Toisen, kolmannen jne. lapsen odottajat

Me ostettiin viikonloppuna taaperolle isompi sänky ja sillä ajatuksella, että siitä saa myöhemmin kerrossängyn jos olisi kaksi lasta. Meillä on neliö, mutta haluan pitää vierashuoneen/työ/ompeluhuoneen niin pitkään kuin mahdollista.

Meillä on vaan kaksi makkaria, jossa toisessa on ollut tähän mennessä kotisali ja työhuone. Nyt kuitenkin ollaan suunniteltu salivermeiden myyntiä ja huoneen muuttamista esikoisen huoneeksi. On kuitenkin todennäköistä, että uusi vauva pitää sen verran meteliä öisin ja esikoinen on muutenkin huono nukkuja, joten yritetään tehdä asiat hänen parhaan mukaan. Mies sanoi että voi nukkua esikoisen huoneessa retkisängyssä, niin ei tarvitse nukkua yksin. Toinen vaihtoehto on, että laitetaan toinen sängyistä sinne pidemmäksi aikaa, kun meillä on kaksi 90cm sänkyä, niin voi jakaa. Kiva päästä suunnittelemaan hänelle omaa huonetta, niin pääsee toteuttamaan pesimiesviettiä ihan tosissaan! :smiling face with heart-eyes:

Me ostettiin viikonloppuna taaperolle isompi sänky ja sillä ajatuksella, että siitä saa myöhemmin kerrossängyn jos olisi kaksi lasta. Meillä on neliö, mutta haluan pitää vierashuoneen/työ/ompeluhuoneen niin pitkään kuin mahdollista.
Hei kiinnostaa mistä tällaisen sängyn saa? Pitäis kans hankkia juniorisänky ja mietin just tarvisko sitä parin vuoden päästä kuitenkin kerrossängyn.

Hei kiinnostaa mistä tällaisen sängyn saa? Pitäis kans hankkia juniorisänky ja mietin just tarvisko sitä parin vuoden päästä kuitenkin kerrossängyn.
On näitä monella merkillä, mutta me päädyttiin Muuramen Jollaan paristakin eri syystä:
- sänky toimii jatkettavuuden takia tästä aikuisikään saakka
- toimii kerrossängyn alasänkynä
- haluttiin että molemmat voi istua sängyssä (monen muun mallin painoraja 80 kg)
- ja nostalgiasyyt, meillä molemmilla on ollut tällainen lapsuudessa
- löytyi torista pk-seudulla alle vuorokaudessa hakuvahdilla sopiva

Meille on tulossa toinen. Esikoinen on 4,5v syksyllä. Vähän pienempää ikäeroa toki toivottiin (2v kesti tän toisen yritys) mutta nyt tää tuleva ikäero tuntuu kyllä tosi hyvältä 🫶 esikoisella on nyt semmonen vaihe että tosi usein puhuu kuinka tykkää vauvoista ja hoitelee nukkeja ja pehmoleluja niin uskoisin että innostuu kauheesti kun kuulee että meille tulee vauva 🥹 ja on sen verran ikää että pystyy omatoimisesti jo paljonkin asioita tekemään, jos vaan sille päälle sattuu 😂 vaipat on vielä yöllä käytössä nyt mut jospa niistäkin vielä päästäisiin eroon ennen syksyä!

Rattaat ollaan myyty (tai matkarattaat on vielä) ja kovasti oon jo koittanut miettiä mitkä tällä kertaa haluaisin, pientä lastenvaunuhulluutta kehittyi esikoisen aikaan 🙈 muuten kaikki isommat hankinnat on tallessa (kaukalo, pinnasänky, sitteri ym). Vaatteita on vaan ihan lemppareimmat tallessa ja onkin kiva kun pääsee kirppareita ja alennusmyyntejä koluamaan 🤭

Meille kolmas tulossa, esikoinen täyttää 6 ja kuopus 3 nyt keväällä. Tämä kolmas oli vähän ylläri, oli kyllä puolitosissaan puhuttu, että Iltatähti tehdään sitten ehkä joskus vuosien päästä, jos saadaan, mutta mitäpä sitä suotta kolmen vuoden kaavaa rikkomaan... :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mä olen kans julistanut joka paikassa, että meille ei enää lapsia tule ja pistänyt kuopuksen pieniä vaatteita sitä mukaa pois, kun on pieneksi jäänyt. Rattaat ja kaukalo laitettiin syksyllä kierrätykseen. Mutta tässä sitä nyt taas kerran ollaan. Saattaahan tämä tulla yllätyksenä muillekin, kun meille. :Face With Tears Of Joy:

Mä mietin kovasti, miten talous kestää ja mihin autoon me mahdutaan. Asuntolainaa on vielä paljon jäljellä, mut huoneita on vielä yksi sopivasti vapaana, eli asumisjärjestelyjä ei hirveästi tarvitse onneksi miettiä. Tuleepahan tuo romuvaraston virkaa toimittanut huonekin käyttöön.

Tänään oon taas miettiny, että oonko mä ihan hullu, kun syksyllä meillä on sit kaks uhmäikäistä ja vastasyntynyt. Tää kohta 3v varsinkin koettelee ihan toden teolla hermoja eikä ota mitään kieltoja tai ohjeita kuuleviin korviinsa. Vanhemmalla puolestaan eskariuhmaa pukkaa päälle. Huoh.

Toisaalta ajoitus muuten on ihan ok, saan olla esikoisen eskarivuoden ja ekan kesäloman ajan kotona. Ja kai tämä tästä helpottaa, kun nämä kasvaa. Siirtymä kolmen lapsen perheeksi ei muuten hirvitä samalla tavalla kuin ensimmäisen tai toisen kohdalla.

Tänään oon taas miettiny, että oonko mä ihan hullu, kun syksyllä meillä on sit kaks uhmäikäistä ja vastasyntynyt. Tää kohta 3v varsinkin koettelee ihan toden teolla hermoja eikä ota mitään kieltoja tai ohjeita kuuleviin korviinsa. Vanhemmalla puolestaan eskariuhmaa pukkaa päälle. Huoh.

Toisaalta ajoitus muuten on ihan ok, saan olla esikoisen eskarivuoden ja ekan kesäloman ajan kotona. Ja kai tämä tästä helpottaa, kun nämä kasvaa. Siirtymä kolmen lapsen perheeksi ei muuten hirvitä samalla tavalla kuin ensimmäisen tai toisen kohdalla.
Meillä on samanikäiset esikoiset☺️ Musta kans kiva, kun voi olla esikoisen eskarivuonna ja koulun aloituksessa ainakin osittain kotona.

Meille kolmas tulossa, esikoinen täyttää 6 ja kuopus 3 nyt keväällä. Tämä kolmas oli vähän ylläri, oli kyllä puolitosissaan puhuttu, että Iltatähti tehdään sitten ehkä joskus vuosien päästä, jos saadaan, mutta mitäpä sitä suotta kolmen vuoden kaavaa rikkomaan... :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mä olen kans julistanut joka paikassa, että meille ei enää lapsia tule ja pistänyt kuopuksen pieniä vaatteita sitä mukaa pois, kun on pieneksi jäänyt. Rattaat ja kaukalo laitettiin syksyllä kierrätykseen. Mutta tässä sitä nyt taas kerran ollaan. Saattaahan tämä tulla yllätyksenä muillekin, kun meille. :Face With Tears Of Joy:
Kiva, kun täältä löytyy kohtalotovereita. 😄 Meillä tosin ei puhuttu edes puolitosissaan, vaan oli jo päätetty, että kolmatta ei enää tule. Niin elämä taas yllätti ja tein ylläriplussan vajaa kaks viikkoa sitten. Alkujärkytyksen jälkeen päädyttiin jatkamaan raskautta ja sitä tässä nyt sulateltu viime aikoina. 😅

Meilläkin on esikoinen nyt 6v. eskarissa ja nuorempi 1v5kk. Tämän syntyessä ois 2v. Aika pieni ikäerokin, mikä alkuun on hirvittänyt, mutta kai ne asiat jotenkin järjestyy. Ison osan vauvakamoistakin ehdin jo myydä eli hankintoja pitäisi sitten taas tehdä.

Mutta on tää melkoista. Joskus haaveilin ehkä kolmesta, mutta se haave vähän jäi ja yhteisellä päätöksellä oltiin kahteenkin tyytyväisiä. Saa nyt nähdä miten tässä sitte käy, aika epötodelliset fiilikset ollu ja vaikea luottaa tähän raskauteen ja sen jatkumiseen. Jotenki pelottaa tai jännittää enemmän kuin aiemmissa raskauksissa, en tiedä miksi. Mutta kävi miten kävi, niin kiva kun täältä saa vähän vertaistukea taas. ❤️

Kiva, kun täältä löytyy kohtalotovereita. 😄 Meillä tosin ei puhuttu edes puolitosissaan, vaan oli jo päätetty, että kolmatta ei enää tule. Niin elämä taas yllätti ja tein ylläriplussan vajaa kaks viikkoa sitten. Alkujärkytyksen jälkeen päädyttiin jatkamaan raskautta ja sitä tässä nyt sulateltu viime aikoina. 😅

Meilläkin on esikoinen nyt 6v. eskarissa ja nuorempi 1v5kk. Tämän syntyessä ois 2v. Aika pieni ikäerokin, mikä alkuun on hirvittänyt, mutta kai ne asiat jotenkin järjestyy. Ison osan vauvakamoistakin ehdin jo myydä eli hankintoja pitäisi sitten taas tehdä.

Mutta on tää melkoista. Joskus haaveilin ehkä kolmesta, mutta se haave vähän jäi ja yhteisellä päätöksellä oltiin kahteenkin tyytyväisiä. Saa nyt nähdä miten tässä sitte käy, aika epötodelliset fiilikset ollu ja vaikea luottaa tähän raskauteen ja sen jatkumiseen. Jotenki pelottaa tai jännittää enemmän kuin aiemmissa raskauksissa, en tiedä miksi. Mutta kävi miten kävi, niin kiva kun täältä saa vähän vertaistukea taas. ❤️
Itellä kans huomaan, että epäilen koko raskautta hirveästi ja pelkään, että menee kesken, toisaalta jännittää myös se tuleva arki kolmen näin pienen lapsen kanssa. Sitä kun ei tosiaan oltu mietitty yhtään etukäteen. Mä lähinnä ostin sen testin saadakseni mielenrauhan, kun menkat oli pari päivää myöhässä, mut se siitä mielenrauhasta sitten. :No Evil Monkey: Jonkun sortin alkujärkytyshän tässä varmaan on edelleen menossa, mut ehkä pahin on jo laantumaan päin. On tässä onneksi aikaa sille ajatustyölle vielä, vaikka tää aika tulee todennäköisesti hujahtamaan ihan huomaamatta ohi. Eiköhän ne asiat kuitenkin aina jotenkin järjesty. Vertaistuki tulee kyllä tarpeeseen! :smiling-eyes:

Meillä on kans yks lapsi ennestään, täyttää kohta 3v eli ikäeroa tulis 3,5v. 😊 Meillä esikoinen on sellanen kainaloinen, että nukkuu vielä perhepedissä enkä tiiä onko mitään mahdollisuutta edes yrittää siirtää häntä omaan sänkyyn. 😂 On hänellä nytkin oma sänky ja jos isi nukuttaa niin nukkuu alkuyön omassa sängyssä, mutta kömpii sieltä yöllä minun kainaloon joka tapauksessa... Nyt sentään nukkuu omalla tyynyllä, kun jossain vaiheessa oli pakko änkeä mun kanssa samalle tyynylle 🤯 Imetys ollaan lopetettu kokonaan nyt alkuraskaudesta, mikä tuntuu nyt hyvältä ajatukselta. 😅

Toivon et toinen vauva olis täysin erilainen ja söis tuttia ja nukkuis omassa kehdossa tyytyväisenä. Oivoi, en tosiaan tiiä mitä tehdään tän nukkumisjärjestelyn kanssa?? Meillä ei edes oo tässä talossa lastenhuonetta erikseen vielä. Yks toinen makkariksi sopiva huone on, mut se on toisella puolella taloa ja tällä hetkellä miehen musa/työhuoneena käytössä. Olohuone on toisaalta iso ja siihen mahdollista tehdä erilaisia järjestelyjä.

Tällä hetkellä on kans semmonen uhmakausi, että en tiiä mitähän tästä tulee. 🤣 Jospa se kerkee vähän laantua tässä puolessa vuodessa..

Mulle vielä auki sekin et mitähän tehään esikoisen päivähoidon kanssa vai otanko hänet kotiin ja aloitetaan vaikka kunnan kerho. Ehkä ikätovereiden kanssa leikkiminen tässä iässä on jo kuitenkin aika hyvä juttu, mutta toisaalta varmaan lyhyet päivät riittäis. ☺

Meillä on kans yks lapsi ennestään, täyttää kohta 3v eli ikäeroa tulis 3,5v. 😊 Meillä esikoinen on sellanen kainaloinen, että nukkuu vielä perhepedissä enkä tiiä onko mitään mahdollisuutta edes yrittää siirtää häntä omaan sänkyyn. 😂 On hänellä nytkin oma sänky ja jos isi nukuttaa niin nukkuu alkuyön omassa sängyssä, mutta kömpii sieltä yöllä minun kainaloon joka tapauksessa... Nyt sentään nukkuu omalla tyynyllä, kun jossain vaiheessa oli pakko änkeä mun kanssa samalle tyynylle 🤯 Imetys ollaan lopetettu kokonaan nyt alkuraskaudesta, mikä tuntuu nyt hyvältä ajatukselta. 😅

Toivon et toinen vauva olis täysin erilainen ja söis tuttia ja nukkuis omassa kehdossa tyytyväisenä. Oivoi, en tosiaan tiiä mitä tehdään tän nukkumisjärjestelyn kanssa?? Meillä ei edes oo tässä talossa lastenhuonetta erikseen vielä. Yks toinen makkariksi sopiva huone on, mut se on toisella puolella taloa ja tällä hetkellä miehen musa/työhuoneena käytössä. Olohuone on toisaalta iso ja siihen mahdollista tehdä erilaisia järjestelyjä.

Tällä hetkellä on kans semmonen uhmakausi, että en tiiä mitähän tästä tulee. 🤣 Jospa se kerkee vähän laantua tässä puolessa vuodessa..

Mulle vielä auki sekin et mitähän tehään esikoisen päivähoidon kanssa vai otanko hänet kotiin ja aloitetaan vaikka kunnan kerho. Ehkä ikätovereiden kanssa leikkiminen tässä iässä on jo kuitenkin aika hyvä juttu, mutta toisaalta varmaan lyhyet päivät riittäis. ☺
Meillä on aika samoja pohdintoja. Tulee ikäeroksi tasan 3 v. ja perhepedissä nukutaan vielä tuon 2 v 4 kk kanssa. Taaperolla ei edes oo omaa sänkyä nyt ja on ollut tiukasti vieressä viime syksystä lähtien. Änkee samalle tyynylle vaikka omakin on ja just viime yönä oli poikittain ja potki mua selkään. Että kauankohan uskalletaan näin nukkua. 🙈

Imetys loppui 3 kk sitten ja sitä "maidon loppumista" aina välillä muistellaan. Hän imettää myös itse pehmoleluja. Saas nähdä tuleeko vielä tissikateus vauvaa kohtaan.

Mietityttää kans hoitokuviot. Lapsi aloitti vasta tammikuussa osa-aikaisen päikyn ja on nyt alkanut viihtyyn siellä, ei haluais aina lähteä kotiin. Ehkä jatketaan tällä 6 t/pv ja 3 pv/vko. Olis kiva päästä myös vauvan kanssa kahdestaan vauvakahviloihin, muskariin ym. niin helpottuis sekin näin. Tuntuu, että taapero kaipaa jotain toimintaa muiden lasten kanssa kyllä.

Miten muut joilla tulossa n. 3 vuoden ikäero ootte miettineet rattaiden kannalta? Aiemmin halusin hankkia tuplat mutta kun ikäero venyi näin pitkälle niin alan kallistua vaunut + seisoma-/istuinlauta-yhdistelmään. Toisaalta vilkkaan 3v:n kanssa kaupungissa kulkeminen saattais olla turvallisempaa jos hän olisi itekin istuimessa.

Mää ajattelin kuitenki toista istuinta. Meillä on kuitenki se tilanne että päivittäin käydään joko koko porukalla, tai toinen vanhempi lapsen ja koiran kanssa tunnin iltapäivälenkillä. Lapsiki nauttii ku istuu pitkät päällä ratasistuimessa päiväkotipäivän jälkeen. Plus just jos innostuu johonki keskustaan tms. Niin meidän esikoinen on aina uusissa paikoissa aika jäätyvää sorttia niin joutusin varmana kantaan sylissä jos ei ois istuinta.

Miten muut joilla tulossa n. 3 vuoden ikäero ootte miettineet rattaiden kannalta? Aiemmin halusin hankkia tuplat mutta kun ikäero venyi näin pitkälle niin alan kallistua vaunut + seisoma-/istuinlauta-yhdistelmään. Toisaalta vilkkaan 3v:n kanssa kaupungissa kulkeminen saattais olla turvallisempaa jos hän olisi itekin istuimessa.
Sanoisin että riippuu tosi paljon lapsesta. Meidän kuopus täytti tammikuussa 3v eikä kyllä koko viime syksynäkään enää istunut rattaissa. Mieluummin aina potkupyöräili tai käveli. Toki meillä ei ole koiraa jota pitäisi lenkittää ja päiväkotimatkakin alle kilometri. Plus asutaan silleen landella, ettei tarvii miettiä mitään Helsingin keskustassa kulkemista. Johonkin pidemmälle jos lähdetään reissuun niin on matkarattaat mukana, mut muuten ei käytetä rattaita. Tää lapsonen on tosiaan 3,5v kun vauva syntyy ja meillä on tallessa seisomalauta yhdistelmärattaisiin, joten sitä sit käytetään tarpeen tullen.

Tuli mieleen, että jos ei oo välttämättä hirvee tarve just istuimelle oon nähny semmosia ns. Kankaisia riippukeinuja, jotka roikkuu työntöaisasta ja lapsen jalat menee vaunun tavarakoriin. Jos esim haluaa potkupyörän ja jos loppuuki lapsella moti ite liikkumiseen niin saa helposti johonki istumaan. Tai sit just se lauta, missä on ns. Pyöränistuin, mutta niissä en usko että lapsi jaksaa pitkää matkaa istua

Sanoisin että riippuu tosi paljon lapsesta. Meidän kuopus täytti tammikuussa 3v eikä kyllä koko viime syksynäkään enää istunut rattaissa. Mieluummin aina potkupyöräili tai käveli. Toki meillä ei ole koiraa jota pitäisi lenkittää ja päiväkotimatkakin alle kilometri. Plus asutaan silleen landella, ettei tarvii miettiä mitään Helsingin keskustassa kulkemista. Johonkin pidemmälle jos lähdetään reissuun niin on matkarattaat mukana, mut muuten ei käytetä rattaita. Tää lapsonen on tosiaan 3,5v kun vauva syntyy ja meillä on tallessa seisomalauta yhdistelmärattaisiin, joten sitä sit käytetään tarpeen tullen.
Samaa mieltä, varmasti tosi lapsi- ja perhekohtaista kuinka paljon rattaissa viihtyy ja kuinka paljon niille tarvetta. Meillä ikäeroa tulee 4,5v et ei tarvi asiaa miettiä mut jos olisi vauva tullut vuoden aiemmin niin tuskinpa oltaisiin tuplarattaita hommattu. Meillä on ollut nyt 1,5v pelkät matkarattaat ja niiden käyttökin lähinnä ollut viime kesänä joillain reissuilla käytössä. Mut me kuljetaan päiväkotiin autolla eikä oo (enää) koiraa mitä lenkittää niin sen puolesta tarvekin aika vähäistä 😅

Ja tohon päivähoitoasiaan niin meillä todellakin esikoinen jatkaa päiväkodissa 😂 täytyy vaan miettiä et millä tunneilla, varmaan 3-4pvä/vko jotain vähä lyhyempää päivää 🤔

Meillä näillä isommilla lapsilla on vähän vajaa 2 vuotta ikäeroa ja meillä oli tuplarattaat noin vuoden käytössä. Myytiin ne, kun kuopus oli vuoden ja esikoinen kolme ja vaihdettiin seisomalautaan. Mulla oli siinä ihan periaate, että halusin kannustaa 3-vuotiasta myös itse kävelemään/potkupyöräilemään rattaissa istumisen sijaan😅 Ensin siirtymä seisomalautaan meni hyvin, kun markkinoin sen esikoiselle isojen lasten juttuna. Sittemmin lasten ollessa n. 2 ja 4 he alkoivat tappelemaan siitä, kuka saa istua rattaissa ja kuka joutuu seisomaan🤣🫣 Tämä johti siihen, että lopulta kuopuksen täytettyä kolme, me luovuttiin rattaiden käytöstä kokonaan. Pääsen helpommalla, kun molemmat joutuvat kävelemään ja inisevät siitä kuorossa, eivätkä tappele keskenään😂 Nyt kun ikäeroa tulee se reilut 4,5 ja 6,5 vuotta, en todellakaan hanki edes seisomalautaa, vaan isommat lapset joutuvat kävelemään/pyöräilemään.

Meillä nyt siis 2 v lapsi kävelee (halutessaan 🤣) jo pitkiä matkoja ja aika harvoin suostuu enää vaunuihin. Eli todennäköisesti mietittäisiin vain seisomalautaa.

Meidän esikoiselle ostamat vaunut on sellaiset että pelkät adapterit ostamalla saadaan siihen vaunukoppa istuimen lisäksi. Eli pärjättäisiin ainakin puoli vuotta näin. Saa myös toisen istuimen, mutta sen painoraja on alkuperäistä istuinta matalampi ja lapsen paino on jo nyt melko lähellä.

Meillä tuo 3v täyttävä on tosi reipas menijä nii ei me enää hommata tuplarattaita. Asutaan täällä aika maalla niin täällä pystyy rauhassa menemään eikä tarvi pelätä autoja. Varmaan käydään metsälenkeillä sillee et vauva on kantorepussa ja taapero kävelee. 😄 Jos ollaan jonnekin Helsingin reissulle lähdetty tms isoon kaupunkiin niin sillon on kyllä ollu matkarattaat ehdottomat, mut ehkä joku sellanen istuinlauta ajaa asian tai sit taapero matkarattaissa ja vauva vaa kantorepussa niin kauan ku on tarpeeks pieni ja kevyt. 😄

Aika paljon joudutaan mennä autolla, jos lähdetään minnekään asioille tai edes kauppaan 4km päähän. Mietin et mun on ihan pakko hankkia isompi auto jossain vaiheessa, vaikka miehellä onkin farmari. 😵‍💫 Kaukalo mahtuis vielä turvaistuimen kaa taakse mun autoon, mut toinen turvaistuin ei mahdu sitten enää.. Ja kuljettajan ja lasten lisäks ei sit mahtuis enää yhtään ketään kyytiin eikä ne rattaat mahtuis ollenkaan.. 🤣 Mies kuitenki menee töihin ja pitää meidän keskenäänki päästä liikkumaan. Pyöräkärryynkään ei vielä ihan pikkuvauvaa saa kyytiin.

Takaisin