Kiitos näistä näkökulmista! Auttoi vähän hahmottamaan omiakin ajatuksia miksi epiduraali ei tunnu välttämättä ihan omalta jutulta ajatuksen tasolla (ja todellisuus voi olla toinen). Tarvii varmaan synnytystoiveeseenkin sitten loppuraskaudessa kirjata jotenkin toisella lailla, jotenkin että kaikki käy jos jommankumman vointi vaatii
Minulla oli alusta asti ehdoton toive ja vahva tahto, että en halua selkääni mitään puudutetta. Pelkäsin että se osuu väärään paikkaan ja halvaannun tai saan jonkin pysyvän haitan. Tämä toki on erityisen epätodennäköistä. Sit mietin myös, että jos kipu menee pois ja tulee takaisin pahempana puudutuksen lakattua, sitten vasta kusessa olenkin. Minulla oli synnytyspelko, mutta päädyin synnyttämään alakautta.
Olin kirjannut tämän synnytystoiveisiin ja kertaakaan kukaan ei ehdottanut puudutteita. Olisi kai ne antaneet, jos olisin sanonut etten kestä enää. Mutta mielessäni vain pyöri päivästä toiseen mantra: "Mä kestän tämän", "mun on pakko kestää tämä", "nyt katsotaan kuinka suurta kipua siedän", "en voi luovuttaa nyt", "mähän kestän tämän, pakko kestää kun tähän on ryhtynyt", "haluan olla ylpeä itsestäni ja siitä että selvisin ilman puudutteita, koska päätin niin"
tai jotain tällaista älytöntä
Synnytys oli käynnistetty. Käynnistely kesti useamman päivän ja siinä jotenkin kasvoi siihen kipuun ja meni johonkin tiloihin. Sitten kalvot puhkaistiin lopulta ja kaikki meni todella nopeasti synnytyksen käynnistyttyä.
Käytin ilokaasua ja se toimi oikein hyvin, mutta kätilö käski hölläämään. En tainnut höllätä vaan jatkoin ilokaasun ottoa lähes ilman taukoja, koska tuntui ettei supistuksissa ollut taukoa. Olin niin täynnä käynnistyslääkkeitä. Olin menossa ammeeseen, mutta siinä kohtaa iski tuska ja vauva jotenkin valui alas kun nousin jaloilleni. Sit todettiinkin etten kerkeä enää ammeeseen, vaan voin ponnistaa.
Ponnistin kontillaan, se oli sellainen asento, että kykenin olemaan ja suurimman osan ajasta ennen ponnistusta olin muutenkin kontillaan ja käynnistyksen aikana seisoskelin ja kävelin paljon. Selällään ja kyljellään makaaminen vain pahensi kipua.
Kyllä ilman puudutteita esikoisen synnytys on mahdollinen ja kannustan kokeilemaan, jos yhtään siltä tuntuu. Toki esikoiseni painoi vain hieman yli 3,1kg, joten vauvan kokokin varmasti vaikuttaa.
Synnytys eteni aika rajusti kun se käynnistyi, olin tyytyväinen ettei se kestänyt sitten pitkään. Totta kai olin tuskissani, mutta ilokaasu toimi mulla loistavasti ja en edes muista mitään ponnistuskipua, vain supistuskivut.
Ponnistettaessa vain keskityin saamaan vauvan ulos niin nopeasti kuin mahdollista. Tuntui vaan, tai muistelen että nyt nimittäin haluan tän ulos ja äkkiä. Ponnistus kesti 9 minuuttia. Synnytyksen kesto itsessään noin 2,5h muistaakseni. Kukaan ei onneksi neuvonut mua tai ohjaillut tekemään mitään tiettyä, vaan menin omien tuntemuksien mukaan. Toka lapsi syntyi keskosena ja täysin luomuna pienen kokonsa vuoksi.
Tsemppiä raskauteen ja synnytyksen odotteluun!