Minulla ei tällaista toivetta itselläni ollut vaan enemmänkin olen ollut vähän synnytyspelon puolella, mutta toisella kerralla tämä kävi vähän puolivahingossa.
Minulla 2 synnytystä taustalla, ensimmäinen spontaanisti käynnistynyt, mutta vähän lääkkeellisesti joudutettu yhteensä vajaan 2 vrk kokonaisuus ja toinen 3-4 tunnissa "kuin juna" edennyt synnytys. Ensimmäinenhän tuppaa usein olemaan selvästi pidempi ja asettaa kyllä haasteita myös sitä kautta enemmän.
1. Synnytyksessä oli käytössä lämpö, tens, suihku ym. lääkkeettömiä keinoja, lisäksi pari kipupiikkiä, ilokaasua ja lopulta vajaa 6h ennen syntymää aloitettu epiduraali, mikä toimi itselläni aivan mielettömän hyvin ja sain levättyä hyvin ennen ponnistusvaihetta. Vointi pysyi tosi hyvänä myös synnytyksen jälkeen ja tunsin olevani "elämäni kunnossa".
2. Kerralla kävin raskauden aikana Rento synnytys -verkkovalmennuksen, mikä toi aikakin itselleni paljon lisää (myös tuota rentouden tunnetta), vaikka tietoa jo monesta olikin. Tässä ei myöskään millään tavalla arvotettu erilaisia keinoja olon helpottamiseksi. Toinen synnytys oli nopea, intensiivinen mutta koko ajan siedettävä ja olin hämmentävän hyvällä tuulella koko synnytyksen ajan (mitä nyt ponnistuksen lopun ehkä olisin voinut ulkoistaa jollekin

). Käytössä oli oman äänen käyttö, keinuttelu ja koko kehon rentoutus, tens, amme ja lopussa vähän ilokaasua. Mutta iso vaikutus oli myös sillä etten joutunut valvomaan ollenkaan ja avautuminen ylipäänsä oli nopeampaa toisella kerralla. Synnytyksen jälkeen olin ironisesti kuitenkin vähän ryytyneempi, saattoi tosin vaikuttaa myös ajankohta yöaikaan.
Synnytyksiä ja tuntemuksia on niin mahdoton vertailla. Ehkä miettisin kuitenkin sitä, että antaisi itselleen vapautta mennä tilanteen mukaan ettei ainakaan syntyisi ihan turhaan jonkinlaista epäonnistumisen kokemusta jos oma ajatus synnytyksen kulusta on kovin tarkka. On niin paljon mihin ei itsekään voi vaikuttaa ja jokainen synnytys yllättää omalla tavallaan, seuraava voikin taas olla ihan erilainen.
Jos itse olisin synnyttämässä vielä, niin kävisin varmaan jopa uudelleen tuon verkkokurssin ja lisäksi kokeilisin doulaa mukaan, sen verran mukava kokemus tuli pienestäkin hetkestä kätilöopiskelijan kanssa

mutta hyviä tapoja valmistautua on monia!