Toista odottavat

liliina

Varmaotteinen viestittelijä
Marraskuunmammat 2015
Huhtimammat 2017
Helmikuiset 2021
Kun esikoista odottaville on oma ketju, niin eiköhän pistetä meillekin oma keskustelu pystyyn.

Onko muita pikkukakkosen odottajia? Millainen ikäero teille on lapsille tulossa? Jännittääkö jo, miten arki kahden pienen kanssa tulee sujumaan?
 
Täällä! esikoinen on nyt 3,5v :) ei jännitä kyllä oikeestaan, esikko kuitenkin jo sen verran "isompi" :)
 
Meille on tulossa pikkukakkonen ❤️ Ikäero tulee olemaan 3,5 vuotta ja poika käy päiväkodissa joten uskon ja toivon että kaikki menee hyvin :)
 
Voi, teillä on esikot jo noin isoja, mun täyttää kohta 10 kk :grin
 
Menninkäinen27, joo, mä katselinkin tuosta sun laskuristas, että teillä tulee melkoisen pieni ikäero. Meidän esikko tulee kuitenkin olemaan "jo" 1,5v isosiskoutuessaan.
 
Meillä tyttö nyt 1v ja 9kk eli 2,5v ikäeroa tulee olemaan. Meillä kans neiti ollu jo 8kk lähtien päikkärissä, joten toivottavasti kaikki menee hyvin.
 
Meillä myös ikäeroa tulossa 2,5v. Alunperin tavoiteltiin alle kahden vuoden ikäeroa mutta sitä ei vaan meille suotu, nyt tämä ikäero tuntuu ihan hyvältä. Ehditään saada pinnasänky vapaaksi ja esikoinen TOIVOTTAVASTI päiväkuivaksi (tai sitten ei..) :p

Olen säästänyt lähes kaikki tarvikkeet ja vaatteet kun selvää oli että lapsiluku ei jää yhteen, uusi sitteri täytyy vaan hankkia. Tai eihän se mikään pakollinen edes ole, mutta ainakin siinä on helppo alkaa maistella ensimmäisiä soseita kun ei vielä syöttikseen laiteta.

Vaunuja olen myös jo miettinyt, että tarvitaanko tuplarattaita vai ei. Esikoinen on kyllä reipas kävelijä mutta olisiko kuitenkin parempi että uhmakiukun tai vaan väsymyksen yllättäessä hänet voisi ottaa rattaisiin.. Koirakin meillä on, eli toisinaan on tiedossa myös pidempiä lenkkejä. Seisomalauta voisi toimia ihan hyvin sekin. Pitäisi päästä haastattelemaan jotain kokeneempaa :grin
 
Meidän ainoa, esikoinen, on jo 7-vuotias ekaluokkalainen, kun saa vihdoin siskon tai veljen :sad001, kamalan pitkä ikäero, mutta pääasia, että saa edes yhden sisaruksen! Onhan sitten ainakin ihana pikkuapuri kotona. Tää on vielä niin hullunkurista, että olisin valmis vaikka suurperheeseen, pienillä ikäeroilla.

Eipä tarvitse miettiä ehkäisyasioita, se on niin rentoa. Sisaruksia saa tulla niin paljon ja pitkään kuin mahdollista.

Viime vuodet ovat olleet niin stressaavia ja matkustusalttiita , etten ihmettele ettemme ole saaneet kuin yhden lapsen tähän mennessä. Meillä on au paireja ollut, ja jokaisen tytön saavuttua mun menkkakiertoni alkaa heittelemään miten sattuu, kunnes tasoittuvat samantahtisiksi vuoden sisällä, kunnes taas tulee vuoden jakson jälkeen uus auppari, jolla ihan päinvastainen kierto. Nyt kun oltiin kuuden viikon lomalla kotimaassa Suomessa, niin ilmeisesti sain sen verran rentouduttua ja menkatkin tasoittuivat, että tärppi kävi!!


Tää on niin uskomatonta, vieläkin testejä tuijottelen :grin:love7, ja vahva plussa ilmestyi yhä testitikkuun, vaikka huomennahan menkkojen pitäisi vasta alkaa. Ei oirettakaan siihen suuntaan.
 
Meille tulee kans pikkukakkonen ja tyttö on silloin 1v 3kk, vähän tietysti jännittää kuinka arki sujuu kahden pienen kanssa, mutta uskon että suurimmaksi osaksi jännittää turhaa kun kaikki yleensä menee aina omalla painollaan kuitenkin lopulta :)
 
Meille myös toinen tulossa. Ikäeroa vajaat 1,5 vuotta tulossa. Eniten jännittää miten alussa pärjää kotona kun toiveena olisi sektio saada. Edellinen synnytys päätty hätäsektioon, jonka päätös tehtiin vähän liian myöhään ja laps kärsi hapenpuutteesta. Vaikka yli 8 tuntia oltiin sektiovalmiudessa. Luotto siihen, että ens kerralla mahdollinen sektio tehtäis tarpeeksi ajoissa on pieni.
 
Meillä tulee ikäeroksi n. 3,5v, mikä on meidän mielestä just passeli. Edellisestä raskaudesta tai synnytyksestä ei jäänyt mitään traumoja. Pääsin ehkä vähän liiankin helpolla kun kuuntelee muiden juttuja. Tällä kertaa toivoisin, että synnytys käynnistyisi itsestään. Esikoinen käynnistettiin pari viikkoa ennen laskettua suuren koon takia eli kokoarvioultrasta suoraan saliin ilman ennakkovaroituksia. Vaikka ei se käynnistyskään niin paha ollut, tilanne oli siinä vaiheessa aika kypsä jo muutenkin. Viimeksi ei tehty sokerirasitusta, mutta nyt kyllä haluan siihen ja varmaan laittavat muutenkin iän ja esikoisen koon takia.
 
Hassua, miten esikon kanssa suunnitteli alusta asti, kuinka haluaa hoitaa synnytyksen ihan tietyllä tavalla (tai oikeastaan, eihän sitä aluksi edes ajatellut), ja nyt toisen kanssa on sellainen olo, että synnytys on nyt jo ensimetreillä päällimmäisenä mielessä, tietää, ettei sitä voi suunnitella etukäteen, ja että ei tässä oikein voi muuta tehdä kuin pitää itsestään extrahyvää huolta ja toivoa parasta.

Meillä tosiaan esikko syntyi kiireellisellä sektiolla ennen aikojaan raskausmyrkytyksen takia. Meillä oli pitkä sairaalajakso, olin itsekin aika huonossa hapessa, ja tyttö oli niin kovin pieni. Mulla on synnytystoivelista jo valmiina tälle kakkoselle:

1. Terve vauva
2. Täysiaikainen vauva
 
Mä olin ihan varma esikoisesta, että menee yli ajalle, koska raskaus oli todella helppo ja mitään oireita ei ollut että haluaisi tulla aiemmin ulos yksiöstään :D kuitenkin toisin kävi ja synnytys käynnistyi ihan yllättäen ennen LA:ta, mun synnytys kesti 24h ja 21 tuntia kärsin supistuksista 3-5 min välein ihan kirjaimellisesti eikä mikään auttanut ennen kun vasta sen jälkeen kun sain vihdoin epin.
Tavallaan ei oo traumoja synnytyksestä, mutta nyt kun odottaa toista se synnytys pyörii mielessä ihan eri tavalla kun esikoista odottaessa ja tietyllä tapaa pelottaa, että joutuuko käymään sen saman ikuisuudelta tuntuvan tuskan uudelleen läpi, vaikkakin koin silti sen synnytyksen tosi mahtavana kokemuksena kaiken kaikkiaan.
 
Mulla tosi traumaattinen 40h synnytys liiankin tuoreessa muistissa. Lopputuloksena harmaa eloton möykky, joka viettikin alun tehohoidossa. Nyt kaikki hyvin :Heartred Saa nähdä, miten kokemus vaikuttaa, jos raskaus etenee.
 
Menninkäinen, tosi hurja kokemus :sad001 Hyvä, että pieni on kuitenkin selvinnyt hienosti. Ehkä tällä kertaa synnytys sujuu helpommin.
 
Meille myös tulossa toinen, ikäeroa tulee 2 vuotta. Tän jälkeen saa kyllä olla meidän lapsiluku täysi :grin
Esikoinen syntyi rv 40+0 ja synnytys meni hyvin, vaikkakin kesti yli 40 tuntia. Ponnistusvaihe olikin sitten muistaakseni 10 minuuttia ja nyytti oli sylissä :Heartred En silleen stressaa synnytystä, enkä stressannut viimeksikään, vaan luotin siihen, että kyllä se vauva tavalla tai toisella tulee ulos sieltä. Ja tulihan se!

Toivoisin vaan, että aika kuluis nopeammin ja oltais jo turvallisilla viikoilla. Tää on niin piinallista tää odottelu, varsinkin kun ei oo mitään konkreettista vielä vauvasta kun ei oo kuullut sydänääniä tms.. Pelottaa niin paljon että jos joku meneekin pieleen :sad010
 
Meillekin on tulossa toinen, n. 3,5 vuoden ikäerolla. Ei ainakaan vielä kauheesti pelota, kun esikoinen ei ole ihan pieni enää. Tyttö on kyt päiväkodissa ja sitä oon pohtinu, että jatkasko osan viikosta siellä vai ottaisinko kokonaan kotiin ja laittas johonki kerhoon vaikka. Viitenä päivänä viikossa ei kuitenkaan tarhassa jatka, se on jo selvää.
 
Jos tämä nyt menee maaliin asti, niin reilun viiden vuoden ikäero tulee. 3-4v ikäero oli alkuperäinen suunnitelma, mutta kaikki ei aina mene niinkuin suunnittelee. En osaa yhtään ajatella miten kaikki sitten toimisi vauvan kanssa. Toisaalta nyt on ihan eri näkökulma; esikoinen pisti koko elämän sekaisin, mutta toinen nyt sitten vaan tulee (toivottavasti) meidän perheeseen, ja muuten jatketaan kait entiseen malliin.
 
Täällä myös odotellaan sisarusta. Poika täyttää helmikuussa 2v ja oikein menevä tapaus. Jos hyvin käy niin saan olla ensi kesän kotona hoitamassa vauvaa esikoisen kanssa :)
 
Takaisin
Top