Toinen lapsi tulossa

Meillä ikäeroa tulee 1v4kk. Esikoinen siirtyy isojen poikien sänkyyn kun nytkin jo on kova yritys kiivetä pinnojen yli :D Tuttia hän ei koskaan kelpuuttanutkaan.. pottatouhuihin taitaa olla vielä liian pieni(?). Mun miehellä on onneks sellanen työ että hän tulee kotiin jo viimeistään kolmelta, niin aikaa on vielä puolikas päivä touhuta myös esikoisen kanssa :) noin kerran kuussa miehellä on kuitenkin pitkä päivä, jolloin on töissä aamusta iltaan niin ne päivät saattaa tuottaa pientä haastetta :D sitten meillä on myöskin koira. Esikoinen kun synty niin koira vaikutti masentuneelta. Oksenteli ja ravattiin jatkuvasti eläinlääkärissä korvien takia. Mustasukkainen ei onneks oo mutta ei enää kyllä niin iloinen ja leikkisäkään kuin ennen vauvaa. Olihan se meiän "ainoo lapsi". Saa nähdä miten käy kun toinen vauva tulee. Pitääköhän koiralle ottaa kaveri?! :D
 
Meillä on jo ennestään kaks pinnasänkyä ku toinen oliki semmonen pienempi malli ku yleensä. Ollaan molemmat saatu niin ei oo tarvinu ostaa. Kyllä meillä olis ainaki tarkotus potalle opetella aika heti ku se tuntuu siltä että vois alkaa "ymmärtään" sen päälle. Tuttia tyttö ei halua kuin yöksi ja autoon niin oon aatellu että ei siitä tarvi niin kiireellä luopua. Niin ja esikoinen tosiaan sitten 1,4 v. :)
Aika jännä tuo koira juttu kun meillä kävi samallai. Koirasta tuli jotenki masis, oli kans ollu meijän vauva ennen tyttöä. Aluksi oli tosi mustasukkainen eikä voitu jättää todellakaan samaan tilaan kahdestaan. Pinnasänky oli ainut paikka missä pysty tyttö olemaan rauhassa. Koira yritti muutaman kerran ku lasta kannoin sylissä hypätä ja näykätä :/ olin aivan stressissä siitä. Mietin jo koiran pois antoa vaikka tietenki meille toooosi rakas otus. Sitte yhtäkkiä hyväksyki aivan eikä todellakaan oo näyttänykkään näykkimis merkkejä. Tajus varmaan että tuo ei täältä oo lähdössä minnekkään. :D vähän jännittää miten reagoi nyt sitten uuteen vauvaan...
 
Tuttia meillä ei ole syöty enää aikoihin, ruoka menee pääasiassa suuhun omalla lusikalla ja poika nukkuukin jo omassa huoneessaan.

Toisen tullessa toivon, että potta-alkeet alkaisi olla tuttuja ja olisi valmis taaperosänkyyn, mutta katsotaan nyt, on kuitenkin vasta melkein kaksi toisen syntyessä.

Olen henkisesti varautunut jo pieneen taantumaan, se on käsittääkseni hyvinkin yleistä kun joutuukin jakamaan vanhempien huomion.
 
Meillä myös tarkoituksena siirtää poika nukkumaan "isojen" poikien sänkyyn kunhan ensin oppii kävelemään. Potalle olen ajatellut tutustuttaa/opettaa. Yleensä lounaan jälkeen poika aina kakkaa joten tarkoituksena olisi ruokailun jälkeen ennen päiväunia istuttaa hetki potalla. Ei kuitenkaan maailmaa kaada jos vielä vaippaa käyttää toisen syntyessä. Meillä myös tutti käytössä nukkumaan mentäessä ja yleensä poika sylkäsee tutin pois kun on syvässä unessa. Joten annan vielä tuttia syödä. Itse syömisen kanssa on ehkä suurin opetteleminen, lusikka pysyy kyllä kädessä mutta menee suuhun miten sattuu ja ruoka ei ikinä suuhun asti pääse. Toisaalta onhan toinen vielä pieni. Tällä hetkellä 9kk. On tässä onneksi vielä aikaa :)
 
Meillä tulee ikäeron puolesta olemaan ehkä hitusen helpompaa kuin teillä joilla on reilusti vähemmän ikäeroa, meillä esikoinen tulee olemaan päälle 3v kun toinen syntyy. Tietty uhma on varmaan yks isoimmista haasteista, mut muuten sit tyttö nukkuu omassa isojen tyttöjen sängyssä ja käy potalla. Ei tosin oo täysin päiväkuiva.

Muakin on mietityttänyt paljon se miten saa jaettua sitä aikaa perheen,parisuhteen, oman ajan välillä, lapsillekin kun olisi hyvä antaa myös yksityistä aikaa ilman sisarusta. Se jää nähtäväksi sit ku pikkunen syntyy. :)
 
Meillä "Sintti" synty 29.3.2015 ja tälle "kirpulle" on laskettuaika n. 16.2. varmistunee ens viikon ultrassa. Ikäero on sitten 1v ja 11 kk. Esikoinen on niin reipas omassa pinniksessä nukkuja että syksyn aikana siirrytään jo isojen poikien sänkyyn niin pienemmälle sisarukselle jäisi pinnasänky. Tuplarattaat pitää vielä ettiä mutta nuo olemassa olevat kyllä säästän. Ja äitiyspakkaus :Heartred voi ihanuus mitä pöllökuoseja! Se on pakko saaha
 
Meille myös toinen tulossa. Esikoinen on syntynyt 8/2014 ja ikäeroa tulee siis sellanen 1v6kk aika tarkalleen. Oltiin vähän pidempää ikäeroa suunniteltu, mutta näissä jutuissahan kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan. Ja molemmat ollaan kyllä tosi ilosia uudesta tulokkaasta :)
 
Mewwi siis oliko teidän "sintti" syntynyt 2014 vai 2015? :) jäin miettimään tuota ikäeroa vs vuotta. Meil tulee kans vuosi ja 10kk ikäeroa.

Ootteko huomannut, että maha kasvaisi toisessa raskaudessa nopeammin? Musta tuntuu, että selvästi alkaa vauvamaha näkyä vaikka esikoisesta vastaavaa oli vasta rv 17-19 :eek: tosin esikoisesta mulla oli superpieni maha verrattuna moniin kanssaodottajiin....
 
Mä just kattelin esikoisen aikaan ottamiani kuvia ja mun maha nyt (rv 12+1) varmaan saman kokonen, kun sillon jossain viikoilla 20-22 :D...että kyllä todellakin kasvaa nopeemmin. Tosin mulla saatto myös lähtökoko olla hiukan erilainen :P
 
Joo! Tää maha on jo ihan valtava,nyt on rv 12+6 ja esikon kanssa oli tällänen öpaut rv 21 kohdalla. Ja mullakin oli aika pieni esikon kohdalla verrattaen muihin. Voip olla että hieman huonossa kunnossa kaikki vatsalihakset yms kun esikon syntymästä niin vähän vasta aikaa...
 
Minusta tuntuu, että toisessa raskaudessa maha kasvaa nopeammin. Nyt on viikolla 14 kauhee maha, miehelle tuumasin, että vois synnärille lähtee :/ Ahistaa van jospa hellittäs ja ois turvotusta. Ikäeroa tulee n. 2,5 v.
 
Täällä kans huomattu, että maha pullahtanu esille iha super aikasin verrattuna ensimmäiseen raskauteen. Ikäeroa tulee suurinpiirtein 2v 10kk.
 
Missä vaiheessa olette ajatelleet kertoa sisarukselle/sisaruksille vauvasta? Mie tässä vähän olen tuolle 3v puhellut et olisko kiva jos tulis meille oma vauva :)

Mulla ainakin on "valtava" maha jo, kolmas tulossa. Rv 13+6
 
Meillä ukko heti plussan jälkeen hihku ja höpötteli meijän rapia 2v tytölle, et äitin masussa on vauva :D Ei palijo malttanu pitää salassa asiaa edes lapselta vaan oli ihan pakko päästä sanomaan :wink
 
Meillä ei 9kk. ikänen tyttö ymmärrä mutta höpötelly vauvasta oon hälle silti :D
 
Mulla on megaiso maha edelliskertaan verrattuna.

Ikäeroa tulee täällä 1 v 8 kk. Mies höpisee tytölle koko ajan vauvasta mun mahassa, mutta eihän se sitä tajua. Tuttavapiirin vauvoja on esitelty tytölle nyt entistä innokkaammin, joten ehtiipä ainakin totutella ihan pienten seuraan. Ja kyllä se niistä tykkää.

Meidän esikoinen pottailee jo varsin hyvin. Kyllä sen voi alle vuotiaana aloittaa, kunhan ei painosta lasta jos toista ei huvita. Sopivia kehityskausia tulee ja menee, ja joskus se muksu saa pottailun ideasta kiinni sopivalla hetkellä ja siitä se lähtee.

Mua jännittää tytön siirto meidän huoneesta ja sivuvaunupinniksestä omaan huoneeseen - yritetään tehdä se hyvissä ajoin, ettei toiselle tule oloa, että ajetaan pois vauvan takia. Mutta tiedä häntä, miten kauan totutteluun menee.
 
Meillä alettiin käymään potalla silloin kun neiti oppi istumaan ja aina sapuskan jälkeen ollaan menty, eikä siinä ole mitään sen suurempia draamoja ollut. Esikoinen siirrettiin omaan huoneeseen nukkumaan varmaan viikkoa tai kahta ennen kuin tiedettiin että toinen on tulossa ja sit vaan naureskeltiin hyvää ajoitusta :) sekin on mennyt ilman mitään ongelmia, taidetaan kaikki nukkua paremmin näin :)
 
Meijän esikoinen on 3 vuotta sitten, kun tämä kuopus syntyy. On jo mukavan omatoiminen tuo lapsi kyllä, että silleen ei huoleta ikäeron puolesta oma jaksaminen :) Ihanaa saada sisarus tytölle:Heartred Vielä en ole hänelle kertonut että vauva on tulossa, kun aika pitkä aika on kuitenkin vielä edessä vauvan saapumiseen. Mutta parin kuukauden päästä varmaan pitää jo kertoa kun maha kasvaa ja sitten ei ole niiiin hirveän pitkä aika enää :happy:

Jännää nähä sitten miten tyttö suhtautuu sisarukseen, haluaako olla mukana hoitamassa, onko mustasukkainen tms.
 
Täällä myös esikoinen yli 3v kun kakkonen syntyy :) Oon yrittäny uuesta sisaruksesta kertoo mutta tyttö ei ota kuuleviin korviinsa :D
 
Meillä esikoinen lähes 5-vuotias kun pikkusisarus syntyy. Ihanasti on mukana odotuksessa, kovasti kyselee, ihmettelee ja suunnittelee vauvan tuloa. Pojasta tulee loistava isoveli.
 
Takaisin
Top