Pilvilinna
Kunnioitettu kommentaattori
Mulla meni esikoisen synnytyksessä kaikki pieleen, poika oli avosuisessa tarjonnassa pää vinossa ja se oli ihan jumissa synnytyskanavassa, mutta se huomattiin vasta 2h sen jälkeen kun oli alkanut ponnistustarve. Sitten hakivat ultralaitteen ja suoraan sektioon. Pojan irrotus kesti 15min kun oli niin jumissa siellä että hälyttivät lisäapua, menetin 2,5l verta ennen kuin istukka irtosi, kohtu tulehtui yms.. Vähän sellainen traumaattinen kokemus, ja pelkään että toinen menee yhtä huonosti. Meinaan kysyä neuvolassa että voinko vaihtaa synnytyssairaalaa koska musta toi touhu kättärillä tuntu aika vaaralliselta. Mutta, toivon kovasti että saisin kokea alatiesynnytyksen! Tietenkin se on pääasia ettö vauva pääsee turvallisesti maailmaan.
Mä haluan myös panostaa imetykseen enemmän, nyt kun tietää jo ettei se ole niin helppoa ja että se vaatii paljon yrittämistä onnistuakseen. Esikoista sain imetettyä kuukauden, ja meillä oli paljon ongelmia imuotteiden yms kanssa.
Mulla vähän samanlainen kokemus kuin sulla, mutta itse synnytin silti alateitse vaikka poika oliKIN väärässä tarjossa, pää sivuttain enkä saanut ponnistettua juuri ollenkaa, että poika ois liikkunut juurikaa.. Ponnistusvaihe kesti 6h, yrittivät ensin kaksi kertaa repiä pehmeillä imukupeilla poikaa ulos, mutta lähti joka kerta irti (sen ansiosta päässä tosi paha haavauma) ja vikalla kertaa kovemmalla imukupilla, jota veti yksi lääkäri ja kolme kätilöä letkajenkassa. Ja vedet oli mulla mennyt jo 2 vuorokautta aiemmin ja olin pari tuntia tajukankaalla ennen ponnistusvaihetta, kun koski niin paljon, ettei mikään auttanut kipuihin. Mulle laitettiin 2x epiduraali ja kohdunkaulapuudutus, ilokaasut ja mikään ei auttanut mulle kipuihin. Plus en ollut kokoaikana tarpeeksi auki. Ja sitku poika saatiin ulos niin sairastin 2kk tosi vaikeaa kohtutulehdusta. Että minullakaan kovin kivat muistelot ole. Sektiolla haluan seuraavan. Piste!
Sitten ei kyllä onneksi ole enää tätä raskausajan väsymystä.
Ja mitä suurimmalla tod. näk. vika, koska ei olla kovin nuoria enää kumpikaan. Toivotaan nyt toki ensin, et kaikki on ok, ekaan ultraan vielä yli kaksi viikkoa.
Ekan lapsen kanssa mulle tuli synnytyksen jälkeinen masennus ja voimat riitti juuri ja juuri siihen yhden lapsen hoitoon. Mulla oli silloin muutenkin tosi rankkaa, kun exä oli alkoholisti ja katosi ryyppyreissuilleen milloin sattui eikä siitä tietenkään ollut mitään apuja vauvan hoidossa, haittaa vaan. Jotenkin sitä silloin ei ollut voimia eroon ja toivoi, että hommat muuttuisi vielä paremmaksi. Exä lopettikin sitten juomisen kokonaan yllätyksekseni, mutta niin paljon tuhoja toi alkolla läträysaika oli saanut meiän suhteeseen aikaan ja muut ongelmat pysyi, et heti kun toivuin masennuksesta ja sain voimia ni ukko sai lähteä. Nyt uskon, että tulee olemaan monessa suhteessa helpompaa. Nykyinen mies ei läträä alkon kanssa ja on tosi omistautuva isä ja loistava isäpuoli. Ja noilla lapsilla tosiaan jo sen verran ikää, et on jo varmasti apuakin eikä tarvitse niiden perässä juoksennella ja silleen enää erityisemmin paapoa. Ja kun toinen lapsi niin ehkä sitä uskaltaa jo itsekin välillä nukkua silloin kun vauva nukkuu. :)