Toinen lapsi tulossa

Ei imetys ole ehkäisykeino. Eräällä entisellä työkaverillani kahden ensimmäisen lapsen välinen ikäero on 10 kk. Toisen lapsen jälkeen hän sai pillerireseptin jo synnytyksestä kotiutuessa.
 
Juu ei olekaan, mutta kovin moni on ollut sitä mieltä, että huonot tsäänssit on tulla raskaaksi, jos imettää. Lienee kovin yksilöllistä tämäkin, kuten kaikki hormoonitoimintaan liittyvä.
 
Mulla oli kuukautiset pois koko imetyksen ajan, alkoi vasta kun lopetin imetyksen esikoisen ollessa 8kk. Toisilla toimii ehkäisynä, toisilla ei, mut tosiaan ei imetyksen varaan kannata koskaan jättää ehkäisyä.
 
Meillä se onkin just niin päin, että toinen sais tulla mielellään sit aika pian ensimmäisen jälkeen. Jos vaan kaikki on hyvin synnytyksen jälkeen. Muuten mennään kumilinjalla. Hormonaalista ehkäisyä en huoli ikinä enää.
 
Oletteko hakemassa hoitorahaa kun/jos olette kotona esikoisen kanssa? Mun pitäis hakee ja netistä katsoin että jotain rahaa saa 3 ja 4 vuotiaista jos heitä ei laita kunnalliseen tai yksityiseen hoitoon.
 
Saako sitä lisää jos 3v on osan ajasta päivähoidossa ja osan ajasta kotona?
Ei aikaan mun ymmärtääkseni kun lisää maksetaan vaan täyteen hoitorahaan, eli kun lapsi ei ole ollenkaan päivähoidossa.
 
Mulla on tää ketju jääny kokonaan huomaamatta. Meillä kans eka syntyi huhti 14 kuten täällä muutamilla muillakin (ja poika oli ☺ ) joten 1 v 10 kk ero tulee. Marraskuussa siirretiin omaan huoneeseen ja matalaan sänkyyn. Ensin meni ihan hyvin, mutta sitten huomasi, että sieltähän pääsee yöllä hiippailemaan meidän sänkyyn... sit siirrettiin pinnasänky hänen huoneeseen, että tottuu olemaan yön siellä. Piakkoin voisi taas ottaa sen matalan sängyn taas käyttöön.

Ruokailun suhteen siirtymä meni ihan omia aikojaan ja helposti, kun pojalle tuli selkeä tahtotila syödä jokainen ruoka "ite". Toivottavasti tämä jatkuu myös pikkusisaruksen kanssa... Potalla on myös käynyt, kun aloitti itse ilmoittamaan, kun on iso hätä. Pottailua ei ole kyllä säännöllisesti harjoitettu joten ei ole kuiva. Mutta hyvä kuitenkin, että käy mielellään istumassa potalla. Puaah, tää fontin koko heittelee...
 
Muokattu viimeksi:
Meil nukkuu viel esikoinen pinniksessä ja mein huoneessa. Jatkettava sänky on tuloillaan ja huone koht valmistumas remontin jälkeen.Toivottavasti tää kakkonen ei nyt ihan viel synny, muuten ollaan kaikki samas huonees...
 
Onko teil ollu esikoinen päivähoidos vai ootteko ollu kotona? Olin välillä töis ja neiti on ollu päiväkodis. Vaikka nyt oon äitiyslomalla niin neiti on edelleen päiväkodis, viihtyy siel niin hyvin. Tietysti on nyt vähä lyhyemmän päivän. Helmikuun oon aatellu nyt pitää kokopäiväsesti, mut loppu kevään osa-aikaisesti, ettei tuu niin suurta muutosta heti. Ihan jo senkin takia oon pitäny viel hoidos, ku alkaa supisteleen herkästi jos tarvii neitiä kannella, saa itse vähä levätä ja laittaa kotia rauhas kuntoon. :)
 
Toki on päiviä kun en vie hoitoon, jos mennään käymään jossain tms. Ja sit kun tuun sairaalasta kotiin ja isi jää kotiin, niin neitikin on kotona. :)
 
Meillä on esikoinen (1,5 v) kotona. Oli syksyn päivähoidossa, mutta jäi kotiin kun jäin äippälomalle.
Ei oo oikeen varaa edes pitää päivähoidossa kun mies opiskelee, eikä hän vielä niin paljon siitä nauti, vaikka ihan ok meni syksy siellä. Ja mulla on onneksi vanhemmat naapurissa ja muutenkin perhe ja sukulaiset mielellään auttaa pikkuneidin kanssa :)
 
Meillä esikoinen on nyt päiväkodissa 10pv/kk. Pidettiin nuo lähinnä siksi että koen melkein viisi vuotiaan tarvitsevan jo muitakin sosiaalisia kontakteja kuin kodin, varsinkin kun meillä ei ihan lähipiirissä ole muita samanikäisiä. Lisäksi hänelle ehtinyt kehittyä pk:ssa ollessa jo melko vahvat kaverisuhteet joita haluamme pitää yllä.
 
Meillä 3v oli syksyllä 11pv/kk ja nyt kun jouduin vuodelepoon niin sovittiin että on joka pv hoidossa tammi- ja helmikuun ajan. Ehtinyt juuri tottua ja ruvennut menemään siellä hyvin ja viihtymään niin ois menny kankkulan kaivoon koko syksy jos olis otettu pois hoidosta. Jatkaa pikkusisaruksen synnyttyä 11pv/kk et pidetään vähän sitä tytön sosiaalista elämääkin yllä kun hoidossa samanikäisiä. :)
 
Meillä 3 ja 4 vuotiaat tytöt jäi kotiin kun jäin äitiyslomalle. Molemmat pääsivät aloittamaan tammikuun alussa seurakunnan kerhon 2h. 2krt./viikossa. Kyllähän se olis kiva jos vois viedä vaikka sen 2 päivää viikossa hoitoon, sais ite välillä hengähtää ja tytöillä olis hieman erilaisiakin päiviä, mutta täll hetkellä oon siitä 2 tunnistakin tyytyväinen. Näillä mennään varmaan koko vauva-aika ja sitten jos jään kotiin vielä 9kk jälkeen niin pitää miettiä isommille jotain päivähoitoratkaisua, että pääsevät tekemään ikäisiään juttuja ikäistensä kanssa.
 
Meillä on tarkoitus käydä seurakunnan perhekerhossa porukalla kunhan vauva kasvaa.. muuten tytöt on kotona. Perhetyöntekijä alkaa käymään meillä 3krt viikossa mun apuna kunhan mies lähtee sit isyysvapaan jälkeen taas töihin. Näin mennään ainakin tämä kevät.
 
Meillä on esikoinen (1 v 8 kk) lähes täydet päivät päivähoidossa, koska oon itse ollut selkäkipuineni ja supistuksineni ollut huono liikkumaan nyt äitiysloman aikana. Mies hoitaa useimmat viemiset ja tuomiset.

Vauvan syntyessä isosisko saa olla isyyslomaviikon kotona muun porukan kanssa. Sitten pidetään vielä mahdollisuus 80-prosenttiseen päivään ja katsotaan muutaman viikon ajan, miten arki sujuu vauvan kanssa. Luultavasti esikoinen jää puolipäiväiseksi päiväkotiin. Likka viihtyy päiväkodissa todella hyvin eikä missään nimessä haluta menettää sitä paikkaa, täällä on niin kova kilpailu hoitopaikoista ja toi paikka on aivan täydellinen.
 
Meidän 1v10kk jäi kotiin vuoden alussa. Oli siis syksyllä hoidossa. Jos olisi ollut esim vuoden vanhempi, olisin varmaan jatkanut hoitopaikkaa minimimäärän verran kuussa, mutta noin pieni saa hyvin aktiviteettia kotonakin :) häntä myös koko syksyn selvästi harmitti käydä hoidossa niin uskon, että on koko perheelle parempi vaihtoehto ('myös taloudellisesti), vaikka äiti saattaa olla aika kovilla :wink

Niin ja oltaisiin joka tapauksessa vaihdettu hoitopaikkaa toiseen sitten siihen ajankohtaan, kun kakkonen menee myös hoitoon, niin menee vaihtokin sitten luontevasti
 
Takaisin
Top