Terveysasiat

beneathbeautiful

Kunnioitettu kommentaattori
Ajattelin tällaisen ketjun kehitellä nyt jos jotain terveysongelmia tai mieltä askaruttavia terveysasioita/pitkäaikaissairauksia tms.
 
Muokattu viimeksi:
Ihan alkujaan tosiaan itse voisin kysellä että onko kellään muilla ollut tuota vti:tä alkuraskaudessa?
Onko monikin menossa tuohon sokerirasitukseen?
Onko kenelläkään kohdunkaulalla ollut mtn muutoksia koskaan?
Mulla todettiin pissassa nyt jtn kasvustoa ja maanantaina selviää mitä ja tarvitsenko antibioottia.. samaten sokerirasitukseen pitäisi lähteä viikoilla 12-16 aikaa pitäis alkaa jo varailemaan.
Mulla todettiin viime marraskuussa lieviä muutoksia kohdunsuulla ja kontrollissa oli edelleen samoja lieviä muutoksia. Nyt jännittää miten raskaus vaikuttaa ja miten tuo tuleva kontrolli sitten.. myöskin että mitä neuvolalääkäri näkee sit sisätutkimuksessa että onko huolestuttavaa.. aika paljon mieltä vaivannut tuo asia, gyne totesi että raskautta ei estä millään tavalla ja ekalla kerralla sit tärppäsi ja nyt odotellaan tuomiota sit onko parantuneet vai vaatiiko hoitoa.
 
Minä oletan saavani raskausdiabeteksen ja raskaushepatoosin, kun molempia on ollut suvussa ja molemmat periytyvät.
 
mulla ei ainakaan vielä muuta, paitsi että sokerirasitukseen meen viikolla 12. Tähän syynä sukurasitteet kai lähinnä, lisäksi myös ylipaino ja 25v. ikä...
Kauhulla odotan sitä litkua. ://
 
Jossain vaihees on sokerirasitus mutta en muista millä viikoilla neuvolatäti sano sen olevan, en myöskään sitä litkua odota innolla..mitähän jos sen oksentaa ulos :D
 
Noh voi ku kiva :D tulee olee sit tuskallista ja vaikeeta, mut ehkä mä selviin :D itellä on aika herkkä toi oksennusrefleksi kaikkeen etovaan, mut en varmaan oo ainoa
 
Mäkin epäilin yhdessä vaiheessa, että saattaa olla joku virtsatulehdus ja ennen sitä mietin et iski hiivaa... Maanantaina kävin pissatesteissä muutenkin mut kaipa ne ois soitellu, jos ois jotain sieltä löytyny jo. Vähän vaan oli erikoista, kun virtsa oli muuttunu selkeesti sameaksi. Mut nuo vaivat on onneks menny ohi, et ehkä se parantu itsestään tai oli jotain normaalia raskausoiretta...

Vähän mietityttänyt, kun mulla on atooppisen ihottuman takia ollut alkuraskaudessa (Ehkä rv8 viikolle asti) käytössä muutama voide, joista sit luin vasta pari viikkoa sit ettei niitä sais käyttää raskaana ollessa. Toivottavasti niistä ei oo aiheutunut mitään vaaraa tai häikkää. Onko kellään muulla ollut Elidel-nimistä voidetta käytössä? Pitäs vaan käydä ihotautilääkärillä, kun tuo ihottuma ei pysy kurissa ilman tuota voidetta ja näytän nyt jatkuvasti siltä kuin mulla ois paha akne kasvoissa... Ostin apteekista mietoa kortisonia, jota ei kielletty käyttämästä raskausaikana. Se vaan pitää tän nykysen ihottuman aisoissa, mutta ei riitä poistamaan noita näppyjä kokonaan, mut parempi tuokin kuin ei mitään. Ei vaan raaskin käydä ihotautilääkärillä, kun pelkään hukkareissua tai sitä, ettei nekään tiedä, mitä mun raskausaikana kannattais käyttää. Neuvolasta koitin kysyä, mut sieltä vaan yks sanoi, että jätät pois ne voiteet. Ja toinen arveli, et ehkä siitä ei ole haittaa, jos vähän laittaa silloin tällöin :/
 
Joo sitä litkua ei vissiin saa oksentaa ainakaan tuntiin tai menee plörinäksi testi. Mutta lohdutukseksi ruttu voin sanoa et ei se oo niin pahaa mitä väitetään :) ennen vissiin oli kamalampaa mut viimeks ku olin niin tais olla pari desiä ja maku muistutti laimeaa cokista. Ja siihen sai juoda vettä päälle ettei jäänyt äklö maku suuhun :) mä vissiin säästyn siltä kun jos ei oo ekassa raskaudessa ollu radia ja jos ei riskitekijät (paino tms) muuttunu niin ei tartte mennä uusiksi.
 
Mun pitäisi varata se sokerirasitus 12-16 vkolle. Sukurasitus + mun painoindeksi on yli 30 :oops:
 
joo, rasitustesti menee piloille, jos sen litkun oksentaa. Mut mulle ainakin neuvolatäti sanoi, et vaikka sen oksentais, niin ei se oo niin kamala juttu, näkee sit ainakin sen paastoverensokerin, mikä on oikeestaan se tärkein. Mut jos oksentaa, niin joutunee käymään uudestaan myöhemmin.... :/
 
Mut laitettiin antibioottikuurille vaik mun virtsassa ei ollu kun verta. Näytteet tosin ei missään vaiheessa ollut kovin kauaa rakossa...
Noista iho-ongelmista on ikävä kyllä paljonkin kokemusta. Edellisessä raskaudessa mun atopia meni niin pahaksi että jouduin sairaslomalle sen takia. Siihen mennessä kaikki oli mulle sanonut että mitään kortisonia ei saa käyttää. Työterveyslääkäri sitten mut nähtyäni soitti ihotautisairaalaan konsultoidakseen ja sieltä tuli lupa käyttää hydrokortisonia. Aluksi ihan kuuri, ja sen jälkeen ylläpitona parin kolmen päivän välein. Kortisoni on kuulemma pienempi paha kuin jylläävä tulehdus. Näillä puheilla olen uskaltanut myös tässä raskaudessa tarvittaessa käyttää.
 
aivan, mulla on iho kans aivan kuiva korppu. suuupielet kuivuu ja naama ja kainalon pielet ja joka paikka.. pitää käydä parempaa rasvaa ostamassa pian ja samalla varmaan jtn öljyä tuleviin arpiin.
 
Joops, eipä sit ollutkaan pissitulehdusta :) siel oli normaali maitohappobakteerikanta vähän vissiin villiinynyt ja ku ei oo oireita niin ei tarvii ainakaan tässä vaiheessa antibioottia. Sanoi että voipi hiivaa aiheuttaa mut ei ooo siiitäkään oiretta. :)
 
Kuplakameli: mulla heitti joku niistä arvoista, kokeiltiin thyroxinia mutta ei juuri vaikutusta. Sen jälkeen asialle ei oo tehty mitään..
 
Mulla on arvot tosi alhaiset, mutta en ole lääkityksellä, vaikka olen sitä pidempään jo yrittänyt saada kokeiluun.
 
Oisin kysellyt kuinka usein teitä kontrolloidaan... Kunnallisella kuulemma vaan muutaman kerran raskauden aikana, mut mulla onneks yksityisellä kerran kuussa. Vajaatoimintahan voi vaikeuttaa tulokkaan kehitystä jos arvot on pielessä.
 
Niin luin kanssa tuosta kuinka hoitamaton kilpirauhas sairaus vaikuttaa sikiön kehitykseen, varsinkin aivojen kohdalla. Sen takia huolestuin ja kävin viikko sitten uudestaan labroissa. Mulla arvot on nyt t4v 15 ja tsh 0,021. Odottelen lääkärin soittoaikaa ja katsotaan mitä mieltä on.
 
Takaisin
Top