Toinen kolmannes - iloja ja suruja

Mulla myös edellisessä raskaudessa vaivas iskias. Se vähän helpotti, kun siirryin käyttämään ihan tasasia ohutpohjaisia kenkiä. Tässä raskaudessa on ollut samaa vaivaa välillä juoksulenkillä ja etenkin hiihtämisen jälkeen iski ärsyttävä kipu pakaraan ja heijastui lähes koko jalkaan, kipua oli vaikea edes paikallistaa kunnolla. Ei nyt kuitenkaan mikään järkyttävän kova kipu.

Mullakin selkä vaivaa edelleen. Luulen et lonkassa liitoskipuja ja alaselkä jotenkin jumissa. Tänään mulla oli ekaa kertaa SI-tukivyö ja en kyllä huomannut mitään eroa. Pitää varmaan loppuviikko vielä käyttää sitä jos toimisi pidemmällä tähtäimellä. Muuten täytyy keksiä jotain venytys/liikuntajuttuja millä saisi selkää verrytettyä :)

Mulla on nyt ollut tosi ikäviä särkyjä alaselässä, mutta vain vasemmalla puolella...
mistäköhän tää voi johtua? Ei tunnu tavalliselta lihassäryltä :( tosi ikävää, eikä tää helpota missään asennossa eikä kävelykään ole auttanut..

Mistä teillä on ollut apua selkäsärkyihin? En haluaisi mitään särkylääkkeitä heti popsia, vaan yritän ensin löytää jonkun toisen keinon päästä kivuista eroon.. itse en tiedä mikä voisi auttaa/ mikä olisi turvallista käyttää.. kylmägeeliä olen kokeillut, mutta se auttaa vain tosi pienen hetken.
Olisiko muilla kokemuksia/neuvoja? :)

Mulla helpotti niskahartiakipuihin Aloe Veran Heat-geeli :) ja sit lämmitettävä kauratyyny vielä ennen nukkumaan menoa kipukohtaan :) ja sit marssein myös ihan hierojalle :)

Täällä pari päivää ollu liitoskipuja nivusissa ja lonkissa. Kokeilin tukivyötä töissä ja oli parempi. Autossa istuminen ei oo enää niin kivaa.

Mulla ollut liitoskipuja enemmän ja vähemmän, nyt tuntuu olevan päivittäisin. Vielä ne sietää.

Nyt onkin iskenut uusi, yllättävä vaiva. Rintarangan lukko! Tulee satunnaisesti yöllä niin, että kyljellään on vaikea nukkua. Ja vääränlainen liikahtaminen vihlaisee rintalastan kohdalta.

Tää tuli nyt toisena yönä peräkkäin. Ja ai minkä virheen tein, kun koitin äsken venytellä - en meinannut saada enää käsiä alas, kun joka liike vihlaisi! Pitäis hoitaa nuo venyttelyt muulloin kuin silloin kun lukko on päällä...

Niskat ja hartiat on kyllä jumissa, vaikka koitan niitä hoitaa. Kuulemma on normaali vaiva raskaana olevalle. Mulla ei oo aiemmissa raskauksissa kyllä tätä ollut... Tuntuu, kuin joku painais rintalastaa kovaa sisäänpäin tai löis siihen, ei kyllä satu koko ajan, vaan kun tekee vääränlaisen liikkeen tms. Ja kipuilu häviää itestään päivää kohti.

Selän naksauttelu ei oo tähän toiminut (tai ehkä pitäis hieroa lihakset ensin) eikä putkirulla, roikkuminen... Piikkimatto, venyttely, keppijumppa, salitreenit, hengitysharjoitukset, lämmin kauratyyny, kylmägeeli käytössä ja ryhtiä koitan pitää.....

Mun ystävä kärsi tosta rintarangan lukosta raskausaikana :/ oli aika tuskaa :/ kävi sit vaan säännöllisesti hierojalla ni pysy kunnssa :)

Mulla iskias kipuihin ja alaselän vaivoihin auttoi sellainen venytys että seisoin pöydän ääressä napa pöytää kohti ja nostin toisen jalan ruokapöydälle vähänkuin risti-istunta asentoon eteeni (toivottavasti hoksaatte) ja kävin siihen jalan yli pöydälle "makaamaan" niin pitkälle kuin selkä ja maha antoi myöden. Varovasti pitää toki koittaa ja omaa oloa kuulostella ja varmistaa ettei kaadu! Mulal vaivat johtui kireistä reisi- ja pakaralihaksista. Sauvakävely on myös tehokasta selkä ja hartiaalueelle

Sauvakävelyä olenkin alkanu harrastaa. Ja on selätin ja piikkimatto ja putkirulla käytössä. Ja jumppapallo apuna myös. Ja roikun tangollakin.

Tänään jumppailin ja venyttelin selkää kovasti. Mies paineli ja hieroi selkää töistä tultuaan ja jes, se napsahti mistä pitikin!!

Nyt on hieroja varattu 24. päivälle. Täytyy koittaa pitää hartiat vetreinä, veemäinen vaiva tuo rintalasran lukkokin.... :shifty:

Takaisin