Toisen, kolmannen jne. lapsen odottajat

Täällä kolmas tulossa, ei ihan "3 under 4" päästä mutta lähellä, jos kaikki menee hyvin ja oletetusti niin esikoinen tulee olemaan 4v 1kk vauvan syntyessä. Keskimmäinen silloin 1v 8kk. Esikoisen kanssa nukuttiin niin huonosti pitkän aikaa ja oli muutenkin elämässä kaikenlaista, että ei ihan heti vauva-aikana pystynyt ajatella toisen lapsen hankkimista vaikka haaveissa oli vähintään 1 sisarus. Keskimmäisen kanssa ollaankin sit päästy 10x "helpommalla," niin ajatus kolmannesta tulikin huomattavasti nopeammin ja uskallettiin alkaa yrittämään vielä, ja nyt onkin tulossa sitten se 1v 8kk ikäero. Ihanaa, mutta kieltämättä jännittää kyllä, kun kuitenkin kaikki 3 sit vielä niin pieniä 🙈😅

Käytännön asioihin vaikuttaa tietty myös - ollaan ajateltu jatkossa remontoida isosta makuuhuoneesta 2 pienempää jotta kaikilla lapsilla olisi omat huoneet, toki mahtavaa että on tälläinen mahdollisuus ja "suht helposti" toteutettavissa kun on 1 pitkän muotoinen tosi tilava makuuhuone. Ei tarvitse miettiä muuttoa. Auto menee vaihtoon, harmittaa kun se ehdittiin vaihtaa juuri n. 1kk ennen plussaa ja taas menee vaihtoon, 7-paikkainen siis mielessä. Rattaiden suhteen ei olla tehty vielä päätöksiä, mutta kyllä ne tuplat varmaan paikallaan olisi 😅 Yritin niitä välttää kun esikoisen yhdistelmärattaat palvelleet hyvin ja menisivät edelleen, mutta keskimmäinen sitten kuitenkin vielä alle 2v niin pitänee miettiä vielä 😁 Mutta siinäpä ne isoimmat ja eiköhän saada järjestymään 😁

Meille on tulossa kuopukseen 8v ikäero ja esikoiseen 15v 💖 Mulla lähtee siis pikkulapsiarki jälleen ihan alusta ja se on eniten jännittänyt. On tottunut jo ns. helpompaan elämään, hyviin yöuniin ja lasten omatoimisuuteen.

Mutta on kyllä super kiitollinen olo, että saan tässä iässä vielä kokea tämän kaiken 💖💖💖 Uskon 37v olevani läsnäolevampi ja rennompi äiti. Enkä sulje pois ettei yritettäisi vielä neljättä lyhyellä ikäerolla, jos nyt asiat menevät niin hyvin että jaksaa 💖 Olen halunnut kokea lapsilla lyhyen ikäeron, mutta elämä mennyt eri tavalla..

Me muutettiin juuri neliöön. Isommilla lapsilla on omat huoneet. En tiedä mitä sitten kun tämä pikkuinen tarvis siirtää meidän makkarista.. Varmasti ekat vuodet on meidän vanhempien kaa samassa. Voiko 8v ikäerolla enää siirtää yhteiseen huoneeseen, en tiedä..

Kaikki on täytynyt melkein alusta hankkia! Olen kyllä säästänyt joitain ihanimpia muistovaatteita, harsoja, pyyhkeitä, vauvan peittoja. Nyt tehnyt huikeita kirppislöytäjä ja tutuiltakin saadaan paljon.

Olikos muilla pienten vanhemmilla uhmat sopivasti käsillä? Meillä on taaperolla 2v 8kk alkanut nyt ihan yhtäkkiä kunnon kiukkukohtaukset monta kertaa päivässä. Hän myös lyö ja potkii. Vielä muutama viikko sitten pystyi sovussa tekeen kaiken, mutta ei enää. Vähän huolettaa ehtiikö pahin vaihe laantua ennen kuin vauva tulee.

Meillä on myös alkanut tulla kaikenlaisia lapsen mielen ilmaisuja viime aikoina. Erityisesti miehen pari työmatkaa hetki sitten oli jotenkin tosi pahoja ja lapsi reagoi niihin voimakkaasti. On tullut lyömistä ja sylkemistä. Ja välillä nuolee kaikkea, mistä itsellä meinaa kyllä mennä hermot kun mikään kielto ei tepsi. Samalla lapsi on selväsi hellyydenkipeä ja ollaan palattu vähän taaksepäin unihommissa eli nukutettu välillä kainaloon, vaikka lapsi on jo tosi pitkään nukahtanut omaan sänkyyn.

Kesälle oli tarkoitus siirtää lapsi omaan huoneeseen nukkumaan ja kokeilla vaipoista luopumista, mutta tuntuu ettei tähän samaan vaiheeseen oikein halua kun lapsi on selvästi muutenkin kuormittunut. Ei auta kun kuulostella..

Miten teidän taaperoikäiset on ottaneet vauvan tulon?

Me kerrottiin lapselle rakenneultran jälkeen ja varovasti ollaan sen jälkeen puhuttu että äidin vatsassa on vauva. Välillä lapsi puhuu vauvasta ja on halunnut silittää ja pussata vatsaa, mutta on ollut myös pari mustasukkaisuuskohtausta kun esim. tuliaisista onkin ollut osa vauvalle eikä vain hänelle. On myös omissa leikeissään puhellut että lelut ovat hänen, ei vauvan.

Ollaan kyllä varattu kirjastosta pari kirjaa lapselle tilanteen ymmärtämiseen ja omaankin toimintaan opaskirja, mutta miten te muut olette valmistelleet/aiotte vielä valmistella pientä sisarusta tulokkaaseen?

te muut olette valmistelleet/aiotte vielä valmistella pientä sisarusta tulokkaaseen?

Me on kerrottu että äitin mahassa on vauva ja äitin mahan päällä ei saa seistä. Ei oikein sen kummemmin ole puhuttu. Välillä tyttö muistaa itsekseen että vauva on mahassa ja nostaa mun paitaa ja kattoo muka vauvaa ja laittaa paidan takas alas ja sanoo "heippa vauva" XD

Tällä/ens viikolla tarkoitus siirtää tyttö omaan huoneeseen ja toinen meistä nukkuu siellä hänen kanssa ainaki aluksi. En osaa yhtään ajatella kuinka se tulee menemään.

Ainakin toisia vauvoja kohtaan on tosi rauhallinen ja meillä kotona on enemmänki ongelma ku kierrokset nousee niin purkaa sitä puremalla tai tarttumalla tosi lujaa tai halaamalla tosi kovaa kaulan ympäri 🤣 niin että koko tyttö tärisee kun puristaa niin lujaa. Myös jotenki tosi paljo taas äitin perään mikä tuntui hetki sitten jo vähän helpottavan, mutta otettii pari askelta taaksepäin

Miten teidän taaperoikäiset on ottaneet vauvan tulon?
miten te muut olette valmistelleet/aiotte vielä valmistella pientä sisarusta tulokkaaseen?
Meillä 2v 8kk muistaa, että äidin mahassa on vauva. Puhutaan "Martasta" ja laskee jo itsekin hönet mukaan perheeseen. Epäilen silti, että ei oo ihan mennyt perille tämä homma.
Ostettiin nukkevauva juuri ja vähän hoidetaan sitä, annetaan maitoa ja laitetaan kävelykärryyn nukkuun.

Mua hieman huolestuttaa kun taapero haluaa joka päivä leikkiä itse "pientä vauvaa". Hän tulee mun syliin imetysasentoon ja maiskuttelee suutaan tissin kohdalla. Tää on siis tosi söpöä, mutta mitenhän käy kun oikee vauva onkin sylissäni.

Täytyy kirjastosta hakea näitä aiheen kirjoja kyllä vielä. Varmaan olis joissain lastenohjelmissa myös jaksoja jos etsis.

Meilläkin olis tarkoitus opetella nyt kesällä kuivaksi. Välillä sujuu jo hienosti, välillä ei. Ja nyt on vahva tuo asioiden omimisvaihe. Välillä on räkää pyyhkiessäkin huutanut että "se on mun räkä, älä ota, anna se takaisin"! 🤣

Luin jostain vinkin, että kun vauva kotiutuu sairaalasta, hän toisi isommalle sisarukselle jonkun mieleisen lelun ja kerrottaisiin siinä, että vauva valitsi tämän isommalle. Jotenkin luotan kovasti et tää pehmentäis tilannetta. 🙏🙏🙏

Luin jostain vinkin, että kun vauva kotiutuu sairaalasta, hän toisi isommalle sisarukselle jonkun mieleisen lelun ja kerrottaisiin siinä, että vauva valitsi tämän isommalle. Jotenkin luotan kovasti et tää pehmentäis tilannetta. 🙏🙏🙏
Vähän tähän viitaten. Mää luin jostain, että kun tulee vieraita katsomaan vauvaa niin tervehditään "isompaa" lasta ensin ja sitten vasta vauvaa. Sekä että tuotaisiin jokin lahja myös isomalle lapselle, eikä vain vauvalle, vähän niin kuin onnittelut isosiskoksi/veljeksi tulosta. 😄

Te joilla on päiväkoti-ikäisiä isosisaruksia, aiotteko jatkaa hoidossa ihan normaalisti vai pitää vauvataukoa kun kuopus syntyy? Meillä on ollut ajatus jatkaa 3 pv/vko niin kuin on aiemmin ollut, mutta tuli vasta nyt mieleen tautiriskit. Että tuokohan isoveli päikystä kaikki flunssat sitten vauvalle? 😬 Hän itse oli keväällä sairaana n. kerran kuussa, vaihtelevalla sairaskunnolla. Ehkä kysyn ensi neuvolassa onko jotain suositusta aiheesta.

Meillä treenattiin kesälomalla pottailua ja yöpullosta eroon hienosti kunnes tultiin kotiin ja iski taantuma. Vaipat taas jatkuvasti käytössä ja nukahtaminen pullon kanssa mutta onneksi viikon verran oma pinnasänky kelvannut. Emme enää mahtuneet perhevuoteeseen ja unet kärsi. Päiväunet lopetettu tyystin, 2,5 v vetää 14 tuntista päivää täyttä höyryä, myöskin uhmaten kaikkea. Alkaa jännittää jo lokakuu! Tarkoitus pitää porukalla parin viikon vauvaloma kun pikkuveli saapuu 🩷

Te joilla on päiväkoti-ikäisiä isosisaruksia, aiotteko jatkaa hoidossa ihan normaalisti vai pitää vauvataukoa kun kuopus syntyy? Meillä on ollut ajatus jatkaa 3 pv/vko niin kuin on aiemmin ollut, mutta tuli vasta nyt mieleen tautiriskit. Että tuokohan isoveli päikystä kaikki flunssat sitten vauvalle? 😬 Hän itse oli keväällä sairaana n. kerran kuussa, vaihtelevalla sairaskunnolla. Ehkä kysyn ensi neuvolassa onko jotain suositusta aiheesta.
Riippuu vähän koska vauva syntyy ja pystyykö mies olemaan meidän kanssa alkuun kotona pienen hetken (on yrittäjä). Jos mies on kotona (varmaan max 2vko joka tapauksessa) niin sit esikoinen olisi sen aikaa kans kotona mut jos mies joutuu heti töihin niin eiköhän sit esikoinenkin mee päikkyyn 😅 ajatuksena on että jatkaa päikyssä 4pvä/vko. Mut joo taudit kyllä vähän jännittää 😬

Meillä treenattiin kesälomalla pottailua ja yöpullosta eroon hienosti kunnes tultiin kotiin ja iski taantuma. Vaipat taas jatkuvasti käytössä ja nukahtaminen pullon kanssa mutta onneksi viikon verran oma pinnasänky kelvannut. Emme enää mahtuneet perhevuoteeseen ja unet kärsi. Päiväunet lopetettu tyystin, 2,5 v vetää 14 tuntista päivää täyttä höyryä, myöskin uhmaten kaikkea. Alkaa jännittää jo lokakuu! Tarkoitus pitää porukalla parin viikon vauvaloma kun pikkuveli saapuu 🩷
Vähän samaa meininkiä meilläkin. 2v 9kk on kyllä just oppinut päiväkuivaksi, saas nähdä miten sujuu kun palataan huomenna lomalta päikkyyn.

Isoin ongelma on tuo nukkuminen kun hän nukkuu mun vieressä. Nukkui jonkun aikaa matkasängyssä mut ei pysynyt siellä kauaa. Nyt olis hankittuna lasten kerrossänky ja ajatus on työntää se kiinni meidän sänkyyn niin olisi vaan se kerrossängyn alalaita mun ja taaperon välissä. Vähän hermostuttaa ehtiikö tottuun ennen vauvan tuloa.

Päikkärit taapero nukkuu vielä mut välillä on hankala nukahtaa. Tää päiväunien muutoskin osuu just ikävästi samaan kohtaan vauvan tulon kanssa. Jännittää kans!

Luulen, että pidetään jonkunlainen tauko, koska tulee siihen sopivasti sit syyslomaa taaperollekin ja saa samalla sopeutumisaikaa vauvan tuloon. Sitte jatketaan näiltä näkymin samalla tavalla kuin ennenkin eli 15pv/kk on tämän hetken soppari. Taudit on aina riski, mutta eipä niille oikein mitään mahda ja esikoisenkin pitää kuitenki koulussa käydä eli sieltäkin niitä voi kantautua. Pidetään huolta käsihygieniasta ja muuten toivotaan parasta. 😅

Meillä kyllä jatkaa ihan 100% ja täytyy vaan toivoa parasta tautien suhteen. Aion ehkä olla skitso ja opettaa että esikoinen käyttää sit käsidesiä ennenku hoitaa vauvaa 😂 käsiä meillä pestään hyvin niin siinä ei tarvi petrata kenenkään. Mutta eipä se viime syksynä mitään auttanu ku oltii kokoajan kipeenä. Aijon sitten myöhemmin vähän ennenkuin tää lokakuinen menee päiväkotiin laskea esikoisellekin pienemmät tunnit ja palata töihin kevennetyllä. Mutta esikoinenki meni päiväkotiin vasta 1,5 vuotiaana. Samaa olen miettinyt tällekin

Vinkkaan tänne, kun itse pistin just varaukseen kirjan Kun kolmesta tulee neljä: opas toisen lapsen saaville perheille. Jospa olis jotain hyvää vinkkiä tulevaan.

Takaisin