imetyksestä muuten. Oli hyödyllistä!

Sitten meillä oli paikalla 3 kk vanhan lapsen äiti vauvan kanssa tietysti puhumassa omasta kokemuksestaan synnytykseen ja vauvan hoitoon. Tämä oli tosi hyvä kun äiti oli ihan tavallinen ensikertalainen ja kertoi rehellisistä kaikista pelästyksistä ja kommelluksista mitä oli tapahtunut. Kertoi mm. että 90 % alateitse synnyttävistä haluaa jossain vaiheessa vaihtaa sektioon, joka ei tietenkään ole mahdollista. Kehui omaa kätilöään kovasti kun oli sanonut loppujen lopuksi, että nyt rouva lopettaa itkemisen, laittaa leuan rintaan ja synnyttää sen lapsen! Aika hyvä tilannetaju oli kun tämä äiti sanoi tämän kommentin olevan juuri se mitä tarvittiin. Jos olisi alkanut hyssyttelemään niin olisi kuulemma tullut mustasilmä tai paniikki kasvanut entisestään. Kertoili mm. sairaalaan lähdöstä ja ekoista päivistä siellä ja ennen kaikkea miten kotielämä on lähtenyt käyntiin ja rutiinit muodostuneet. Tälläistä valmennusta olisi voinut olla joka kerta. Oli paljon parempi kun kuunnella neuvolantädin yksinpuhelua. Nyt tuli konkretiaa paljon ja jäi sellainen olo, että kyllä tästä selvitään vaikka kaikki ei menisikään ilman kommelluksia.
 
Takaisin
Top