Tammivaavit 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niisuneiti: Työskentelen sairaalassa ja kysellessäni eri lääkäreiltä mielipiteitä possunuha rokoteesta, en ole kenenkään kuullut suosittelevan sen ottamista. Jokainen, jolta olen kysynyt on sanonut, ettei itse sitä ottaisi missään tapauksessa (n. 5 lääkäriä). Rokote on kehitetty kovin nopeasti..itse en uskaltaisi sitä ottaa saamani, koska  tutkimustuloksia sen vaikutuksista sikiöön ei voi mitenkään olla riittävästi. Noh... nää on aina tämmösiä hankalia kysymyksi...

Johan sitä kerkesinkin nauttimaan keskiraskauden autuudesta...tuossa oikein muutama päivä sitten kehuin loisto-oloa [:D] Valitettavasti suunta näyttää olevan alaspäin... Selkä on alkanut vihoittelemaan. Takareidet ja pakarat kramppaavat ja alaselkä kipeytyy. Synnytysvalmennuksiin kuului fyssarin osuus ja sitä jumppailua/venyttelyä oon harrastanut useamman viikon, mut nyt ei enää auta...kipu on alkanut tulla...höh... Maha on kyl tehnyt kasvupyrähdyksen, joten ei ihme jo selkärangan asento on jotenki muuttunut. Jalat tuntuu väsyneiltä ja istuminen ahistaa...noh pientähän tämä on kuitenkin vielä

Painon nousu on aika mielenkiitoinen ilmiö. Mun mielestä ruokailutottumukseni on pysyneet koko raskauden samana, mutta alkuraskaudesta laihduin..paino vaan tippu ja näytin nääntyneeltä. Nyt sitten se on aloittanut hurjan nousun. mul ei ollut tullut viime neuvolaan mennes kun 2 kg painoa. Nyt on varmaan tullut 4 kg kolmessa viikossa. Ja mitään elintavois ei oo muuttunut. Jännittävän omituista. Turvotuksiakaan ei suuremmin oo.... Ehkä poika on päättönyt että nyt kasvetaan kunnolla [:D]

Mua tosiaan hämää tuo nasulenssu rokote..
Mitä oon mediasta jne kuullu/lukenu ni se ois vaan "tavallinen" kausilenssu..
Mut tuo lääkäri sit sano tuolla tavalla..
En mä tiä..
En haluis aiheuttaa mitään vaavelille, ja mitkä on mun mahdollisuudet muutenkin saada se tauti???
Mun täytyy saada siitä enemmän tietoa, en haluis ottaa sitä, mut jos se tosiaan on hengenvaarallinen tauti, niinku se lekuri sanoi, niin sitten se täytyy ottaa.. Kai...
Hämmentävää...

Kyl huomaa et on oikeen maanantai!!!

Mistä sitä oikeen alkais. Kotiin tullessani huomasin että posti on tullut ja meidän mummun tilaama näytelehti on saapunut. Olin siitä todella innoissaan että pääsen pian lukemaan sitä. Huomasin pian että lehti on melkein puoliksi mennyt pilalle. Joko posti on pilannut sen tai jakaja. Yli puolet sivun lehdistä oli taittunut ja siitä puolesta ylä reuna mennyt rikki. Siitä samantien suutun niin paljon että naapuritkin varmaan kuuli kun huusin ja pärräsin. Lähdin heti siitä postiin tekemään valituksen lehdestä. Samalla kun olin postissa niin kysyin että onko tullut mitään ilmoitusta siitä että olisiko minun äitiyspakkaus jo tullut.... Siellä ei ollut mitään tietoa. Kelasta mienaan on lähetetty pari viikkoa sitten ilmoitus että paketin pitäisi saapua parin viikon sisällä. Se oli yksi niistä.

Meillä on tapana mummun kanssa käydä kävelemässä 2-4 kertaa viikossa kahdestaan. Ne voi kestää tunnista jopa viiteen tuntiin. Niin tänään mentiin kävelemään ja käveltiin yhden liikkeen vierestä missä oli ilmoitus -20% kaikista vaatteista. Sinne siis oli pakko mennä kattomaan mitä kaikkea löytyy. Itselläni on jo jonkin aikaa ollut ongelmana takki. Se ei mene enään kunnolla kiinni tai on todella piukka. sieltä sitten löysin aivan uuden kaikines alennusten kanssa alle 15€. Sillä voin käyttää vaikka koko talven. Tänään meidän kävely reissu kestä vaan kolme tuntia.

Odotin koko päivän soittoa, että saanko mä sen asunnon mitä kävin katsomassa viime viikolla. Ei sitä soittoa tullut tänään, toivottavasti sitten huomenna. Meinaa tulla pieni kiire kun tää nykyinen asunto on niin pieni(27,5m2) niin tänne ei oikeen mahdu enään kauheesti mitään. Olis kiva muuttaa pian hiukan isompaan asuntoon että pääsee rauhassa sisustaa sitä ja pikkusen tavaroita laittamaan kuntoon. Katsoin kun siivosin hiukan kaappeja niin mitä kaikkea vaatteita pikkuisella on jo ja mitä tarvitsee vielä hankkia. Pikkusella on todella hyvin jo vaatteita ja muita tarvikkeita. Hankittavaa tavaraa on vielä jotain.

Mua niin ärsyttää kun odotan joka ikinen päivä opettajaltani s.postia, että miten on minun päättötyöni kanssa. Tätä viimeistä päättötyötäni olen odotanut jo kohta kaksi viikkoa. Olen lähettänyt monta s.postia takaisin ja kysellyt mut turhaan.

Tosta siivoomisesta en jaksa ottaa mitään ressiä kun siivoan pikkuhiljaa ja ainakin yritän imuroida vähintään kerran viikossa. Kaikkia kaappeja olen pikkuhiljaa siivonnut ja kattellut että mitä heittää pois ja mitä säästää.

Mut kai tässä taas oli tällä kertaa ja ens kerralla lisää.

Minä myös vinguin miestäni Ikean reissulle kuukauden verran ja päätin sitten lähteä yksin. Ja ostin kaiken mahollisen! Eipä ole valittamisen sanaa kuulunut [:)]

Tiistaiaamua hyvät mammat!

Täällä sitä istuskellaan taas sorvin ääressä... Siis todellakin istun enkä saa mitään aikaiseksi. Tuppaa olemaan tää mun töissä olo päivien ja viikkojen laskemista siihen kunnes alkaa talviloma ja sen jälkeen äippäloma. Olen siis viimeistä päivää töissä 10.12., johon tuntuu olevan tällä hetkellä ikuisuus (8 viikkoa ja 2 päivää). Mutta toisaalta tämä aika menee niin nopeaa, että loppuu kesken ennen kuin yläkerran remontti on valmis ja lapsi syntyy. Tuleva isä kyllä koittaa remontoida sen minkä töiltään kerkiää, mutta ei sitä arki-iltana saa mitään hirmusia aikaiseksi. Mutta pakkohan sitä töissä on käydä, että on rahaa millä remontoida... tai siis maksaa lainaa takasin.

JT10: Symppaan sua täällä ihan tonnilla! Itsellä ei enää tuota viisautta ole missään muodossa hammasrivistössä, mutta muistot niistä tulleista kivuista on kyllä hyvässä muistissa. En halua mitenkään pelotella, mutta jos leikattavat hampaat on yhtä hankalia tapauksia kuin mulla, niin kyllä niitä kipuja on vielä viikon verran leikkauksen jälkeenkin. Mutta mun alaviisaudenhmapaat oli siis TOSI hankalat tapaukset. Ylähampaat olikin sitten aivan toista maata. Ne nypättiin yhdellä käyntikerralla pois ja aikaa siihen meni puudutuksineen päivineen n. 15 minuuttia.

Pampula87: Kyllä täälläkin tulee välillä niitä hetkiä, että tuntee olevansa yksin tämän raskauden kanssa. Töissä yrittää vältellä raskaudesta puhumista, että ei vaan kellekkään tulis "yliannostusta" aiheesta. Miehet kun ei kuitenkaan niin kauheen innokkaasti ota osaa aiheeseen. Kotona juttuseura viettää suurimman osan ajastaan yläkerrassa, mitä en todellakaan moiti, koska siellä häntä tarvitaan. Mutta sitten ne kaverit... En aina jaksais olla se, joka ottaa yhteyttä kavereihin. Tuntuu, että tuo kännykkä on välillä aivan turha kapistus kuljettaa mukana, kun ei siihen kuitenkaan kukaan soita. Onneksi meillä on kuitenkin meidän kissat ja koira... Niiltä ei hirveesti vastauksia heru, mutta niiltä saa lämpöä ja läheisyyttä. Ja ne ainakin näyttää siltä, että kuuntelevat [:D].

Mutta tämähän tuppaa mennä ihan valittamisen puolelle... Ei tää mun elämä nyt niin kurjaa ole kuin ehkä moni saattaa luulla. Kyllä niitä hyviä hetkiä tässä elämässä on kuitenkin paljon enemmän kuin niitä huonoja. Mutta kun jotakin aihetta alkaa miettimään, niin kaikki sen epäkohdat (ainakin omasta mielestä) tupsahtaa mieleen. Ja tännehän niitä on hyvä purkaa, kun kuitenkin tavalla taikka toisella jokainen meistä käy näitä samoja asioita ja tuntemuksia läpi.

Nyt taitaa olla kuitenkin aika keskittyä olennaiseen ja tehdä töitä... Palataan taas ensi kerralla asiaan!

Toi on jännä toi Ikea-ongelma mikä miehillä on!!!! Siis oikeesti! Jokainen parisuhteessa oleva on varmasti edes joskus törmännyt siihen että kun pitäis mennä kattoo jotain YHTEISEEN kotiin ni mies ei jaksa/halua yms... Siis en vaan tajua...
Mun nykyinen mies onneks on niin ihana että hän on suostunut muitta mutkitta lähtemään mukaan, varsinkin nyt kun vauvan juttuja katellaan. MIehillä tuntuu olevan niin vaikeeta ymmärtää että jos haluaa jotain yhteistä ni kannattaa lähteä mukaan, muuten naiset päättää ja sit on turha valittaa [:D] Mä oon kyl sellanen etten edes ota miestä ikinä mukaan mikä ei häntä koske, esim vaateostokset.. Ne teen ihan mieluusti yksin kun itselleni kerta ostan [;)]

Mäki odottelen äitiyspakkausta edelleen.. Plaah tulis jo! En jaksa oottaa [:)]

Nenn1: Mulla on hampaat niin hyvin suussa, että tarvitaan joku kunnon kirurgi kaikki leikkaamaan pois [:@] Nyt laittoivat penisilliini kuurille notta pärjää joulukuun alkuun, jos vaan lääkäri alkaa leikkaamaan raskaana olevan. Ei kiinnostais loppuraskautta napsia särkylääkkeitä ku leipää/olla koko ajan kuurilla niin ajattelin että minun puolesta saavat leikata.

Jaahas, sitä aloitettiin sitten nyt jo äitiysloma... neuvolalääkäri passitti saikulle loppuajaksi. Kohdunkaula ei onneksi ole lyhentynyt, mutta liian paljon noita supisteluja on, ei kärsi sohvalta nousta niin heti kovettuu [:@]

Kiitos Jaica myötätunnosta [:)] Torstaina on ultra naikkarilla jolloin tutkitaan tarkemmin, mut tänään neuvolassa tosiaan kaikki oli vauvan kannalta ihan ok. Mamman olo ei niinkään... nämä selkä- ja liitoskivut on ihan kamalat!

Elegia, onko sulla kuinka pitkä saikku? Mustakin tuntuu että pää hajoaa kotona, on ihan laiskapaska olo... Kun jotain yrittää päivällä touhuta niin illalla se kostautuu. Mut toisaalta, kyllähän tuolla työelämässä ehtii vielä juosta... silti on jotenki "syyllinen" olo ku on vain kotona.

Jee jee.

Tammimammalle tsemppiä kipujen kanssa!!! Tiedän niin tunteen :(

Mut toisaalta hyvä olla kotona ni voi omaan tahtiin tehä jos on hyvä päivä. Mullaki fiilis niin vaihtelee... Äsken vedin yli tunnin reippaan kävelyn posket punasena, illalla sit varmaan en pääsekään enää sohvalta ylös. Välillä on päiviä ku jo aamusta huomaa että sattuu niin paljon ettei tuu liikkumisesta mitään. Parempihan se on et se liikunta on omaehtoista, vaikka rauhallista köpöttelyä omalla pihalla kun töissä juoksemista... Töissä kun ei voi levähtää välttämättä heti kun tarvis. Mullakin oli huono omatunto aluksi (saikulla syyskuun alusta asti) mutta nyt oon jo ruvennu aattelee et parempi näin.. Parempi jäädä töistä pois ENNEN kun on siinä kunnossa et loppuraskaus menee sairaalassa maaten.
Ja kyl sitä tekemistä aina keksii [:)] Kun on huono keli ni on ihana vaan lueskella hyvää kirjaa, kandee koluta kirjastot!!! Leffoja on tullu katottua ja kokkailtua ruokia, on kiva ku on koti siistinä ku on enempi aikaa siivoilla yms... Ja jos on sellanen päivä et ei pääse sängystä ylös ni musta silloin on lupa vaan maata.
Meillä on nyt sikana ohjelmaa ku pitää ravata pankeissa asuntolainaneuvotteluissa sun muissa.... Välillä on jopa tuntunu et ihan rasittavuuteen asti on koko ajan jotain [:D]

Elegia: Me ollaan menossa ensi maanantaina 4D-ultraan. Ollaan miehen kanssa molemmat jo ihan into piukassa, kun nähdään pikkunen kunnolla! <3

iltaa tammimammat!

Tänään on kaikki alkanut paljon paremmin kuin eilen. Tänään sitten sain tietää että saan sen asunnon kun halusin. Nyt jo tekis mieli ruveta pakkaamaan vaikka on aikaa ja ei ole paljon tavaraa. Huomenna alkaa asioiden hoitaminen. Niitä on vaikka mitä. Nyt on paljon parempi fiilis kuin eilen.

Elegia: todellakin haet lisää saikkua vaan!!! Nyt on aika ajatella itseä ja vauvan terveyttä eikä työtä!

Hain äsken ÄITIYSPAKKAUKSEN!!! [:)] Kivoja juttuja oli kyllä ja paljon! On se vaan aika kattava starttipaketti :)) iiihhh en jaksa oottaa että saadaan kaikki käyttöön! Meil on niin paljon vaatteita että en tiiä mihin ne nyt jo mahtuu...

huomenna neuvolaan kuuntelemaan pikkusen sydänääniä!! Rontti on potkinut mua tänään oikein voimalla.. Ja osui jo muutaman kerran kylkiluihin oikein kipeästi!

Muuten ollut vointi taas huomattavsti pirteämpi. Hyvin huomaa että loppuviikosta alkaa aina väsyttää kun on enemmän viikolla touhunnut.

Moi! Mulle tuli eilen lappu et äitiyspakkaus tulee kahen viikon sisällä. Se tulee kai postiin, mutta tuleeko siitä joku lappu viä erikseen kun on saapunut vai mennäänkö vaan kyseleen?? Sais jo sen ja pääsis näplään niitä!

Yohanna siitä tulee sellanen ihan normaali postin lappu että paketti saapunut ja voit noutaa.. Kelasta ei tuu enää mitään lappuja.
Toi pakkauksen toppapuku on ihana!!! [:)]

Elgia:NYT ehottomasti sitten noudatat tuota lääkärin neuvoa ettet joudu sairaalaan makoilemaan pakko makaamista. kotona kivempi olla.Siskoni ei aikoinaan noudattanu ja makasi sitten 2kk sairaalassa ja silti synty poika 1kk enne laskettua aikaa. mutta poika oli iha terve :D
Ja sinä et ole huono nainen et ollenkaan. Olet vaan hieman liian tunnollinen ja tarmokas työntekijä.
Ja siitä sun pojan vieressä olosta. Et ole huono äiti jos opetat poikasi nukkumaan omassa sängyssä, sillä hänen ikäisen kuuluu nukkua joka yö omassaan ja vain kipeänä ollessa saaha nukkua äidin ja isin vieressä. teille tulee nimittäin aivan hirveät valtataistelut kun vauva tulee. JA MIEHEN kuuluu nukkua vaimonsa vieressä ei sohvalla! Olen katsonut paria kaveria ja siskoa joilla on samanlainen tilanne ku kuvittelevat olevansa huonoja jos eivät anna lapsen tulla viereen nukkumaan...heillä on suoraan sanottuna pahoja ongelmia sitten parisuhteen kanssa ja muutenkin. Lapsen kuuluu itsenäistyä ja oppia nukkumaan omassa sängyssään. Ja kyllä se sun poikakin häiriintyy unillaan kun vauva on sitten ja se itkee ja sitä pitää syöttää. Olette kohta koko perhe väsyneitä. Yksi vinkki jos et raski opettaa poikaa omaa huoneeseen niin täysin oma sänky sille sitten teidän huoneeseen mutta ei teidän sänkyyn. sänky kuuluu pariskunnalle. Mutta tämä on vain minun mielipide.

Meillä miehen tyttö nukkuu omassa sängyssä. ja se on mun ehdoton määräys. Viereen saa tulla jos näkee painajaista tai on kipeä mutta vain siksi aikaa että nukahtaa ja sitten siirretään taas omaan sänkyyn. Näin lapsi oppii että vaikka hän on omassa sängyssä niin hän on turvassa,eikä mitään pahaa tapahdu.
Minä itse olen joutunu nukkumaan 7vuotiaaksi asti äidin ja isän huoneessa, mutta omassa sängyssä. Oli todella vaikea oppia omaan huoneeseen ja pysymään siellä. Melkein joka yö herätin äitin ja äiti joutu tulee minut uudelleen nukuttamaan. Olisi ollu parempi jos olisin aikasemmin päässy omaan huoneeseen mutta perhetilanne siihe aikaan vaikutti tähän ettei se ollu mahollista,eli sisko tarvihti oman huoneen niin kaua kunnes lähti kouluun muualle ja muutti pois.Minulla oli myös myöhemminkin vaikea nukkua yksin ja oikeastaan yksin olen oppinut nukkumaan vasta muutama vuosi sitten. aina kituutin valvoa nii pitkää ku jaksoin ku tuntu etten saa unta tai että pelotti. siitä kai musta tuli sitten tää yövirkku aamun torkku. mut elämä opettaa toisia aikasemmin kuin toisia.

en ole vielä postilaatikolla käyny mutta jos kahe viikon toimitus aikaa noudattaa toi kelan paketti nii siellä olisi nyt minulle lappu :D joten laitampa nyt housut jalkaan ja käyn vilaseen.....ja jatkan sitten kirjoitusta...

Ei ollu nyyh.no huomenna sitten?hitto ku kerkesin innostua ku näin postin lapun laatikossa mutta olikin miehen autonosalappuja. heh.

Turvasta tuli lappu että en saa vakuutusta. Heillä painoindeksi RAJA on 35 eli teille muillekkii tiedoksi jos kiinnostaa se vauva vakuutus. itellä meni ihan himpun verra yli. ketutti. ei olis ollu oikeasti paljosta kii. ei jaksa ees yrittää hakea enää muualta.huoh.

Elegia: Ripakopallinen halauksia ja voimia sulle! Mä pidän sun puolesta jalkoja ristissä, että vauveli pysyy matkassa mahdollisimman pitkälle. Niin ja sitten siihen "ongelmaan" esikoisen kanssa... Systerillä oli samanlainen tilanne parisen vuotta sitten. Heillä se tarkotti sitä, että sängyssä oli yhtä aikaa kolme lasta. Siinä piti sitten kahta vanhempaa muksua jotenkin motivoida siihen omassa sängyssä ja huoneessa nukkumiseen ja se tapahtui antamalla tarroja. Eli jokaisesta yöstä, jonka he olivat kokonaan nukkunut omassa sängyssä sai tarran. Aaltoliikettähän se kuulemma oli siellä omassa sängyssä pysymisen kannalta, mutta saivatpa ainakin välillä nukkua rauhassa pienimmäisen kanssa omassa huoneessa. Ja tarrojen tilalta voi antaa mitä tahansa taivaan ja maan välistä, josta lapsenne on vaan kiinnostunut. Kannattaa siis ehkä kokeilla...

Omalta osalta kuulumisissa ei ole paljonkaan päivitettävää. Olo on henkisesti ja fyysisesti hyvä. Masussa on ollu meille normaalia temmellystä pitkin päivää. Itse olen huomannut noitten supistusten kanssa, että jos joudun tekemään hommia kumartuneena (itselle normi imurointiasento), niin silloin tuppaa supistelemaan. Pitäis siis tehdä kaikki hyvässä ryhdissä rinta rottingilla... Helpommin sanottu kuin tehty [:D]. Mutta tästä tiedosta on se hyöty, että osaan varautua supistuksiin... Vaikka ei ne mitenkään kipeitä ole ollut, mutta kyllä ne siitä huolimatta pistää puhalluttamaan.

Keskiviikko alkaa olemaan voiton puolella työpäivän osalta. Vielä tunti, niin sitten pääsee kotiin tuusailemaan...

Kaylies, Hanki se vakuutus Fenniasta!!!!!!! Mä sain sen, sairaskuluvakuutusta en.. Ku tuo painoindeksi on siihen liikaa... Mutta EI selkeesti tuohon vauva vakuutukseen!!! Laput tuli tänään

Veroprossaan en kykene vielä vaikuttamaan.. Joukukuun puol välissä vasta niillä on sellanen ohjelma millä sen saa sitten laitettua.. Elikkä sitä odotellessa [:)]

Äippäpakkausta täälläkin odotellaan.. 2.10 oli päivätty päätös että se on tulossa kahden viikon sisällä, elikkä joka päivä postia vainoon [:D]

Voi Elegia, nyt vaan huilit ja toivot sormet, varpaat ja kintut ristissä että se ei etene.. Me täällä tsempataan sua [:)]
Ja sä et tosiaan ole mikään huono nainen tms. ÄLÄ EDES AJATTELE SELLAISTA!!!!!

pistin fenniaan tarjouspyynnön menemään. kaikista vakuutuksista. jos sen pohjalla menis sitten sinne.

Hirvee hinku olis alottaa tupperi esittelijänä. olis jottai tekemistä harraste pohjalta.pitäs vaa kolme esittelyä saaha mut meinaa olla tiukassa. jos en saa ees yhtä varmaa nii en jaksa ruveta sitten.

Elegia: Hurjasti voimia oleiluun. Voihan sitä tosiaan yrittää nauttia, kun kerrankin on aikaa lukea ym. Toivottavasti pelko persiissä ei vain tule liian raskaaksi! Uskotaan, että kaikki järjestyy ja vauva jaksaa vielä odotella masussa ihan rauhassa.[:)]

Me saatiin se vauva vakuutus IFistä. Huh. Ei huvittanut yhtään alkaa kilpailuttamaan noita yhtiöitä, kun eri yhtiöiden ns. samoja vakuutuksiakin on sisällöllisesti tosi hankala vertailla.

Mukava kuulla, että muillakin on samanlaisia tuntemuksia tuosta miesten innottomuudesta Ikeaan ym. vauvashoppailusta. Mua joku päivä harmitti täs kun mies ei Huvikummussa jaksanut olla yhtä innokas kun mä, vaan odotteli vaunupaketin kasaamista ihan rauhas. Mä oisin halunnut esitellä sille vaikka mitä vauvatuotteita. Ääneen kun sitä harmittelin, se totesi, että eihän hän yleensäkään tykkää shoppailusta ja ihmismassoissa kiertelemisesta. Se on kyl hyvä pointti. Ite oon vaan niin intona, etten ees huomaa jos paikal on enemmän tai vähemmän muita asiakkaita. Vaikka molemmat odotetaan tulokasta tosi innolla, voiko olla että vauva konkretisoituu miehelle hitaammin..ehkä jopa vasta syntymähetkellä. Nyt kun masu on kasvanut, mieskin juttelee asiasta enemmän ja osallistuu suunnitteluun. Aluksi vähän säästelin sitä ylettömältä intoilultani.
Noh.. Ikean reissun teen joka tapauksessa äitini kanssa...saattaa tarttua pari tavaraa enempi matkaan, kun on mumma ja iso mumma ostosseurana [:D]

Nyt olis lenkille lähdon aika. Huvitus nolla, mutta koirallakin on tarpeensa. Mul on pakarat, alaselkä ja takareidet alkanut jumiutumaan. Kunnon venyttely ainakin vielä laukasee ongelman. Toivottavasti se riittää vielä pitkään, että jaksais töissä. Mies kyl osallistuu koiran lenkitykseen, mut mul on päävastuu. Hauskaa, kun nyt ei mua oo jaksanut huvittaa tai oon vaan ollut väsynyt, niin mies lähtee herkemmin mukaan. Yksin se ei usein käytä koiraa, mutta lähtee herkästi seuraksi. Se onkin kyl ollut kivaa [:)]

Takaisin