Toukokuu !

Huh-hei, huomenna jo toinen neuvola, tällä kertaa neuvolaLÄÄKÄRI. Mitä lie eroa, en tiedä, mutta sinne mennään. Siiten maanantaina joutuupi ajelemaan 85km tuonne Mikkeliin siihen np-ultraan. Kaks viikkoa sitten kuunneltiin sydänääniä, siellä se pienen radionsoittelun jälkeen jumputti :D
Mie aion ottaa äitiyspakkauksen, siis todellakin, koska suvussa eikä oikeastaan lähimmillä kavereillakaan ole pieniä lapsia, joten kierrätys on heikkoa siltä osin, mutta aion alkaa kiertelemään kirppareita ahkeraan, kunhan tästä tajuaisi joskus mitä kaikkea sitä tarvii. :P
Ja vaatteiden värillä ei ole väliä, eikä aiota ottaa sukupuolta selville, sillä aion ihan kiusallanikin pukea lapsen ihan ristiin minkävärisiin vaatteisiin sattuu, jotta kaikki puolitutut olisi mahdollisimman sekaisin kumpi se mahtaa olla.emoticon Olen tälläinen vastarannan kiiski... ;) Ja sitäpaitsi tiesittkö että vauvoja kohdellaan eritavalla riippuen siitä mihin väriin ne on puettu: sinisiin puettua yritetään aktivoida ja pinkkiin puettua koitetaan rauhoitella riippumatta sukupuolesta! Näin jämähtäneitä me olemme "tyttöjen ja poikien" väreihin.
No ehkä en pidä tuollaisesta sukupuolijakamisesta, koska olen itse aikamoinen poikatyttö, ja mua ärsyttää ajatus että tyttöjen pitää olla hiljaisia ja rauhallisia kun pojat saa rymytä kurassa ja kiipeillä puissa (jota minä sain LUOJAN KIITOS tehdä pienenä!).
Noih, siinäpä pieni arvomaailmapläjäys kaikille aamun piristykseksi. :P

Edit: Ainiin, vitamiinit. Mie oon syöny ihan kaupasta ostettavaa perus porevitskuu, missä ei ole a-vitamiinia. Ja tulipa ostettua extrapurkki D-vitamiinia, jota otan silloin kun muistan, sillä tossa poreessa on kyllä jonkin verran d:tä. Kalaöljyä mietin, kun yritän parhaani mukaan syödä kalaa, mutta ei se kolme kertaa viikossa näytä onnistuvan.
Niin, ja pahoinvointi jatkuu, nyt se tulee enimmäkseen tuollaisina aaltoina, jolloin joutuu nielemään palaa takaisin kurkkuun tosi rankasti, mutta kertaakaan en ole vielä oksentanut. Yleinen heikotus on vielä jonkin verran esillä, mutta nyt voi jo jotain tehdä ettei ole ihan pskana.
 
Neuvolalääkärissä mennään lääkärin luo, ja samalla tehdään sisätutkimus ja utraillaan vauvaa. Ainakin täällä päässä Suomeaemoticon 
Mulla olis ollu huomenna heti aamusta ensimmäinen sokerirasitustesti, mut maanantaina iski jumalaton oksennustauti, vasta eilen iltayöstä alkoi taas neste pysymään sisällä. Ei todellakaan innosta alkaa nyt sit samaan hötäkkään paastoamaan 12 tuntiaemoticon 
Ei niitä vitamiineja kannate niin hirveesti miettiä ja hermoilla, raskausmultitabsissa on kaikki mitää tarvii. Alkuun riittä yksi päivässä ja loppu ajasta kaksi, jos hemoglobiini kovin laskee. Kaiken tarpeellisen saa kun vain syö monipuolisesti. Ja kyllä tuo "mitä-saa-ja-mitä-ei-saa-syödä-raskaana" menee välillä överiksi. Esikoista kun odotin niin välillä tuntu että se on vaan keitettyä vettä ja näkkileipää, ja mielellään vaan sitä keitettyä vettäemoticon
Itse olen sitä mieltä että kaikkea saa syödä, mutta KOHTUUDELLA. Niitä haitallisia ruokia pitäis kuitenkin syödä niin älyttömiä määriä ennen kuin vaikuttaisivat vauvaan, ettei kukaan normaali ihminen jaksa tai halua syödä kilokaupalla esim. lakritsaa. Tosin maksaruuat julistan pannaaseen, silloinkin kun en ole raskaana. Maksa on elimistön kaatopaikka,ja itse en todellakaan halua sellaista suuhuni laittaa. Sillon kun meidän äidit odottivat meitä, ei ollut mitään vitamiineja, eikä kyllä paljoan tietoakaan siittä mitä saa syödä ja mitä ei. Silloin syötiin hyvin pitkälti kotimaista,ja tuoretta ruokaa. Ja hyvinhän me ollaan kasvettu ja terveinä oltu.


 
Täällä taas minä rakastan maksaruokia :) NAM! Itse en  voi syödä jotain valmislihapullia tai vaikka mäkin nuggetteja kun tietää mitä paskaa niissä on myös :O  Mäkin syön niitä multivita raskaus vitamiineja. Apteeekissa sanoivat edellisessä raskaudessa että niitä kannattaa ostaa mielummin kun multitabs ku niitä joutuu syömään enemmän ja ovat paljon kalliimpia.. Kyllä mä oon vaan syönyt aurajuustoa ja kaloja jne.. :P ja raakana! Ja söin salmiakkiakin viime viikolla kaks pussii. sit muistin et prkl ei saa syödä niin paljoa! :D Nyt on jotenkin unohtanut tän raskauden välillä kun ekaa ultraakaan ei ole vielä ollut. Maanantaina vasta. Ja kyllä kuulkaas jännittää. Jännittää varmaan enemmän ku esikoista odottaessa. :S No toivotaan että kaikki olisi hyvin. :) Nyt on helpottanut levottomat jalat. Toivotaan ettei tuu takaisin :/ On ärsyttävä vaiva! 
 
Nyt ois np-ultrassa käyty :) Vauvan koko vastasi kolmisen päivää vanhempaa ja kaikki rakenteet oli kunnossa :) Riskilukemat oli 1:13000 eli ei pitäs olla mitään hätää :)
Vähänkö oon mielissään :D Ekat kuvatki saatiin, selvästi näky 3D kuvissa kädet, jalat, suu ja silmät <3
 
Voi juku teitä turina-tätejä!!! En osaa edes kommentoida kaikkien juttuihin, kun suurin osa jäi edellis sivulle. Kiva kuitenkin, että hyviä uutisia suurin osa. Toivottavasti pahoinvoivat pian tokeentuu ja pääsee nauttimaan olosta täysin mitoin!!

Itse ostin ekaan raskauteen raskausvitamiinit. Nyt jätin ne korkean hb:n takia pois ja ilman lisiä olikin hb sen 161, joten ostin perusmultitabsit, jossa ei A-vitamiinia. Apteekin väki osaa kyllä neuvoa hyvin näissä asioissa :)

Apua, miten paljon rinnukset sitten kasvaa. Itsellä lähtökoko D ja kaarituelliset D:t ei enää tahdo mahtua. ÄÄÄÄÄH!! Massu on kans hassun mallinen. Ukkeli perjantaina lonkeronselvänä kommentoi: "Joko raskaus näkyy jo selvästi tai sitten sä oot lihonut!!" Ihana mies!  Rassu joutuu kestämään tän itkumaratoneja ja välillä suukkomyrskyjä.
 
Kyllähän tuo rintavarustus kasvaa ja paisuu! Esikoisella paisui D:stä F:ään, maidon tulon ollessa kuumimmillaan teki tiukkaa mahtua F:äänkin. Kyllä mies tykkäsi, ja ilakoi jo nytemoticon Kalliiksihan tuo tuli kuukauden välein ostella uusia, mut enimmäkseen ostin alennuksesta, ja sit ihan viimeisillä ollessani sijoitin sitten pariin kunnollisiin. Tuki on aika tärkee, ettei tuu sit niitä ajokoiran korvia. Muualle ei raskausarpia tullutkaan ku rintoihinemoticon Ja kannattee muistaa synnäriltä kotiutumiseen ottaa itselleen kunnolla lämmintä ja suojaavaa yläkroppaan ettei tuu rintatulehdusta, kannattaa suojata jo raskauden loppuajasta. Onneksi itse en sitä saanut, on kuulemma todella ikävä tulehdus.
 
-S-: Toivottavasti toivut tuosta vatsataudista nopeasti!

Jos tissijuttuja vielä vähän jatketaan, niin mulla on ollu ikävä vaiva melkein nyt koko raskauden ajan.. Mulla on siis pitkät ajovalot päällä lähes koko ajan ja nännit alkaa olemaan jo niin hiton kipeet! Tiedä miten nuo sais oikein laskemaan alas :(

Eli pitää sitten tosiaan varautua liivien ostoon. Myöhemmin sitten vielä imetysliivit yms.. Ja tosiaan meillä tuo synnytys ja ne ensimmäiset kuukaudet tulee olemaan aika kylmiä, niin tuo rintojen suojaus on varmasti todella tärkeää. Tissinlämmittimiä siis ostamaan sitten :D

Olen huomannut myös yhden mielenkiintoisen raskauden sivuvaikutuksen. Mulla kasvaa kynnet ihan ja hiukset ihan järjetöntä vauhtia ja ennen ohkasista ja liuskottuneista kynsistä on tullut nyt oikein terveet ja vahvat :) Lisää tätä kiitos!





 
Mulla kasvo/ kasvaa taas kynnet ja hiukset, mut samalla varisee ripsetemoticon 
Esikoisen raskauden lopulla mulla oli jumalan pitkät ja kauniit kynnet, niin eiköhän yks kätilö tarttunut niihinkin, "ja kun vauva syntyy niin leikkaat välittömästi kynnet lyhyeksi" Luonnollisesti! Ajattelikohan se että tietoisesti raatelen lapseni pitkillä kynsilläemoticon
Rintsikat kannattee loppu vaiheessa raskautta ostaa jo imetysrintsikoina, saa sitten uudelleen käyttöön kun maidon tule alkaa väheneen. Ja nännit pitkällä ollaan täälläkin. Liivinsuojia voi kokeilla, ne ei hinkkaa niin paljoa kuin pelkät rintsikat, niin hieman helpottaa kipua.
 
voi taivas teitä :D kaks sivua oli tekstiä :) joo jatkan myös tota rintajuttua. C kupit on nyt ja tuntuu jo et pursuaa reunoilta yli. kohta siis rintaliivi kaupoille :D joo pitää hankkia kyl noita vitamiineja :P 

Mut kuulkaas. kuinka se menee ku me muutetaan ny toiselle paikkakunnalle niin siirtyykö neuvolat normaalisti mukana vai pitääkö sinne jotenki uudelle paikkakunnalle ilmottautua? meillä on np-ultra vasta 20.6. viä pitkä aika :D pitää varmaan itekki käydä ostaas se kirja miehelle kuulosti ni hauskalta mitä tuolta lueskelin :D tää palailtiin eilen töihin mut viäki hiivan haju vaivaa ei pystyny töis olemaan.:( pahoinvointi on jo sellasta pientä kuvotusta enää kotona mut töissä sit se menee sinne oksentamisen puolelle etten kyl töis ala olla jos ruoka ei siä pysy sisällä..

Mut eipä siinä. Mun kuulumiset näin lyhyesti :) hyvää ja aurinkoista torstaita kaikille. täälä ainaki paistaa aurinko :D
 
Liitynpä itsekin tänne ketjuun, niin kiva on seurata teidän jutustelua! Ensimmäistä odotellaan ja kaikki on niin jänskää, kova on tarve käydä lueskelemassa ja tutustumassa muiden kokemuksiin kun sitä miettii itse että onkohan nämä omat tuntemukset normaaleita. Alkuraskaudesta meillä oli pieni säikähdys, vuotoa tuli ja käytiin sitten päivystyksessä, kaksi ultraakin ehditty jo tekemään vaikka neuvolan kautta tarjotut ultrat eivät vielä ole ehtineet alkaa. Ekassa ultrassa eivät vielä oikein osanneet sanoa missä mennään kun oltiin vasta viikolla5, tokassa ultrassa sitten jo kuului sykekin ja olin ihan onneni kukkuloilla!



Tänään ensimmäinen päivä kun olo niin huono etten sängystä päässyt ylös, muutoin väsymyksen ja pahoinvoinnin kanssa on kyllä pystynyt töissä käymään. Nyt pari yötä mennyt valvoessa ja alavatsassa sellainen painava ja kivikova tunne, ja pahoinvointi niin hurjaa että piti jäädä kotiin sairaslomailemaan. Olen siis käyttänyt koko päivän lueskelemalla tätä ja muita ketjuja, aamulla niin ärsytti olotila mutta nyt taas olo mitä aurinkoisin, vaikka vielä vatsaan sattuu ja oksettaa. Kiitos siis piristävistä, innostavista ja ihanista kirjoituksista!
 
Teisku88: Pitää itse ilmottautua uuteen paikkaan. Uudessa paikassa kerätään taas uudelleen kaikki perustiedot, itse soitin uuteen paikkaan hyvissä ajoin ennen ku oltiin edes muutettu. Yleensä haluavat nopeasti tavata ensimmäisen kerran että pääsee tutuiksi ja käynnit rullaamaan.
 
Teisku88 ja -S-: Onpas hyvä tietää tuo itsekin. Meillä muutto elokuun alussa, tosin paikkakuntaa emme vielä edes tiedä. Kuukausi aikaa saada asiat selviksi :)
 
Miks mulla ei kasva tissit :D No olihan ne vähän aikaa isot ku imetti. Mut ne tuli vasta isoks ku maito alkaa nousta. :( Minäkin tahdon! 
 
M20: Tuosta imetyksestä, en itse kyllä enään imetä mutta mietin silloin kun yritimme vauvaa ja viellä imetin että jos alkaa raskaus. Oletkos sä käyny jo neuvolassa? (vähä menee sekasi täällä et kuka on käyny ja kuka ei) et mitä ne siellä sanoo..kaipa sitä voi imettää mun mielestä ja oon lukenu ihan siitä tandemimetyksestäkin.. Varmaan tosiaan jo alkaa se maidontulo hidastua kun olikohan et ekan kolmanneksen jälkee alkaa vähenee..Siitäki on eri terkkarit eri mieltä..

Tervetuloa SaraJulialle! Pahoinvointi on kyllä aika kamalaa täälläkin..vaikka nyt on nenäki tukossa ja ei ees haista mitään hajuja niin ku vaikka tietää et haisee joku asia pahalle niin tää täällä vaan yökkäilee :x Voi et ootan jo et menis ohi! Mut tietty hyvä voida pahoin niin tietää et kaiken pitäs olla kunnossa.

Tää ei oo kyl huomanna noissa rinnoissaan eroa..samana on pysyny. Imetyksen lopetin 2ja puol kuukautta sitten ja ihme kyllä kerenneet siitä paljoa latistua..ihan jo hurrasin et jee pääsee imetysliiveistä eroon mut taas puolen vuoden päästä niitä pääsee käyttään. Masukka kyllä jo tainna täältä kuopastaan vähän hypätä ulos päin..et kohta alkaa kyselyitä satelemaan :O Oishan tuo aiheellista ollut noita vatsalihaksiaan treenata kun ovat kovin venyneet jo entisen raskauden jälkee.e Tuntuu ettei masu oo palautunu ekan lapsen jälkeen oikeen ku vetäsivät sen sektiohaavan pystyyn. Ja tämä mamma on on raskaus arpia tisseistä reisiin asti..:( EI ne rasvaukset paljo auttanu..mut niihä se on jokaisella omanlainen kudostyyppi ja niitä arpia tulee joillekki ja joillekki ei..mut oisin tuota ollu mielummin ilman niitä.
 
Kiitos tiedosta :) taidanpa heti huomenna ottaa asiaks ton neuvolaan soittamisen :) mut mulla on 16.6 lääkärikäynti edellisessä ni soitanko myös sinne että muutto tehdään koska muutto tulee tapahtumaan ennen tuota päivämäärää..
 
Minä ilmoittaisin nykyiselle neuvolan terveydenhoitajalle että muutto edessä, niin hän perunee kaikki jo varatut ajat. Sitten soittaisin sinne uuteen, ja selittäisin mitä on jo keritty tehdä ja että sille ja sille ajalle oli varattu jo lääkäri. Niin saisi sitten mahd. nopeesti uudet ajat niin ei tarvi odotella turhaan. Neuvolat ei saa välittää tietoja ilman potilaan lupaa, siksi ne ei myöskään automaattisesti siirry uuteen paikkaan. Normaali henkilötiedot muuttuu kaikilla maistraattiin ilmoituksen myötä, mut neuvolakäynnit ei kun ne ei ole valtakunnaliisessa verkossa. Uusi neuvola sitten tilaa vanhasta tarvittavat tiedot.

Se on varmaan niiden raskausarpien kanssa että jos on timmissä kunnossa kroppa niin siinä ei paljon rasvailut auta. Ja onhan se ihokin yksilöllinen, mut kyllä kannattee ahkeraan silti käyttää E-vitaamini pohjaisia kosteusvoiteita ja juoda runsaasti vettä. Jos ei kokoneen pelasta niin jos edes pari viirua jäis vähemmälle. Mullei onneksi niitä tullut, muuten ku rintoihin. Niitäpä en älynnytkään rasvata! Luontaistuotekaupoista ja netistäkin löytyy Weleda- merkkistä öljyä, juuri raskausarville. Saman merkin tuotteista löytyy myös synnytykseen valmistava öljy itse tuhoalueelle, pehmittää kudoksia jotten niin repeilis paikat. En tiedä onko kiittämiseni tuota öljyä, mut selvisin pienellä repeämällä synnytyksestä, ja sekin tuli kun tytöllä oli käsi poskella niin kyynärpää repäsi hieman. En kuitenkaan aijo riskeerata tällä kierroksella vaan samat öljyt otan käyttöön. Vaan mahtaa noi paikat olla jo niin pehmeinä edelliseltä kerralta et tuskinpa kovin suurta tuhoa tuleeemoticon
 
Lohduttavaa Salamasu, että muutkin taipuu raskausarville. Itse olen heti 7lk kärsinyt moisista rintojen tehdessä pyrähdyskasvun. Jossain vaiheessa saman koki reidet ja lantion seutu. Olen siis kirjava seepra ennestään ilman raskauksia. Kai olen vieläkin kirjavempi seepratiikeri hetken päästä. Maltan tuskin odottaa... :( No joo, se on kuitenkin vähintä. Ennemmin mä vauvan otan seepraisenakin! <3

Onko teillä pissavaivaa? Itse hyppään tauotta pytyllä, oli hätä tai ei. Polttelee välillä ja hätä on, vaikka oma pääkoppakin kertoo, ettei oikeasti voi edes olla. Stixeissä oli veri plussalla, mutta pitää vielä viedä uutta näytettä neuvolaan vapaapäivän ä.. Se nyt puuttus, että jonkun VTI:n pukkaa heti alkuun. Välillä ei taasen oo mitään hätää.. töissä menee useitakin tunteja ettei ajata yhtään.. pöh

Ja tervetuloa uudet höpöttäjät!Kiva, kuinka täällä ollaan aktivoiduttu viimein. Alku oli niin kankea ;)
 
Poutis: Juu niin niitä oli lantiolla täälläkin jo murkkuikäisenä..vasta jälkiviisaana tajus sitte mistä neki johtunu. Ekan aikaan sitä tosiaan tuli nämä arvet ja sitä arpea riittää. Viimeks uusia ei tullukkaa vaikka vatsa oli yhtä valtava..toisinaan miettii et jos esikoinen ois ollu hiukkasta pienempi (4300g) oisko näiltäkin säästytty mut niin tähänpä tämä nimimerkkini viitanneen salama masu eli salamasu :D Mut niin tuota arpikudosta on..lääkärillekkin naureskelin et on sektiohaavaa, tähystyshaavat(tosin niitä tuolta erota) ja on tehty välilihanleikkaus ni ei oikein mikään pääse yllättään..ihan ihmettelisin jos sais normaalin synntyksen,..:O Mut sen näkee vasta sitten miten iso kokoinen on tulossa et kuinka käy.

Kai se ois pienemmänkin kanssa mentävä hiekkalaatikko hommiin..itkee ulko-ovella etteikö hän pääse ulos ku esikoinen meni jo :D Pienestä ne jo oppii..
 
Huomenia mammat! Ja tervetuloa uudet mukaan turisemaan, ihanaa kun on niin aktiivisia turisjoita täällä emoticon

Täällä vaivaa kummat unet... taas näin unta keskenmenovuodosta ja odotuksesta lääkäriin tsekkaukseen että on kaikki kuitenkin hyvin, vissiin alitajuntaan on jääny pelko peikoksi pyörimään ko noita unia tulee.

Tissiliiveistä vielä, itse en ostanut viime raskaudessa imetysliivejä kun katsoin että turhaan ostaa etukäteen ko ei tiedä minkäkokoiset tissit on sen jälkeen ko maito nousee rintoihin. Toisaalta taas ei sitten kuitenkaan ollut tarvetta kun ei imetys onnistunutkaan miulla että ois sitten turhaan tullu hankittua moiset. Nyttenkään en imetysliivejä osta ennen kuin tiedän onnistuuko imetys ja minkä kokoiset tissit on sitten maidon nousun jälkeen, ikävä jos ostaakin liian pienet raskausaikana ni joutuu sit kuitenki meneen kauppaan kohan kotio pääsee.

Arpia löytyy täältäki mahasta jos jonkin moisia... raskausarpia murrosiän lihomisesta, raskaus arpia raskaudesta, sektioarpi ja haavatyräleikkauksen arvet. Ainut mikä haitta on tuo sektioarpi kun siitä tuli niin ruma koska haava tulehtui kunnolla ja aukesi ni ei tullu tasaista nättiä jälkeä siitä sitten.

poutis: pissattaa kyllä täälläki jatkuvasti mutta aina kyllä tulee pissaa, tuo turhaan juokseminen voi olla merkki pissatulehduksesta, joten suosittelisin soittamaan neuvolaan ja pyytämään sieltä labraan lähetteen. Tokihan raskaus vaikuttaa myös tuohon pissaamiseen kun lihakset pehmenevät.

Vau.fi:n artikkeleissa (oli eilen juttu etusivulla) käsiteltiin imetystä raskausaikana, joten se kannattaa lukasta jos imettäää raskausaikana. Ystäväni ovat kyllä imettäneet raskausaikana myös.

Onneksi sentään oma olotila on rauhoittunut, ei enää kiukututa niin paljoa kuin aiemmin. Eilen oli maha kipeä ja pelkäsin jo että oksutauti ois tähän taloon iskenyt, mutta ei onneksi kuitenkaan, mistä liene tykänny kyttyrää.

Joku myös puhui sokerirasituksesta, mie myös joudun hyvin varhaisessa vaiheessa sokerirasitukseen ko oon ylipainoinen, tosin ei kyllä viime raskaudessa ollu sokereiden kanssa ongelmaa joten pitää toivoa ettei tulisi nyttenkään. Onneksi ny terkkari ei tehny mitään numeroa tuosta painosta vaan painonnousu pitäs olla maltillista näinä ekoina kuukausina.

En nyt muista kuka puheli että vaikuttaako ylipaino synnytykseen, täällä päin esim. Oulaskangas ei ota tiettyä BMI rajan ylittävää odottajaa hoitoon vaan he ohjataan joko OYSiin tai Kokkolaan synnyttämään. Ei se ylipaino muuten vaikuta synnytykseen, mutta sektioon se saattaa vaikuttaa ettei ole kaikissa sairaaloissa valmiutta leikata ylipainoista ihmistä ja sen jälkeiseen toipumiseen.
 
Siis mitä ylipainon takia ei pääse johonkin sairaalaan? =O Kauheeta. En oo ennen kuullutkaan. no nyt mun yliinnokas neuvolatäti sanoi jotain painosta ja joudun sokerirasitukseen kun on ylipainoa. Viime neuvolatäti sano et kaikki joutuu nykyään :D Haha en tiiä yrittikö huijata :DD Kuinkahan paljon sit pitää olla bmi? No nyt luin jostain keskuselua että haikaranpesäänkään ei pääse kun alle 30bmi. No pääsisin sinne vielä ;) Ai lihavat on riskisynnyttäjiä :O 
 
Takaisin
Top