Tee-se-itse

Tiiiu

Puuhakas puhuja
Lokamammat 2017
Löytyykö täällä muita käsityöihmisiä, joilla ois haaveena tehdä itse vauvalle juttuja? Ois kiva pohdiskella yhdessä millaisille jutuille ois oikeasti käyttöä, eikä jäis kaappiin lojumaan. :) Ei-käsityöihmisetkin on toki tervetulleita kertomaan mitä kaipaisivat vauvalle, jos vaan osaisivat tehdä.
 
Täällä yksi käsityöharrastaja :) Viime vuosina on kyllä jäänyt vähiin käsityöt, harmi kyllä. Enimmäkseen neulon ja virkkaan, ommellakin osaan, mutta se ei oikein ole mun juttu. Ehkä yritän jotakin saada vauvalle tehtyä, virkattu peitto olis kiva, ja vaatetta olis kiva neuloa. Lankoja on varastossa kilokaupalla, joten materiaaleista ei heti tulisi pulaa :)

Sain käytetyn pinnasängyn ilmaiseksi, sillekin tekisi mieli tehdä jotain korjausta ja tuunausta, mutta mitenkähän maalien ym. muiden aineiden myrkyt sitten soveltuu, jos niissä sellaisia on. Ehtisivätköhän haihtua jos kesällä tekisi?
 
Mä en mitään ompeluksia tai semmoisia osaa, mutta aion maalata vauvojen huoneen kunhan keksin jonkun kivan idean :) Tapettia en viitsi laittaa, koska kyllästyn aina niin nopeasti. Maali on helppo, kun sen saa helposti aina vaihdettua. Mutta jos jollain on hyviä idiksiä, niin otan mielelläni vastaan!
 
Mulla ei ole kauheasti kokemusta kuin tekstiilitöistä, niin en osaa maalien kanssa auttaa :grin

Mä oon tänään selaillut neuleohjeita, mutta jotenkin sitä on vauvanvaatteiden kanssa niin hukassa, ettei yhtään osaa kuvitella onko neulotut vaatteet käytännöllisiä vai eivät. Jotain sukkia ja pipoja nyt varmasti tulee pidettyä, mutta olisikohan esim. neulottu haalari käytännöllinen?
 
Kyllä neulotut vaatteet sinällään on varmaan yhtä käytännöllisiä kuin kankaisetkin, ainoa vika varmaan on joustavuus esim. nappien ja neppareiden kannalta ajateltuna. Neuleilla kun on taipumus jotenkin löpsähtää ajan kanssa. Vauvan vaatteiden nappeja/neppareita availlaan paljon enemmän kuin isommilla lapsilla ja aikuisilla. En tiedä kyllä, onko sillä merkitystä loppujen lopuksi, kun käyttöaika ei yhdellä lapsella ole kuitenkaan kovin pitkä?
 
Niin, mä oikeastaan mietin sitä lämpöisyyttä, sisävaatteina varmaan turhan lämpimiä ja sit taas vaunupukeutumisen päälle mä en ymmärrä mitään :hilarious: Tänään just katoin kun kaveri vuorotellen riisui ja puki vauvaansa kun oltiin ostoksilla ja ulkona ei saa palella ja sisällä ei saa tulla kuuma ja mietin, että miten ihmeessä mä tuun selviämään vauvan kanssa :joyful: Ainakin vaikuttais siltä että lämpimien vaatteiden pitää olla helposti avattavia ja mielellään kokonaan avattavissa.
 
Ai vitsi, mä olen viime vuosina harjoitellu neuletöitä. Olen tehnyt villasukkia, lapasia, pekuttomia tumppuja, huopatöppösiä (aivan ihanat kenkien sijaan vaunuissa), pipoja, kypärämyssyjä. Harjottelin villatakin ja paidan ja villahousut on nyt kesken. Mun äiti on tehnyt villasen makuupussin, jossa hihat ja huppu, joka lapselle.
Mä en ole koskaan käyttänyt toppapukua vaunuissa vauvalla tai isommallakaan päikkäreillä. Villapuvuilla ja peitoilla on ollut helpompi säätää lämmin, mutta hiostamaton paketti.
Vähän isommille olen tehnyt kolitsipöksyjä, leggingsejä, ulkoilupukuja ja prinsessamekkoja+muita naamiaisasuja.
Paidan kaula-aukot ei ole koskaan onnistunut, niin jätän ne suosiolla tekemättä.
 
Niin kyllä, se lämpöisyys on totta. Tulee kyllä varmaan lämmintä, vaikka neuloisi ohuemmastakin puuvillalangasta. Ehkä tosiaan ennemminkin neulomalla ulkovaatteita tai niiden kanssa käytettäviä lämpöalusvaatteita vois tehdä.
 
Mä oon kyllä niin käsittämättömän tura käsitöissä ettei tosikaan. Tässäkin tein villasukkaa ja ei mitään hajua mitä tossa on tapahtunut...yhtään villasukkaa en oo saanu ikinä valmiiks enkä ihmettele yhtään :D
 

Liitteet

  • 1494093831670.jpg
    1494093831670.jpg
    47.6 KB · Katsottu: 73
Meillä on ainakin jäänyt esikoisella lähes käyttämättä kaikki paksummat paidat juuri sen takia, että ne on sisällä liian kuumia. Syksyllä käytin paljon autoillessa itseneulottua villahaalaria, samoin neulotulle vauvanpeitolle on ollut paljon käyttöä. Meillä ainakin esikoisella oli tosi monet villasukat, synnäriltä saatiin, samoin neuvolasta ja monet vähän kaukaisemmat sukulaiset tykkäsivät muistaa juuri villasukilla :)

Itse oon miettinyt, että olisi kiva tuunata hieman esikoisen vaatteita jos seuraava on tyttö. Lisätä hieman pitsiä tai rusetteja :)
 
Näyttää Moondance ihan siltä kuin koko työ olis kääntynyt nurin päin o_O Vai oliko tarkoituskin olla nurjia silmukoita resorin jatkoksi?
 
Juu näin mietin, mutta tuosta selviäisi kun työntäisi varren vaan läpi puikkoneliöstä samoin kuin kääntäisit nurin päin olevan sukan. Jospa se siitä sitten suttaantuisi eteen päin? :)
 
Mä olen tuolta garnstudion sivuilta tehnyt muutamia vaatteita. Ne on osa vähän vanhanaikaisia ja kaipaa pientä päivitystä nykyaikaan.

Esim. tämä jokerimyssy on ihan huippuhyvin päähän istuva . Pienensin vaan kauluriosaa reilusti, niin on vähän enemmän 2000 lukua :D
 
Viimeks yläasteella tehnyt käsitöitä paitsi ompelukoneen käyttö tuli opeteltua raskausaikana, ja esikoiselle sitten teinkin imetystyynyn ja vaunuverhon. Nyt kävin ostamassa virkkuukoukun ja lankaa, mutta langat osoittautui liian säikeisiksi, että on hankala opetella virkkaus uudestaan. Mutta virkata meinasin jonkun kivan pehmolelun vauvalle ja myös esikoiselle. Ja sit ehkä jonkun kivan vaunulelun, täytyy vaan parempaa lankaa hakea :happy:
 
Juu näin mietin, mutta tuosta selviäisi kun työntäisi varren vaan läpi puikkoneliöstä samoin kuin kääntäisit nurin päin olevan sukan. Jospa se siitä sitten suttaantuisi eteen päin? :)

Hahahah, mulla on ehkä maailman idiootein olo tällä hetkellä :D :D Kiitos neuvosta :)
 
Vaatteita ois tarkotus ommella, esikoisen jälkeen innostu siitä hommasta vaikka välillä pitkääki taukoa. Taidot ei vielä kovin kummoisia ole. Virkata tekis mieli jotai lelua tms. Mut se tökkii pahasti.
Nii ja tuttinauhaa aattelin tehä silikonihelmistä.
 
No älä nyt Moondance, kyllä sitä sattuu kaikille jotain tällaista, vaikka miten kauan olis harrastanut. Itse olen yrittänyt neuloa miehelle paksusta heijastinlangasta lapasia, neljännelläkin yrityskerralla meni ajatukset sekaisin ja silmukkamäärät pieleen sen takia, oli pakko purkaa kun lopputulos olis varmaan ollut ei-lapanen :D En ole vielä aloittanut hommaa uudelleen. Hankaluudet johtuu varmaan siitä kun edelliset ja elämäni ainoat lapaset olen neulonut ala-asteella koulussa...
 
Villasukkia on meilläkin ihan hirveä röykkiö. Itse en ole tehnyt yksiäkään mutta kaiken maailman tutut ja tutun tutut on tykänneet muistaa niillä. Voi olla että teen silti parit polvimittaiset junasukat, jotka on hyvät sitten kantoliinan kanssa. Esikoiselle tein itse villahaalarin ja sille oli kyllä paljon käyttöä. Just mm. automatkoilla. Meillä on kaukalopussikin mutta vauva oli aina aivan hikinen siinä. Pitäis varmaan oikeastaan hankkiutua siitä eroon.
 
Takaisin
Top