Toista vauvaa kuumeillen.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ehkäpä
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
della: mä sain olla onnekas kun poika syntyi 2 viikkoa ennen laskettua, kokoa oli 3,7kg :) mut mun maha oli sitä kokoa ku oisin kaksosia oottanut :D mut nivuset oli kyllä kiitettävän kipeet, että loppu ajan jouduin nukkua sohvalla istueltaan kun ei pystynyt makuulla nukkumaan. Ja se oli järkkyä kun kaikki puhuu että noi vaivat jää heti kun on synnyttänyt, mut mulla kesti useemman viikon ennen ku pystyin ängyssä kääntään kylkeä ilman että tuli itku..
Hyvä että tytölle on maistunut ruoka paremmin :) 

della_79: Meidän tytöllä oli kans yhdessä vaiheessa sellainen kausi, että olis mielellään syönyt vaan puuroa, hedelmäsosetta ja maitoa. Lämminruoka ei meinannut millään maistua. Tyttö oli n. 9 kk silloin. Edelleen maito on tytön herkkua ja vieläkin joudutaan tekemään niin, että ensin täytyy syödä ruoka ja sitten vasta saa maidon. Muuten ei syömisestä tule mitään : /

vanilj: Sanos muuta... Kyllä tää on aika voimia vievä projekti. Meillä on nyt muutenkin lähiaikoina tulossa kaiken maailman juhlia ym. joihin pitäis osallistua ja jotenkin vaan tuntuu, ettei henkisesti jaksais. Aina saa pelätä, kun ihmiset kyttää otanko alkoholia ja toiset ihan suoraan utelee pikku kakkosesta. Eikä mua nyt edes hirveesti jaksais kiinnostaa nähdä muita ihmisiä ja olla sosiaalisessa kanssakäymisessä, kun surettaa tämä vauvan saamisen vaikeus :( ja olen kyllä ihan fyysisestikin väsynyt, kun neidin tutista luopuminen on niiiiin KAMALAA!! Monta kertaa on tehnyt mieli vaan lykätä tulppa suuhun ja luovuttaa, mutta nyt ei peräännytä tai tää kahden viikon taistelu on ollut ihan turhaa. Mä en vaan olis ikinä uskonut, että tää on näin iso juttu.

On: Mä oon kohta ihan burn outin partaalla :( Kun koitan niitä yksiä polttareita järjestää ja toisiin pitäis osallistua heti ens viikolla. Molempien takia rahaa menee ihan hirveesti ja eihän se rahanmeno siihen lopu. Sitten on vielä ne molemmat häät ja niihin pitäis jotain asiallista pukea päälleen eikä mulla just nyt satu olemaan mitään. Eli pitäis lähteä ostoksille. En vaan jaksais eikä huvittais. Toisista polttareista on tulossa ilmeisesti tosi toiminnalliset, mikä olis ehkä ihan kivaa, jos jaksais. Mä haluaisin vaan nukkua! Ilman häiriöitä. Toki nää menkatkin väsyttää, vaikka just vedin rautakuurin. No, josko tämä tästä helpottais, kunhan molemmat polttarit ja ekat häät on ohi. Ja kunhan tyttö lopettaa nukkumaanmeno-kiukuttelut.

Pöh kun on tullut täällä menkkoja ja negoja, toivotaan että ainakin Tinttura nyt kääntää kurssin ja päräyttää plussan testiin, oireet ainakin on oikein lupaavat!! :) 

Della: Harmi että testi näytti negaa, mutta sehän olis kuitenkin hyvä että ne menkat sieltä alkais, niin ainakin olis varma mahdollisuus siihen raskautumiseen. :) Sitten oliskin helpompaa tutkailla oloja ja oireita, kun tietäis että olis mahdollisuus olla raskaana. Meillä tyttö on myös tosi huono syömään, joskus oikein itteä stressaa, mutta onneks viimeksi neuvolassa oli tullut painoa nyt 900 gr lisää, joten menee painon suhteen enää -20% käyrällä. :D Kunnon honkkeliini tuo on, kun pituuttakin oli yli 77 cm. 

On: Oviskivut(?) oli jo meni, kesti sen yhden päivän, limatkin loppu sen jälkeen aika nopsaa. Ei hyödynnetty tätä, niinkun suunniteltiinkin. Ensi kuussa sitten tosiaan yritetään hyödyntää. :D Nyt katotaan vaan kuinka kauan kestää, että menkat tulee. Me ollaan muuten käyty kattoo muutamia taloja, jahuu! <3

Kiki84: mulla kans stressaa tytön huono syöminen, kun saan päässäni suurenneltua asian sillai, et nyt se sit lopetti syömisen ja neuvola tekee jo lähetettä jonneki vauvojensyömishäiriöosastolle. meillä oli se synnytyksen jälkeinen alku ihan hirveää, kun tyttö vietiin heti seuraavana aamuna antibioottitiputukseen toiselle osastolle ja hänelle asennettiin nenämahaletku ja huonon syömisen vuoksi meille puhuttiin tytön siirrosta jatkohoitoon toiselle osastolle Jorviin tai Kättärille kun tulehdus alkoi parantua (oltiin siis Naikkarilla synnyttämässä ja mun ois pitänyt varmaan kotiutua). pääsin tuona aikana hoitamaan tyttöä vain neljä kertaa päivässä, mikä on ihan liian vähän ja lisäksi olin synnytyshormoneissani ja itkeskelin vaan päivät pitkät. mulle jäi vissiin vaan hirveä trauma tuosta ajasta ja vähäisinkin muutos tytön syömisessä saa hälytyskellot soimaan.

mullahan ei pitäisi olla huolta asiasta, kun tyttö syö normaalisti hedelmäsosetta ja puuroa sekä juo maitoa, ainoastaan ruokasoseet tökkii. meidän tyttö on ikäisekseen pitkä, nyt jo 70,2cm ja painoa oli 6kk neuvolassa 8185g. meidän tyttö menee -6-7%-käyrällä painon suhteen, pituus ja päänympärys menee tasaisesti. me ollaan miehen kans samanlaisia hoikkeliineja, joten neuvolantäti on vaan todennut, että tyttö on tullut vanhempiinsa.

nyt sit seuraavaksi oottelen menkkoja saapuviksi. mahaa juilii edelleen lupaavasti ja mulla on kyl noi heikotuksetkin kuuluneet välillä asiaan menkkoja odotellessa. imetän tyttöä vielä aamuisin ja iltaisin, muina aikoina hän saa jo korviketta ja ruokailun päätteeksi. mä oon vähän hetimullekaikkinyt ja pitäisi olla jo raskaana ja kadehdin niitä, ketkä onnistuu nopeasti tai ylipäätään ja niitä, keillä on vauvamaha. oon visusti ollut hiljaa mun vauvahaaveista, ainoastaan hyvä ystävä, pari mammakaveria ja sisko tietää siitä. oon päättänyt olla hiljaa ja kierrellä asiaa, jos joku siitä erehtyy kysymään. mulla on se onni, ettei kukaan tuijota mun juomista viihteellä tai juhlissa ollessa, koska olen ollut jo kohta kolme vuotta käyttämättä alkoholia eikä se ole enää juuri kenellekään ihmetyksen aihe.

ps. sori ku mä kippaan tänne mun omia päänsisäisiä ja tytönkin juttuja on vaan vähän yksinäistä, kun muita mammoja näkee harvakseltaan, omille ei-mamma-kavereille en viitsi puhua ja toi meidän tän vuoden tammikuisten palsta on niin hiljainen eikä sinne kirjoittele kuin minä ja muutama muu. tässä ketjussa ja kuumeiluklubeissa on sentään jotain elämää :)

Moikka toista vauvaa kuumeilevat! :) Mie olen joutunut pitämään vähän hiljaiseloa, kun meillä alkoi netti toimia täällä uudessa kodissa vasta tänään. Että onkin kivaa, kun nyt pääsee paremmin yhteyksiin kaikkien kanssa. :D Sitä on oppinut niin riippuvaiseksi tästä netistä.

Harmi, että della testasit negan, mutta olisihan sekin toki hyvä, jos ne menkat sieltä alkaisivat. :) Vähän helpompaa sitten, kun tietää, missä kohtaa kiertoa on menossa (tai siis _ehkä_ tietää), eikä ainakaan tule sitten niin helposti testattua liian aikaisin. Kyllä nämä lasten kiukkuamiset ja temppuilut osaavat välillä stressata ja väsyttää. Miulle tulee ainakin välillä sellaisia huono äiti -fiiliksiä, kun menee hermot tytön kanssa. :( Meillä syödään nyt kyllä taas ihan hyvin ja maitoakin juodaan taas, koko ajan on omatoimisempi ruokailun ja juomisen suhteen, mutta nukahtaminen ja nukkuminen ovat sitten niitä hankalia asioita. Viime yönäkin neiti herätti neljä kertaa! Mitään muuta ei vaatinut, kuin että hänet käytiin laittamassa takaisin makuulleen pinnasänkyyn, oli siis noussut sinne seisomaan. Oli oikein mukava lähteä sitten aamulla töihin...

Mie olen siis aloittanut työt tällä viikolla, kun koulut alkoivat. Meillä kun puoliso vielä opiskelee, niin ei millään ollut mahdollista jäädä minun kotiin pidemmäksi aikaa. Mutta loppujen lopuksi kävi ihan hyvin, sillä isukki jäi nyt sitten hoitamaan tyttöä kotiin, joten ei tarvitse vielä hoitoon kuitenkaan viedä. :) Hyvin on neiti kyllä tähän järjestelyyn sopeutunut ja itse olen kyllä tykännyt, kun on taas elämässä muutakin kuin kotiasiat. Ja parasta tietysti se, että perheemme taloudellinen tilanne alkaa olla paljon parempi, inhottavaa se raha-asioiden stressaaminen.

En nyt muista, mitä kaikkea piti kommentoida ja kirjoittaa. Pitänee taas paremmalla ajalla paneutua asiaan uudemman kerran ja tutkailla, mitä jäi mainitsematta. :) Toivotan kaikille hyviä oloja ja pikaista plussautumista!

Della nii aivan. Pahottelen miu järjenjuoksua välillä, päivällä jos tulee kirjotettuu ni ei muista aina mitä piti kirjottaa ku likan ka samal touhuaa ja illal ei enää ajatus si juoksekka. :D:P Mut jospa siel ruokasoseetti rupeis tytsylle jossai välis maistuu, mikää hätähä ku vielä o, kuiteni puurot ja hedelmäsoseet ja maito käyttää! Ja hyvi kasvaa nuitte mittojen mukaa! :) Meiä likka ny on ollu suursyömäri ainaa, mut en tiiä mihi se sen kuluttaa ja mihi mahaa syöpi.. Mie ja "aluletuikkoojasa" ollaan sutjakkaa ja pitkää sakkia, ni geenilöittekä puolesta ei mikää tankki o.. Likale meinaa va vähä maito tökkii välilä, syöpi si taas sen eestä puurot aamui illoi, si hedelmä/marja/vihannes sose aamupvä, iltapväl joko vellit tai marjasose ja alkuiltaruokana joku lihasosepurkki viel lisäks ennen iltapuuroja, ja maiot siin si ruuan päälle jsn väli. :) Mut toivotaan et sinnehi etes ne menkat ny si alkas jos ei kyytiläistä o.. :(

Ja anna tulla va kaikki ni helpottaa! Miehi oon huomannu et tuo meiän tammikuisten ryhmä on aika vaisu ja toiseksee ei joteki kunnon keskustelua o mistää.. Edellinen mihi noteerasin oli tuo kiinteiden alottelu, mut siitähi tuntuvat saavan kunnon tappelun aikaseks, joten miu kiinnostus kirjotteluun loppu siihe.. :( Tänne huomattavasti mukavampi kirjotella ja vaihtaa kuulumisia.. ;)

Tääl ei kyl voi sanoo et ois limat loppunu.. päiväl näytti et hiipuuko, mut liekkö johtunu siitä et tullu aika ahkeraan käytyy vessassa... Väsymys on edelleen aika turkasta, tuntuu et ei jaksa mitään ja pelkästään joku ruuan teko ja tiskien laitto vaati pitkän käynnistelyn ennen ku sai ruvettuu hommaan ki.. Mahaa jomottaa ja juilii jatkuvaan, rintojen kipuiluun helpottaa ku on 24/7 rintsikat pääl öitä myöte ja pari asentoo mis kärsii nukkuu.. Ei voi tietää, katel ens vkolle et alkaako kunnol etomaa vai mitekä käypi. Isäntä valittaa ku oon viime öinä ollu todella levoton nukkumaa ja kesken yön joutunu vessassa käymää. Lämpöjä en o ny mittailu. Mut nyt va huomasin et on nokka turkasen tukossa taas. Päiväl o iha hyvä ja yön saa nukuttuu iha hyvi, mut tällee illasta tuntuu et saa turruutel urakal..:( Hermot männöö ootellessa et seleviää et peleillöökö kroppa taas vai onko totista totta sittenki! Tammahi näyttäs tiineenä olevan, ori melkei viereisellä laitumel, eikä tunnu olevan kiinnostunu yhtään, sehi varmistuu ja selviää loppukuusta. :)

Tinttura: olen samaa mieltä sun kans siitä tammikuisten vaisuudesta. tykkäisin keskustella enemmänki vauva-arjesta, mut eipä siellä juuri kukaan mitään kirjoittele tai vastaile viesteihin. muistan kyl sen kiinteät-keskustelun ja sen, mikä vastaanotto siellä tuli, kun kerroit aloittaneesi jo aiemmin kiinteiden antamisen maidon seassa. meilläki olisi ollut sama edessä jo ennen kuin tyttö tuli 2kk, mut mentiin vielä kitukuukausi 3kk asti ennenkuin aloitin kiinteät. mahdollisen seuraavan kohdalla aloitan kyllä varmasti heti, kun huomaan, ettei maito riitä (tyttö meinaan itki nälkää tunnin välein 2-3kk välissä ennen kiinteiden aloitusta). en viitsiny osallistua koko kiinteät-keskusteluun silloin alussa, mitä nyt 3kk neuvolan jälkeen kävin lällättämässä aikuismaisesti, et mepä saatiin lupa aloittaa

Tinttura, mun mielestä sä oot (noiden oireiden perusteella) niin raskaana ihmettelen kyllä, jollet ole.

Tinttura: kyllä siellä kuullosta niin lupaavalta! jännäillään <3 mä en malta oottaa testailujasi! :D
della: tänne saa kyllä tulla kertomaan kaiken mitä mielessä liikkuu :) Ihanan oloinen neuvolatäti teillä :) 
Kellitys: Onnea uuteen kotiin! :) teillähän kuulostaa hyvältä nuo järjestelyt. Mä kyllä toisaalta odotan tuota töihin paluuta, sen takia että saa jotain vaihtelua tähän kotona oloon, tai siis lähinnä että saa aikuista juttu seuraa :D ja sitten tietenkin tuo iän ikuinen raha..
Kiki: Löytyikö mitään mieluista taloa? :) Toivottaan että menkat tulisi ajoissa ja pääsette yrittämään :)
Margeliini: juurikin niin että tuntuu ettei henkisesti jaksa.. ja mua jo valmiiksi jännittää tammikuussa alkava työ, jos siihen mennessä ei meille toista ole suotu, niin se kyselyn määrä kun joka ikinen kyselee toisen lapsen perään. ja nyt km jälkeen joka suusta kuulee että "no te ootte vielä nuoria" no ollaanhan me, mutta se miten henkisesti raskasta tää on, niin siihen ei kyllä ikä vaikuta tippaakaan.
Sinne mahottomasti jaksamista tutin vierotuksen kanssa! kauhulla odotan meidän vieroitusta, minkä ikäinen sun tyttös on? Ja tietenkin jaksamista myös juhlien järjestämiseen ja itse juhlimiseen.

Mun tekee mieli koko ajan syödä, siis kaikkea koko ajan, lähinnä roskaruokaa ja suklaata... siis suolasta ja sit makeeta ja sit taas vähä suolasta jne.. yök ja nam yhtäaikaa.. kyllä puntari kiittää! Ku ny sais ittee niskasta kii ja pian, mut on vaan niin väsähtänyt ettei jaksa itteänsä tsempata..

vanilj: Tuo töihinmeno on kyllä hyvä keino saada ruokavaliota edes vähän kuriin. :D Ainakin miulla. Kun on säännöllisempi päivärytmi itsellä (kyllähän se tytöllä varsin säännöllinen on), ja tosiaan muutakin tekemistä, kuin olla aina tytön kanssa kotona, niin ei tule napsittua niin paljon kaikenlaista. Kyllä se vaan rupeaa kotona ollessa monesti tekemään mieli vaikka mitä, vaikka kuinka olisi päättänyt, ettei nyt tänään, kun eilen herkuttelin... Näin opettajana ei ne päivät ole kyllä mitään 8-16, työmatkaankin menee pyörällä alle 10 minuuttia suuntaansa, mutta on se kummasti silti auttanut. :D Tulee muutenkin syötyä paremmin kasviksia ja hedelmiäkin, kun pitää tehdä eväät töihin.

Ja della, kyllähän täällä saa puhua ihan mistä haluaa. :) Ei nyt ainakaan sitä tarvitse ruveta stressaamaan, että tulikohan nyt puhuttua tähän ketjuun sopivasta asiasta. ;)

tintturan oireet ovat kyllä niin lupaavat, että! :)

Se on muuten viikonloppu! Että oli ihana tulla töistä kotiin. :D Vaikka töissäkin on kyllä ollut kivaa, vielä. ;) Mutta on se kiva saada viettää viikonloppu kotosalla tytön kanssa. Neiti on saanut nyt tuohon etupihalle olohuoneen ikkunan eteen oman keinun. Katsotaan, josko vaikka huomenna saisi testattua, kuinka kauan se neiti oikein jaksaa siinä keinua. :D Tähän asti on aina ruvennut suututtamaan, kun otetaan häntä siitä pois.

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

Kellitys: niinpä, poika kyllä syö säännöllisesti, mutta ite ei tuu syötyä.. työt kun alkaisi niin tulis syötyä säännöllisemmin ja terveellisemminkin.. Siellähän on mukavan pituinen työmatka! :) toi ois itelläkin aivan unelma jos työ maa ois niin likellä että vois mennä pyörällä taikka kävellen sais liikuntaa kivasti lisättyä :)
Meillä on tässä olkkarissa keinu, ja siinä poika kyllä viihtyy hyvin. kun vain joku jaksaisi koko ajan kiikuttaa :D

kuntopyörä odottais tuossa vieressä polkijaa.. jos sitä sais liikuntaa lisäiltyä vaikka aina kun poika nukkuu päikkäreitä.. :)

mäkään en ehdi muka syömään päivällä, kun tyttö vie kaiken ajan, mutta periaatteessa ehtisin kyllä laittaa ruokaa itselle esim. kun hän on päikkäreillä tai leikkii lattialla. päikkäreiden aikaan keksin kyl kaikkee muuta tekemistä ja syöminen jää sit iltaan. töissä tulee sentään syötyä lounas ja sit uudelleen kotona ruoka.

otinpa nyt proggiksen, että meillä aletaan syömään monipuolisemmin, tai siis tyttöhän syö, mutta toi poika söi aikaisemmin vain jauhelihaa eri muodoissa. ostin eilen hookoo blöötä ja ilmoitin pojalle, että ostin makkaraa ja nyt saa valita teenkö makkarakeiton vai uunimakkaraa. keitto voitti ja sen tein. mies pitäköön huolen itsestään, se ei muutenkaan syö oikeaa ruokaa. olen itse vege, joten mulla on aina ollutkin omat ruoat.

mulla on itsellä puolentunnin työmatka bussilla, oon töissä Helsingin puolella. nyt vaan näkyi penteleen bussi aloittaneen jonku köröttelyreitin, joten matka-aika piteni 40 minuuttiin :P

täytyy kyl sanoo, et vaikka tää aika onki elämän parasta aikaa olla kotona tytön kans, niin kyllä mä kaipaan töihinkin.

Hienoo et teil töitä on ja saatte järjesteltyy et pystytte käymää! :) Tääl ei isäntä oikee ymmärrä vielä tuota firman perustamisen jujuu tällee pienemmäl mittakaavalla... Saa vähä välii muistuttaa et ois iha kiva joskus käyä päiväseltäänki ajamas tai tahkota ratsupuolta eteepäi nuitte hevosten ka. Tahtoo mennä siihe et tahkoon kentällä illalla (ku neitin saan nukkumaan, ja onneks on se kenttä ny ku kolme vuotta sitä ootin!) tai si ajelen tuol pellol orin ka työpuolen treenejä. Muutenki ois kiva saaha päivällähi joskus vähä sitä "omaa aikaa" ku muuten oon likan ka 24/7, ei o isäntä pahemmi osallistunu viimeaikoina ku huiellu ties missä jutuissa.. Ja vastaukseksi sain va et "sitä se on tuon ikäsen kanssa", tuotah, ka nii, mut  jos tässä on kaks aikuista ihmistä taloudessa, ni onko se paha jos nainenkin haluaa välil vähä jotain omaa touhuta päiväsaikaan? Asenne ollu vastaan si vähä et iha ku oisin huono äiti ku haluisin välil vähä tuulettuu etes sen verra et tekisin töitä noiden elukoiden kans?! Onha tuo tarjon et voisin kavereiden ka lähtee johki tai näi, mut neki ainoot kaverit on lapsiperheellisiä, joten neiti on automaattisesti mukana! Ja ei minuu mikää baarissa juoksu kiinnosta ku baarilla saa työn puolesta olla ihan riittävästi...

Noh, ei kait se auta ku ny totutella tuoho, talvi va vissii tulee olee tuota iltasin treenii kunnes neiti kasvaa sen verra isoks et oppii ja malttaa rattais istuu kentän laidal äidin seuraneitinä ku mama vähä treenaa hevosia tai si osaa pitää kii kärreis et voi ajolenkille lähtee mukaan.. Sitähi odotelles.. Ootan va et pääsis muuttaa isompii tiloihi ja oikeesti ruveta tekee töitä hevosten kans, siihe mennes neiti sen ikäne et se on hoitoo meno eessä. Itelä ei kyl muute o minkäänäköstä hinkuu takas töihin, äitiysloman aikana sai tehä iha riittävästi aina parikuisesta asti! Jouten en osaa olla, mut mieluummi kotoa käsin teen töitä, varsinki ku neitil hoidetaa nuita kampurajalkoja, ni ei o minkäälaista halua viiä viel hoitoon, jotta tulee kunnol hoidettua ne jalat. Sen verran epäluotettavaa porukkaa täl kyläl muuteki asuu, ni ei oikee nappaa kaikkie juorujen ja sotkujen jälkee olla missää tekemisis tän kylän ihmisten ka jos ei o aivan pakko.

Mutta.. Suoraan sanoen alkaa mennä hermot tän olon kanssa! Vähäki enempi jos joutuu seisaallaan olee ja kumartelee (tiskikoneen tyhjennykset, neitin nostelut lattialta ja kumartelut päikkärisänkyyn) ni hyvin juilii mahassa.. Välillä on iha parempi, mut ei o pitkää.. :( Limat aika samal mallil edelleen, tosin välil on jotkut ruuat ruvennu tökkii ja samoin tee, varsinki aamun puoliskolla. Ilman ritsikoitahi yritin olla tänää va eihä siitä tullu yhtää mtn ku rupes pakottaa. Väsyttää turkasesti koko ajan, mut si taas tuntuu et on joteki tosi vaikee saaha nukuttuu. Et jos tässä ny ei tämmösellä ololla ja mielentilalla oo ketää tuol kyydis ni syön pääni ja rupeen sitä lekuriaikaa varailee.. On sen verra päätön ja epänormaali olo et ei oikee naurata ennee. Ja pitäs ensviikon sunnuntaihi ainehi malttaa jaksaa ootel ennen ku testiä pääsee tekemään!

Huih! Tulipaha antipatioiden purku tiältähi taas.. :/ En tiiä, tuntuu et hirveen herkällä sytytyksellä ollu ny (väsyttää va ni turkasesti ja tuntuu et ei mitää saa tehtyy ku neitihi on niin mamman perään ny ollu, mut vaikka muutenki oon luonteeltani aika temperamenttinen, ni silti pitkä pinna yleensä..)..

jäi kyl lauantai-illan huumaat väliin tänään, kun piti pakata tyttö autoon ja ajella päivystykseen. tyttö sai allergisen reaktion päivällä, ja se paheni iltaa kohti niin, että huulet turposi ja kutisi. lekurin mukaan ei varmuudella pystytä selvittämään, mikä reaktion aiheutti, ehkä joku ruoka-aine tai sit virus, meinaan tyttö oli nuhainen jo eilen. kuumetta ei kuitenkaan ollut ja tyttö oli muuten väliin ihan pirteäkin. saatiin onneksi ataraxia ja kortisonia ja tyttö sai sillä verukkeella extra-tissittelyäki et on kipeä ja tuonne se jäi sänkyynsä nukkumaan.

me saatiin niin lihava riita aikaiseksi tuosta tytön ihottumasta. mies tenttasi kaiken mahdollisen et oonko vaihtanu pesuainetta ja mitä oon syöttäny tytölle ja kämpässäki on niin pölyistä jnejne. et mä loukkaannuin, ku aattelin et mua syytetään kaikesta, ja olin vaan hiljaa ja sit seuraavaksi mua syytettiin, etten välitä tytön voinnista. no siitäkös mä riemastuin tai siis aloin itkeä, että älä v...u ikinä tuu selittää mulle, etten mä muka välitä. mies pyyteli anteeksi jne. seuraavaksi sit vaihdettiin kaikki tytön vuodevaatteet patjaa myöten, mut eipä vauvaraukka saanutkaan nukuttua ku jonku tunnin ja sit lähettiinki jo lääkäriin.

nyt kohta nukkumaan ja miettii sit huomenna, yrittääkö sitä lisääntyä. saatiin sovittua jo miehen kans asiat :)

Tinttura: ootko jutellut miehes kans lapsen hoidosta enempi? että jos sopisisitte jotkut päivät taikka ajat että toinen hoitoo lasta ja toinen saa tehdä omia juttuja sen aikaa. Meillä kyllä on vähä samankaltaista, tai siis kyllä mies kattoo poikaa, jos mä meen vaikka esim. kauppaan taikka leikkaan nurmikkoa, mut ei sillai että mä saisin tehä jotain ihan omia juttuja, aina silloin miehellä tulee jotain tosi tärkeetä tekemistä, ja mä joudun sit kattoa pojan perään. 
Kuullostaa kyllä niin hienolta tuo työskentely hevosten parissa :) oon ehkä hiukan kateellinen!  siis mun haave ois työskennellä eläinten parissa, mutta ehkä jonain päivänä :P
Kyllä noi sun oireet kuulostaa niin lupaavalta, että pakkohan on kyytiläinen olla matkassa!
Della: hui, mimmonen päivä teillä on ollut. Ei kyllä oo sun hoidossa mitään vikaa, eihän noita voi etukäteen ennalta ehkästä, hyvä että saitte sovittua :)

Täällä aletaan ootella tätiä, toivottavasti km ei kovin vaikuttaisi kierron pituuteen.. nyt ois kp 25/30.. :)

Della voihan vitsi! nuo on tosi ilkeitä nuo reaktiot, iha jo aikuisella ihmisellähi, mut pienellä.. :( Toivottavasti selvii syy!

Vanilj ei oikee onnistu se sopiminen, oon etukätee yrittäny sitä et voisin sillon ja sillo esim joku arki alkuilta käyä liikuttaa nuita hevosia, tai si vkoloppuna päiväl rakentaa tuota tallii etiäpäi.. noh, alkuunha hiä olihi mielellään likan ka, mut ny se on menny siihe, et jos ei töis me pitkää ni si on porukoillasa asioita hoiettavana tai sitte ku töis menee pitkää, en kärsi mitää suunnitel hänen varaan ku ei tiiä et mite myöhään menee, vkoloppusin si hiä on kehitelly jo jtn siihe sivuu tai sopinu jonku ka, et jälkikätee kysytään et "oiskos sulla ollu jtn suunnitelmia". Ei varmaa ollu joo... Sama tänähi aamuna oli puhe et hiä herää neitin ka et saisin nukkuu pitempää ku eilinenni meni siihe et ei ollu puhettaka et oisin saanu nukuttuu, ja herättii jo likan ka ennen kuutta.. muutenni tosi huonosti yönni nukuin.. Va, tässä sitä taas ollaan likan ka kahestaa alaal ku yks vetää sikeitä.. "hän ku käy töissä", iha ku mie tässä näitte elukoitte ja likan ka oisinki iha oloneuvoksena ja mammalomallaha täs viel ollaan.. Tänä aamuna sain jo sapen kiehumaa taas siitähi, ku likka kitisi yöllä ku oli taas mahallee onnistunu ihtesä jumauttaa ja tutti jossai, ni isäntä va aamul sano et ois pitäny vellii sillo yöl antaa. Argh, miks sitä velliä pitää ainaa yöllä olla antamassa, ku sen ku oppii ni se on ainaa! Kuiteni useemman kk ny nukkunu täydet yöunet ilman mitää yömaitoja.. Esimerkkinä häne poikasa edellisestä suhteesta, kohta 3v, saa edelleen sänkyyn iltamaidot, isältäsä tääl olles kärttää ainaan lisää, joskus kesken yötähi ja tottakai hän antaa.. Toisaalt eihä likka hänen biologisesa o, mutta alusta asti oon sanonu et likka on si mukana kuvioissa, ja mie isän hälle haluisin, ku häl ei semmosta ole ollenka.. PAhin on edessä, metätyskaudet, hän jo kalenteriin ruksasi JUST ENNEN KANTAKIRJAUSTA neljä-viis vkoloppua peräkkäi et hän on metällä! Ei siin muute mtn, mut ku mie tiiän sen, et se vkolla liikuttaminen ei tule onnistumaan ku hän paiskoo si töitä. Jouduin järjestää kantakirjauksenki ajaks mummoleen likan hoitoon, joka joutuu ottaa vapaapäivät niille päivile (ktk keskellä vkoa), ja ukkisa lähtee meile hevosenhoitajaks ja kuskiks. Isäntä ei si tee mtn muuta niinä päivinä, ku käy vaan töissä ja on. Pyysin ensin likkaa kahtomaan, mut ei voi vaivautuu - on joko töissä tai metällä. Tallivuokralaisile joudun delegoimaa hevosten ruokinnat ja hoitamisetti..

Tuliha tuota tekstiä.. taitaa olla vähä purkamattomia asioita mielessä mitkä ei oikee itele me jakeluu... :/ mut ei auta ku aamupalaa täs väli lähtee itele ehtii, alkaa vähä etomaa jo, katotaa mitä tässä saa alas nieltyy. :(

säikähdyksellä selvittiin ja lääkkeet alkoi onneksi puremaan :) tyttö heräsi aamulla eka kerran viideltä ja sit nukkui vielä klo 6 asti. yö meni hyvin, me tytön kans nukuttiin ja mies kävi yöllä vilkaiseen tyttöä. tytöllä on turvotus laskenut hyvin, ainoastaan ylähuuli on vielä pikkuisen paksu. hän suostui aamulla syömään jo puuroakin (eilen ei mennyt mikään muu ku tissi).

se lääkäri muuten sanoi, että yleensä pikkulapsilla jää arvoitukseksi, mistä allerginen reaktio tulee ja reaktio voi olla kertaluontoinen eikä toistu sit enää. tyttö ei ole tähän mennessä reagoinut mihinkään ruoka-aineeseen mitenkään, vaan kaikki on mennyt. nyt sit katellaan ja kokeillaan taas myös eilisiä soseita. aamulla aloiteltiin varovasti riisi-maissipuurolla ja päärynäsoseella.

Onpas siellä dellan perheessä ollut vähän turhaa jännitystä elämässä. Nuo on kyllä ikäviä tapauksia, kun mistäs sen yhtäkkiä keksit, mistä se johtuu? Saati sitten tuo, että puoliso käy vielä syyttämään. Itse ainakin olen sitä tyyppiä, joka jo muutenkin etsii vikaa aina itsestään ja miettii, olisinko itse voinut toimia toisin ja ehkäistä tapahtuneen. Sitten jos toinen siihen vielä sanoo, että joo, sinun syytäsi oli. Mutta varmaan sinunkin miehelläsi huoli lapsesta sai aikaiseksi sen, että syyttää toista. Se huoli kun usein tuntuu herkästi purkautuvan kiukkuna.

Tinttura, noita samoja lapsenhoidon järjestelyjä sitä "omaa aikaa" varten mietitään varmaan joka perheessä. Sen takia lainausmerkeissä tuo oma aika, koska joskus se voi tarkoittaa ihan sitä, että saisi vaikka kotihommia tehtyä ja sinä niitä hevoshommia. Eli siis usein sitä haluaisi, että toinen vahtisi lasta, jotta voisi itse saada jotain töitä tehtyä. :) Se on usein kyllä noiden miesten vaikea ymmärtää, miten työllistävää se lapsen vahtiminen on. Meillä ainakin kun tyttö touhuaa jo ihan kamalasti, kiipeää joka paikkaan, niin sitä oikeasti saa vahtia. Ei siinä samalla paljon pysty omia hommiaan tekemään. Nyt on kyllä hyvä, kun on isukki itse tyttönsä kanssa kotona, niin ymmärtää jo vähän paremmin, miksi olisi ihan kiva, että se toinenkin sitten osallistuu kotitöihin yms. :D Tsemppiä sinne, toivottavasti mieskin jossain kohtaa ymmärtäisi hoitaa osuutensa. Oli biologinen isä tai ei, niin jos parisuhteessa eletään ja yhtä perhettä ollaan, niin kyllä silloin voisi osallistua enemmän. Onhan se sitä toisesta välittämistä, että annetaan sitä omaa aikaa toisellekin. Ja kyllä sen ihan itse saa päättää, mihin sen sitten käyttää. Miksi voisi saada omaa aikaa vain baarireissuille tmv?

Kyllä minulla ainakin leviäisi pää, jos ei elämässä olisi yhtään mitään muuta kuin koti. Onneksi olen saanut käydä ratsastamassa viikoittain, kun avokki on tyttöä hoitanut. Se on ollut itselle tärkeää. Nyt on ollut muutama viikko taukoa näiden muutto- yms. projektien takia, mutta jospa sitä ensi viikolla taas pääsisi ratsaille. :) Kyllä sitä on herännyt niin kova kaipuu maalle. Toivottavasti sitten, kun mieskin on työelämässä ja molemmilla työkuviot edes jokseenkin vakiintuneet, niin pääsisi muuttamaan maalle ja saisi lopultakin sen oman hepan. :) Se on miulle kuitenkin todella tärkeää, ja sen aion kyllä toteuttaa. Onneksi avokilla ei ole mitään sitä vastaan. :D

Kylläpä kolahti tuo mitä Tinttura sanoi, että kun mies käy töissä, niin ihan niin kuin kotona lapsen kanssa ollessa nainen sais ihan oloneuvoksena olla :D Meillä on jankattu tätä asiaa siitä lähtien, kun jäin äitiyslomalle ennen tytön syntymää! Mulla oli miehen mukaan silloin hyvin aikaa siivoilla ja järjestellä kaappeja ym. vaikka mua väsytti ja vähänkin kun jotain tein esim. pölyjä pyyhin, niin kauheen tiukat supparit iski :( Ei siinä paljoo siivoiltu. Mutta vaikka neuvolan perhevalmennuksessakin painotettiin, että aika ennen vauvan syntymää on tarkoitettu siihen, että äiti lepää, niin mies ei uskonut. Asia ei muuttunut miksikään, kun tyttö syntyi ja mies palasi isyysvapaiden jälkeen töihin. Mun olis pitänyt sitä ja tätä ja vähän tuotakin kyetä tekemään, vaikka oli mahavaivojaan itkevä ja huonosti nukkuva ja paljon syliä tarvitseva vauva hoidettavana. Sittenhän tyttö oppi niin pian liikkumaan, että oikeastaan puolivuotiaasta asti häntä on tarvinnut koko ajan vahtia. Mä olin milloin mukavuudenhaluinen ja milloin jopa laiskakin, kun en pystynyt siivoamaan, niin että koti oli järjestyksessä, kun mies tuli töistä eikä ruoka ollut valmiina. Mies kyllä kuulemma itse pystyi tekemään vaikka mitä vahtiessaan tyttöä. Puolivuotta me asiasta tapeltiin, lähinnä siitä, että musta se syyllistäminen tuntui pahalta. No, enää mies ei juurikaan sano ääneen, että olen laiska, mutta kyllä se varmasti niin ajattelee :( Kehuu mua yleensä, kun olen tehnyt jonkun suorituksen, siivonnut tms. Enpä ole kovasti saanut kehuja äitinä olemisesta tai siitä, että päätin jäädä kotiin tytön kanssa. Välillä on sellainen olo, että olisinpa vaan mennyt töihin. Ei tarvitsisi koko ajan miettiä, olenko nyt ollut tarpeeksi ahkera vaimo ja mistäköhän se ukko seuraavaksi valittaa.

Meillä oli siis riita eilen. Siksi varmaan nyt kolahti tämä aihe kotiäitiys niin kovaa. Riita tuli siitä, kun en jaksaisi mennä lauantaina niihin toisiin polttareihin, jotka vielä kaiken lisäksi tulevat olemaan aika toiminnalliset. Miestä kuulemma vituttaa mun itsekkyys ja mulla on velvollisuus mennä niihin polttareihin. Että näin. En ymmärrä miksi mun jaksamisella ei ole mitään väliä. Miksi mun täytyy koko ajan laittaa kaikkia muita koskevat velvollisuudet etusijalle ja viis veisata, jos olen väsynyt ja ahdistunut? Tytön päivärytmit meni nyt viime viikonloppunakin ihan perseelleen, kun oltiin reissussa ja kukas täällä kotona ottaa sen kiukun vastaan nyt maanataina, kun mies on töissä? Ens viikonloppuna pitäis sitten taas lähteä reissuun, vaikka ei olla sen tutista luopumisen jälkeen vielä missään vaiheessa saatu tytön nukkumisia normaalille tolalle. Mennään keskiviikkona käymään neuvolan tädin juttusilla noista tytön nukkumisasioista (siis minä ja tyttö mennään, miestä en edes odota mukaan), että saatais niihin jotain tolkkua ja mäkin saisin taas kunnolla nukuttua. Mutta olen kyllä nyt tosi pöyristynyt mun mieheni käytöksestä. Kysyinkin siltä eilen hieman kärjistetysti, että täytyykö mun vetää ranteet auki joku päivä, ennen kuin se uskoo, että mä tosiaan taisin olla aika väsynyt. Enhän mä nyt oikeasti sellaista mene tekemään ja ymmärrän, että tää on taas vaan tälläinen jakso meidän elämässä, kun tytöllä on hankaluuksia nukkumisen kanssa, mutta kyllä silti tuntuu pahalta, ettei mun tunteita oteta tosissaan :'( Eipä tällä kertaa mitään vauvakuumeeseen liittyvää...

niin tuttua, mitä kirjoititte Margeliini ja Tinttura! meillä mies ei siitä siivoamisesta sano oikeastaan mitään, koska omien sanojensa mukaan ymmärtää, etten mä ehdi täällä siivoilemaan. ehdin kyl pyykkäämään ja keräämään likaiset astiat koneeseen+tyhjentään sen koneen, mut siinäpä se. kyllä mä yritän parhaani mukaan auttaa ku mies siivoaa, mm. nostelemalla tavaroita imurin edestä. kuitenki mies alkaa välillä valittaa etku täällä on pölyä ja paskaa ja koirankarvoja ja vauva ryömii niiden seassa. no, mähän otan tuosta ruikutuksesta sit itseeni, koska luen rivien välistä et mun pitäis hoitaa lapselle puhtaampi lattia jne. eikä meillä ole edes mitään kovin sotkuista, mä oon käynyt pahemmissakin sotkuissa!

meillä mies viettää aikaa bändikämpillään ja nyt siellä ollaan oltu useampi kerta viikossa. eilen sit mies sanoi, että bändin äijät suunnittelee aloittavansa harrastejääkiekon pelaamisen ja miestä on pyydetty mukaan. sanoin siihen, että mulle kyllä sopii, kunhan ei mennä siihen, etten mä pääse ikinä mihinkää yksinäni ja ettei meiltä mene kokonaan yhteinen aika siihen et mies liituaa ympäri kyliä milloin minkäki aktiviteetin perässä.

Kellitys: mä otan kans tosi herkästi itseeni kaiken, minkä koen arvosteluksi. mä kuulen arvostelua sielläki, missä sitä ei välttämättä edes ole. niin kävi sit lauantainaki ku mies alkoi tenttaamaan, mitä oon syöttäny tytölle. tuli vaan sellainen olo et ihan niinku oisin jotenki niin vajaa, etten oo ymmärtäny katsoo tuleeko tytölle ihottumaa jostai ruoasta tai ettei mua edes kiinnostaisi, mitä tyttö syö :( mä oon ollu ihan tosi tarkka sen suhteen, mitä vauva syö enkä oo tarjonnu sellaisia ruokia, mistä vauva ei selkeästi pidä. tunsin itseni niin huonoksi äidiksi, kun tytölle tuli niin kova reaktio, et piti päivystykseen asti mennä, mut mä luulin ihan oikeasti, et se meni ohi, kunnes tyttö heräsi illalla ja kasvot oli ihan täynnä sitä ihottumaa :( ja ihan eka mä luulin sitä ihottumaa vaan unipainaumaksi, koska sitäkin on ollut. sit kun vauva vaan punoitti niin tajusin, ettei se mitään ohimenevää ookaan :/ oon mä joskus (pahana päivänä) sanonu miehelle, et multa pitäis varmaan viedä toi vauva pois, ku oon niin paska enkä osaa hoitaa sitä :( sit toi tunne menee ohi ja tuntuu taas et kyllähän mä osaan ja parhaani teen. kyllä se on tähän asti tytölle riittänyt.

Voihan vitsi, taitaa olla turhan yleinen onkelma.. :/ Tuli eilen purettua kyl isännälle kaikki mahollinen pikkujuttuhi pihale, yksinkertasista asioista ja vähä turhanki radikaalisti toin asian esille (esim. kenkien jättäminen ulko-oven eteen=> kroksit lenti terdeltä suoraan lähimpään pusikkoon.. tavaroiden paikalleen laitto muutenkin, ei tosin tarvinnu ku mainita kiukkuseen äänensävyyn ni oli jo pöytää siivoomassa ja tiskikonetta tyhjentämässä ja laittamassa uusia tilale :D ). Meillä on ny muutenki ollu hiljasta touhuilussa, reilu vko edellisestä kerrasta, mutta jo rupes tallihi edistymään, kun sanoin et siinä ja siin vaihees oltava et pääsen seuraavaa vaihetta tekemään, ni sitte saa. Noh, ny on hyväl mallil mitä pitihi tehä ja pääsen tekemään etiäpäi ja mieshi sai paineet purettua.. ;)

Meil on sinäsä tuo yhteistasapainottelu ehkä viel vähä hakusessa ja mies ei oikee viel ymmärrä et miusta ei o neljän seinän sisäl eläjäks.. Tuli kuvioihin mukaan kun likka oli 1,5kk, ja raskausajan olin käytännössä yksin alusta loppuun.. Synnyttämään lähtöiltanahi hoidin elukat vielä ite. Et tuntuu ni hankalalta va opetella varmaa itellehi et ei pääse iha millo va tekemään.

On kyllä tää olohi.. Välil on semmone olo et pöh sielä tod mitään o, mut si huomaan kuiteki ravaavani vessassa vähintää kolmen h välein ellen useemminkin, aamusin on ollu vähä etova olo, helpottaa iltapäivään mennes ku saan vihdoi viimeei vähä syötyy jtn. Maha nippailoo ja juilii ja jomottaa välillä, varsinki jos enempi heiluu tai kumartelee.. :/ Limat on edelleen tallella väsymyksestä puhumattakaan! Noh, katotaa jos uskaltas sunnuntaina kp28/28-30 testata jos ei sitä ennen mtn tapahu.. :(

Takaisin