Tammivauvojen arki alkaa

On meilläkin sellanen suht selkee rytmi kehkeytynyt.

Aamulla 7-8 aikoihin herätään ja hörpätään 150ml maitoa aamiaiseksi.
Sitten jaksetaan hereillä sellaset 1-1½h.
Ja sitten kun herätään nii syyään "oikee ruoka" (peruna/porkkana/maisssi/bataatti, jotain näistä) ja päälle 100-120 maitoa.
Sitten taas hereillä pari tuntia ja sitten unille. Oiskohan seuraava syöttö siinä 14-15 aikoihin, sillon velliä tai hedelmä/marjasosetta+maito.
Sitten jossain vaiheessa taas pikku-unet. Seuraavan kerran syödään siinä 17-18 aikoihin "oikee ruoka".
Illalla ehkä vielä pienet alku-unet (ei aina) ja iltapala hieman 21.00 silloin teen soseesta ja maidosta tukevamman vellin ja sitten Rami omaan sänkyyn ja siellä nukkuu siihen 7-8 asti.

Tänään Eerolla päiväkodin kevätjuhla. Saas nähä iskeekö ramppikuume[:D] Äitiä ainaskin jännittää hirveesti[:)]
 
Joona otti ja käänty massullee [:D] Hauskan näköstä ähellystä [:D]

Mulla menee ihan just hermot saada tuo poika syömään! [:@] Pullolle varsinki. Minkälaisia syömis välejä muilla on? Ei oikeen enää tiiä millon on nälkä ja millon ei. Nukutaan 15 min - 45min pari kertaa päivässä. Sitte seittemän aikaan on jo niin väsyny että huudoksi menee [:@] Kai tää mamma on "vähän" väsyny. Tuntuu ettei jaksa ees touhuta enää pojan kans. Onneksi isi on ens viikon taas kotona <3
 
meillä syödään päivisin 2-6h välein riippuen kaikesta. pari kolme tuntia keskimääräisesti on syönti väli.
 
meijän syömisväli 3-4½, riippuen mitä syö ja onko kertynyt univelkaa. välil nukkuu ½ tunnin päikkäreitä välillä 2 tuntia.
 
meillä saa olla kyllä todelinen ihme jos on päiväsaikaan kauemmin syömättä ku 2h!! ja unet on yleensä mieluummin lyhyet ku pitkät!

yöllä ja nyt päivällä ollut vähän masun vääntöä. Olisko kukkakaali jota on syöty eilen ja edellispäivänä?? tänään jätettiin se pois ja syötiin vaan peruna-porkkanaa.

no nyt neiti heräs iltapäiväunilta. nukkui 40min...[8D]
 
Voihan se olla että meilläkin ois sitte noita pidempiä syömistaukoja. Täytyypä huomenna ottaa ja kuunnella poikaa kunnolla.

Ja sitte tänään huomattiin että meijän poika on löytäny vehkeensä [:D] Illalla otti ilmakylpyjä; hästäsi hirveesti käsillään ja sitte välillä kokeili onko vehkeet vielä mukana [:D] Hupasen näköstä hommaa [;)]
 
oon kyllä käynyt lukemassa täällä,mutta aina kun oon ruvennut jotain kirjottaa niin eiköhän eetu jo herää..nyt sitten ajattelin jättää suosiolla kirjottamisen iltaan kun sain pojan nukkuun..ja yleensä oon kyl tälleen iltasella jo aika väsy että haluaa vaan käpertyä sänkyyn miehen kainaloon..[:D]

meillä aloitettiin eilen päärynä soseen maistelu ja toinen söi ihan hulluna,tais melkein puoli purkkia mennä..okei mä tiiän ettei sais niin paljoo antaa ekalla kerralla,mut oli vaan niin huippuhauskaa kattoa toisen syömistä!!ei eetulle onneks tullut mitään siitä päärynästä,mutta se nukkui viime yönä 7 h putkeen..wihuuu näin ku menis ens yökin.
tänään sit maisteltiin perunaa,soseutin tehosekoittimella ja sekin sille maistui,mut sitä annettiin sit vähän vähempi kerrallaan.huomenna ajateltiin maistattaa luumua,jos vatsa toimis vähän paremmin..

kuinka paljon ootte antaneet ensimmäisillä kerroilla maistaa?

mä oon yleensä ottanut yöllä toisen syöttökerran jälkeen pojan tissille viekkuun nukkumaan ja siinä se saattaa tyytyväisenä nukkua välil jopa 8 asti..niin ja joku puhui tissille nukuttamisesta,kyllä täälläkin viellä nukutetaan tissille..[:D]saas nähä miten perjantaina käy,kun mä lähen kaverin kans viihteelle ja mies nukuttaa pojan..noh eiköhän se ihan hyvin mene,varsinkin nytten ku on ruvettu soseita syömään..[:D]
 
1teelusikallinen ekalla kerralla...seuraavana päivänä kaks ja sitä rataa. Meil ei kyl soseita syödä ku 6teelukkaa päivässä jos sitäkää..riippuu iha kuinka paljo maitoo juonut/imenyt
 
Hauskoja hauva&vauva kuvia mintolla! Meidänkin koirat on olleet oikein vauvayställisiä -ainakin toistaiseksi. Tyttö on koirista ihan yli-innoissaan ja tykkää napata turkista kiinni jne. Saa nähdä mitä käy kun tyttö rupeaa liikkumaan enemmän ja jahtaamaan koiria... Täytyy jotenkin katsoa, että koirat pääsevät aina halutessaan jonnekin vauvavapaalle alueelle.

Imetyksestä: Meilläkin mennään yhä ihan täysimetyksellä. Ja mennään näillä näkymin siihen 6kk ikään asti, jolloin kai vauvan kannalta on jo hyvä ruveta maistelemaan muutakin. En jaksaisi ruveta sotkemaan soseiden ja purkkien kanssa ennen kuin on pakko, kun kaikki sujuu hyvin näin.

Rytmistä: Jos nyt jotain rytmiä päivisin oli, niin tuntuu että helteet sotki nekin. Ainut mikä pätee joka päivä on se, että tyttö nukahtaa klo 20-21 yöunille. Öisin syö 1-5 tunnin välein, niin että pisimmät unipätkät on alkuyöstä. Aamulla herää yleensä noin klo 7-9, mutta tuokin haarukka saattaa heittää. Päivisin nukkuu 2-3:et 1-3:en tunnin mittaiset päiväunet. Yleensä heräämisen jälkeen on aina kaksi tuntia hyvällä tuulella, jonka jälkeen alkaa tyytymättömyys, jolloin on hyvä, jos tytön saa nukahtamaan mahdollisimman pian. Päivisin syö noin parin tunnin välein. Välillä kyllä tosi paljon useammin ja välillä väli saattaa venyäkin. Että se siitä rytmistä, ei ainakaan ole pahemmin yhteydessä mihinkään kellonaikoihin. Mutta ei ole mua kyllä pahemmin haitannut. Ehkä kiinteiden myötä sitten parin kuukauden päästä päivärytmi muuttuu enemmän ennustettavaksi?
 
eka kesän itikka söi juuri mua..unohtu partsin ovi illaks aaki raolleen. toivottavasti ei kää tyttöö viel syömässä ku en saanu ees tapettua.

Pinja oli eilen mummilla 16-21 hoidossa. oli nukkunut 15min unet 18 aikaa ja sit vähä enne 21 nukahti. no me ku oltii tytön kaa lähös kotiin siin 22 maissa ku kävin saunas eka nii eikös se päättänyt herätä. No neiti valvo puol yhteen asti. aamulla heräs sitten enne kasia syömään ja kakkia vääntämään..oli varten hereil ja nukahti...nii neitipä päätti sitten hieman nukkua...söi tottakai välillä tissiä..nukku mun paikalla ja mie miehen. Heräs varttai vaille KAKSI iltapäivällä Ihme kyllä meni nukkumaan ihan ajoissa ennen kymmentä ja nukkuu nii sikeästi..ja nukku viel tossa iltapäivällä parin tunnin päikkäritkin :P hassuja noi pienokaiset..no arvatkeepas nukuttaako mua nyt ku pitäs mennä unille ku itekkii nukuin sitten tytön vieressä jopa puol kahteen asti. huoh, :P

tein soseita tytölle tuossa illan tuoksinassa pakkaseen odottelemaan. kerrankin kun sain aikaseksi ostettua noita vihanneksia.ilkeetä maissilajiketta ku ei tahtonut muussaantua jote piti sitten paseerata.


ÄH KUTITTAAAAAAAAAA kättä. jännä näi allergia kautena ku tuo reisikii kutiaa sisäpuolelta tuosta yhestä ja samasta kohtaa aina. housujen sauma hankaa siihe nii tulee näpyt joita kutittaa ihan hulluna.
 
No huh huh. Mitähän tuo meijän poitsu hommaa?! Lähes joka yö iiiihan pienestä asti yöt on menny yhellä syötöllä, korkeintaan kahella. Viime yönä Joona söi: 19-20 aikaan 220 ml vellimaitoa, 23.45 söi 140 ml vellimaitoa, 04 aikaan söi 100 ml maitoa ja heräs 7.38 yöunilta. Oon ihan vaan vähäsen silmät ristissä täällä [:@]
 
Meillä on maisteltu pottua, maissia, kukkakaalta, porkkanaa, bataattia ja erilaisia hedelmäsoseita. "potturuuat" teen ite ja tosi maukas sekotus oli pottu-porkkana-kukkakaali [:)] Bataatti ja porkkana sopi kans tosi hyvin yksiin.

Jospas tämä Joonan yöheräily ois ohimenevää. Huoh! Mä oon niiin väsyny ku pitkään nukkunu huonosti [:'(]
 
heipsan kaikille mammoille ja pienokaisille [:)]

Täällä edelleen linjoilla, mutta lukemisen asteelle jäänyt kun on niin vilkasta meijän arki.

Pieni isäntä sai helmikuussa nimekseen Tuomas, ja on kasvanut hurjasti. Syntymämitat oli sen 3935g ja 49,5cm ja taannoin 4kk mitat olivat jo 7780g ja 66cm. Nyt siis ikää 4,5kk. Tähän asti on mennyt ihan hyvin ihmetellessä, opetellessa ja tutustuessa muruseen <3

Tuomas ei oo pitkilleen nukkunut kuin korkeintaan yhet tunnin unet päivällä, joten ei oikein oo aikaa ollut kirjoitella kuulumisia. Aamulla herätään noin 6 aikoja ja illalla totaalinen sammuminen käy 19 aikoja (sekä pojalle että äitylille). Helteet auttoi meillä tähän (ja ehkä soseetkin) [:)] ja nyt nukutaan yhet tirsat aamupäivällä ja yhet iltapäivällä, joskus saattaa ottaa vielä vartin minitirsat ennen yöunia. Yö menee 1-4 herätyksellä, riippuen vähän, useimmiten Tuomas herää kerran 24-03 välissä syömään ja sit aamulla 6 ylös. ja iltavellipullo ja sammuminen siis silloin 19 aikoja..

Tuomas oppi vähän ennen 4kk ikää kääntymään selältä mahalleen, molempien kylkien kautta ja on ihanan nauravainen ja iloinen poika <3 Yöllä kun kurkistaa pinnasänkyyn, ni lähes joka kerta kaveri on siellä eripäin [:D] Tuntuu hurjalta, kun vastahan toinen syntyi :) Mutta nopeastihan nämä pienet tässä vaiheessa kehittyvät ja kasvavat. Eteenpäin ei vielä mennä mutta yritys on kova [:D] korvannut sitten sen etenemisen hivuttamalla itteensä pään ja hartioiden "ympäri" eli jalat ja selkä liikkuvat

Soseista ollaan aloitettu peruna-porkkana-banaani-päärynä kun 4kk tuli täyteen ja maissivelli otettiin neuvolan "luvalla" maisteluun 3,5kk, kun ei maito maitona (ei tissi eikä korvike) meinannut riittää muruselle.. päivästä kun meni se 11h nonstop-touhotuksella. Enste murehdin kauheasti maidon vähyyttä ja vellin aloitusta, mutta lopulta sain päähäni uppoamaan sen tosiseikan (joku muukin on sen nostanut täällä esille) että ei se tee huonompaa äitiä jos huolehtii tavalla tai toisella oman lapsensa riittävästä ravinnonsaannista. Imetys loppui tuossa ihan äskettäin, aivan järkyttäviä rintaraivareita ja totaalista kieltäytymistä [:(] Kuitenkin se 4kk saatiin onnistumaan imetys, jotta ei nyt ihan alkuunsa stopannut (sekin näytti uhkaavalta..) Pääasia mielestäni on että lapsi saa ravintoa, kasvaa ja kehittyy. Meitä on kuitenkin niin joka lähtöön ja lapsetkin on yksilöitä siinä missä äiditkin, parempi mennä jokaiselle "perheelle" sopivalla tavalla eikä yrittää liian väkisin.. itse huomasin, että siinä kärsi molemmat (sekä mies siinä sivussa, kun molemmat kiukuteltiin pojan kanssa). Mutta se siitä. Uskon että jokainen äiti yrittää parhaansa lapsensa puolesta[:)]

Mitähän miulla vielä oli mielessä? Ehdin niin totaalisesti unohtaa kaiken muun kun yhtä asiaa kirjoittaa :o Yritän taas kirjoitellakin useammin kun nuo päikkärit maistuu taas herralle [:D]

Aurinkoisia kesäpäiviä ja jaksamista arkeen kaikille tasapuolisesti [:)]
 
Pikaseen aattelin ilmottaa, että meidän kossin 4kk neuvolan mitat oli seuraavat: 7365g, 65cm ja 42,7cm. Eli hyvin kasvetaan vieläkin äidinmaidolla ja eikä soseiden aloittamiselle ole vielä mitään pakottavaa tarvetta. Meikän haave siis 6 kuukauden täysimetyksestä näyttää toteutuvan [:)].

Niin ja unohdin viimeks mainita, että olin viime lauantaina jopa 7,5 tuntia Jonista erossa, kun oltiin isukin kaa ongella. Poika oli mummulla ja papalla hoidossa ja toinen oli ollut yhtä aurinkoa melkein koko ajan. Ja pullostakin oli syönnit taas onnistunut ja tarjolla oli minun omaa maitoa.

Mutta nyt perse ylös tuolista ja siivoamaan, kun herra on päikkäreillä...
 
Meillä on kans joku tiheen syömisen kausi, ja tuntuu ettei oma maito enää piisaa. Kiinteissä ollaan päästy perunan lisäks jo porkkanaan. Ja eilen sitten annoin ekaa kertaa velliäkin, aattelin et jos tyttö nukkuis pidempään. Vetäs melkein huikalla desin sitä, näytti maistuvan! Ja heräs aikasemmin ku yleensä ekan kerran, eli 2.30 (yleensä eka herääminen on 3-4 välillä), ja muutenkin heräs yhteensä varmaan neljä kertaa. Tosi kauan menty jo et 1-2 kertaa yössä herätty. No, täytyy alkaa testaan korviketta oman maidon lisäks. Ja sitten parin päivän päästä lisätä taas jotain ruokavalioon, luultavasti kukkakaalia.
 
On ollu jotenki veto pois, varmaan kun yöt heränny useemmin. Pitkästä aikaa vedin päikkärit tytön kans, ja nyt on ihan pihalla ja kaikkee pitäs tehdä.. Noh, ohan täössä ilta aikaa!!
 
Pinjan neuvola kuulumiset 4kk olivat seuraavanlaiset 7305g ja 65cm ja pipo 41cm. Näköjää Kossin kaa melkein samoissa :P

Johanna meilläkii oli mutta nyt tuntuu maitoo riittävän sitten siitäkin edestä :P ja nyt on sitten se että joko maito ei kelpaa tai sitten soseet ei kelpaa ku saa kumpaakin ja mietin toss että vähentäskö soseen antoo pienempiin annoksiin päivässä ku maitoo taas riittää nii hitosti ja tyttö kasvanut huimasti edellisestä neuvolasta
 
tänää oli eetun 4kk neuvola, paino 5660,pituus 61.4 ja pipo 41.5 mä kun kuvittelin että olis painoa jo sen yli 6 kiloa,mutta ihan hyvin oli kuulemma painoa tullut..meijän poitsu on vissiin tullut isäänsä,kun on niin hoikka poika..[:D]kun ei se ainakaan muhun oo tullut,ku mää oon tämmöin lyhyt paksukainen..

hyvä kun eetun jättää hetkeks tohon maahan ittekseen ja vähän ajan päästä kattoo sitä,niin se on ihan eri kohassa mihin sen on jättänyt..kovasti on vauhti päällä,eikä hetkeä malttais olla paikoillaan..kohta se varmasti keksii jo että miten päästään eteenpäin..[:D]

viime yönä meni taas loistavasti 6h putkeen nukkuen..mä ite heräsin tottuneesti yöllä siinä kahen aikoihin ja piti oikein tarkistaa että onhan poika vielä hengissä ja siinähän se pinnasänkyssään veti hirsiä..:)
 
Kirjotellaan nyt sit vaik tänne ku "ei oo mitään tekemistä"[8|][;)][8D]
Miehet nukkuu päikkäreitä ja mun pitäis vissiin siivoilla..mutta mutta,ehtiihän sitä vielä.
Postissa ois mulle paketti joka ois kiva hakea,mutta tuollahan sataa ihan hurjasti.

Mistä sivuilta sä minto tilailitkaan niitä tarroja??

Mä niiiiiin haluaisin pojalle oman huoneen mitä pääsis sisustaa!

Kantoliina,tosi kiva juttu!Toimii tosi hyvin.Joku on vissiin tienannu miljuunat sillä keksinnöllä.Vaikka tosin eiks nuo afrikan naiset oo kantanu lapsiaan jo aikoja liinoissaan[;)]
Kiitos Elegialle liinasta![:)][:)]
 
käytiin tänään mummon ja miltsun kans kangaskaupassa ja ostettiin tukevaa trikookangasta 5m. siitä tuli 2 kantoliinaa ja maksoi 30e koko kangaspala. hienoa värikästä!![:)] meidän vanha liina on jo ihan venynyt ettei saanut tukevaa sidontaa ja niin tylsän värinen... musta harmailla raidoilla.
[:-]
 
Hiawatha tilasin sieltä http://www.beckyandlolo.co.uk/ sivulta!
 Noitahan on paljon, googlettaa esim wall stickers tms..mut kaikki sivustot ei toimita suomeen ni sai vähän hakea... tilaan mieluummine englannista ku jenkeistä ni ei mee tullimaksua:D tuli viikossa tavarat postiin et nopeeta toimintaa![:)]
 
Takaisin
Top