Toukokuu !

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläkin tuli tänään vuotoa. emoticon  No ei oo nyt tullut pariin tuntiin.. emoticon Inhottaa tämä kun ei tiedä mitä tapahtuu.. :( Vai onko kaikki hyvin. Kääks. No joillakinhan tulee vuotoa raskaudessa? Ei tiiä miten päin olis..

No nyt mun mies muisti että tuli verta esikoisenkin kohdalla. Ja niinpäs muuten tulikin. Silloin kauheesti kattelin netistä keskenmeno oireita jne.. No toivotaan nytten että meillä kaikilla pysyy vaavit masussa. nyt tuli vähän iloisempi fiilis ku viime raskaudessakin tuli.. Miten voi ollakki näin huono muisti kun ei muista vuoden takaisia juttuja? 

Kiitos kaikki ihanaiset mammat tuesta. Täällä ei vieläkään mitkään hipheihurraa fiilikset ole, itku ei ole läheskään niin heräkässä kuin eilen, mutta tänään on käyty labrassa ja hCG-arvot pitäs huomiseksi varmistua ja keskiviikko aamuna on sitten uus ultra, sain sen tänään varattua ja silloin varmaan ollaan taas viisaampia. Se terkkari oli kyllä ihana ko selitin tilanteen ni tuumasi että miten ois keskiviikkona aika ni saa pikkuinen päiviä aikaa kasvaa eli jäi kyllä sellainen kuva ettei se ainakaan ajatellut keskenmenoa.

Henrietta: tuo muisti on niin ihmeellinen asia että tahtoo unohtua asiat... ikävää että siullaki tuhruttelee, tsemppiä sinulle kovasti. Miullako ei esikkoa odottaessa tullu mitään vuotoa ni siksi mie huolestuinki ko nyt tuli, tänään onneksi vaan pieni piiru. Lääkäri eilen tosin selitti että naisen elimistö saattaa vuotaa hieman niinä päivinä ko pitäs olla menkat ko ei elimistö tajua että on raskaana.

Minullakin on ollu ilmeisesti sitten tämän raskauden aikana vuotoa, vaikka en itse ole sitä tiennytkään. Tosiaan siinä ultrassa la siirtyi melkein kaksviikkoa taaksepäin ja tämä mun vuodon ajankohta sopisi suurinpiirtein hedelmöittymisen/kiinnittymisen ajankohtaan. Luulin siis tosiaan niitä aivan tavallisiksi kuukautisiksi, vuoto kesti n. 3 päivää ja oli ehkä hieman niukempaa kuin normivuoto, jos näin jälkikäteen ajattelee. Mutta ultrassa vauvalla oli siis kaikki hyvin. Toivottavasti siis teillä Maajo ja Henrietta olisi myös kaikki masukilla hyvin.

Tänään sain kipsin pois 6 viikon odottelun jälkeen. Olo on kerrassaan mahtava! Röntgenissä piti tietenkin käydä, mutta suojaus oli kyllä kovansarjan luokkaa :D Pukivat kolme sellaista paksua liiviä päälle :D Yllättäen nilkalla pystyy ihan melkeinpä normaalisti kävelemään, vähän jäykkähän se on vielä, mutta varmasti nopeasti vetreytyy. Nyt pääsee sitten liikkumaan taas!

Kovasti voimia Henrietalle ja Maajolle...tilanne on varmasti raastava kun ei tiedä varmuutta. Toivottavasti kaikki on hyvin ja jännitys kääntyy iloksi! Tämä alku on kyllä tosi "rankkaa" aikaa kun miettii jokaista pienintä oiretta ja odottaa vain että eka kolmannes olisi ohi. Oikein ärsyttää välillä kun ajatukset pyörii vain masuasukin ympärillä....vois välillä miettiä jotakin muuta :) Viimeset viisi viikkoa olo on ollut tosi ankea ja kuvottava ja joka päivä toivoi, että oireet loppuisi. Nyt on toinen päivä kun olo on ollut ihmismäinen ja on voinut elää normaalia arkea....no tämäkään ei ole hyvä, kun nyt sit miettii, että onko masuasukilla kaikki hyvin kun oireet on helpottanut! Ihan pimeetä :)

Toivottavasti mammoilla kaikki hyvin!

Itseäni jännittää ihan hulluna perjantainen neuvola, minulla kun ei ole vieläkään mitään muuta oireita kuin että tissit aristaa.. hirvittää... mutta toivottavasti kaikki hyvin. Ihana ku on ollu pari vapaa päivää niin on saanu nukkua pitkään ja ottaa päikkäritki jos on väsyttäny. huomenna sitte taas töihin. Ihan kivaa toisaalta. :)

Täällä kanssa ollaan vuodeltu ajoittain, mutta pientä tuhrua vain. Eka 6 viikolla, jolloin viimeksi menikin kesken ja olin saada "HEPALIN" (Hepuli) siitä. Onneksi muuten ei km oireita.. tosin muutama päivä on mennyt ilman pahoinvointia ja välillä sekin huolettaa.

Huomenna on neuvola ja jännitän ihan sikana. Ukkokultakin on töissä tietenkin, ettei tule tueksi jännäämään :( Onneksi aika on melko aamusta.

Mullakin huomenna eka neuvola! :) Päättyy tää jatkuva huolehtiminen että onko kaikki ok ja onko "toukka" edes oikeassa paikassa.. Luottavaisin mielin kuitenkin mennään ja uskon että kaikki on hyvin :)

Täh jengillä ekat neuvolat vasta? Mulla oli joku kk sit.. ja onks siellä neuvolassa ultrat? :O Perkele!! :D 

No mulla on ultra 30pvä. Kai sinne asti joutuu sit jännittämään :( VOi helvetti alko ärsyttää jos teillä ultrat neuvolassa :D Oisppas täälläkin. Ihme ettei Helsingissä oo :D Tai ainakaan kaikissa missä mä oon käynyt.. No onneksi nyt ei oo tullut vuotoa. Toivotaan vaan parasta. Mutta ärsyttävää odotella pari viikkoa epätietoisuudessa :(( No kait tulis enemmän oireita jos ois keskenmeno... ? 

Olen miettinyt, että missä mun oireet on.. Pahoinvointi on antanut aika paljon periksi ja väsymyskin ei ole enää niin kaiken kattavaa. Väsy on, mutta saan silti enemmän aikaan, mitä aikoihin! Vaikuttaisiko kuu asiaan? Ilm. täysikuuaika on käsillä,jos olen oikein kalenteria tulkinnyt.
Toivon, että ultra olisi neuvolassa mukana. Se on yhteinen ko. paikassa. Syksyllä katsottiin heti ensiksi ultra ennenkuin alkoi paperien lykkääminen nenän eteen. :D Silloin todettiinkin, ettei viikot täsmää heidän laskurien mukaan ja siitä oppineena varasin nytkin ajan mun laskureiden mukaan. :D

Tsemppiä ekaan neuvolaan! Kuulumisia sitten huomenna ja toivottavasti uutiset on kivoja jokaisella!
Hyi, miten harmaata pihalla! Onneksi kerettiin lenkille ennen sadetta.

Juu kyllä meidän neuvolassa ultrataan ekalla kerralla ja etitään sydämenlyönnit. Näin ainaki esikoista odottaessa kolmisen vuotta sitte. Tuttavien mukaan systeemit eivät ole muuttuneet miksikään :)

Mukavia neuvolakäyntejä äiskä87 ja poutis! :)

Ei täällä Oulussakaan taida olla neuvoloissa ultria. Ilmeisesti kaikki uä-tutkimukset tehdään keskitetysti yhdessä keskusneuvolassa/yliopistollisessa sairaalassa.

Aikooko joulumammat osallistua kromosomitutkimuksiin (tai mikä se oikea nimitys nyt tuolle onkaan) ja käydä np-ultrassa? Minulla olisi nuo verikokeet viikon päästä ja tuo ultra sitten kolmen viikon kuluttua. Ja onko tietoa siitä, otetaanko muita kokeita kuin verikokeet?

Täällä ois huomenna se ultra..toivottavasti syke löytyy. Siis tää on vaan pelkkä ultra ja sit on erikseen varattava neuvola mikäli sitä tarvii. Täs lähi terveysasemalla pitää käydä neuvolassa ja sitten ultra pää terkkarissa. Ja np ja rakenne ultraan pitää ajella sit 50km..ei ees kysille vaan ihan toiseen suuntaan. (Tää mamma siis on osallistumassa siihen kromosomitutkimukseen) Tosin viimeks kävin synnytystapa arviossa kysillä.

Liekkö jännitystä hieman ilmassa kun on koskenu pariki päivää tässä päähän. Esikoisen älämölöt ei siinä paljoa auta ja oon ku perseelle ammuttu karhu..argh! Hitto ku alkaa tää rivari elämäkin ottaan päähän, ihme naputtajia noista naapureista tullu. Vissii omistaa koko pihan! Kun vaan sais lottovoiton ni häviäisin ja äkkiä tästä :) Hormooneillako lie vaikutus ku ärtyy niin helpolla vai sillä ku koko ajan paha olo ja väsymys..huoh! No mutta toivottavasti huomenna syke löytyy ja vähä tietoa millos se laskettu aika sitten olis..en nimittäi oo yhtään kartalla millä vkolla mun pitäs nyt olla :O  Mietin muuten tossa jo vähän aikaa sitten olisiko mitään sellainen synnytys ketju viellä? vai onko liian aikaista. tuli vaan mielee..Kävin tuolla synnytyspuolella lukemassa MAAJON kokemuksen niin sit tuli uudelleen mieleen. Itsellänikin eka oli sektio..mutta sinne on viellä aikaa ni voi kypsytellä ajatusta..

Nyt pitää mennä nukkumaan. Toivottavasti kaikille hyviä uutisia neuvolassa ja ultrassa!

No meillä Neuvola on terveysasemalla ja sitten pitää mennä ultriin Synnytyssairaalaan mulla Kätilöopistoon. :) Kyllä mäkin meinaan noi kaikki mahdolliset kokeet käydä.. Viimeks en meinannut suostua sitten ne ultra henkilö kunta ylipuhu mut. No mikäs siinä sitten. Tosin ne arveli ettei oo mitään poikkemia kun on niin nuori ja terve. Mutta eihän sitä koskaan tiedä.. Tsemppiä ultriin teille!  :) Mä en jjaksa odottaa 30pvään asti.. Hei millä viikoilla voi alkaa kuunnella sydänääniä? :>

Noista oireista vielä.. Mulla ei oo mitään muita oireita ku väsymys.No ei oo ainakaan ollu pirteetä päivää tässä että olis oireet hävinnyt. Hei tsemppiä muille pahoinvointiin ja muihin kauheisiin oireisiin. Mulle vois vähän antaa niitä ;) Tuntuu aina ettei oliskaan raskaana kun ei oireita.. 

Huomenta vaan kaikille! Jännittää vaikka ihme kyllä sain nukuttua. Henrietta, mielestäni 12 vkolla kuunnellaan sydänääniä ekoja kertoja muistaakseni..outoo miten meinaa kaiken unohtaa ku vaikka jo kaks kertaa ollu asiakkaana neuvolassa. Niin ja taigaquu mielestäni ei oo muuta ku verikokeet. Ja eikös ekallakin neuvolakäynnillä oteta verikokeita? ku on ne kuppa, hiv, veriryhmä tutkimukset vai onko se samassa tuon kromosomitutkimuksen kanssa? kauhee ku pätkii!!!

Niin sitä synnytysasiaa mietin et mitä mieltä on sit ekakertalaiset? Ku kaikilla ei tosiaan ihan helpoimmasta päästä oo ne synnytykset. Mullakaa ei ollu helppoja mut ei jääny kyllä traumoja. Molempia muksuja tehny yli 12h..Niin et ettei tuu kellekkää pelkoja jos lukee niistä vaikeemmistakin tapauksista.. Mut voihan siinä jutella myös siitä et millaisia toiveita ois..ja kivunlievityksistä ynnä muista askarruttavista jutuista..

Henrietalle ja kellä tosiaan ei oireita voisin antaa ainakin tätä pahoinvointia ihan rutost :D Nytki oksu kurkussa ja haasteellinen tehtävä eessä, eli neitokaisen kakkavaipan vaihtaminen :x Hyi ollakkaan..ihmettelen niitä jotka ovat töissä paikoissa joissa saavat vaihtaa isompien ihmisten vaippoja..kai ne tottuu siihen mut minusta ei olis, ei ainakaa näin raskaana.

Juu mutta nyt vaipparallia ja sitten kohta rallia ajeleen lasten mummolaan ja ultraan..

Hei kaikki!

Kävin sitten tänään aamusella neuvolassa, hCG arvot oli yli 45 000, josta terkkariki jo sanoi että kovasti pitäs ultrassa tyyppi näkyä. Ja hyviä uutisia ultra antoikin, terkkari näki sykkeen ja koko vastasi viikkoja 8+1, joten voi olla että LA tulee muuttumaan. Itkuhan siellä tuli, ilon itku. Kyllä vaan opetti tämä koettelemus paljon ja nöyrin mielin eteenpäin, mitään kun ei tule pitää itsestään selvyytenä.

Täällä on neuvolassa terkkareilla oma ultra, jota he osaavat käyttää ja käyttävätkin sitä ihan kiitettävästi, ens viikolla kun on varsinainen neuvola ni sanoi että silloin kanssa ultrataan tyyppi uudelleen. Täällä on tapana että eka aika annetaa 9-10 rv:lle vasta.

salamasu: millaista synnytysketjua ajattelit? sellaista joka on tarkoitettu jo synnyttäneille, jotka kertois synnytystarinansa muille? Vai kävit sie lukemassa miun synnytyskertomuksen, ei helpommasta päästä ollut se, ja se on ainut mikä tässä pelottaakin. edit: olit jo kirjoittanut viestisi ko kirjoitin omaani eli just tätä tarkoitit.

taikaquu: täällä osallistutaan kaikkeen np-ultraan ja käydään myös rakenneultrassa, jos ei muuten ni pääseepähän ainakin tyyppiä kurkkimaan että miten jakselee tuolla massussa.

Voikaa hyvin mammat, toivottavasti muutkin neuvolassa/ultrassa kävijät saavat yhtä hyviä uutisia!

Voihan sellaisen synnytysketjunkin tuonne jo avata :) Itsestä jotenkin synnytys tuntuu vielä vähän kaukaiselta ajatukselta, kun ajatukset pyörii vielä niin näissä raskausasioissa ja muissa tulevissa elämänmuutoksissa (valmistuminen, muutto). Vielä varsinkin näin, kun ensikertaa on pullat uunissa :)  Mutta hyvähän sen on olla siellä valmiina :) Itse en ainakaan usko, että mitään traumoja saisin lukemalla muiden kokemuksia. Ja itse ainakin katson tv:stä lähes kaikki kätilöt ja sydänääniä sarjojen jaksot :D

Mitäs mieltä muut mammat olis ultrakuva-ketjusta? Itse sain juuri otettua kuvat torstai ultrakuvista. Olisi ehkäpä kiva nähdä muidenkin masukki-kuvia :)

Salamasu: Minulta ei otettu ekalla neuvolakäynnillä vielä mitään kokeita. Ilmeisesti nuo verestä testattavat taudit tulee sitten siinä seerumiseulan yhteydessä testattua. Pissakoe otetaan varmaankin kait sitten siinä lääkärikäynnin yhteydessä. Minulta aikoo kuulemma ottaa myös papa-kokeen, kun edellisestä on aikaa n. 2½ vuotta.

Henrietta: Mielestäni jostain luin, että ainakin alakautta tehdyssä ultrassa sydänääniä voisi alkaa kuuntelemaan viikosta 7+0 eteenpäin. Meillä viikon 9+0 ulrassa sydänäänet ainakin kuuluivat jo vallan mainiosti. Ei tosin mitään hajua siitä, että miten sitten dopplerilla kuunnellessa, että onko niissä jotain eroa. Varmasti ainakin np-ultrassa voisivat yritellä sydänääniä kuunnella :)

Minullakin vielä erittäin vähän oireita. Lähinnä siis väsymystä, vessassa juoksemista ja tissien ja erityisesti nännien arkuutta. Mutta siinäpä ne oikeastaan :)

Takaisin