Tammikuun turinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Violina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ketjun alussa oli puhetta juhlista ja mitä kertoa kun ei voikaan juoda ym. Itselläni se ilo ettei tarvitse mitään keksiä kun olen koko elämäni ollut alkoholittomalla linjalla. Nykyään saa tosi paljon myös alkoholittomia juomia ja meidän firman juhlissa niitä myös tarjoillaan, mikä on tosi kiva :)

Ketjun alussa oli puhetta juhlista ja mitä kertoa kun ei voikaan juoda ym. Itselläni se ilo ettei tarvitse mitään keksiä kun olen koko elämäni ollut alkoholittomalla linjalla. Nykyään saa tosi paljon myös alkoholittomia juomia ja meidän firman juhlissa niitä myös tarjoillaan, mikä on tosi kiva :)

Aika hyvin löytyy myös alkoholittomia viinejä, siidereitä ja oluitakin mitä voi juoda :)

Mä olin perjantaina yksissä juhlissa ja kerroin muutamalle tutuimmalle ihmiselle viettäväni tipatonta tammikuuta, kun otin alkoholittoman alkumaljan. Ärsyttävästi tarjoilija viinintarjoilukierroksella heläytti kovalla äänellä: ai niin sulle oli se alkoholiton. Mun mielestä asiat voisi hoitaa korrektisti.

Aika hyvin löytyy myös alkoholittomia viinejä, siidereitä ja oluitakin mitä voi juoda :)

Olutta en juo, mutta ilmeisesti niissä on ihan ok-vaihtoehtoja. Alkoholiton kuiva siideri oli ihan hyvää, mutta kaikissa testeissä pärjännyt Torresin alkoholiton punkku oli ihan hirveää. Lähinnä se muistutti pahanhajuista mehua, ei punkkua.

Pari viikkoa sitten olin Tallinkin laivalla ja ajattelin, että nyt saa kivoja alkoholittomia drinkkejä. Baarimikot tarjoili tasan yhtä vaihtoehtoa, sekoitusta jossa oli ananasmehua, appelsiinimehua ja russiania. Tervetuloa 80-luvulle. Join sitten vichyä.

Mä olin perjantaina yksissä juhlissa ja kerroin muutamalle tutuimmalle ihmiselle viettäväni tipatonta tammikuuta, kun otin alkoholittoman alkumaljan. Ärsyttävästi tarjoilija viinintarjoilukierroksella heläytti kovalla äänellä: ai niin sulle oli se alkoholiton. Mun mielestä asiat voisi hoitaa korrektisti.

No olipas tökeröä :/

En oikein tiedä, mihin ketjuun tämä kuuluisi, joten huutelen täällä.

Olen lähdössä etelään lomalle. Ilmeisesti suositellaan fysikaalisten aurinkovoiteiden käyttöä. Onko kenelläkään vinkkejä näistä?

Aika vähän taitaa enää pelkkää fysikaalista suojaa sisältäviä olla markkinoilla, lähes kaikissa on sekä fysikaalinen että kemiallinen. Kannattaa kysyä apteekista, jos sieltä löytyis. Onko siis suositus, että raskauden aikana pelkkää fysikaalista? Sitä kun levittää niin aika lumiukolta näyttää, se kun ei imeydy ihoon. :)

Olin viikonloppuna juhlissa ja join yhden alkoholittoman siiderin (Happy Joe, oli yllättävän hyvä!), Pommacia ja vichyä. Kukaan ei kiinnittänyt juomisiini erityisempää huomiota eikä mun tarvinnut vastata niihin "mikset sä juo" -kysymyksiin. Luulen, että hyvin "aidon" näköinen Happy Joe -pullo ja lasissa oleva Pommac hämäsivät porukkaa niin, että eivät edes tajunneet että olin selvin päin. Loppuillasta eräs nainen tarjosi minulle valkoviiniä, mutta kohteliaasti kieltäydyin ;)

Fysikaalisia suojia on vielä olemassa, mutta niissä on yleensä todella alhainen suojakerroin, koska ilman kemikaaleja sitä ei saada korkeaksi. Joku apteekin pienille lapsille tarkoitettu rasva voisi olla kompromissiratkaisu?

Rasvat täytyy muistaa pestä aina pois iholta, kun menee sisälle. :)

HUSin sivuilla kohdassa raskaus ja kosmetiikka sanotaan näin:

Aurinkovoiteita voi käyttää raskauden aikana. Tuotteista kannattaa ensisijaisesti valita fysikaalisia suojia, kuten titaanidioksidia sisältäviä tuotteita. Nämä ovat yleensä lapsille tarkoitettuja vaihtoehtoja. Fysikaalisia suojia sisältävät tuotteet ovat todennäköisesti paremmin testattuja ja kemiallisia suoja-aineita on vähemmän. Vaatteilla suojautuminen on tärkeää.

Sertifioidun luonnonkosmetiikan aurinkotuotteissa ei ole kemiallisia filttereitä. Muutamaa eri vaihtoehtoa löytyi, taidan laittaa tilauksen Algamariksen tuotteita.

Kannattaa elmeri kysyä neuvolasta pääsisistkö heille maksuttomaan varhaisultraan koska sinulla noita keskenmenoja.muistaakseni kolme täyttää sen kriteerin.itse pääsin ainakin

Olin jo kehittänyt itselleni aikamoisen huolen kun tässä on pari päivää mennyt melko vähäoireisesti verrattuna viime viikkoihin. Teinkin mieltäni rauhoittamaan testin ja leffaviivat pärähti heti testiajan alkuun... Koskakohan sitä lopulta uskoo, että tää todella on totta?
- Elma Auroora ja rv 5+3

Yleensä liikkeiden tunteminen viimeistään tekee raskaudesta jotenkin todellisempaa. :)

Mulla on nyt myös ollut huolta. Välillä iskee edelleen huonohko olo ja väsyttää mutta muuten tuntuu että oireet on vähentyneet. Oonkin nyt yrittänyt joka päivä löytää sykettä enkä vielä ole onnistunu... Alkanut jostain syystä pelottaa että on mennyt kesken :(

8+2 tänään eli ei siis mitään huolta tietenkään sykkeen kanssa mutta kuitenkin.

Olutta en juo, mutta ilmeisesti niissä on ihan ok-vaihtoehtoja. Alkoholiton kuiva siideri oli ihan hyvää, mutta kaikissa testeissä pärjännyt Torresin alkoholiton punkku oli ihan hirveää. Lähinnä se muistutti pahanhajuista mehua, ei punkkua.

Pari viikkoa sitten olin Tallinkin laivalla ja ajattelin, että nyt saa kivoja alkoholittomia drinkkejä. Baarimikot tarjoili tasan yhtä vaihtoehtoa, sekoitusta jossa oli ananasmehua, appelsiinimehua ja russiania. Tervetuloa 80-luvulle. Join sitten vichyä.

Alkoholittomat punaviinit on aikamoista kuraa, en oo vielä löytänyt ensimmäistäkään, mikä ois juotavaa. Mutta valkoviineissä on löytynyt pari. Jacob's Creek UnVined Riesling ja Barrels and Drums Chardonnay alcohol free. Noi on olleet hyviä.

En oikein tiedä, mihin ketjuun tämä kuuluisi, joten huutelen täällä.

Olen lähdössä etelään lomalle. Ilmeisesti suositellaan fysikaalisten aurinkovoiteiden käyttöä. Onko kenelläkään vinkkejä näistä?

Luonnonkosmetiikan puolelta löytyy vaikka mitä! Fysikaaliset suojat eivät nykyään enää tarkoita valkoista kerrosta iholla, vaan ihan samalla tavalla toimivat kuin kemikaalimätötkin. ;) Ja suojakertoimissa myös mennään samoissa lukemissa.

Pikagooglauksella muutamat vinkit:
http://katjakokko.com/parhaat-aurinkovoiteet-luonnonkosmetiikasta/
http://www.kemikaalicocktail.fi/2014/05/toimivaa-ekoaurinkorasvaa/
http://www.mutsiavautuu.com/2015/06/uusia-luonnonkosmetiikan-aurinkorasvoja.html

Henk. koht. en laittaisi itseeni - varsinkaan raskausaikana - enkä lapsiini kemikaalicocktaileja aurinkorasvan (tai no, minkään muunkaan rasvan) muodossa, kemikaalialtistusta saa ihan tarpeeksi muualtakin. :cool:

EDIT: Hah, ehdin jo innostua ennen kuin huomasin että olitkin jo sertifioidun luonnonkosmetiikan bongannut. :D Toki suosittelen lämmöllä ihan jokaisen tutustuvan luonnonkosmetiikkaan niin aurinkosuojan kuin muun kosmetiikan osalta.

Takaisin