Toisen odottajat

IceQueen, jos taapero onkin oppinut, että saa ruutuaikaa kun alkaa riehua? Minä käytin telkkaria lähinnä silloin kun minä tai lapset oltiin sairaana. Musiikki ja yhdessä tekeminen auttoi meillä. Tosin kotityöt jäi tekemättä ja ruuan valmistelin joko miehen kotona ollessa tai kun lapset nukkuivat.
 
No ihan varmasti oppii että riehumisella saa kattoo jotai ohjelmaa :sad001 Ei vaan keksi muita keinoja lopettaa sitä riehumista kun oon yksin lasten kaa. Paljon parempi kuri täällä on kun on molemmat vanhemmat kotona, sillon on se toinen lopettamassa pojan riehumisen kun toisella on vauva sylissä. Poika selkeesti testaa minuu kun en pysty reagoimaan toisen riehuntaan, kokeilee rajoja.
 
IceQueen, oletko käyttänyt kantoliinaa tai rintareppua, niin pystyisit rajoittamaan isompaa ja ohjaamaan muuhun tekemiseen vaikka vauva on sylissä? Tai lasket vauvan hetkeksi alas ja ohjaat lapsen uuden tekemisen alkuun.
 
Meillä vauva viihtyy aika hyvin sitterissä, ja kun keinuttaa sitteriä niin nukahtaa siihen. Näin olen voinut vaikka lukea 2veelle kirjoja niin, että hän on sylissäni ja keinutan jalalla sitteriä. 2vee on yksin tässä mm. liimaillut tarroja tarra-arkeista paperiin, maalaillut vesiväreillä ja harjoitellut liimaamaan jotakin mun leikkaamia paperinpaloja toisen väriseen paperiin (suoja pöydällä ettei pöytä ole ihan liimassa). Tykkää myös muovailuvahasta muovailla mun kanssa. Mutta aivan hirveän mustasukkainen on, ja uhmaikä. Ei tee vauvalle pahuuksiaan tahallaan, eikä mulle. Mutta isoveljeä saattaa lyödä ja potkia. Tänään viemme hänet muutamaksi tunniksi hoitoon, jotta saamme täällä siivottua ja kakkua tehtyä nimiäisiin, ei tuu muuten yhtään mitään tästä touhusta. Mä oon rajoittanut hänen ruutuaikaa, ettei ruudut saa häntä vielä levottomammaksi. Mutta kyllä hän joka päivä jotain katsoo tv:stä ja/tai puhelimesta.
 
Esikoinen oli 1,5v kun vauva syntyi. Alusta asti ollut todella hellä hoivaaja vauvaa kohtaan, eikä kertaakaan näyttänyt mustasukkaisuutta vauvaa kohtaan. Alussa toki kaipasi paljon syliä, mutta onneksi vauva viihtyi ensimmäiset pari viikkoa myös paljon sitterissä, johon esikoinenkin sai nukuttaa välillä (valvotusti).

Nykyään 2v & 7,5kk ovat melkoinen parivaljakko. Esikoinen on tykännyt alusta asti viihdyttää ja leikkiä pienemmän kanssa. Nauravat yhdessä sekä leikkivät "yhdessä" kumpikin omiaan. Välillä sisko opettaa miten luetaan kirjaa [emoji173]️ Hyvin myös muistaa isosisko, että pienempi vasta harjottelee kaikkea [emoji4] Kaiken kaikkiaan siis hienosti mennyt meillä!

Imetyshetkinä luettiin paljon alussa kirjoja sekä istuin leikkihuoneessa lattialla leikkiseurana (vaikken välttämättä leikkinytkään).
 
Hei onkos täällä ketää kellä on ollu Cybexin Pallas turvaistuin isommalla lapsella? Kun meillä on mietinnässä tuolle 2v2kk esikoiselle seuraava istuin. Tilanne siis sellainen että poika nyt reilu 95cm pitkä eikä enää kohta mahu Sironaan, on pitkäselkäinen ja turvavyöt jo ylimmässä asennossa ja silti vyöt lähtevät olkapäitä alempaa (eli liian alhaalta?). Vielä ei voi turvavyöistuimeen siirtää kun on niin nuori. Eli osaako kukaan sanoa meniskö Cybex Pallas vielä jos Sironaan ei mahdu? Tuo olisi sitten myös seuraava istuin (solution) kun turvavyöistuimeen siirtyy.
 
Ei kyllä vastaa kysymykseen mutta,
mitäs jos ottaisitte ensihätään sen palkin käyttöön, silloinhan ei enää sit niitä istuimen vöitä käytetä? :)
 
Ainii siinä Sironassa on myös se palkki, enpä yhtään muistanu kun oon aina ollu sitä palkkia vastaan. Täytyypä kaivaa se esille ja kokeilla, kiitos MarSka! :) Ei tartteis niin hätäseen miettiä seuraavaa istuinta, jos vaikka selviäis siihen asti kun tyttö siirtyy pois kaukalosta ja valtaa Sironan. Meillä tosin esikoinen siirty pois kaukalosta 7kk ikäsenä kun oli niin iso, saattaa käydä samoin tytön kaa (3kk ja melkein 65cm...)

Silti kiinnostaa jos jollakii ollu Pallas?
 
Meillä on sama tilanne et jos poika mahtuis 2-3kk vielä kaukaloon ja siitä sit sironaan.Tytölle ostettais cybex m-fix istuin :)

Myyjä sanoi tosta m-fixin istuimesta et pitää olla yli 80cm (ja 9kg) et sen saa ottaa käyttöön.. Varmaan pallaksessa aika samat vaatimukset. Ja cybexin isommissa istuimissa on kyllä aika hyvin säätövaraa :)
Itestäni ainakin istuin näytti tosi isolta ku kokeiltiin et tykkäiskö tyttö (85cm ja reilu 11kg).
 
Minkä ikänen MarSka teiän tyttö? Tarkotatko Junoa? Taitaa kaikki uudet Cybexin isofix istuimet olla m-fixejä. Pallas ja Juno vissii aika samanlaisia, sillä erotuksella että Pallaksesta saa myöhemmin turvavyöistuimen eli Solutionin, mutta palkki istuimena sama systeemi. Alarajat varmasti samat, eli täytyy olla 9kg ja pitää osata istua itse että voi siirtyä palkki istuimeen. Mie haluisin tietää mikä on pituuden yläraja noissa kun tosiaan tuo meiän 2v2kk lähentelee jo metrin pituutta... Täällä ei oo lähellä liikettä missä myytäis Cybexiä ni netistä oon tilannu. Pitäs varmaan johonkii liikkeeseen soitella.
 
Nyt kun ajatuksen kanssa mietin niin kyllä se muuten oli pallas mitä kokeiltiin :hilarious: Piti ihan googlettaa.. noh, syytän sekoilusta univelkaa ja kahvin puutetta :wacky:
Tyttö kohta 1v ja 9kk..
Juuri siks siihen päädyttiin ettei tarvii enää sit ostaa muita istuimia tytölle.. ja jos on niin hyvä ku antaa ymmärtää nii poitsulle sit samallainen :)

Kantaa laittaa tuonne viestiä;
http://cybex-online.com/fi/contact.html
Saa varmasti oikeaa tietoa :)
 
Meillä on pojalla 2v 5kk tuo pallas. Pituuden puolesta ei mitään ongelmaa, mutta talvikamppeet päällä ei 17kg painava lapsi enää mukavasti matkusta eli meillä on pakko käyttää turvavyöistuimena. Olen sillä lohduttautunut, että tuo vaadittu 15kg:n painoraja kuitenkin ylittyy. Mielumin olisin palkkia vielä käyttänyt lisäämässä turvallisuutta. Muuten ollaan kyllä tosi paljon tykätty tuosta istuimesta ja lapsikin tykkää kun siitä näkee ulos hyvin.
 
Mie oon sitäkii miettiny et missä raja milloin voi turvavyöistuimeen laittaa, meiän 2v2kk poika kun kuitenkii jo vissii keskiverto 3 vuotiaan kokoinen eli iso ikäisekseen. Että onko se ikä mikä määrittää, vai koko? Luulis että kuitenkii nuorempi on heikompi törmäyksessä vaikka ois miten iso lapsi? Vaikeita asioita. Mut näyttää siltä että joudun tinkimään siitä "selkä menosuuntaan niin pitkään kuin mahdollista, vähintään kolme vuotiaaksi asti" ajatuksesta. Ja onneks kesää kohti mennään niin vaatteet vähenee ja mahtuu paremmin istuimeen, vois sit se palkki istuinkii mennä vaikka en sitä haluis. Selkä kuitenkii edelleen pitkä niin sirona turvavöiden kanssa liian pieni ja pikaisesti muuta keksittävä. En raaskis ostaa jotai 500 euron isompaa selkä menosuuntaan turvaistuinta lyhyttä käyttöä varten.
 
IceQueen, vaikka olisi isokokoinen, niin silti alle 3-vuotiaalla pää on suhteessa vartaloon niin suuri, että niska ei kestä kasvot menosuuntaan matkustaessa jos sattuu kolari. Kuvittelisin, että isokokoisella lapsella tämä vielä korostuu, siis jos pää ei ole poikkeuksellisen pieni.
 
Onko muilla muuttunut isomman lapsen suhde vanhempiin vauvan synnyttyä? Esikoinen oli aina ennen semmoinen äidin tyttö, mutta nykyään taitaa olla enemmänkin isin tyttö. Välillä en kelpaa joihinkin asioihin vaan oltava isi. Voihan se tosin olla vaan joku vaihekkin mutta selvästi tytön suhde isäänsä lähentynyt kun mulla menee aikaa vauvan kanssa. Mikä on tietysti hyvä juttu.
 
Meillä menee aika samalla tavalla kun ennen. Mie en oikein osaa leikittää ni iskä on hoitanu meillä sen puolen sillon kun vaan kotona on. Ja jos esikoiselle surku tulee niin silloin kelpaa vaan äiti. Se on kuitenkii muuttunu että poika (2v2kk) kiukuttelee enemmän miulle, pistää vastaan eikä tottele. Isäänsä kohtaan ihan erilainen. On selkeästi välillä mustasukkainen pikkusiskosta ja hakee minun huomiota, iskän kanssa ei sitä ongelmaa kun iskällä aina tarvittaessa kädet vapaana.
 
Takaisin
Top