TammiMammojen 2010 TAMMIJÄNNITYKSET <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnea uunituoreelle äidille, Mintolle! Ihanaa että kaikki on hyvin, ja varmasti se pojan leikkauskin menee hyvin! oot kyllä sitkee ihminen!!

Äkkiä aamupalalle ja sitten taas muuttopuuhiin! Huomenna otan kyllä sohvan selkääni koko päiväks!!

Onnitteluni Mintolle!!!!! [:)]

Täällä huonoati nukuttu yö takana, illalla ei ainuttakaan "kämppistä", yön aikana 2 tuli.. molemmat saaneet pienokaisensa, toinen vko 32 ja toinen 34..
voi ku mä saisin kans...
kohta varmaan käyrille ja sit tulee lekuri jossain vaiheessa...
veren paineet kohollaan jälleen kerran... ja pisussa protskuja +/-

Tervetuloa Elegia... [:D] Mun käynnistämistä jatkettiin, mutta tuskin minun kiljunta vielä tunnin päästä kajahtelee täällä käytävillä... mut elän toivossa josko pikkunen viikonlopun aikana syntyisi! Kotiin en täältä ole kuulemma lähdössä ilman vauvaa. [:)]

Hei vaan kaikille jo vauvautuneille, sairaalassa oleville ja kotona puuhasteleville :)

Ajattelin kerrankin kirjoitella itsekin tänne, seurannut olen melki päivittäin koko matkan ajan, mutta olen vain niin kovin huono kirjoittelemaan..

Kiitos teille kaikille omien kokemuksien ja tuntemuksien jakamisesta, omalla kierolla tavalla lukeminen on auttanut jaksamaan tätä taivalta.. Useasti olen yrittänyt kirjoittaa, mutten ole saanut ensimmäistäkään sanaa aikaiseksi :(

Meillä nopeasti tiivistettynä odotusaika on ollut suhteellisen rauhallinen, mutta omalla tavallaan täynnä huolta ja kipuilua :( Ei sillä, paljon huonomminkin olisi voinut olla..

Ultrassa ravattiin yhteen väliin parin viikon välein selittämättömien vuotojen ja tulehdusten takia (onneksi kaikki kuitenkin hyvin). Kun siitä selvittiin ja päästiin "parempien" viikkojen puolelle ja uskalsin hellittää "polvien yhteenpuristusta" ettei pikkuinen liian aikaisin synny, saimme tiedon miehen kauan odotetusta välilevynpullistumaleikkauksesta. Sattui sitten juuri joulukuun alkuun sekin..toivossa oli hyvä olla, että toisella vuosia jatkuneet kivut helpottaa leikkauksen myötä ja toipuu ok kuntoon ennen vauvan syntymää (LA 14.1.).

Hyvältä näyttikin hetken kotiutumisen jälkeen, kunnes tapanina soitettiin sitten ambulanssi hakemaan toinen kun selkä löi täys kramppiin ja mies jämähti sohvalle :( Loppu vuosi toisella menikin sitten osastolla, jossa itse yritin vierailla ahkeraan. Kotona kärvistelin ja itkin kun en enää jaksanut olla vahva ja ajatella positiivisesti. Mietin vain, kuinka voinkin olla niin itsekäs, että itken sitä kuinka ihanaa olisi jos kerrankin saisi itse tukea toiselta kipuiluihin ja huoliin.. (saikulla kotona 2kk ennen äippäloman alkua selän takia).. Kaiken olen tehnyt itse, kun on vaan pakko olla niin per....leen itsepäinen ja minä-itse tapaus, ei millään haluaisi vaivata muita :O Onneksi hyvä ystäväni on uskaltanut sanoa minulle, että nyt riittää ja istu ales - hän kantaa puita ja kauppakassit yms.. Tiedän, että olisin päässyt paljon helpommalla, jos olisin soittanut miehen sukulaisille, jotka asuvat (toisin kuin omani) samassa kaupungissa, mutta kun en voi.. Oppinut pienestä pitäen siihen, että hätää ja kipua ei näytetä.. liekö olen kuullut liian monta kertaa lauseen : "kyl siä pärjäät kun olet nuin vahva".. ;(

Voi kauhistus ;( Anteeksi tämä kamala valitus ja avautuminen... ei ollut tarkoitus..

Halusin vain kiittää teitä tarinoistanne ja kokemuksistanne, niitä lukemalla on aina välillä muistanut, mikä kaikki voi olla normaalia ja "sallittua" raskauden aikana .. :/

Jaksamista kaikille teille, jotka olette jo ponnistamassa tai odottelemassa sairaalassa vuoroanne!!

Ja kaikille meille vielä kotona haahuileville: kyllä se meidänkin vuoro vielä tulee :) toivottavasti pian, mutta kyllä ne pikkuiset sitten tulevat kun saavat kaiken tehtyä mikä heillä on vielä kesken siellä masussa :) Parempi myöhään kuin ei milloinkaan taitaa tällä kertaa pitää ihan kutinsa :)

-nana ja järkyttävän iso maha- ;p

Hei nana ja tervetuloa jakamaan ajatuksia kanssamme [:)]

Mun sairaalassa kärvistely vaan sitten jatkuu, ainakin huomiseen.. Kätilö oli lääkärille jutellu mun tukalasta olosta jne, mut ei se ainakaan tänään luvannu käynnistellä.. snif.. Huomenna katotaan tilannetta uudelleen..
Eli täällä nyt sitten huilitaan.. perkala.. mä mielummin makaisin ja huilisin kotona, sen sijaan, et olisin tyhjän panttina täällä.. [:@]

Josko tuo muksu tajuis ite lähtee tuolta tuleen ulos, niin ei tarvis niin kauan odotella... Toivossa on hyvä elää..

Hellurei!!!

Eka aamu äitinä valkeni aurinkoisena ja pakkasta on! Ihana ku ei tartte ulos lähteä!:D
Nukuin ihan ok:sti, joku viis tuntia ehkä yhteensä, kerran vessassa käväsin mut muuten sai unta. Seiskalta olin laittanu kellon soimaan ku kasista ysiin oli teholla eka vierailuaika minne tietty halusin mennä. Otin nallen, sukat ja hatun mukaan ja lähin saattajan kanssa teholle. Matka maan alta sinne on puol kilsaa, hyvin jaksoin kävellä :D
Olo ollu tosi jees, pikkasen sattuu tikkeihin et istuminen on vähä hankalaa oikeella kankulla mut hyvin siihen nähden et eilen illalla on pungertanu vauvaa maailmaan!

Siellä se meidän pikkuvauveli makoili ja nukkui<3 pikkasen oli saanu kipulääkettä mut nyt oli ihan ok! leikkaus alkaa kohta, yheltä saan soitella et mitä sinne kuuluu sitten!!! jännittää :D Puristi sormea ja mulkas mua kerran, aivan ihana poika <3 oon ihan myyty!!!!

Synnytyksestä... Huh olipahan kokemus.... en halua pelotella ketään mun jutuilla, kerron niinku kaikki oikeesti meni :D

Ööh siis eilen klo 12 lääkärin oli määrä laittaa uus tabu mut sano et on yli kahelle sormelle aUki ni voi lähtee kalvojen puhkasuun ja siis synnärille. tuli siis aika äkkilähtö toisin sanoen:D mies oli jo onneks tulossa pian muutenki tänne ni laitoin vaa viestin et tuukki suoraa synnärille sitte ;)
Kalvot puhkastiin yhen maissa, sattui aikalailla kyllä! Tai siis ku oli niin vähän auki ni tuntu kyllä tosi pahalta se..hiki valu otsalla.. Vedet meni ja siinä sitte sain tipan ja makoilin ja ooteltiin. Ihana kätilö oli päivävuorossa. Tipalla alettiin sit lisää sitä ainetta jonka pitäs käynnistellä suppareita..aluks ne oli lieviä ja puuskuttelin ja aattelin et näähän on ihan jees vielä... Kolmen maissa vaihtu kätilö, ja sit alkoki olee jo aika paha olla, supistukset oli ihan jäätäviä!!! Oli pakko saada ilokaasua sitte ja se vähän auttokin mut meinas kyllä toivo mennä ku alko olo olla aika hullu. lihakset kouristeli ja silmissä sumeni mut sit aina suppareiden välissä olin ihan normi. Mies oli koko ajan vieressä ja anto aina kaasuputken ku tuli tarve. Neljän maissa sit muistaakseni pyysin epiduraalia. sisätutkimus antoi sille luvan eli oli jo melkein 5cm auki. Tuntu et kuolen siihen odotukseen ku anestesialekuri ei tullu heti.. Puudutus tuli, ei satu ollenkaan!!! Päinvastoin ku ajattelee et saa sillä helpotusta ni kestää kaikki piikit ja muut, mikään ei vedä vertoja supistuksille!! Yht äkkiä ehkä joskus puol kuus se epiduraali alko jo vaikuttaa ja sit tuli yht äkkiä IHANA OLO!!! siis ihan uskomatonta että se auttoi. pieniä supistuksia tuntu alavatsassa mut ei sattunu YHTÄÄN ENÄÄ!!! Melkein meinas itku tulla ku oli niin ihanan rauhallinen olo ja sit vaa piti odotella et se pikkasen lakkaa sen vaikutus et tuntuu ponnistuksen tarvetta. Yht äkkiä tunsin et joku tennispallonkokoinen on koht haaroissa :D kätilö tsekkas ja sanoki et oho, 10cm auki jo et kohta voit ponnistella.. sit se häippäs pitkäks aikaa pois ja mä vaan makoilin. Välillä tuntu siltä et kohta on vauva haaroissa ku tuli supistuksia... :D Jännä tunne ku ei sattunu ollenkaan, tuns vaan et kohta se tulee se vauva.. Kun kätilö tuli taas ni sanoin et voisinko jo ponnistella ku se olis jo tulossa se vauva :D se tsekkas tilanteen ja sano et pää onki jo tossa et annas mennä!!!:))

Suppareita tuli aika harvaan mut sillon ku tuli ni pää punasena ponnistin!jA taaskaan en tuntenut yhtään kipua!! siis uskomatonta! Ihan ku olis kovaa kakkaa punnertanu ulos, ei kummempaa tunnetta. Ponnistus kesti ehkä joku 15 min, tipalla lisättiin ainetta et tulis nopeemmin ja sieltähän hän sitten tulikin ehkä 10ponnistuksen jälkeen <3 Pikkasen kätilö leikkas hänelle tilaa välilihaan, sekään ei tuntunu missään ku puudutti. Parempi et leikkas ennenku repesi. Sit jo seuraavalla työnnöllä vauva tulikin ulos! Repesin hysteeriseen onni/paniikki-itkuun ,en muista siitä paljoa mitään enää! vauva meni heti pois hetkeks, isä meni mukana kuvaamaan, ihana huuto vaan raikas käytävältä:D istukka tuli kans heti ja kaikki meni muutenki ok. Vauva tuotiin vaunuissa mun viereen hetkeksi, upea tunne!!! Sit isä lähti lääkäreiden mukana viemään sitä klinikalle. Mä jäin ommeltavaks siksi aikaa, sekään ei sattunu ollenkaan. Makasin ihan rauhallisena vaan ja tuntu niin uskomattomalta! En enää muistanu mitään kipuja enkä mitään pahaa, olin vaan niin helvetin onnellinen! Kun mies tuli takas kameran kanssa ni ihailtiin vaan kuvia <3 Olin heti niin hyväkuntonen et ompelun jälkeen menin suihkuun ja saatii iltapalaa sitte huoneeseen. Ja omenamehuskumppaaki oli!! Ihana ku sai syötyä, kello ysin aikaan. 11olin syöny viimeks mut ei sitä nälkää ees huomannukkaan :D

Sit pääsin osastolle puol kymmenen aikaan ja mies lähti kotiin ajelee. Tulin heti laittaa kuvii koneelle, ja mese ja facebookchätit oli täynnä kavereita jotka halus jutella:D
Soitin viel yöllä klinikalle ja siel oli kaikki ok! vauva voi hienosti.
Laitoin kellon soimaan tänään tosiaan ja menin kattomaan sitä tunniksi,  nyt on leikkaus meneillään...huh ku jännää!

Tässäpä meidän kuulumisia! Haluan toivottaa onnea kaikille jolla koitos vielä edessä! mun vinkki on että pyytäkää kivunlievutystä heti ku tuntuu siltä, ei tartte kärsiä!!! Ilokaasu oli mulle ihan ok! ei se  vie suppareita veke mut se auttaa pahimpaan kohtaan ettei taju lähde.. Mut voin vakuuttaa et ku näätte vauvan ni te ette enää muista miltä se tuntui edes!!! Ajatelkaa sitä palkintoa mikä odottaa pinnistyksen päässä ni kestätte!!!

Kirjotin niin täpinällä et unohin ihan tärkeimmät!!! eli KUVAT!!!!!!!!!!!!!!![:)][:)][:)][:)]

Tässä pojalla ikää pari minsaa[:D]

Ihana pikkumies Mintolla... [:)] Ja kohta (=tänään?) se on varmaan sylissä täälläkin, lapsivedet meni n. puoli tuntia sitten ja supistuksia tulee 5 minsan välein, erittäin kipeitä sellasia! Jee! [:D] Joogahengitys auttaa ja se tieto että nyt on taas yksi supistus vähemmän kestettävänä...

Minto, kiitos kun olet jaksanut päivitellä kuulumisia, ja kertoa synnytyksestäsi!! Suloinen pikku pötkäle [:)] ONNEA!!

Lauranen82: Tsemppiä sulle! Nyt ei varmasti oo enää pitkä aika!!! [;)]

Hrrrr, pakkaspäivää vain tammimammoille!! On kylmä, joten tänään(kään) ei sitten mennä ulos, ainoat sopivat housut kun ovat enää H&M:n ohuet äitiyskollarit... no okei, voishan sinne alle jotain pitkiksiä viritellä, mutta paineethan semmoisesta nousee joten antaa olla.. [;)]

Nana, teretulemast mukaan pulisemaan!!

Minto, kiitos tarinasta!! Ei ollu pelottelua yhtään, päinvastoin. Ja pikkumies on aivan ihana, varsinkin siinä kakkoskuvassa kun katselee kameraan, että mitäs siinä isi touhuat [:D]

Elegia, mulla vaivas pukaman-pirulainen keskiraskaudessa. Kipuun käytin Panadolia (ei auttanut ku hetken) mutta vaivaan auttoi kunnolla vasta voide nimeltä Scheriproct Neo, en muista suositteliko joku muukin sulle jo sitä. Saa apteekista ilman reseptiä. Siinä oli jotain puudutetta kans, niin vei nopeasti kivunkin pois.

Niisuneitikin oli sairaalaan joutunut [X(] Koitahan jaksella, kohta tää on ohi... meiltä kaikilta...

Enaj, kiva kuulla että vauva alkoi liikkumaan. Jospa hän keräili voimia tulevaan koitokseen [:)]

Kaikille tositoimissa / sairaalassa oleville tsempitykset!!!

täällä taasen [:)]

Ihania kuvia oli minto laittanut pikuisesta!!!

Lauranen, tsemppiä ponnistuksiin!!!

Täällä ei olo ole muuttunut, käyrässä käytiin jälleen..
mua tuo lääkärin eilinen ohje huvittaa... "lepäile, mutta muista liikkua paljon".. hmm...

Mitenköhän kayliesillä???

Jaiks Lauranen taitaa just ponnistella!! [:D] ja kaylies kans!!! jihuuu lisää vauvvoja vaan!!!!

Tultiin juuri katsomasta vauvaa, siellä se oli morfiineissa lämpölampun alla tyytyväisenä, leikkaus meni hyvin [;)] Pikkasen jäi suolta ulkopuolelle pussiin, usein ne ei kerralla menekään sisään koska niissä on nestettä yms ja maha ei kestä heti sellasta lastia joka yht äkkiä sullotaan sinne. Mutta tosi jees fiilis on!!!
Nyt meen syömään, sit mun vanhemmat tulee tänne ja mennään taas kattoo pientä [:)] onneks siel saa vierailla usein!

Hyvä juttu minto että leikkaus meni hyvin!!! onnea vielä [:)]

Mut passitettiin sit kotosalle... Oli aamun lekuri jo ollu sitä mieltä, mut ne vaa unohti kertoo mulle...
eli ei käynnistyksiä täällä..
Mulla on uus aika polille torstaille, katotaan tapahtuuko sitten jotain vaiko eikö... huomenna soitto neuvolaan ja sit jos pääsis neuvola lääkärin "käsittelyyn" tuon alapään kanssa [:)]
no, nyt vaa "paljon" liikuntaa siis lepäilyä tai jotain.. jos huomenna pystyis vaiks käveleen neuvolaan..

minto: kiitos vaan, sait mut itkeen täällä! [;)] vähän vetää herkäks! PALJON ONNEA!!!!!! Ihanat kuvat ja tarinat. Eikä yhtään pelottelua, tositarinaa vaan. [:)]

elegia: mulla samat ongelmat noitten "puksujen" kanssa. [:@] tänään oli sit pakko hakea apteekista se yhdistelmäpakkaus, jos sais nää pois ennen synnytystä. toivotaan että menee pian ohi.

tänään käytiin kattoon kavereitten pientä tyttöä (vajaa 2 viikkoa) ja nyt tuli itellekin se fiilis, et sais tää jo tulla maailmaan tää meitinkin pikkunen. kaikki kun on valmiina, niin mitäs tässä enää ootteleen?? ei mulla oo mitenkään tuskaset olot eikä muutenkaan mikään kiire sinänsä, mut tahtois vaan jo sen oman käärön syliin. eikä tää nyt tietysti mitään helppoa oo esim liikkua, nukkua, kääntää kylkeä tai ees istua sohvalla. ja näitä sormia turvottaa ja särkee kyllä aika paljon. kaikki on siis kuitenkin täällä tosi hyvin, ei ongelmia pissan tai verenpaineitten kanssa. ehkä oon sit vaan vähän malttamaton? tylsää mulla on ku ei jaksais tuijottaa tv:täkään koko aikaa, eikä pysty istuunkaan kovin pitkään, mut uloskaan ei viitti montaa kertaa päivässä lähtee. nyt tietää miltä lapsista tuntuu, ku ne puetaan ihan tönkköukoiks! [:D]

ja nyt katkes ajatus ihan kokonaan, että kai mä tästä taas meen surffaileen muualle hetkeks. paitsi et eka pitää ängetä ittensä ylös tästä sohvalta ja käydä vessassa. taas.

tsemppiä kaikille tasapuolisesti kotiin ja synnärille! [:)]

Voi, kovasti onnea  Minto ja zemppiä Lauranen, Kaylies, ketä siellä onkaan.<33 Herkäksi vetää, voi kun täälläkin jo päästäis tositoimiin, vaan ei eiliset ponnistelut saaneet tulosta aikaan.
Ihan jo ärsyttää kun porukka soittelee jatkuvasti ja kyselee että "joko"?! . Parhaillaan ollaan taas anopilla ja nuo "synnytysvitsitkin" alkaa tökkiä, gaah..[:-] Kai tää tästä, mutta "kyllä odottavan aika on pitkä!"[;)]

Zemppiä kaikille, kyl me selvitään![:D]

elegia: ymmärrän. siis iloisuuden siitä ettei oo ainoa. sairasta ehkä, mut ymmärrän.[:D] mua tää vaiva on vaivannu koko raskauden ajan säännöllisen epässännöllisesti. kun ei oo maha toiminu lähes koko raskauden aikana normaalisti, niin väkisinkin noita on tullu. täytyy siis toivoa vaan että nää saahaan pois ennen muksun pukaamista. ja että sulla helpottais ees ne kivut pian. pyllysuihku on ahkerassa käytössä täällä.[:)] on tääkin. en ois ikimaailmassa ennen raskautumista aatellu et keskustelisin netissä omasta ja muiden suolen toiminnasta ja pukamista! [:D][:D][:D]

jatketaan![:D]

Onnea Mintolle! Ihana poju. ja kaikille muillekkin vauvan jo saaneille.

Itse en ole paljon kirjotellut mutta lukenut olen juttujanne päivittäin. Oon potenut flunssaa jo viikon verran ja tänään vasta uskalsin lenkille. Oli kyllä ihanaa kävellä kirpeessä ilmassa pitkästä aikaa.

Käytiin tänään miehen kanssa ostamassa vauvalle amme ja sitteri. Nyt pitäis olla kaikki tarvittavat kasassa.

Oma vointi on ollut flunssasta huolimatta aika hyvä. Harjoitussupistuksia on ollut jonkin verran mutta ei mitään kipeitä. Verenpaine oli vähän koholla (126/86) torstaina neuvolassa mutta muuten kaikki ok.

Tsemppiä kaikille!

mä just vast tajusin, et tänään on lauantai, enkä mä huomenna sinne neuvolaan vielä pääse.. vasta maanantaina... hmm... mä oon koko ajan eläny sunnuntaita...

Takaisin